Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de evolutie van de digitale spiegelreflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: de evolutie van de digitale spiegelreflex

Oorspronkelijk geplaatst door inspace00 Bekijk bericht
    dus wat raad jij aan van de drie? D5100, D90, D7000?
    d5100, als je het lef hebt moet je op straat is vragen aan mensen die met een d7000 of d90 rondlopen van het toestel eens te bekijken, dan ga je zien dat zoals Contador het welsprekend zou zeggen in 0,0000000000000000000000000000001 maal van de gevallen een andere stand gaat vinden dan automatique.

Je hebt daarbij betere LV, niet te vergelijken met de sony's maar toch al iets meer bruikbaar dan met de 2 ander, betere AF dan d90.

Denk dat voor jou de d5100 het betere toestel is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      d5100, als je het lef hebt moet je op straat is vragen aan mensen die met een d7000 of d90 rondlopen van het toestel eens te bekijken, dan ga je zien dat zoals Contador het welsprekend zou zeggen in 0,0000000000000000000000000000001 maal van de gevallen een andere stand gaat vinden dan automatique.
      en dan? Als auto het gewenste resultaat geeft, dan gebruik je dat toch gewoon. Ik ken een grafisch ontwerper die via via in de huwelijksfotografie gerold is en een 5D op auto gebruikt. Zijn klanten zijn heel tevreden.

Ik heb toch een aantal vraagtekens bij die evolutie van de digitale camera's. Op zich verandert er weinig. Elke nieuwe generatie heeft meer pixels en elke nieuwe generatie kan een stapje hogere iso aan.

Meer pixels zijn zinvol om groter te kunnen vergroten, maar hoe groot kan je vergroten als je van APS-C formaat vertrekt? In de analoge fotografie was dat voor iedereen duidelijk: 'wil je sterk vergroten, gebruik dan een groot filmformaat'.

Die hogere ISO is goed voor concert- en binnensportfotografen. Zelf heb ik mijn ISO in nog niet vaak boven 400 moeten zetten. Ik merk ook dat resultaten met flits (als je kan flitsen) ook vaak beter zijn dan ISO op max, lens vol open en net niet aanvaardbare sluitertijd.

De gewone pure beeldkwaliteit op iso's tussen 100 en 400 zie ik niet sterk verbeteren. Als ik 20x30 afdrukken van mijn D50 en D200 naast die van een familielid met een D90 leg zie ik geen noemenswaardig verschil. Een betere lens doet dan meer voor je beeldkwaliteit.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Misschien (vooral afhankelijk van patenten en andere commerciële belangen) wordt de Foveon X3 of zijn opvolger dè sensor van de toekomst?
        Voorlopig nog niet 100% overtuigend, maar dat is nagenoeg zeker aan de software te wijten.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          en dan? Als auto het gewenste resultaat geeft, dan gebruik je dat toch gewoon. Ik ken een grafisch ontwerper die via via in de huwelijksfotografie gerold is en een 5D op auto gebruikt. Zijn klanten zijn heel tevreden.

Ik heb toch een aantal vraagtekens bij die evolutie van de digitale camera's. Op zich verandert er weinig. Elke nieuwe generatie heeft meer pixels en elke nieuwe generatie kan een stapje hogere iso aan.

Meer pixels zijn zinvol om groter te kunnen vergroten, maar hoe groot kan je vergroten als je van APS-C formaat vertrekt? In de analoge fotografie was dat voor iedereen duidelijk: 'wil je sterk vergroten, gebruik dan een groot filmformaat'.

Die hogere ISO is goed voor concert- en binnensportfotografen. Zelf heb ik mijn ISO in nog niet vaak boven 400 moeten zetten. Ik merk ook dat resultaten met flits (als je kan flitsen) ook vaak beter zijn dan ISO op max, lens vol open en net niet aanvaardbare sluitertijd.

De gewone pure beeldkwaliteit op iso's tussen 100 en 400 zie ik niet sterk verbeteren. Als ik 20x30 afdrukken van mijn D50 en D200 naast die van een familielid met een D90 leg zie ik geen noemenswaardig verschil. Een betere lens doet dan meer voor je beeldkwaliteit.
          Heb niets tegen auto mode, zeg enkel om dat de meeste die mode gebruiken, hetgeen jij nog eens bevestigd, is het zinllos geld uit te geven aan knoppekes die je toch nooit of zelden gebruikt.

uit hedendaagse toestellen rollen somtijds belekes die je moeilijk kunt evenaren in RAW, heel mooi gebalanceerd, was ooit anders

dynamisch bereik is erg verbetert met de 16mp sensor zoals te vinden in de d5100

lichtmeting is sterk verbetert

-hoog iso gedrag is heel goed, beste ooit bereikt

-af is zeer goed voor klassieke DSLR

daar is zo een evolutie in die toestellen, en gelukkig maar.

Als je naar dat beeldje kijkt in post #4 genomen met een pro toestel, die beeldkwaliteit is gewoonweg oerslecht in vergelijking met wat nu zo uit een toestel rolt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
            Misschien (vooral afhankelijk van patenten en andere commerciële belangen) wordt de Foveon X3 of zijn opvolger dè sensor van de toekomst?
            Voorlopig nog niet 100% overtuigend, maar dat is nagenoeg zeker aan de software te wijten.
            hey dat is interessant, enkel de nieuwe FF toestellen +30mp staan al op het schap, en die gaan waarschijnlijk geen AA filter, of heel zwak, gebruiken.
            Verwacht dat in de 24mp APS toestellen geen AA filter meer zal zitten. Hoe meer MP's hoe kleiner de noodzaak aan een AA filter.
            Contrast valt tegen maar dat kan door gebruikte objectief komen, maar de SD2 gaf ook al meer detail dan een canon 5d.
            (sensor is belgisch fabrikaat heb ik me laten wijsmaken)

Comment

Dan ben ik die 1 achteraan.

Ik gebruik bijna constant de A-stand of om te flitsen de M.
              Draait het om snelheid (vliegtuigen, auto's) dan meestal S.

En ik denk dat ik daarbij echt niet de enige ben.
              Er zal veel in AUTO gewerkt worden, maar dan nog, dan mag je ook hoge ISO en veel MP's hebben.
              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Je hebt daarbij betere LV, niet te vergelijken met de sony's maar toch al iets meer bruikbaar dan met de 2 ander, betere AF dan d90.

Denk dat voor jou de d5100 het betere toestel is.
                heel erg bedankt voor je reacties de D5100 spreekt mij erg aan, meer als de D90 en de D7000 ligt jammer genoeg boven mijn buget..
                SHOT-UP 'jacky bucks photography'
                www.wix.com/jackybucks/schot-up
                nikon D7000 + tamron 17-50mm f/2.8 + nikkor 55-200mm f/4-5,6

Comment

ik twijfel nu tussen de D90 en de D5100, de D5100 ligt mij meer, maar de ingebouwde scherpstelmotor in de D90 maakt mij aan het twijfelen..

Comment

ik twijfel nu tussen de D90 en de D5100, de D5100 ligt mij meer, maar de ingebouwde scherpstelmotor in de D90 maakt mij aan het twijfelen..
                    De D90 heeft in mijn ogen meer voordelen dan de scherpstelmotor alleen.

Maar ben je niet van plan om veel lenzen bij te kopen dan maakt dat niet veel uit.

Hier staan ze even naast elkaar op technisch vlak Snapsort ,
                    qua bediening heeft de D90 een plus voor mij.
                    Heb je meer interesse voor de D5100 dan ben ik zeker dat ook deze niet zal teleurstellen.

Comment

de d90 heeft minder goed AF systeem
                      de d90 heeft minder goede beeldkwaliteit
                      de d90 heeft minder goed LV systeem
                      de d90 heeft minder goede video mode
                      de d90 heeft geen verdraaibaar LCD scherm
                      is geen slecht toestel maar is verouderd zelfs binnen het nikon kamp, laat staan toz van concurrentie.

Comment

de d90 heeft minder goed AF systeem
                        de d90 heeft minder goede beeldkwaliteit
                        de d90 heeft minder goed LV systeem
                        de d90 heeft minder goede video mode
                        de d90 heeft geen verdraaibaar LCD scherm
                        is geen slecht toestel maar is verouderd zelfs binnen het nikon kamp, laat staan toz van concurrentie.
                        En als het snel moet gaan, dan heb ik al 5 foto's genomen, wanneer jij nog in je menu's van de D5100 zit te rommelen achter de juiste instelling.
                        Ik heb dan de foto en jij niet. Ook al is de mijne met een verouderde (echt niet) camera gemaakt.

Comment

bedankt voor jullie reacties maar ik heb nogsteeds de twijfel..
                          ik wil gewoon een toestel waar ik alles mee kan, en eetje die een beetje snel is, sport moet ik kunne fotograferen.

Comment

bedankt voor jullie reacties maar ik heb nogsteeds de twijfel..
                            ik wil gewoon een toestel waar ik alles mee kan, en eetje die een beetje snel is, sport moet ik kunne fotograferen.
                            kijk eens naar de sony a55 dan heb je een snel toestel, met behoud van volledige functionaliteit in live-view mode en in video mode, kun je sport ook mee filmen.

AF van de d5100, wat belangrijk is voor actie, is sneller dan van de d90, maar moet onderdoen voor de a55 alsook de d7000 is trager

de d5100 en de d7000 gebruiken dezelfde sony sensor als de a55.

Comment

Ik denk dat dit zowat een discussie is zoals tussen de D300s en de D7000 indertijd.

De D90 is beter als je voor bedieningsgemak en stevigheid wil gaan
                              Wil je voor beeldkwaliteit gaan dan koop je een D5100.
                              (als je bij Nikon blijft tenminste)
                              Het zal altijd een compromis sluiten zijn. gelijk welke camera je ook koopt

Comment

>De interne keuken van de D7000.

The authoritative information platform for the semiconductor industry. Learn why TechInsights is the most trusted source of actionable, in-depth intelligence to the semiconductor industry.
                                Groeten Hervé.

Comment

Working...
                                X