Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
    Wat hij waarschijnlijk bedoelde is de "sensor brush", wat een droge methode is. De verkoper schijnt wel te weten waar de klepel hangt maar niet aan welke klok .
    Je moet de zoekfunctie hier maar eens voor gebruiken. Er zijn al verschillende draden over gepasseerd. Origineel kosten ze ook zoiets van een $70 en worden met lucht elektrostatisch gemaakt. Er is een echter een goedkoper(ik dacht Canadees) alternatief, dat rond de $25 kost en wat niet met lucht maar door op een velletje te borstelen, elektrostatisch gemaakt wordt.
    Het grappige is nu dat er meer geruchten komen dat bij een reinigingsmethode de sensor best van zijn elextrostatische lading moet afgeholpen worden(door middel van geioniseerde lucht). Dit is niet zo moeilijk te bouwen met een gemodifieerde gasaansteker(zo ene met ne lange hals)

    Hubert
    nog eens teruggebeld en die mensen beweren nogmaals dat het sensor-swab is en dat lijkt op een oorstokje maar dan met een doekje rond en dat zou antistatisch zijn... en droog gebruikt moeten worden want als er vloeistof ergens anders dan de ccd terrecht komt is het toestel n.d.k.

    Het merk wisten ze niet omdat ze die in bulk kopen...

    *zucht*

    Toch allemaal al bedankt voor de uitleg... ik stel de zoektocht naar een methode nog wat uit....( nog niet nodig; heb het toestel pas 2 weken )

    Comment


    • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

      Als het echt over de SensorSwabs gaat, dan zou ik in die winkel toch nooit meer naar raad vragen. Blijkbaar kletsen ze daar zomaar wat uit hun nek, in plaats van toe te geven dat ze het niet weten.
      Droog gebruiken????? Je zou nog krassen kunnen maken ook nog !

      Comment


      • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

        Ja, op den duur wordt het wel moeilijk om nog iets te geloven in de winkel...

        Waren toevallig 2 verschillende mensen... en dat ze die staafjes in bulk kopen vind ik ook al raar...

        Comment


        • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

          'k Denk dat je aan de info die je hier vind vééééééééééél meer hebt dan aan de info van een verkoper.Hier spreekt men uit ondervinding,verkopen is iets anders.
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
            Er is een echter een goedkoper(ik dacht Canadees) alternatief, dat rond de $25 kost en wat niet met lucht maar door op een velletje te borstelen, elektrostatisch gemaakt wordt.
            Hubert
            Hubert, dit zijn net diegene die ik gekocht heb cfr post #210 en #208.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

              Oorspronkelijk geplaatst door vantje
              Hubert, dit zijn net diegene die ik gekocht heb cfr post #210 en #208.
              Inderdaad.
              Nu zie je hoe een draad kan slingeren

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                hallo :

                heb de test gedaan ... en heb ook een 5-tal vlekjes

                Zal dus één van de methodes moeten gebruiken.

                Maar ik weet zeker dat ik deze methode niet zal kiezen :


                gtx
                BD0519BE - Nikon d70, Sony dsc-t30, ACDSEEpro 8, PE 3.0
                It is more important to click with people than to click the shutter - Alfred Eisenstaedt

                Comment


                • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                  Oorspronkelijk geplaatst door internethuman
                  hallo :

                  heb de test gedaan ... en heb ook een 5-tal vlekjes

                  Zal dus één van de methodes moeten gebruiken.

                  Maar ik weet zeker dat ik deze methode niet zal kiezen :


                  gtx
                  Zijn nochtans 2 beproefde en veilige methodes.
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                    Zijn nochtans 2 beproefde en veilige methodes.
                    hallo :

                    Ja, de sensor brush en de cleaning pads ... maar het uit elkaar halen v h toestel lijkt mij toch overdreven ? Lijkt mij dat men dan alleen maar méér stof verzamelt.
                    Maar "clean the glass filter the sensor is inside and has glue seal to avoid dusts so dust never actually get into the sensor" suggereert natuurlijk wel dat het kuisen van een glazen plaatje toch niet zo "gevaarlijk" is en een beetje lijkt op lenzen kuisen ?

                    gtx

                    ps hub2805: de uitleg op je site is ook wel leerrijk. Thx
                    Last edited by internethuman; 14 juni 2006, 09:03.
                    BD0519BE - Nikon d70, Sony dsc-t30, ACDSEEpro 8, PE 3.0
                    It is more important to click with people than to click the shutter - Alfred Eisenstaedt

                    Comment


                    • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                      Zolang je niets voor hebt zijn natuurlijk alle methodes goed.
                      Ik heb al van alles gelezen, iedereen zweert bij zijn eigen methode.
                      Best dat er af en toe nog iemand er eerlijk voor uitkomt wanneer het fout gaat.
                      Ik denk dat er geen enkele methode 100% garantie biedt, daarvoor drukken de fabrikanten hun voorbehoud uit in de zogenaamde kleine lettertjes.
                      Feit is dat het eigenlijk nog steeds wachten is op het ultieme reinigingsmiddel zonder risico en zonder gedoe.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                        Gisteren mijn bestelling uit de VS ontvangen: Copperhill Sensor sweep + elekrische blazer (met batterijen) totaal 32.95$ (verzendkosten inclusief).
                        Rap even getest op een polafilter met massa's stof: de sensor sweep statisch geladen met de blazer en zachtjes op de polafilter gewreven. En wonderlijk; alle stofdeeltjes worden probleemloos meegenomen op het ultrafijn borsteltje.
                        Werkt dus zoals beschreven. Simpel en efficient.
                        Na mijn reis (ik vertrek vrijdag) zal ik de sensor van mijn D200 eens reinigen.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                          Oorspronkelijk geplaatst door vantje
                          Na mijn reis (ik vertrek vrijdag) zal ik de sensor van mijn D200 eens reinigen.
                          Je moet dat voor je reis doen !

                          Comment


                          • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                            na je reis?

                            je cleant toch voor je reis?!?

                            oh en weer: elke methode is onveilig als je ze verkeerd toepast!
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                              De sensor is momenteel proper, dus blijf ik er af.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment


                              • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                                Heeft er iemand een idee of het reinigen vd sensor en spiegel eventueel kan met een stukje microfiber ? Als ik het goed voor heb zijn die doekjes "stofvrij" en anti-statisch.
                                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                                MySite - All your base are belong to us - What you say

                                Comment

                                Working...
                                X