Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

    De volledigheid halve toch nog melden dat mijn Visible Dust Kit twee dagen na de bestelling is gearriveerd, zonder douaneproblemen. Het pakket was verstuurd met Fedex International Priority 2 business days delivery. Het is verstuurd als "Gift".
    "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
    Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
    Uit: Apocrief

    Comment


    • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

      Niet om tegen je te zijn, maar douaneformuliertje komt pas een maandje later, zodat je je kan afvragen waarom je plots zoveel aan een *$$-dienst mag betalen...


      Maar je maakt wel een kans door de gift van ertussenuit te geraken, maar nogmaals: je bent nog lang niet zeker

      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


      Comment


      • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

        Ik heb pas de CCD van mijn D70 gereinigd met een stukje tape merk: Scotch Magic 810; en dat ging gelijk een fluitje van een cent.
        floriz
        Je bent altijd welkom : http://www.florif.be/

        Comment


        • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

          "Scotch tape or magic tape 810 will produce scattering effect not visible by naked eye and has been seen using FTIR scanner. This will produce color shift in 6.5 microns range in red spectrum. This is like coating the sensor with polymers of low quality aside from adverse effect of stress on cover glass covering CCD."
          Raar verhaal. Ik heb zelf met een FTIR scanner gewerkt (indrukwekkend) en dat gebruik je meestal om een stof te identificeren dmv absorptie van IR licht.

          Komt daarbij dat het alleen DRIFTS kan zijn geweest want een DSLR laat nu eenmaal geen transmissie toe, dwz als je de ontvanger aan de achterkant van de camera plaatst heb je 100% absorptie.

          Als ze dat idd gedaan hebben, dan meten ze dus welke golflengte het eventuele lijmresidu van magic tape absorbeert. 6,5micron is idd 6500nm en ver infrarood, als magic tape daar absorbeert is er niks aan de hand.
          Een shift van 6,5micron is absurd groot en dat zou een doorbraak zijn voor een polymeer.

          Als er echter een typfoutje is ingeslopen en het moet 0,65micron zijn, dan zitten we bij 650nm en dat is zichtbaar, als rood. Dat zou er op neerkomen dat je magic tape residu dus rood licht wegfiltert.

          BTW, het afdekplaatje op de sensor is geen polymeer. IIRC is het een niobaat, hetgeen vrij kras resistent keramisch materiaal is.

          Comment


          • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

            Toch wel leuk,

            Vorig jaar werd ik voor gek verklaard daar ik mijn sensor met de scotch tape reinig.
            Het zou allemaal verschrikkelijk veel statische ladingen overbrengen. Dit bij het lostrekken van de tape en zeker bij droog weer ????!!!!

            En wat hebben we nu : Jawel, statisch geladen borsteltjes om de sensor te kuisen. Het zal wel een andere soort statische vorm zijn ?????!!!!!!
            Website : www.alextimmermans.com
            Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
            Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

            Comment


            • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

              Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland
              Toch wel leuk,

              Vorig jaar werd ik voor gek verklaard daar ik mijn sensor met de scotch tape reinig.
              Het zou allemaal verschrikkelijk veel statische ladingen overbrengen. Dit bij het lostrekken van de tape en zeker bij droog weer ????!!!!

              En wat hebben we nu : Jawel, statisch geladen borsteltjes om de sensor te kuisen. Het zal wel een andere soort statische vorm zijn ?????!!!!!!
              Zo zie je maar hoe rap alles kan veranderen. mvg duindistel

              Comment


              • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                Even men ervaring posten hier.

                Ik had deze week sensor-swaps gekocht en gisteren voor de eerste keer ( heb men d70 1.5 jaar ofso ) gekuisd. Heel simpel allemaal, gedaan in 5 min en na 1 swap was de sensor proper. Daarvoor +-30 vlekjes, erna 3 licht zichtbare aan de randen.

                Wel een beetje een kostelijke grap die swaps, voor 12 stomme stokjes met wat stof op 60 euro. Dat dit allemaal wel "speciale" eigenschappen heeft dat stofje vanvoor kan ik wel verstaan, maar vraag me af wat die dingen werkelijk in productie kosten.

                Conclusie, duur maar effectief.
                Gravity Sucks ....

                Comment


                • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                  Je moet die stokjes niet weg gooien.
                  Gewoon een halve peckpad(bij de eclipse zit een pakje) op doen en het wordt een stuk goedkoper. Of beter, het stokje daat een gemodifieerde pannelikker vervangen.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                    Raar verhaal. Ik heb zelf met een FTIR scanner gewerkt (indrukwekkend) en dat gebruik je meestal om een stof te identificeren dmv absorptie van IR licht.

                    Komt daarbij dat het alleen DRIFTS kan zijn geweest want een DSLR laat nu eenmaal geen transmissie toe, dwz als je de ontvanger aan de achterkant van de camera plaatst heb je 100% absorptie.

                    Als ze dat idd gedaan hebben, dan meten ze dus welke golflengte het eventuele lijmresidu van magic tape absorbeert. 6,5micron is idd 6500nm en ver infrarood, als magic tape daar absorbeert is er niks aan de hand.
                    Een shift van 6,5micron is absurd groot en dat zou een doorbraak zijn voor een polymeer.

                    Als er echter een typfoutje is ingeslopen en het moet 0,65micron zijn, dan zitten we bij 650nm en dat is zichtbaar, als rood. Dat zou er op neerkomen dat je magic tape residu dus rood licht wegfiltert.

                    BTW, het afdekplaatje op de sensor is geen polymeer. IIRC is het een niobaat, hetgeen vrij kras resistent keramisch materiaal is.

                    heb hier ergens, of in een andere thread ooit dit neergezet:
                    Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                    als nikon/canon/X hun ccd coated met diezelfde polymeren dan kunnen ze 300 euro extra vragen omdat hun ccd/cmos minder gevoelig is aan stof.

                    ivm red shift..
                    het stukje tekst is eigenlijk zo kort dat je er amper diep op kunt ingaan. alleen dacht ik aan het volgende:
                    1 nanometer (nm) is 10^-9 meter; 1 micrometer is 10^-6 meter
                    6,5 micrometer is dus gelijk aan 6500nm
                    zichtbaar licht gaat van 780nm tot 380nm.

                    ik begrijp hun woordkeuze dus niet echt, want dit kan gewoon niet.

                    logischer zo zijn dat ze bedoel dat je na een scotch behandeling er een 6,5 "micro"nanometer kleurshift is. dat is dan maar een golflengte van 6,5*10^-15 meter.
                    zoals ze zelf aangeven "not visible by naked eye"
                    hoe ik op dat laatste deel uitkwam weet'k niet meer.
                    deze avond als't prut uit men ogen is zal'k het nog eens bekijke
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                      Heb ook gevraagd in de winkel wat te doen...(waar ik de D200 gekocht heb)

                      Die raden sensor-swab aan... een stokje met een doekje aan...
                      en ZEKER niet met een vloeibaar (nat) produkt op de sensor...

                      ...op den duur zegt iedereen iets anders...

                      Comment


                      • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix
                        Heb ook gevraagd in de winkel wat te doen...(waar ik de D200 gekocht heb)

                        Die raden sensor-swab aan... een stokje met een doekje aan...
                        en ZEKER niet met een vloeibaar (nat) produkt op de sensor...

                        ...op den duur zegt iedereen iets anders...
                        Maar de sensor-swab is toch nat Of bedoelen ze ze in de zin van druppeltjes op de sensor druppelen?
                        Het is juist door het vocht op de swab, dat het meeste stof wordt opgepakt en zo blijft plakken. Als je de swab methode droog zou uitvoeren, dan zal al het stof aan de randen blijven liggen. Je moet maar eens een kuisvrouw een glade vloer laten kuisen(zonder stofzuiger en zonder dat ze het stof de deur mag uitkieperen, en er is ook geen mat om hets tof onder te duwen ).
                        Ze zal direct naar een vod met water vragen om het stof mee op te pakken.

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                          Maar de sensor-swab is toch nat Of bedoelen ze ze in de zin van druppeltjes op de sensor druppelen?
                          Het is juist door het vocht op de swab, dat het meeste stof wordt opgepakt en zo blijft plakken. Als je de swab methode droog zou uitvoeren, dan zal al het stof aan de randen blijven liggen. Je moet maar eens een kuisvrouw een glade vloer laten kuisen(zonder stofzuiger en zonder dat ze het stof de deur mag uitkieperen, en er is ook geen mat om hets tof onder te duwen ).
                          Ze zal direct naar een vod met water vragen om het stof mee op te pakken.

                          Hubert
                          Dat was ook mijn gedacht toen in de winkel en dan nog eens speifiek gevraagd en die kerel beweerde dat het zonder een vloeistof moest.
                          Het was een staafje met een speciaal doekje aan en daar moet je mee over de sensor gaan en 't was in orde...
                          Hij had er geen meer in voorraad...

                          Ik moest in google maar eens naar sensor swab zoeken zei hij... en toen ik vroeg of die swab dan statisch geladen was om stof aan te trekken zei hij dat de sensor statisch was...

                          zou ik bij Foto Rembrandt beter terrecht kunnen voor zoiets??

                          Comment


                          • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                            SensorSwabs moet je bevochtigen met 2 druppels Eclipse vloeistof.
                            Website fabrikant.
                            Ik zie geen enkele reden om peperdure Sensorswabs te kopen als je ze met Pecpads (ook zelfde fabrikant) en een smalle pannenlikker om maat versneden zelf kunt maken.

                            Comment


                            • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                              Ik zie geen enkele reden om peperdure Sensorswabs te kopen als je ze met Pecpads (ook zelfde fabrikant) en een smalle pannenlikker om maat versneden zelf kunt maken.
                              En hoe dat in z'n werk gaat lees je hier.

                              Comment


                              • Re: Reiniging CCD (swab, tape, grabber,etc software!?)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix
                                Dat was ook mijn gedacht toen in de winkel en dan nog eens speifiek gevraagd en die kerel beweerde dat het zonder een vloeistof moest.
                                Het was een staafje met een speciaal doekje aan en daar moet je mee over de sensor gaan en 't was in orde...
                                Hij had er geen meer in voorraad...

                                Ik moest in google maar eens naar sensor swab zoeken zei hij... en toen ik vroeg of die swab dan statisch geladen was om stof aan te trekken zei hij dat de sensor statisch was...

                                zou ik bij Foto Rembrandt beter terrecht kunnen voor zoiets??
                                Wat hij waarschijnlijk bedoelde is de "sensor brush", wat een droge methode is. De verkoper schijnt wel te weten waar de klepel hangt maar niet aan welke klok .
                                Je moet de zoekfunctie hier maar eens voor gebruiken. Er zijn al verschillende draden over gepasseerd. Origineel kosten ze ook zoiets van een $70 en worden met lucht elektrostatisch gemaakt. Er is een echter een goedkoper(ik dacht Canadees) alternatief, dat rond de $25 kost en wat niet met lucht maar door op een velletje te borstelen, elektrostatisch gemaakt wordt.
                                Het grappige is nu dat er meer geruchten komen dat bij een reinigingsmethode de sensor best van zijn elextrostatische lading moet afgeholpen worden(door middel van geioniseerde lucht). Dit is niet zo moeilijk te bouwen met een gemodifieerde gasaansteker(zo ene met ne lange hals)

                                Hubert
                                Hubert

                                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                                Comment

                                Working...
                                X