De vraag die Steven hier opwerpt is zeker de moeite waard. Immers Fuji heeft z'n super-ccd, Nikon weer een ander en Canon een cmos. In hoeverre gaat het hier om vergelijkbare materialen?
Willem,
Jij hebt e.e.a. als eerste (?) uitgeprobeerd op een ccd van een videocamera, is de ccd daarvan te vergelijken met die van een d-slr? Heb je inmiddels meer zitten experimenteren. Het is evident dat d-slr bezitters dolgraag willen weten hoever zij kunnen gaan en waarmee.
Helaas heeft m'n oproep (te koop gevraagd) voor een defecte digicam nog geen reacties opgeleverd (op zich positief natuurlijk ), want ik zou met veel plezier (?)verder willen experimenteren.
Jan
Sorry dat je zo lang moest wachten op mijn reactie maar ik was zeer druk bezig me te vermaken met een vakantie. Voor zover ik weet en heb gelezen is de opbouw van een beeldsensor in vrijwel alle toepassingen/gevallen gelijk. Een in kunststof of keramiek gevatte geetste halfgeleider met op enige afstand daarboven een glas of quartz plaatje gelijmd of gekit. De vulling van dat wafeltje varieert van stikstof tot edelgas met een druk van xxxx pascal ofwel één atmosfeer. Omdat de Scotch 810 tape zo weinig hecht is het uitgesloten dat het dekplaatje van een sensor, in normale conditie, wordt getrokken.
Groetjes,
Willem
Canon PowerShot S40
Comment