Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Pentax K-5 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het Pentax K-5 topic

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
    De vlekjes zitten wellicht op of in het AA-filter.
    Niet alle toestellen van de eerste productiereeksen vertonen die vlekjes.
    Jouw goede kennis heeft dus blijkbaar een goed exemplaar. Als de vlekjes er niet meteen zijn, zullen ze m.i. later ook niet opduiken.
    Ik heb ook al gehoord dat ze zouden ontstaan door de warmte die in LV (live view) wordt gegenereerd. Bij mijn K-5 was dat zeker niet het geval omdat ik nooit LV gebruik.

Stel;
    ; ik ga er vandaag enen ophalen.
    Kan die man van de winkel dan niet even kijken op de sensor of het een goed stainfree exemplaar is?
    Of zegt dat niets?
    Gooby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht

Stel;
      ; ik ga er vandaag enen ophalen.
      Kan die man van de winkel dan niet even kijken op de sensor of het een goed stainfree exemplaar is?
      Of zegt dat niets?
      Gooby
      Ik zag ze bij de mijne op de preview in-camera. In de winkel even batterij erin en een opname met kleinste diafragma-opening van een effen oppervlak. Voldoende om enkele vlekjes te zien (weliswaar enkel de meest nadrukkelijke). Ik nam 'm toen mee om thuis een uitgebreidere test te doen. Ik wou immers zeker zijn dat het geen normaal stof betrof.

Vermits ik nadien na een kuisbeurt (!!) en grondiger onderzoek van de beelden nog meer vlekjes vond naast de eerder geziene die niet te kuisen bleken, voeg ik er wel aan toe dat het mogelijk is dat er vlekjes zijn terwijl je ze bij de eerste in-camera inspectie er geen meende te zien. Die laatste zijn natuurlijk nauwelijks storend te noemen, dat gold enkel voor de meest nadrukkelijke die ik in de winkel al zag en die geen stof bleek te zijn.

Ik testte ter vgl overigens ook m'n K-7 na een kuisbeurt evenals m'n oude *istDS, en kon bij geen van beiden vglbare vlekjes vaststellen.

Daarna wachtte ik af hoe Pentax 't ging afhandelen en bracht 'm dan binnen na de feesten.

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        Ik zag ze bij de mijne op de preview in-camera. In de winkel even batterij erin en een opname met kleinste diafragma-opening van een effen oppervlak. Voldoende om enkele vlekjes te zien (weliswaar enkel de meest nadrukkelijke). Ik nam 'm toen mee om thuis een uitgebreidere test te doen. Ik wou immers zeker zijn dat het geen normaal stof betrof.

Vermits ik nadien na een kuisbeurt (!!) en grondiger onderzoek van de beelden nog meer vlekjes vond naast de eerder geziene die niet te kuisen bleken, voeg ik er wel aan toe dat het mogelijk is dat er vlekjes zijn terwijl je ze bij de eerste in-camera inspectie er geen meende te zien. Die laatste zijn natuurlijk nauwelijks storend te noemen, dat gold enkel voor de meest nadrukkelijke die ik in de winkel al zag en die geen stof bleek te zijn.

Ik testte ter vgl overigens ook m'n K-7 na een kuisbeurt evenals m'n oude *istDS, en kon bij geen van beiden vglbare vlekjes vaststellen.

Daarna wachtte ik af hoe Pentax 't ging afhandelen en bracht 'm dan binnen na de feesten.

Wim
        Eigenlijk is dat heel spijtig en pech voor het merk, Pentax.
        Nu hebben ze eindelijk een topper vanjewelste en dat wordt weer een beetje overschaduwd door deze vlekjesaffaire
        Volgens mij krijgen ze die sensor ook maar toegeleverd met het foutje er reeds in.
        Maar Pentax krijgt wel de zware schuldrugzak te dragen, met alle gevolgen van dien.
        Tenslotte is er geen enkel merk dat zoiets moedwillig doet of daar op zit te wachten.
        De koper krijgt er ook van langs, door 2 maand te moeten fotograferen met een lucht-K-5
        Blijkbaar is de K-5 zo interessant dat mensen dit euvel er zo maar bijnemen, zonder teveel gemekker.
        Ik dank ook wel dat eenmaal de first batch bottleneck gepasseerd, de wachttijd drastisch zal verminderen.

Wim; is de jouwe nu al terug, ten huize van …. ?

Gooby

Comment

Verdorie ik heb ze nu ook

Bij de aankoop in december wat testfoto's genomen en ze waren niet te zien.
          Vandaag in dit topic gelezen dat het eventueel door het gebruik van LV kon worden veroorzaakt.

Ondertussen heb ik LV reeds een paar keer gebruikt.
          Zou het dus toch aan het gebruik van de LV kunnen liggen?

Het S-nr is 3954910.

Binnen doen dan maar zekers

mvg
          Marc
          Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
          M.v.g. Marc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
            Verdorie ik heb ze nu ook

Bij de aankoop in december wat testfoto's genomen en ze waren niet te zien.
            Vandaag in dit topic gelezen dat het eventueel door het gebruik van LV kon worden veroorzaakt.

Ondertussen heb ik LV reeds een paar keer gebruikt.
            Zou het dus toch aan het gebruik van de LV kunnen liggen?

Het S-nr is 3954910.

Binnen doen dan maar zekers

mvg
            Marc
            Ai innige deelneming.
            Volgens de winkel ligt het niet aan LV maar LV maakt ze zichtbaar(der)
            Ik zou nog afwachten tot alles weer rustig is en hem dan binnenbrengen.
            9/10 duurt het dan mss maar een 10 tal dagen.
            Het is wel spijtig, zoiets
            En het nummer zit ruim boven de 39XXXXX
            Wel spijtig dat niemand iets over een oorzaak weet, de vlekken zijn echt randomsgewijs zo te lezen
            Het zou fijner & leuker zijn mocht Pentax kunnen melden: de nummers 36XXXXX tot en met nummer 40XXXXX worden allen teruggeroepen en vervangen.
            Dat zou ook zakelijk beter zijn vind ik. (denk ik)

Googy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fbr2808 Bekijk bericht
              Stonefree heeft me wel de melding gedaan dat zijn k-5 wel een licht vlekje vertoonde, door aandringen is dat toestel door een nieuw vervangen , dubbel gecheckt en in orde bevonden, ik doe jullie de groeten van hem. Ik loop nu rond met een canon ixus 870 is, klein handig toestel maar ik mis men verkochte k-7.
              @Fbr

Ik kan Stonedfree niet PBen of mailen??
              Weet jij welke winkel dat dat is; waar ze direct omruilen?
              Als dat geen grapje is natuurlijk, dan ga ik'm ook daar kopen.

Gooby

Comment

Bij mij heeft de omruiling ongeveer een maand geduurd (was wel het eerste toestel dat de beuk terugkreeg met de string of pearls).
                Via dust alert was er bij het eerste toestel niets te zien van de vlekjes.
                Vervangtoestel (39xxx) is perfect
                Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Intussen is er weer wat ander nieuws. Een nieuwe firmware voor de K-5, 1.03 inmiddels. Deze verbetert o.a. de AF bij weinig licht, er waren immers wat klachten over de nauwkeurigheid van de AF bij weinig licht met name als het thungsten licht betreft. Soms was er front focus te merken, maar da's nu gedaan.

Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
                    @Fbr

Ik kan Stonedfree niet PBen of mailen??
                    Weet jij welke winkel dat dat is; waar ze direct omruilen?
                    Als dat geen grapje is natuurlijk, dan ga ik'm ook daar kopen.

Gooby
                    De winkel begint met een G en eindigd met een T en is te Antwerpen,
                    maak je geen illusie SF is al 35 jaar klant en kan overtuigend zijn .
                    Ik denk dat de nieuwe k-5 vrij moeten zijn van de pareltjes, buiten dat euvel
                    is het nog steeds een top camera
                    Last edited by fbr2808; 10 maart 2011, 21:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fbr2808 Bekijk bericht
                      De winkel begint met een G en eindigd met een T en is te Antwerpen,
                      maak je geen ilusie SF is al 35 jaar klant en kan overtuigend zijn .
                      Ik denk dat de nieuwe k-5 vrij moeten zijn van de pareltjes, buiten dat euvel
                      is het nog steeds een top camera
                      Bedankt Fbr,

Grubent? nee dat klopt niet.
                      Grediamarkt,, nee dat kan ook niet.
                      Ahah ...Grebot dus
                      35 jaar klant dat zal wel iets geven qua extra service.

Dank U

Gooby

toevoeger: bedenking
                      waarom mag iedereen winkels noemen en wij precies niet?
                      Last edited by Gooby; 12 maart 2011, 18:41. Reden: bedenking

Comment

Hola;

Ik kom net van de winkel, alwaar ik de K-5 (gedurende 15mn) in mijn pollekes heb gehad.
                        Heb hem toch maar besteld,is dat nu zwak van kraakter?
                        Hij ligt opzij tot eind van deze maand (centjes hé)
                        Heb wel een nummerke boven 395X**..besteld.

Gooby

Comment

Hoi,

Toen de K5 uitkwam was ik nogal verwonderd over de specifieke verbeteringen tov de K7, en vond dat pentax zijn K7 gebruikers hiermee een beetje bij de neus nam. Maar goed, marketingstrategie etc. ik kan het wel hebben tot op zekere hoogte.
                          De K7 heb ik zelf ook begin 2010 binnengehaald, ik ben er zeer tevreden van, een dijk van een camera. En al heb ik het ding nog lang niet alle hoeken van de fotografie laten zien, de upgrades van de K5 lijken me echt aantrekkelijk om over te schakelen. Maar is een upgrade van een K7 naar een K5 het bijhorende prijskaartje waard? Ik twijfel sterk, ook gezien het probleem, ondertussen uitvoerig beschreven, in voorgaande berichten.. Wat was jullie motivatie bij het overschakelen, en doen we er wel ons voordeel mee, of tot op welk (gebruiks-) niveau doe je er voordeel mee ?

Greetz
                          "Why fake it, when you can create it"

Comment

De superhandige groene knop, het sluiter"non"geluid, het kleine formaat, voor een Dslr hebben mij verplicht hem aan te kopen.
                            Het lensje dat meer op een bodydop leek kwa afmetingen, deden mij meer aan een toycomera denken

Gooby

Comment

ha Ik weet dat eens ik ze een keer in m'n handen heb, ik er gewoon gelijk een zou willen bestellen. (ik zoek gewoon stiekem een excuus)
                              Maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord op de laatste vraag. Om het eens van de kritische kant te bekijken..
                              "Why fake it, when you can create it"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galileo Bekijk bericht
                                Wat was jullie motivatie bij het overschakelen, en doen we er wel ons voordeel mee, of tot op welk (gebruiks-) niveau doe je er voordeel mee ?
                                Zelf heb ik indertijd geen K-7 gekocht omdat reeds uit de eerste tests bleek dat de foto's op hoge iso-waarden vrij veel ruis vertoonden.
                                Omdat ik regelmatig foto's neem op (jazz)concerten, is de sensorgevoeligheid zeer belangrijk voor mij. Die speelt trouwens op veel gebieden in de fotografie een niet te onderschatten rol. Je fotografeert immers niet alleen buiten op klaarlichte dag of binnen met flitslicht of vanop een statief. Bovendien zijn daardoor goedkopere objectieven (zoals de kitlenzen) vaker inzetbaar met een diafragmaopening waarmee ze op hun best zijn (bv. F8.0 of F11).
                                Met de K-5 is de beeldkwaliteit bij 3200 iso nog steeds voldoende acceptabel ... vandaar.
                                Of dat duizend euro waard is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
                                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Working...
                                X