Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Pentax K-5 topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Het Pentax K-5 topic

    Ik ben zo vrolijk...zo vrolijk.
    Heb hem dan toch maar gekocht de K5,eindelijk een camera waarvan ik vind dat het zijn euroke's waard zijn.
    Bij de K10 had ik ook dat gevoel ,bij de K7 was dit minder vooral de ruis viel tegen waardoor hij zelden boven de 400iso heeft gestaan.
    Je kan wel stellen dat je hetzelfde resultaat heb 1600iso bij de K5,voor telewerk een groot voordeel.
    Nu nog wat prime's ,de K5 verdient dat wel.
    Zo vrolijk...zo vrolijk.
    Met vriendelijke groeten.

    Comment


    • #62
      Re: Het Pentax K-5 topic

      Zelf heb ik indertijd geen K-7 gekocht omdat reeds uit de eerste tests bleek dat de foto's op hoge iso-waarden vrij veel ruis vertoonden.
      Omdat ik regelmatig foto's neem op (jazz)concerten, is de sensorgevoeligheid zeer belangrijk voor mij. Die speelt trouwens op veel gebieden in de fotografie een niet te onderschatten rol. Je fotografeert immers niet alleen buiten op klaarlichte dag of binnen met flitslicht of vanop een statief. Bovendien zijn daardoor goedkopere objectieven (zoals de kitlenzen) vaker inzetbaar met een diafragmaopening waarmee ze op hun best zijn (bv. F8.0 of F11).
      Met de K-5 is de beeldkwaliteit bij 3200 iso nog steeds voldoende acceptabel ... vandaar.
      Of dat duizend euro waard is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
      Ja, zelfs bij lage ISO waarden is al veel ruis te zien, onder bepaalde omstandigheden. (althans wat ik ervaar) Vindt ik een goed argument.
      "Why fake it, when you can create it"

      Comment


      • #63
        Re: Het Pentax K-5 topic

        Gisteren m'n nieuwe K-5 gaan halen. Het lange wachten heeft geloond: geen spoor van enige vlekjes! fyi serienummer: 3935566; firmware 1.01 dus die ga ik nu even upgraden.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #64
          Re: Het Pentax K-5 topic

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Gisteren m'n nieuwe K-5 gaan halen. Het lange wachten heeft geloond: geen spoor van enige vlekjes! fyi serienummer: 3935566; firmware 1.01 dus die ga ik nu even upgraden.

          Wim
          Dat is mooi nieuws, wim.
          Dat wordt dubbel genieten vermoed ik.

          Succes
          Gooby

          Comment


          • #65
            Re: Het Pentax K-5 topic

            Ik zal blij zijn als de wim iets komt posten, in de genre van:
            New K-5; zwaar ge'liveviewed en nog steeds geen wolkjes te zien.

            Gooby

            Comment


            • #66
              Re: Het Pentax K-5 topic

              Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
              Ik zal blij zijn als de wim iets komt posten, in de genre van:
              New K-5; zwaar ge'liveviewed en nog steeds geen wolkjes te zien.
              Sorry, daar is niet veel kans toe. Ik gebruik live view daarvoor veel te uitzonderlijk. En filmpjes maken is ook niet aan mij besteed...

              Ik zal dit week-end (afh van het weer) wel wat foto's gaan maken, en mocht ik iets opmerken zal ik het laten weten. Voorlopig is bij wat foto's in m'n werkkamer gebleven, waarbij ik weer weet waarom ik die K-5 "nodig" had. Amaai die hoge ISO is zo zuiver...

              Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #67
                Re: Het Pentax K-5 topic

                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                Sorry, daar is niet veel kans toe. Ik gebruik live view daarvoor veel te uitzonderlijk. En filmpjes maken is ook niet aan mij besteed...

                Ik zal dit week-end (afh van het weer) wel wat foto's gaan maken, en mocht ik iets opmerken zal ik het laten weten. Voorlopig is bij wat foto's in m'n werkkamer gebleven, waarbij ik weer weet waarom ik die K-5 "nodig" had. Amaai die hoge ISO is zo zuiver...

                Wim
                Dat is het eerste dat ik ga doen, LV opzetten en wachten dat hij vanzelf afslaagt!
                Het is er ook eentje van de 2de batch 397x;enz...

                Dan ben ik zeker en is het vlekken-hoofdstuk définitief afgesloten voor mij.
                Maar dat zijn zorgen voor binnen 14 dagen; als mijn pré der is.
                Ik weet trouwens ook niet of ik de LV wel ga gebruiken, of niet.

                Gooby
                Last edited by Gooby; 15 maart 2011, 19:38. Reden: kleine toevoeging.

                Comment


                • #68
                  Re: Het Pentax K-5 topic

                  Ik hoor net uit zeer goede bron dat meerdere K-5's een nieuwe sensor als optie krijgen, dus geen nieuwe camerea.
                  Dit om zeker te zijn dat het een zero flaws is.
                  Lijkt mij ook beter als ze nog niet precies weten wat/waar de juiste oorzaak ligt, of ben ik verkeerd?

                  Gooby

                  Comment


                  • #69
                    Re: Het Pentax K-5 topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
                    Ik hoor net uit zeer goede bron dat meerdere K-5's een nieuwe sensor als optie krijgen, dus geen nieuwe camerea.
                    Dit om zeker te zijn dat het een zero flaws is.
                    Lijkt mij ook beter als ze nog niet precies weten wat/waar de juiste oorzaak ligt, of ben ik verkeerd?
                    (1) Bedoel je dat wegens sensorvlekjes teruggezonden K-5's voortaan worden gerepareerd i.p.v. vervangen?
                    (2) Wie zegt dat ze de oorzaak niet kennen? Zo moeilijk te achterhalen lijkt me dat toch niet.
                    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Het Pentax K-5 topic

                      Ik heb de K5 getest en geen vlekken gevonden....oef.
                      En vemits ik geen live of film modus gebruik hoop ik dat ze ook niet gaan verschijnen.
                      Het is een fijne camera, gewoon TAV en laat de iso maar doen,zelfs op 2000 nog goede foto's.
                      Met vriendelijke groeten.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Het Pentax K-5 topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                        (1) Bedoel je dat wegens sensorvlekjes teruggezonden K-5's voortaan worden gerepareerd i.p.v. vervangen?
                        (2) Wie zegt dat ze de oorzaak niet kennen? Zo moeilijk te achterhalen lijkt me dat toch niet.
                        1) Ja .. onderdeel vervangen; is dat reparatie, ja mss wel.
                        2) de winkel zegt dat en eerlijk gezegd; ik heb ‘’na veel zoeken’ nog niet echt iets concreet gevonden en vermits sommige sn: 39XX.. ook al prijs hebben???

                        Gooby

                        Comment


                        • #72
                          Re: Het Pentax K-5 topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door VanMar Bekijk bericht
                          Ik heb de K5 getest en geen vlekken gevonden....oef.
                          En vemits ik geen live of film modus gebruik hoop ik dat ze ook niet gaan verschijnen.
                          Het is een fijne camera, gewoon TAV en laat de iso maar doen,zelfs op 2000 nog goede foto's.
                          Het lijkt erop dat sommige mensen bang zijn om de LV of Movie even te gebruiken vanwege de vlekjes.
                          Wat gaan die doen bij latere verkoop?
                          Als een kenner vraagt om: LV 15min te testen + achteraf inspectie van de sensor, alvorens hij aankoopt?
                          Is dat geen risico lopen voor een ander?

                          Langs de andere kant zie ik niet zoveel mensen de K-5 verkopen maar eerder bijhouden
                          Gooby
                          Last edited by Gooby; 24 maart 2011, 18:00.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Het Pentax K-5 topic

                            @ de K-5 bezitters lees: bezetenen.

                            Auto WB ken ik, maar hoe werkt; of wat is: de handmatige WB bij de K5?
                            Iemand die handmatige WB gebruikt?

                            Gooby

                            Comment


                            • #74
                              Re: Het Pentax K-5 topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
                              @ de K-5 bezitters lees: bezetenen.

                              Auto WB ken ik, maar hoe werkt; of wat is: de handmatige WB bij de K5?
                              Iemand die handmatige WB gebruikt?

                              Gooby
                              Auto WB evalueert de kleuren in het beeld en leidt daaruit de kleurtemperatuur af. 't Zal wel iets ingewikkelder zijn dan gewoon 't gemiddelde nemen van alle waarden en dat netjes rond het gemiddelde (=neutraal grijs) herschikken? In de meeste fotobewerkingssoftware kan je dat ook. Soms werkt het, soms ook niet... De K-5 doet het m.i. redelijk goed.

                              De meningen verschillen, maar ik gebruik steeds Auto WB. Soms is de WB niet exact juist, maar dat is erg snel aan te passen als je RAW fotografeert zoals ik. In Lightroom is het een kwestie van enkele klikken op een geselecteerd representatief beeld om dat te neutraliseren, waarna die instellingen naar alle andere beelden uit de shoot worden gesynchroniseerd met enkele extra klikken. Met wat ervaring duurt dat alles bij elkaar geen minuutje per groep gelijkaardige beelden. Natuurlijk moet je wel een scherm hebben waarop je een juiste neutrale kleur kan herkennen (idealiter een gecalibreerd scherm), anders riskeer je een kleurzweem te krijgen.

                              Om het "werk" tijdens de nabewerking te besparen, kan je tijdens de opname manuele WB gebruiken, maar dat is toch vaak iets omslachtiger. Als je echter in JPG fotografeert, is manuele WB wel aan te raden in geval van andere lichtbronnen dan natuurlijk daglicht. Manuele WB gebruikt dezelfde algoritmes als Auto WB, met dat verschil dat jij zelf kiest op welk beeld de berekeningen gebeuren, en dat hoeft geen beeld te zijn dat je op je kaartje bewaart. Bovendien houdt de camera deze instellingen vast tot jij ze verkiest aan te passen.

                              Manuele WB vereist dat jij ter plaatse een neutraal onderwerp vindt. Dat kan je makkelijk uit je broekzak halen, er bestaan immers neutraal gekleurde kaartjes (bvb WhiBal) om je WB op te meten. Maar... dat veronderstelt dat je dat kaartje min of meer beeldvullend kan plaatsen in hetzelfde licht als je beoogde foto. Probeer dat maar als je een foto wil maken van een nachtelijk verlichte stad vanop de donkere tegenoverliggende oever van de rivier die om die stad loopt... Alternatief is de expoDisc die je voor je objectief kan houden en die al het invallende licht diffuus in de camera laat vallen. Deze legt de nadruk op hooglichten en neemt bovendien ook hooglichten buiten beeld op. Op die manier verruimt deze de basis waarop de berekeningen gebeuren. Je kan de gemeten manuele WB overigens ook bijstellen op de K-5, maar daarvoor moet je op het LCD scherm afgaan. Dat moet daarvoor ook neutrale kleur weergeven, wat niet noodzakelijk het geval is. Gelukkig heeft de K-5 net zoals z'n voorgangers de mogelijkheid de kleurtemperatuur van het LCD scherm aan te passen om het zo neutraal mogelijk te maken, maar een objectieve calibratie kan je dit niet noemen omdat je het visueel moet bijstellen met het risico dat het omgevingslicht je op het verkeerde been zet...

                              Nu is WB iets wat pas wordt toegepast als je camera het beeld van de sensor verwerkt. Voor een RAW (PEF/DNG) bestand is dat nog niet gebeurd, dus kan je perfect zonder enig verlies de zaak in de gecontroleerde omgeving van je thuiscomputer uitvoeren. Auto WB is dan een makkelijke benadering op basis waarvan je meestal maar subtiele aanpassingen moet doorvoeren op computer.

                              De boven beschreven hulpmiddelen kan je overigens ook gebruiken als je Auto WB gebruikt en RAW fotografeert. Je neemt dan gewoon een foto met het hulpmiddel in beeld, en dat beeld gebruik je later op computer om de afwijking in de WB te meten en de resulterende gecorrigeerde instellingen synchroniseer je dan naar alle andere beelden. Zo moet je niet op zoek naar een beeld waarin een neutraal gekleurd stukje zit. Zo win je tijdens het fotograferen veel tijd en neem je toch de juiste informatie mee naar huis. De gulden middenweg zeg maar...

                              Wim
                              Last edited by ishpuini; 25 maart 2011, 09:45.
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment


                              • #75
                                Re: Het Pentax K-5 topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                                Auto WB evalueert de kleuren in het beeld en leidt daaruit de kleurtemperatuur af. 't Zal wel iets ingewikkelder zijn dan gewoon 't gemiddelde nemen van alle waarden en dat netjes rond het gemiddelde (=neutraal grijs) herschikken? In de meeste fotobewerkingssoftware kan je dat ook. Soms werkt het, soms ook niet... De K-5 doet het m.i. redelijk goed.

                                De meningen verschillen, maar ik gebruik steeds Auto WB. Soms is de WB niet exact juist, maar dat is erg snel aan te passen als je RAW fotografeert zoals ik. In Lightroom is het een kwestie van enkele klikken op een geselecteerd representatief beeld om dat te neutraliseren, waarna die instellingen naar alle andere beelden uit de shoot worden gesynchroniseerd met enkele extra klikken. Met wat ervaring duurt dat alles bij elkaar geen minuutje per groep gelijkaardige beelden. Natuurlijk moet je wel een scherm hebben waarop je een juiste neutrale kleur kan herkennen (idealiter een gecalibreerd scherm), anders riskeer je een kleurzweem te krijgen.

                                Om het "werk" tijdens de nabewerking te besparen, kan je tijdens de opname manuele WB gebruiken, maar dat is toch vaak iets omslachtiger. Als je echter in JPG fotografeert, is manuele WB wel aan te raden in geval van andere lichtbronnen dan natuurlijk daglicht. Manuele WB gebruikt dezelfde algoritmes als Auto WB, met dat verschil dat jij zelf kiest op welk beeld de berekeningen gebeuren, en dat hoeft geen beeld te zijn dat je op je kaartje bewaart. Bovendien houdt de camera deze instellingen vast tot jij ze verkiest aan te passen.

                                Manuele WB vereist dat jij ter plaatse een neutraal onderwerp vindt. Dat kan je makkelijk uit je broekzak halen, er bestaan immers neutraal gekleurde kaartjes (bvb WhiBal) om je WB op te meten. Maar... dat veronderstelt dat je dat kaartje min of meer beeldvullend kan plaatsen in hetzelfde licht als je beoogde foto. Probeer dat maar als je een foto wil maken van een nachtelijk verlichte stad vanop de donkere tegenoverliggende oever van de rivier die om die stad loopt... Alternatief is de expoDisc die je voor je objectief kan houden en die al het invallende licht diffuus in de camera laat vallen. Deze legt de nadruk op hooglichten en neemt bovendien ook hooglichten buiten beeld op. Op die manier verruimt deze de basis waarop de berekeningen gebeuren. Je kan de gemeten manuele WB overigens ook bijstellen op de K-5, maar daarvoor moet je op het LCD scherm afgaan. Dat moet daarvoor ook neutrale kleur weergeven, wat niet noodzakelijk het geval is. Gelukkig heeft de K-5 net zoals z'n voorgangers de mogelijkheid de kleurtemperatuur van het LCD scherm aan te passen om het zo neutraal mogelijk te maken, maar een objectieve calibratie kan je dit niet noemen omdat je het visueel moet bijstellen met het risico dat het omgevingslicht je op het verkeerde been zet...

                                Nu is WB iets wat pas wordt toegepast als je camera het beeld van de sensor verwerkt. Voor een RAW (PEF/DNG) bestand is dat nog niet gebeurd, dus kan je perfect zonder enig verlies de zaak in de gecontroleerde omgeving van je thuiscomputer uitvoeren. Auto WB is dan een makkelijke benadering op basis waarvan je meestal maar subtiele aanpassingen moet doorvoeren op computer.

                                De boven beschreven hulpmiddelen kan je overigens ook gebruiken als je Auto WB gebruikt en RAW fotografeert. Je neemt dan gewoon een foto met het hulpmiddel in beeld, en dat beeld gebruik je later op computer om de afwijking in de WB te meten en de resulterende gecorrigeerde instellingen synchroniseer je dan naar alle andere beelden. Zo moet je niet op zoek naar een beeld waarin een neutraal gekleurd stukje zit. Zo win je tijdens het fotograferen veel tijd en neem je toch de juiste informatie mee naar huis. De gulden middenweg zeg maar...

                                Wim
                                Oei, 'kzal wel Auto nemen dan.
                                Raw is nieuw voor mij; ben nu bezig met de Olympus XZ1 raw te schieten.
                                Ik krijg ze gewoon niet openn (Adobe DNG convertor 6.4 is nog in beta, vandaar)
                                Miss is de manual goed voor in de studio en veel tijd hebbende.

                                Zeg wim bedankt voor uwe duidelijke uitleg, zo evolueert ne mens.

                                Gooby

                                Comment

                                Working...
                                X