Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Pentax K-5 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het Pentax K-5 topic

Internet fora zijn vaak de grootste bron van nonsens,

De interne AF-motor van de K-7 was een jaar geleden zo goed als even snel/traag als die van de concurrentie. De K-5 schroeffocusingmotor is nog een tikje sneller en kan alle concurrentie aan.

Maar! AF-focusing heeft niet alleen met het AF-motortje in de body te maken natuurlijk. De belangrijkste variabele is de focusspan van de lens die je gebruikt. Sommige lenzen draaien amper een paar tientallen graden, maar er bestaan ook lenzen die bijna 2 keer volledig rond hun as draaien (meestal macro-objectieven). Bij die laatste is het logisch dat het even langer duurt eer de lens van minimaal tot oneindig laat draaien.

Daarnaast heb je het SDM-gegeven (de Pentax-variant van de ultrasone focusing). Ik ervaar SDM-lenzen als véééééél trager dan de klassieke AF-schroeffocusing-lenzen. Een voorbeeld: Ik heb de FA*80-200/2.8; een GE-WEL-DI-GE lens, scherp, scherp, scherp, scherp, maar oooh zo duur en zeldzaam. Ik wil mijn exemplaar is optima forma houden en kocht daarvoor naast m'n FA* 80-200/2.8 ook de recentere DA*60-250/4 (SMD en Weather Sealed). Qua scherpte is die laatste uiteraard meer dan prima, maar wat betreft focussnelheid moet ze de duimen leggen!

Wat is dus wou zeggen: bodies/lens-combinaties (laat staan over verschillende merken heen) vergelijken op focussnelheid is uitermate moeilijk.
    Mijn advies: tracht een body en lens-combinatie die je aanspreekt gewoon even uit te proberen alvorens je een nier verkoopt voor een nieuwe dure DSLR en reportage lens. Het gras aan de overkant "lijkt" vaak alleen maar groener hoor
    Last edited by frederik9111; 22 februari 2011, 23:00.
    Pentaxian in hart en nieren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fbr2808 Bekijk bericht
      He Wim, heb je de replacement al ontvangen...:-)
      Nog niet... De Beukelaer is snel punten aan 't verliezen... Al anderhalve maand zonder m'n K-5... De K-7 doet het natuurlijk nog wel, maar als ik die had willen blijven gebruiken had ik beter m'n zuurverdiende centen niet uitgegeven aan de K-5 (die centen heb ik natuurlijk niet tijdelijk teruggekregen hé)... Not happy, maar dat doet geen afbreuk aan de K-5 op zich.

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
        ik lees hier en daar op het internet dat het AF systeem van de vorige pentax DSLR's niet altijd even correct en snel was.
        in de k5 zou dit (al dan niet gedeeltelijk) opgelost zijn.
        Ik onderschrijf grotendeels wat Frederik schrijft betreffende AF-snelheid. Ik voeg hier wel aan toe dat het AF-systeem van recentere Pentax DSLRs steeds minder vaak over-en-weer jaagt. Dat maakte vroeger soms wel dat een objectief met grote scherpstelslag (grote draaibeweging tss oneindig en kortste scherpstelafstand) relatief veel tijd nodig had om scherp te stellen. Op de K-7 was dit gedrag al veel uitzonderlijker geworden, en op de K-5 schijnt het mij haast niet meer voor te komen.

De enige problemen met niet-correcte AF die ik bij Pentax tot nu ondervond zijn:
        - de K10D die niet juist kon scherpstellen met de SDM-objectieven. Deze objectieven kwamen op de markt nadat de K10D al een tijdje te koop was. Deze was met een firmware upgrade op SDM voorbereid, maar dat stelt natuurlijk de mechaniek niet juist af. Calibratie bij DB verhielp dit probleem.
        - Een Sigma EX70-200/2.8 (pre DG versie) die voor het onderwerp scherpstelde op 70mm en achter het onderwerp op 200mm (of andersom, 'k weet het niet zo juist meer). Dat probleem lag duidelijk bij het objectief en niet bij de camera.

Pentax heeft in de laatste topmodellen de mogelijkheid voorzien om in geval van kleine AF-onnauwkeurigheden aanpassingen in te stellen per objectief. Op die manier kan je de zaak heel precies zelf afregelen. Maar... ik moet toevoegen dat ik dit nog nooit gebruikte, vermits ik voor geen enkel objectief problemen vaststelde sinds de K10D: zowel op de K20D, de K-7 en de K-5 (de korte tijd da'k 'm gebruikte) waren geen onnauwkeurigheden vast te stellen met mijn objectieven.

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Pentax heeft in de laatste topmodellen de mogelijkheid voorzien om in geval van kleine AF-onnauwkeurigheden aanpassingen in te stellen per objectief. Op die manier kan je de zaak heel precies zelf afregelen. Maar... ik moet toevoegen dat ik dit nog nooit gebruikte, vermits ik voor geen enkel objectief problemen vaststelde sinds de K10D: zowel op de K20D, de K-7 en de K-5 (de korte tijd da'k 'm gebruikte) waren geen onnauwkeurigheden vast te stellen met mijn objectieven.
          Dat kan je bij de oudere DSRL's ook hoor. Mits wat 'inbreken' in de firmware: de Debug Modus. Via een stukje software kan je een verborgen gedeelte van het menu activeren.

Uiteraard raad ik niemand aan te gaan sleutelen aan de software (zal wellicht in de garantiebepalingen opgenomen zijn dat dat niet mag ), maar ik heb er zélf prima ervaringen mee. Ik het de procedure succesvol toegepast op m'n drie K10d's (grote correctie noodzakelijk na +/- 10.000 clicks) en 2 K20d's (minuscule correctie, ook na +/- 15.000 clicks). Bij m'n K-5/7's heb ik voorlopig nog niks hoeven te corrigeren (al vér voorbij 20.000 clicks).

De hele procedure heb ik hier in het lang en het breed uitgeschreven: http://www.pentaxian.nl/index.php/to...7.html#msg3677
          Pentaxian in hart en nieren...

Comment

Nog niet... De Beukelaer is snel punten aan 't verliezen... Al anderhalve maand zonder m'n K-5... De K-7 doet het natuurlijk nog wel, maar als ik die had willen blijven gebruiken had ik beter m'n zuurverdiende centen niet uitgegeven aan de K-5 (die centen heb ik natuurlijk niet tijdelijk teruggekregen hé)... Not happy, maar dat doet geen afbreuk aan de K-5 op zich.

Wim
            Dag wim,
            45~50 dagen om gewoon een camerawissel te doen?
            Hoe rechtvaardigt DB dat?
            Zoiets duurt normaal toch maar 5 minuten.
            In dit geval zeker omdat het echt over een gekende fabricage- of controle-fout gaat die je er nieuw & gratis bij gekregen hebt vanaf dag 1.
            Tenzij dat ze geen zuivere K-5’s in stock hebben.
            In de winkel hoorde ik dat het soms eerst optreedt en merkbaar is (na) intens gebruik van Live View of filmmode.
            Dan wordt de sensor redelijk warm,alsook het bayerfilter.
            Een soort van bakvlekken of zoiets?
            Succes met je wachttijd wim, hopelijk ligt ie snel weer in je tas.

Gooby

toevoeging:

Het kan ook sneller; als dat verhaal waar is natuurlijk.

.
            Last edited by Gooby; 3 maart 2011, 00:49. Reden: latere toevoeging.

Comment

Bij mij duurde de vervanging van 13/12/2010 tot 3/2/2011. Lang, maar doordat ik ook andere Pentax DSLR's heb, voelde ik me ondertussen niet zwaar ontgoocheld of zo.
              De vertraging heeft volgens mij twee oorzaken.
              Om te beginnen is de vraag naar de K-5 wellicht vele malen groter dan Pentax had geraamd. Dat komt vooral door de zeer lovende recensies van zowat alle gezaghebbende cameratesters.
              Dan is er dus plots het probleem met de (in feite onopvallende) sensorvlekjes bij enorm veel toestellen van de eerste productie. Omdat iedereen die dat leest op het internet, zijn sensor grondig gaat pixelpeepen, worden K-5's massaal teruggezonden om te worden geruild voor een exemplaar van een recente batch.
              Ondanks de overuren die de Vietnamezen hoogstwaarschijnlijk presteren, kan Pentax slechts gedeeltelijk voldoen aan de actuele piek in de vraag. De importeurs, zoals De Beukelaer, krijgen hun bestellingen slechts met mondjesmaat binnen en staan voor een vervelende keus. Wie krijgt voorrang : nieuwe klanten of K-5-ruilers of gewoon iedereen in chronologische volgorde?
              Vanuit commerciëel oogpunt bekeken is het vanzelfsprekend dat iedere fotohandelaar die dat vraagt, zo snel mogelijk over één of meer K-5 camera's moet kunnen beschikken. Alleen zo kan die eventueel verkopen aan potentiële klanten. Wij leven in een consumptiemaatschappij.
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik heb mijn toestel een goeie maand. Normaal dit weekend eerste wat serieuzere outdoor test. Volgens de winkel is het toestel van de nieuwe lading & zou ik dus geen problemen mogen ondervinden. Fingers crossed.
                Zou eens moeten zoeken hoe ik het snelst kan zien of dit een probleem vormt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
                  Dag wim,
                  45~50 dagen om gewoon een camerawissel te doen?
                  Hoe rechtvaardigt DB dat?
                  Zoiets duurt normaal toch maar 5 minuten.
                  Tja, ik stuurde hen een week geleden een mailtje en kreeg er tot nu geen antwoord op... De winkel waar ik 'm kocht zit er naar eigen zeggen achter (ik weet dat dat zo is) maar ook daar is 't blijkbaar nogal windstil tot nu... Volgende week vier ik m'n 2 maanden zonder K-5...

Ik hoop voor Pentax dat het probleem te maken heeft met het grote succes van de K-5, maar dat maakt mijn zaak natuurlijk niet...

Succes met je wachttijd wim, hopelijk ligt ie snel weer in je tas.
                  Tx!! Wim

Comment

Intussen bericht gekregen dat alles volgende week in orde zou komen... Fingers crossed...

Wim

Comment

Intussen bericht gekregen dat alles volgende week in orde zou komen... Fingers crossed...

Wim
                      Blij voor U wim, ik wacht nog een maandje om de K-5 kit te kopen.
                      Ik heb al de 10-20 Sigma voor Pentax kunnen kopen van iemand die voor dezelfde; maar F/3.5 fixe gekozen heeft (de nieuwe)
                      Verder ga ik voor een kit gaan met 18-135 WR, die heel goed is volgens een kennis.

Succes wim
                      Gooby

Comment

Mss de nummers eens vergelijken en LV gebruiken.

Goh wim kun je ons eens laten weten of je een nieuw exmpl hebt gekregen (ander nummer) of gewoon een gloednieuwe sensor.
                        Ik ken nl iemand die wel een ander nummer kreeg, maar gek genoeg lag dat nummmer beduidend lager dan dat van zijn 1ste toestel.
                        Het is mss wel aan te raden om enkele uurtjes in LV te werken zodat de sensor lekker warm word en dan even een extra sensor-controle te doen.
                        Allé dat is mijn gedacht hierover, he.

Mss kan ieder omwisselslachtoffer ook eens naar de nummers kijken en hier posten (nieuw mummer of nieuwe sensor) om een beter idee te krijgen van hoe Pentax het oplost.

Tx
                        Gooby

Comment

Twee maand geleden heb ik mij ook de K5 aangeschaft, maar wegens tijdsgebrek ben ik er nu pas echt mee beginnen werken. En ik heb een beetje schrik dat ik ook de gevreesde vlekken op de sensor heb.

Onderstaande is een crop uit een foto genomen met 50mm op F/16. Ik heb dit voor met verschillende objectieven en het doet zich enkel voor bij een klein diafragma. Kunnen de ongelukkige ervaringsdeskundige even bevestigen of het om dit probleem gaat? Of is het een ander probleem?

Voor de rest is het wel een topcamera. Wat een verbetering ten opzichte van m'n K10D.

Alvast bedankt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke_79 Bekijk bericht
                            Ik heb dit voor met verschillende objectieven en het doet zich enkel voor bij een klein diafragma. Kunnen de ongelukkige ervaringsdeskundige even bevestigen of het om dit probleem gaat? Of is het een ander probleem?
                            Zo ziet het probleem er inderdaad uit. Het valt pas op bij sterke diafragmering omdat de vlekjes dan een minder diffuse schaduw op de sensor werpen.
                            Welllicht heb je een camera met een kleiner serienummer dan 39xxxxx. Gratis omruilen ... maar je zit dan helaas een tijdje (hopelijk gaat het nu sneller dan enkele weken geleden) zonder K-5.
                            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Zijn de vlekjes ook te zien op de sensor zelf & met het blote oog?
                              In sensorclean mode rechtstreeks op het bayer-filter of sensor bedoel ik.

@jazzer
                              Een goede kennis heeft een 387XXXX... zonder vlekjes. (nog niet)

Gooby

Comment

In sensorclean mode rechtstreeks op het bayer-filter of sensor bedoel ik.

@jazzer
                                Een goede kennis heeft een 387XXXX... zonder vlekjes. (nog niet)
                                De vlekjes zitten wellicht op of in het AA-filter.
                                Niet alle toestellen van de eerste productiereeksen vertonen die vlekjes.
                                Jouw goede kennis heeft dus blijkbaar een goed exemplaar. Als de vlekjes er niet meteen zijn, zullen ze m.i. later ook niet opduiken.
                                Ik heb ook al gehoord dat ze zouden ontstaan door de warmte die in LV (live view) wordt gegenereerd. Bij mijn K-5 was dat zeker niet het geval omdat ik nooit LV gebruik.

Comment

Working...
                                X