Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Chose image area FX - DX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Chose image area FX - DX

Je kan niet digitaal zoomen op een DSLR omdat je optisch naar het beeld kijkt. Je kijkt door de lens en niet naar een verwerkt beeld via de sensor. Dus je kan zoiets niet zinnig instellen.

Bij de nieuwere systeem-camera's waar er geen optische zoeker meer is. Kan men een dergelijk feature inbouwen. Maar het houdt dan wel in dat je dan een 100% EVF (electronische zoeker) hebt. Anders kan je niet juist croppen in camera.

Maar vergeet niet, dat je hierdoor de kwaliteit naar achter haalt. Want je gaat nu de meting van een kleiner deel van de sensor over het beeld vullen. Je aantal gemeten punten gaat dus achteruit.

Daarom is het bij compacte camera's ook steeds de raad omdat feature af te zetten. En eventueel te croppen achteraf op PC. Voordeel je hebt het volledig beeld van de sensor. Als je al cropt in de camera dan ben je dat al kwijt voor je de foto wegschrijft.

Een voorbeeld bij de D700: FX heeft 12Mpixels, DX (of 1.5x digitale zoom) heeft nog 5 Mpixels over. Dus voor een zoom van 1.5 moet je al meer dan de helft van je sensoren uitschakelen.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik snap het niet goed, het hele systeem achter een dslr is het wisselen van lenzen. Waarom zou een mens dan in godsnaam digitale zoom willen op een dslr?

De fabrikanten zullen ook wel denken, als ze verder willen zoomen kopen ze maar een "langere" lens.
      Op een compactje is het idee wel nuttig ja, maar op een dslr toch niet vind ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
        Maar vergeet niet, dat je hierdoor de kwaliteit naar achter haalt. Want je gaat nu de meting van een kleiner deel van de sensor over het beeld vullen. Je aantal gemeten punten gaat dus achteruit.
        Ah dank

Comment

Ik denk dat je nog niet helemaal klaar bent voor deze vragen allemaal Madjazz....je schijnt het verschil niet te (willen) zien tussen digitaal een beeld oppompen en topkwaliteit glas om effectief het beeld "dichterbij" te halen met een goed bruikbare resolutie.

Het zijn allemaal "valide vragen" dat wel...Maar je luistert telkens niet naar de antwoorden of begrijpt ze niet...en ik ben bang voor het laatste.
          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Working...
          X