Kun je op Canon 5D en Nikon D700 de sensor op crop formaat instellen zodat je digitale zoom verkrijgt?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Chose image area FX - DX
Collapse
X
-
-
Re: Chose image area FX - DX
Op de a900 wel, maar ik zie niet in waarom je dat zou willen doen.
Het komt erop neer dat je je breedhoekvoordeel gewoon vooraf wegknipt, terwijl dat in PP altijd nog kan als je dat al zou willen.
Ik vermoed dat je nog steeds met een onjuiste voorstelling in je hoofd zit rond een eventueel nadeel van FF op het vlak van telebereik. Zie het andere topic voor mijn eerdere reactie daarop."If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
-
Bij de D700 kan het, maar nog nooit gebruikt. Het kan zelf automatisch. Bij een Canon is het niet echt nodig want daar passen geen Canon croplenzen op wel andere.Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
Op de a900 wel, maar ik zie niet in waarom je dat zou willen doen.
Als het bereik voldoende is, laat je FX formaat staan.
Klinkt toch logisch, of mis ik iets.
Bij de D700 kan het
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk berichtOm meer bereik te hebben wanneer 70-200 f/2.8 onvoldoende is. Dat wordt dan 100-300 (f/?).
En bij 5D MII?Het bereik van de lens wordt niet anders, het brandpunt-bereik van een lens is een vast gegeven en staat geheel los het sensorformaat wat wordt gebruikt. Als je met een 70-200 op FF (dus FX formaat) te weinig bereik hebt wordt je bereik dus niet anders als je deze op DX formaat instelt. Je kunt dan dus net zo goed achteraf een deel van je foto eraf snijden in PS.
Bij de Nikon FF camera's is het mogelijk om te kiezen voor DX formaat omdat je dan gebruik kunt maken van DX lenzen. Zou je voor FX formaat kiezen wanneer je een DX lens gebruikt dan krijg je aan de zijkanten dus gewoon een zwart vlak omdat dit deel van de sensor niet wordt belicht. Bij de Canon FF camera's kun je fysiek geen EF-S lenzen op je camera monteren (iets andere mount) en dus is een dergelijke optie geheel overbodig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk berichtOm meer bereik te hebben wanneer 70-200 f/2.8 onvoldoende is. Dat wordt dan 100-300 (f/2.8).
En bij 5D MII?
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk berichtBij de Nikon FF camera's is het mogelijk om te kiezen voor DX formaat omdat je dan gebruik kunt maken van DX lenzen."If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk berichtYep, je mist ietsHet bereik van de lens wordt niet anders, het brandpunt-bereik van een lens is een vast gegeven en staat geheel los het sensorformaat wat wordt gebruikt. Als je met een 70-200 op FF (dus FX formaat) te weinig bereik hebt wordt je bereik dus niet anders als je deze op DX formaat instelt. Je kunt dan dus net zo goed achteraf een deel van je foto eraf snijden in PS.
Bij de Nikon FF camera's is het mogelijk om te kiezen voor DX formaat omdat je dan gebruik kunt maken van DX lenzen. Zou je voor FX formaat kiezen wanneer je een DX lens gebruikt dan krijg je aan de zijkanten dus gewoon een zwart vlak omdat dit deel van de sensor niet wordt belicht. Bij de Canon FF camera's kun je fysiek geen EF-S lenzen op je camera monteren (iets andere mount) en dus is een dergelijke optie geheel overbodig.
Het zou handig zijn om zo'n digital zoom van 1.5x te kunnen instellen. Iets voor de toekomst?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk berichtBegrepen.
Het zou handig zijn om zo'n digital zoom van 1.5x te kunnen instellen. Iets voor de toekomst?
Dus voor de 4de keer:
FX-DX-instelling op een FF... is hetzelfde als croppen op de PC achteraf... en is het zelfde als digital zoom."If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Comment
-
Impliceert het gebruiken van digitale zoom, zoals bij compactjes, ook niet de mogelijkheid om het maximum aantal pixels van dat toestel te behouden, waardoor er dus kunstmatig pixels bijverzonnen dienen te worden (upsampling)?
Ik zie maar één toepassingsgebied: als je zonder tussenkomst van een pc rechtstreeks wil printen (of bvb online zetten mbv wifi-kaartjes). In alle andere gevallen zou ik het croppen/upsamplen steeds op pc doen, veel preciezer en kwalitatief beter.
Comment
-
-
FX-DX-instelling op een FF... is hetzelfde als croppen op de PC achteraf... en is het zelfde als digital zoom.
Bij de Canon FF camera's kun je fysiek geen EF-S lenzen op je camera monteren (iets andere mount) en dus is een dergelijke optie geheel overbodig.
Bestaat die instelling op Canon FFs of enkel op Nikon?
Comment
-
Zie hier http://www.dpreview.com/reviews/cano...rkii/page2.asp bij Image sizes en File formats.
Comment
-
Om even alle twijfel uit de wereld te trekken, bij crop heb je dus niets meer tele dan bij een fullframe. Deze foto verklaard veel:
Ik weet heus wel wat een crop factor is maar jullie zien blijkbaar het nut niet in van digitale zoom of crop modus op FF. Laat het mij verwoorden met een citaat van een 'kenner'.
Camera, Ansel Adams, p. 101:
"It may be useful to think of a change in focal length as having the effect of cropping the image.
...
Two photographs made from the same position with different lenses will be identical in scale and perspective".
Wie dus zegt dat een langere lens nodig is om het beeld te vullen ipv een crop formaat, heeft het mis. Crop formaat doet hetzelfde als een langere brandpuntsafstand. Het beeld wordt uitgesneden, los van perspectief. Perspectief verander je door te stappen, niet door te zoomen.
Waarom crop formaat op FF? Om een langere lens te vermijden indien de huidige tekort komt en om nabewerking te vermijden!Last edited by MadJazz; 5 september 2010, 19:08.
Comment
Comment