Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax 645D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax 645D

Zie: http://www.dpreview.com/news/1003/10...pentax645d.asp

Eindelijk komt hij er. Op alle fotografiefora zijn er reeds topics aan gewijd, zelfs Ken Rockwell schreef er al over. Enkel hier nog niets?

De 645D wordt de digitale opvolger van de analoge middenformaat 645-reeks. De 40MP sensor (van Kodak) is wel wat kleiner dan het middenformaat negatief van weleer, met name 44x33mm, maar da's nog een factor 1.7 groter dan 135formaat. De 645-objectieven passen allemaal, maar er moet dus wel een "crop"-factor in rekening worden gebracht. De eveneens aangekondigde DFA645 55mm f/2.8 vult een hierdoor ontstane leegte op.

Volgens wat ik lees heeft Pentax erg veel van de K-7 gebruikt voor de binnenkant van de 645D. Allez, de lijst van functies verschilt niet erg. PRIME II, DR II, 11 AF punten waarvan 9 cross sensor en 77 zones in matrix lichtmeting klinken erg K-7... Niet slecht want die werken in de K-7 allemaal erg goed.

De knoppen staan ook gelijkaardig geschikt als op de K-7. Natuurlijk zijn er een hoop extra knoppen voor rechtstreekse toegang tot opties die op de K-7 in het quick menu of functie menu zitten, maar toch lopen de keuzemogelijkheden gelijk.

Volgens de Pentax traditie is de 645D voorzien van alle nodige stofdichtingen (een 70-tal) zodat je 'm ook buiten zonder zorgen kan gebruiken. Ideaal voor landschap dus.

Twee SD-kaarten kunnen gebruiken is erg belangrijk, en dat lichtknopje naast de top-LCD zou ik ook wel willen op m'n K-7.

Geen SR (shake reduction), maar da's voor dergelijke camera niet zo belangrijk. Door 't gewicht ligt hij stabieler in de hand en 't grootste deel van de tijd plaats je zo'n camera toch op statief zou ik denken.

't Is een camera voor geduldige fotografen (1.1 fps) die zorgvuldig met hun licht zullen omspringen (ISO tot 1000, met boost tot 1600). Basis ISO 200 (met boost naar 100) is mogelijk wat hoog. Maar in elk geval een camera voor mensen die het métier met liefde uitvoeren, niets voor snelle bling gasten.

Al bij al een camera waar ik erg snel mee weg zou kunnen zijn, ware het niet dat de erg meevallende prijs van 7000 EUR toch nog veel te hoog is voor mijn budget als liefhebber. Ik veronderstel dat pro's er anders zullen over denken?

Wim

PS: DPR bevestigt echter wel dat de camera in mei initieel enkel in Japan te verkrijgen zal zijn... Hopelijk moet de rest van de aardbol niet te lang wachten.
    Last edited by ishpuini; 11 maart 2010, 07:52.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Re: Pentax 645D

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
    die zorgvuldig met hun licht zullen omspringen (ISO tot 1000, met boost tot 1600).
    Je kan zeer 'onzorgvuldig' met het licht omspringen, de camera heeft een dynamisch bereik van meer als 11 stops.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een digitale MF van 40 MP voor 7.000 € ? Die prijs komt wel héél dicht in de buurt van een 1Ds3 en D3x. Het is natuurlijk wel een ander soort camera, maar toch.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        Een digitale MF van 40 MP voor 7.000 € ? Die prijs komt wel héél dicht in de buurt van een 1Ds3 en D3x. Het is natuurlijk wel een ander soort camera, maar toch.
        De sensor is maar iets groter als van FX(27%), MF DX zoals de befaamde KR het noemt....

Ik denk ook dat een groot nadeel is dat er geen systeem is, zoals bij Nikons en Canons wel is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          De sensor is maar iets groter als van FX(27%), MF DX zoals de befaamde KR het noemt....

Ik denk ook dat een groot nadeel is dat er geen systeem is, zoals bij Nikons en Canons wel is.
          De sensor is 1.7x het FF formaat (1.68x om precies te zijn).
          Vergeet niet dat er heel wat lenzen tegen schappelijke prijzen op ebay te koop staan voor de 645D.
          Zoek maar eens op 645D lenzen, en voor minder dan 1000€ kan je 3 types zoom vinden, 120 macro, 45 2.8, 200, 300, 400 mm, en zelfs 75 mm. met ingebouwde centraalsluiter, converters, tussenringen...
          Daarbij komt nog dat je door middel van een adapter ook alle Pentax 6x7 lenzen kunt gebruiken...

Voor mode- en landschapsfotografen is deze 645D zeker een alternatief.
          Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Ik zeg het niet graag, maar Ken heeft gelijk met z'n berekening. Vele van z'n andere argumenten houden voor mij niet veel steek, maar daar gaan we nu even geen woorden aan vuil maken...

De 1.7x waarover Pentax spreekt is de toename in oppervlakte, maar in termen van wat we tgwoordig cropfactor noemen is de 645D inderdaad 1.27x 135formaat, zoals 135formaat 1.5x APS-C is. Ik veronderstel dat ze de voorkeur geven aan een vgl in oppervlakte omdat de aspect ratio verschilt tss 645D en 135formaat en diagonalen vgl daarom niet 100% 't juiste beeld geeft? Maar van 1.7x spreken maakt vgl natuurlijk niet makkelijker.

De stap van 135formaat naar 645D formaat is dus iets meer dan half zo groot als de stap van APS-C naar 135formaat. Je kan dat een te kleine stap noemen, maar dat is het verschil tss APS-C en APS-H ook, of tss APS-H en 135formaat. Natuurlijk is APS-H inmiddels ook verlaten... 't Is maar hoe je 't bekijkt.

Bij Mamiya gaan ze in elk geval dezelfde richting uit als bij Pentax, want die introduceerden nauwelijks twee dagen eerder de DM40. Die heeft een sensor van zelfde formaat en MP (andere fabrikant) maar de camera moet wel meer dan 't dubbel kosten...

Bon, het verschil in formaat is natuurlijk maar een deel van het verhaal...

Dat systeem is er natuurlijk wel al voor een stuk. Al het glas van de voorbije Pentax 645 modellen past nog steeds perfect. 't Zelfde geldt voor Pentax's flitssysteem. 't Enige wat mist is een breedhoek door de sensor die een stuk kleiner is dan een 6x4.5 negatief. De 55mm helpt al iets, maar ik ben het eens dat dit op zich niet voldoende is.

Een beetje hetzelfde verhaal als toen we van 135film naar APS-C DSLR gingen dus, toen mankeerde het ook aan breedhoek-oplossingen. Dat bleek toen geen hinderpaal, waarom nu wel? Omdat er alternatieven zijn in de vorm van 135formaat DSLRs? Mogelijk, maar die 135formaat DSLRs en deze 645D zijn toch andere beestjes.

We moeten in eerste instantie vgl met het overige aanbod op de digitale middenformaat-markt, niet met de 135formaat DSLRs, niet?

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Enkel hier nog niets?
              Verbaast je dat? Is geen Canon noch een Nikon...
              http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                De sensor is 1.7x het FF formaat (1.68x om precies te zijn).
                Vergeet niet dat er heel wat lenzen tegen schappelijke prijzen op ebay te koop staan voor de 645D.
                Zoek maar eens op 645D lenzen, en voor minder dan 1000€ kan je 3 types zoom vinden, 120 macro, 45 2.8, 200, 300, 400 mm, en zelfs 75 mm. met ingebouwde centraalsluiter, converters, tussenringen...
                Daarbij komt nog dat je door middel van een adapter ook alle Pentax 6x7 lenzen kunt gebruiken...

Voor mode- en landschapsfotografen is deze 645D zeker een alternatief.
                Best niet te lang wachten met aankopen van die lenzen vrees ik als deze camera wat zou doorbreken
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Iets groter dan de gemiddelde DSLR ...

What if the key to a ‘good’ photo isn’t what you see—but what your brain expects to see? Learn the psychology behind memorable photography.

Comment

Working...
                  X