Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

What's next?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• What's next?

Beste allemaal,

Sinds een aantal jaar heb ik de Nikon D60. Erg prettige camera waar ik voor mijn gevoel veel kanten mee op kan. Heb er dan ook leuke plaatjes mee kunnen schieten en tot op heden blijft ie me voorzien van goede diensten.
    Maar..het begint te kriebelen en ik aangezien ik al flink aan het uitbreiden ben wat lenzen betreft, zit ik zelfs te denken aan een body switch.

Geen ingebouwde motor, waardoor ik met sommige lenzen manueel scherp dien te stellen. Is te doen, maar wat automatisch kan is natuurlijk nog fijner.

Maar what's next? Wat is nu een goede opvolger voor mijn D60? En waarom dan? Graag blijf ik bij Nikon, gezien de verzameling aan lenzen, maar welke?

Kortom; jullie advies is van harte welkom!

Sann

Re: What's next?

Welkom op BD.

Eerste vraag: hoe groot is je budget?
    Tweede vraag: over welke objectieven hebben we het?
    Derde vraag: zijn er nog andere eisen inzake opties? Ik denk bijvoorbeeld aan de video functie.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Hallo Jos,
      Dank voor het welkom. Blij dit forum te hebben ontdekt, altijd handig informatie te delen.

Budget; het mag wat kosten, maar hoe acceptabeler, hoe leuker natuurlijk. Werk momenteel voornamelijk met een 18-135mm, een 50mm (1.8) en een 35mm (1.8).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sann Bekijk bericht
        ... Budget; het mag wat kosten, maar hoe acceptabeler, hoe leuker natuurlijk. Werk momenteel voornamelijk met een 18-135mm, een 50mm (1.8) en een 35mm (1.8).
        Euh ... je kan best de volledige benamingen van de objectieven geven, om alle misverstanden te vermijden.
        Van die 50 mm is er bijvoorbeeld een "D" versie en een "AF" versie, beiden F1.8.
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

dan lijkt me een D90 ideaal voor jou
          ingebouwde motor dus de 35 en 50 zullen scherpstellen
          betere sensor, meer focuspunten, 12mp, betere iso, ...

als 't iets meer mag kosten D300s

om de verschillen aan te tonen: de D60, D90 en D300s es naast elkaar gezet

klik

zou zeker bij nikon blijven, het verlies bij een switch is steeds/meestal aanzienlijk
          nikon stuff

Comment

Of wachten op de opvolger van de D90. Komt waarschijnlijk uit eind september...vermoedelijk D7000.

D90 is uiteraard een prachtig toestel,heb hem reeds twee jaar en ben er zeer tevreden van.

Grtz Dirk
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

De 50mm is een AF, maar werkt natuurlijk niet op mijn camera. Dacht dat dat overbodig zou zijn te melden

Ik zal eens kijken naar die D90. Wat kost die?

Comment

De D90 is een fantastisch toestel maar na 2 jaar kijk ik uit naar zijn opvolger en zal het mijn backup toestel worden. Dus ik zou nog even wachten want veel van de technologie van de D90 zit in het nieuwe instapmodel, D3100...wat niet wegneemt dat de D90 aan de huidige prijs ideaal is om een upgrade te doen

Comment

Hmm, Beter eventjes wachten dan nog als er al binnenkort een vervanger van de D90 komt..
                  Wat maakt de opvolger precies nog beter eigenlijk? En is de body vergelijkbaar met de D60, qua grootte en zwaarte?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sann Bekijk bericht
                    Hmm, Beter eventjes wachten dan nog als er al binnenkort een vervanger van de D90 komt..
                    Wat maakt de opvolger precies nog beter eigenlijk? En is de body vergelijkbaar met de D60, qua grootte en zwaarte?
                    De opvolger van de D90 (als deze er al direct komt) zal denkelijk iets meer mpixels hebben, beter videomodus (full-hd), en nieuwer natuurlijk.

De D90 is groter dan de D60 (dus een betere grip) en heeft ook de mogelijkheid om autofocus te hebben met lenzen van het type Af-D
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

D3100 heeft technologie van d90 maar geen focus motor in body (dus af-d lenzen gaan manueel zijn.)

opvolgend d90 is een optie.

nu een jaar, en 10000 foto's, later zou ik hem niet snel wegdoen.
                      en als er een vervanger komt zal't zijn omdat die ferm beter zou presteren op hoge iso's.
                      en dan zal mijn d90 zeker BU blijven
                      nikon stuff

Comment

Zo te lezen zijn jullie dus gewoon heel tevreden over de prestaties van de D90.
                        En de D3000 en D5000, is dat wat? Kan iemand me daarover wat vertellen. Vallen deze modellen te vergelijken met de D90? Hoe presteren ze en werken de AF-D lenzen er automatisch op?

Comment

D5000 heeft dezelfde sensor dan de D90, dus zelfde prestaties.
                          De D5000 heeft wel een kantelbaar scherm 2.7" met 230k pixels, terwijl een D90 een vast 3" scherm heeft met 930K pixels. (een beter scherm bij de D90, maar niet kantelbaar).

Verder heeft de D90 een ingebouwde motor waardoor hij autofocus heeft met lenzen van het type Af-D, en de D90 is iets groter tov de D3000/5000

De D3000 is nog goedkoper dan de D5000, met als minpunten tov de D5000:
                          - 10Mpixels ipv 12
                          - ccd sensor (iets meer ruis bij hoge iso)
                          - vast 3" scherm 230K ipv 2.7" scherm 230K
                          - geen video functie op de D3000

een overzicht: klik
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

[Mod-LesC]Enkele niet-relevante posts verwijderd.[/Mod]
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Working...
                            X