Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon op een rijtje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: canon op een rijtje

Oorspronkelijk geplaatst door L33N Bekijk bericht
    k heb nog een vraagje over de lenzen deze keer.

wat betekenen alle lettertjes en cijfertjes?

ik weet dat IS imagen stabilisator en dat 18-135 mm het zoom vermogen is maar bij sommige lenzen staat er 2.8, ff, usm, ef en zo bij voor wat is dat belangrijk?

en kan je met een 18-135 is lens al beginnen met een fotografie opleiding? heeft die voldoende mogelijkheid voor het eerste jaar?
    Als je bij Canon wilt beginnen is een 550D + EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS ongeveer het beste setje.
    Eventueel kunt ge daar nog de "Fantastic Plastic" ttz. de EF 50mm f/1.8 bijkopen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Als je bij Canon wilt beginnen is een 550D + EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS ongeveer het beste setje.
      Eventueel kunt ge daar nog de "Fantastic Plastic" ttz. de EF 50mm f/1.8 bijkopen.

Grtz, RF
      ben je niet beter met een 18-135 of 18-250 anders moet je toch altijd van lens verwisselen en dat is niet op 1sec gedaan

ik heb al aan het proberen geweest met lenzen van vrienden een 70-300 denk k en k vond het echt irritant dat die maar vanaf 70 ging en een 18-55 vond ik ook irritant omdat die maar tot 55 ging

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Gebruik bijna nooit (tot op heden toch niet) vol open, meer 5.6 tot 11. Dus er zou heel veel scherp moeten zijn hé . Voor de DOF zijn er genoeg calculators te vinden dus zo moeilijk is dat ook niet en na een tijdje zit die calculator zo ongeveer in het koppeke. Jij doet alsof ik voor het eerst een fototoestel in handen heb....maar ja, ik fotografeer ook nog maar 50 jaar dus...... Was jij toen al geboren ?
        Groetjes
        Ken ook mensen die al 50 jaar auto rijden...maar die rijden daardoor niet beter auto dan dat ik doe

Er werken op mijn werk ook mensen die "hun werk" al meer dan 30 jaar doen, en toch was ik binnen twee jaar hun baas...

En zo kan ik nog wel even verder gaan

Dus wanneer ik geboren ben en hoe lang ik al fotografeer staan volgens mij los van het feit dat de 17-55 een scherpere lens is als de 55-250
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

ben je niet beter met een 18-135 of 18-250 anders moet je toch altijd van lens verwisselen en dat is niet op 1sec gedaan

ik heb al aan het proberen geweest met lenzen van vrienden een 70-300 denk k en k vond het echt irritant dat die maar vanaf 70 ging en een 18-55 vond ik ook irritant omdat die maar tot 55 ging

In zo'n geval opteer je beter voor een bridge met een superzoom (bv een Pana Lumix): geen objectieven meer verwisselen (wat precies de kracht is van een dSLR). Maar verwacht niet dezelfde kwaliteit of dezelfde mogelijkheden.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

Er werken op mijn werk ook mensen die "hun werk" al meer dan 30 jaar doen, en toch was ik binnen twee jaar hun baas...
            ja, als je iemand die zijn werk kent de baas maakt ben je een goede werkkracht op de vloer kwijt...

maar goed. Die 550D lijkt me niets verkeerd aan.

L33N
            wat betekenen alle lettertjes en cijfertjes?

ik weet dat IS imagen stabilisator en dat 18-135 mm het zoom vermogen is maar bij sommige lenzen staat er 2.8, ff, usm, ef en zo bij voor wat is dat belangrijk?

en kan je met een 18-135 is lens al beginnen met een fotografie opleiding? heeft die voldoende mogelijkheid voor het eerste jaar?
            dat met die milimeters gaat over de beeldhoek van je lens. Begrijp je heel snel eens je ermee bezig bent en theoretisch blabla om uit te leggen. Behalve, veel milimeters => verrekijker, weinig milimeters => groter veld dan jouw oog.

2.8, 4, 5.6 gaat over de maximale lensopening en dus over hoeveel licht er in de lens kan. Meer licht => mogelijkheid om in slecht verlicht plaatsen foto's te maken. Daarnaast nog een ander verschijnsel => wikipedia scherptediepte

Die 18-135 is een heel veelzijdige lens, je gaat daar veel mee kunnen doen. Geen probleem voor opleidingen of zo?
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              In zo'n geval opteer je beter voor een bridge met een superzoom (bv een Pana Lumix): geen objectieven meer verwisselen (wat precies de kracht is van een dSLR). Maar verwacht niet dezelfde kwaliteit of dezelfde mogelijkheden.
              de bedoeling is wel om later nog andere lensen te kunnen kopen maar nu het eerste jaar moet ik alles met die 1ne lens kunnen dus welke opdracht ik ook krijg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                De 55-250 is een fantastisch objectief voor zijn geld, maar dat die scherper is dan de 17-55 dat zal iedere gebruiker tegenspreken hoor.

Grtz, RF
                Ga ik eerstdaags eens uittesten door dezelfde foto te nemen met beide lenzen en met exact dezelfde instellingen op body en objectieven (mm, f, sluitersnelheid.....enz. Ik hou jullie op de hoogte en plaats dan wel beide foto's naast elkaar op dit forum (als er nog verschil is tenminste, want de 17-55 is binnen geweest voor nazicht).
                Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  ja, als je iemand die zijn werk kent de baas maakt ben je een goede werkkracht op de vloer kwijt...
                  Interessante kijk daarop...die gaan we onthouden

Comment

Ken ook mensen die al 50 jaar auto rijden...maar die rijden daardoor niet beter auto dan dat ik doe

En zo kan ik nog wel even verder gaan

Dus wanneer ik geboren ben en hoe lang ik al fotografeer staan volgens mij los van het feit dat de 17-55 een scherpere lens is als de 55-250
                    Het ging me over het feit dat jij insinueerde dat ik niets van DOF afweet. En ja, alle jonge gasten rijden beter...maar tzijn wel deze die verongelukken, lees er maar eventjes de statistieken op na...... En wat de scherpte van die lenzen betreft : ik stel(de) vast.... niet meer en niet minder, en jij beweert..... dat is het verschil .
                    Groetjes

Comment

Leen, zoals elke keer opnieuw verschiet ik ervan dat mensen die nog maar willen beginnen onmiddelijk een nieuw toestel willen kopen. De tweedehands markt is verzadigd van goede toestellen tegen een zeer goede prijs. Als je een nieuwe 550D koopt met kit lens zal je snel rond de 7-800euro betalen, dan nog een kaartje en eventueel een kleine tas, laat ons stellen dat je 900euro kwijt bent voor nieuwe dingen.
                      Als beginner zal je trouwens evenveel kunnen met een 400D of 450D die je tegen 400euro koopt met een lens en een geheugen kaartje ergens tweedehands. Je lens heb je normaal voor het leven al zou het kunnen dat je na een jaar of wat langer iets beter wilt maar dat zie je dan wel en kan je die terug verkopen. Op deze mannier spaar je wat centen uit tot je weet wat je kan en wilt want lenzen zijn er al evenveel als vormen van fotografie. Macro.. macro lens, sport weer andere lens om dan nog niet te spreken afhankelijk van welke sport, portret.. andere lens.
                      Dus mijn advies, koop een tweedehands toestel met een kit lens 18-55 of misschien vind je er zelfs 2 lenzen bij, doe je cursus zodat je sluitertijden, diafragma, iso waardes, AF, TV, M, AV begrijpt en dan zal je zelf weten welk toestel je volgende moet zijn.
                      Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
                      Nu nog de kennis en het vakmanschap

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Het ging me over het feit dat jij insinueerde dat ik niets van DOF afweet. En ja, alle jonge gasten rijden beter...maar tzijn wel deze die verongelukken, lees er maar eventjes de statistieken op na...... En wat de scherpte van die lenzen betreft : ik stel(de) vast.... niet meer en niet minder, en jij beweert..... dat is het verschil .
                        Groetjes
                        Ik had misschien beter een andere woordkeuze kunnen gebruiken...dan had jij het minder hard opgevat...that's all (das het jammere met forums, je mist nogal een stukje communicatie met enkel tekst )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alca Bekijk bericht
                          Leen, zoals elke keer opnieuw verschiet ik ervan dat mensen die nog maar willen beginnen onmiddelijk een nieuw toestel willen kopen. De tweedehands markt is verzadigd van goede toestellen tegen een zeer goede prijs. Als je een nieuwe 550D koopt met kit lens zal je snel rond de 7-800euro betalen, dan nog een kaartje en eventueel een kleine tas, laat ons stellen dat je 900euro kwijt bent voor nieuwe dingen.
                          Als beginner zal je trouwens evenveel kunnen met een 400D of 450D die je tegen 400euro koopt met een lens en een geheugen kaartje ergens tweedehands. Je lens heb je normaal voor het leven al zou het kunnen dat je na een jaar of wat langer iets beter wilt maar dat zie je dan wel en kan je die terug verkopen. Op deze mannier spaar je wat centen uit tot je weet wat je kan en wilt want lenzen zijn er al evenveel als vormen van fotografie. Macro.. macro lens, sport weer andere lens om dan nog niet te spreken afhankelijk van welke sport, portret.. andere lens.
                          Dus mijn advies, koop een tweedehands toestel met een kit lens 18-55 of misschien vind je er zelfs 2 lenzen bij, doe je cursus zodat je sluitertijden, diafragma, iso waardes, AF, TV, M, AV begrijpt en dan zal je zelf weten welk toestel je volgende moet zijn.

ik heb al een paar mensen gehoord die zeggen van een 2de handstoestel te kopen.
                          alleen ben ik daar zelf niet zo echt van overtuigd
                          waarschijnlijk ga ik dan binnen een half jaar of jaar toch een ander kopen (duurder) omdat het eerste niet echt meer aan mijn eisen voldoet en dan heb ik 2 toestellen waarvan ik het 1ste waarschijnlijk nooit meer gebruikt. (k ken mensen die er 2 hebben en het eerste niet meer gebruiken omdat het 2de beter is).
                          het geld dat ik daarna moet sparen voor een nieuw toestel kan ik nu in lenzen, flitsers, ... steken

ik hoop dat je het begrijpt waarom ik liever direct een beetje langer spaar en een "beter" koop dan eerst nog een ander te kopen en toch na verloop van tijd een ander te willen omdat het eerste niet meer voldoet aan mijn eisen.

en als het dan zo is dat ik stop met fotografie (dat ik nu nog wel ni zie gebeuren) heb ik nog altijd een goeie camera. want geef toe iedereen gebruikt toch wel eens een camera é

gr Leen

Comment

Ik zou qua camera ook niet direct voor tweedehands kiezen...lenzen....prima, maar een camera vind ik zelf ook te link (doorgaans)...

Het zou me wel verbazen als je na een half jaar al je camera ontgroeit bent

Comment

Het zou me wel verbazen als je na een half jaar al je camera ontgroeit bent
                              bij wijze van spreken é

Comment

bij wijze van spreken é
                                I follow

Comment

Working...
                                X