Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuurfotografie je beroep?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Natuurfotografie je beroep?

Volgens mij doe jij niet veel aan natuurfoto's FPS is niet enkel om de slaagkansen van een snel bewegend diertje vast te leggen, maar ook om het vast te leggen in een pose die jij het liefst zou willen. Dieren poseren namelijk niet voor een fotograaf, en hoe hoger de fps, hoe meer kans dat juist die éne sprong die is dat je wou. Met 3 fps riskeer je van de 12 foto's 4 reeksen van 3 foto's te hebben die helemaal op elkaar trekken.

Ik snap ook niet waarom de 1D bij natuurfotografie te betrekken om mee te beginnen, natuur = veel mm dus ga je toch best voor iets betaalbaars bij crop toestellen ( 7D dit is geen pro toestel ). Ik denk juist dat je met een 3fps toestel meer naar geluk moet zoeken om het juiste beeld te hebben met de juiste pose. Meer niet, zit ik verkeerd, tjah, dan zij het zo, maar natuur met 3fps zou me enkel grijze haren bezorgen tenzij zuiver voor macro en landschap.

Maar ik denk gewoon dat de TS gewoon ff met de boswachter of één of andere natuurvereniging zou moeten meelopen ( doe ik geregeld bij het ringen van zwaluwen, ... ) Leer je veel mee, of een weekends doorbrengen in uitkijkhutten.

Kostwinning is mogelijk, maar België heeft niet echt een aantrekkelijke fauna tenzij je ergens kan beginnen in een natuurmagazine van ons belgenlandje. Maar ook daar vereisen ze al een stevige portfolio.

Bij deze weer mijn zegje :d
    Mvg,
    Oli

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Wat zijn we hier toch altijd weer goed in alles uit verband trekken zeg...

Bovenin wordt geroepen dat je met elk toestel topplaten kan maken, het is het manneke achter de knoppen die het werk moet doen.

Hierop werd gereageerd dat iemand dacht dat dat niet zo zou zijn, anders zou een 1D niet zoveel duurder zijn als een 1000D...dáár reageerde ik weer op dat een topfotograaf toch met elk toestel goede foto's zou moeten kunnen maken. Daarmee niet persé zeggende dat je die 1000D nu mee moet nemen de woeste natuur in he...en dan nog, neem je een Pentax, prima gesealed voor een fractie van een 1D

De extra mogelijkheden op een 1D (of éénder welk pro toestel) maken één en ander makkelijker, maar wie persé 8fps nodig heeft om deftige foto's te maken mag zichzelf, van mij, eens achter de oren krabben of hij de foto's dan nog maakt of de camera...Als je sluitertijd hoog genoeg is en je timing goed kom je met 3 fps per seconde óók met goede beelden thuis...meer fps is gewoon een kwestie van meer "kans" en "kans" heeft niets te maken met kunde, maar goed dat is mijn mening

Toegegeven, dergelijke functies zijn makkelijk, maar niet noodzakelijk. Oók op 3 fps moet je goede foto's kunnen maken...

Of zijn jullie van mening dat een ieder met kennis van de natuur, een pro toestel met pro lenzen, maar weinig kennis van fotografie met goede foto's thuis gaat komen???

edit: voor wat betreft de vraag over "je beroep ervan maken" fotografie is passie, fotografie is kunst...daar moet de focus liggen, niet op het verdienen van geld...als dit dan toch gebeurt is dat mooi, zo niet...het gaat om de ervaring.

Echt leven van fotografie (om het eender welke vorm) zal steeds moeilijker worden, aangezien de markt overspoeld wordt met kundige amateurs zoals de mensen van bd
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      De extra mogelijkheden op een 1D (of éénder welk pro toestel) maken één en ander makkelijker, maar wie persé 8fps nodig heeft om deftige foto's te maken mag zichzelf, van mij, eens achter de oren krabben of hij de foto's dan nog maakt of de camera...Als je sluitertijd hoog genoeg is en je timing goed kom je met 3 fps per seconde óók met goede beelden thuis...meer fps is gewoon een kwestie van meer "kans" en "kans" heeft niets te maken met kunde, maar goed dat is mijn mening

Straffe bewering , voor sommige takken van natuurfotografie helpt het wel enorm of is het zelfs noodzakelijk een snelle camera te hebben, dit is bvb een voorbeeldje waar het ook heel snel gaat : http://forum.belgiumdigital.com/f44/...da-279067.html , dit is nog steeds iets anders dan een poserende hond , om maar te zeggen dat je zeker niet alles zo zwart wit moet zien, eens meer het veld intrekken zal je wel leren relativeren
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        er wordt hier idd veel te veel op scherm geëvalueerd. Eigenlijk zouden we wekelijks moeten samenkomen met afdrukken, maar ja...
        Ja leuk...een clubje Eerste bij mij?

Sorry TS...back on topic

Comment

Ik vind drie weken zitten wachten op het passeren van een roodborstje gemakkelijker dan 5000€ neertellen voor een D3x (of wat kost die tegenwoordig)
          Op voorhand m'n verontschuldigingen aan het adres van een roodborstje, maar met een foto van zo'n onnozel vogeltje ga je geen carrière als professionele natuurfotograaf kunnen starten imho...

Om op de plaatsen te geraken waar je echt unieke beelden kan maken is meer nodig, en dat omvat soms ook wel een aanzienlijke investering. Maar mss zie ik het te groot?

ik zou het omgekeerde doen: je concentreren op 1 onderwerp en dat door en door leren kennen en materiaal kopen waarmee je dat in beeld kan brengen. met een bescheiden telezoom en een klein kikkerpoeltje in de buurt kom je volgens mij verder dan je bepakken met alles tussen 14 en 600mm en 'eens gaan zien of er iets interessant is'.

Je kan met 1 diersoort heel veel leren dat nodig is om andere te benaderen. Als met natuurfotografie al het fotograferen van dieren wordt bedoeld.
          Inderdaad goed om te leren.

ik vind het aanbod aan lenzen bij Pentax eerder beperkt. Het zou kunnen dat ze er niet alles op hun site zetten, maar het grootste dat ik vind is een 300mm f/4. Zal wel een mooie lens zijn, maar natuurfotografen hebben volgens mij af en toe iets langer nodig. Tenzij je natuurlijk olifanten wil gaan fotograferen.
          300mm (een oudere FA*300 bij mij) is voor mij tot nu voldoende gebleken, maar ik begrijp wat je bedoelt. Soms raak je gewoon niet dicht genoeg, maar dan stop ik er een 1.4x teleconverter op. Die kost wel wat beeldkwaliteit als je volopen fotografeert, maar rond f/8 zie je 't verschil niet meer. Voor het kleine leven doe ik het met een Sigma EX180 macro.

Mocht ik ooit professioneel gaan, dan zou ik op zoek gaan naar een FA*250-600/5.6 of een FA*600/4, beide ook van Pentax. Daarmee kan je zeker je mannetje staan.

Dit ter duiding zonder meer... Laat dit niet op een merkenpolemiek uitdraaien. Of je nu met één of ander merk gaat beginnen, bij de investering in de eerste "probeer"-DSLR maakt het m.i. niet echt veel verschil om al een keuze te maken van merk waarmee je later professioneel kan gaan. De investering in professioneel materiaal is van die aard dat je initiële investering in startersmateriaal peanuts zal blijken, en alles zal zowiezo vervangen worden. Of het dan een duurder model en pro-objectieven van hetzelfde merk zijn, of eerder van een ander merk, dat maakt volgens mij niet zoveel uit in het kostenplaatje. Zeker (en vooral) als we over natuurfotografie spreken. In die optiek is het nuttiger in ons natte landje in instapmateriaal te investeren dat je niet moet binnenhalen bij de eerste beste regenbui, maar daar zijn verschillende oplossingen voor... Maar da's alleen maar mijn gedacht hé...

Wim
          Last edited by ishpuini; 10 augustus 2010, 08:04.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
            Op voorhand m'n verontschuldigingen aan het adres van een roodborstje, maar met een foto van zo'n onnozel vogeltje ga je geen carrière als professionele natuurfotograaf kunnen starten imho...
            die uitspraak was voor 100% transfereerbaar op het wachten tot de valken die op de torens van 'den amylum' in Aalst zitten de duiven uit de lucht plukken. Spectaculair genoeg zo?
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

die uitspraak was voor 100% transfereerbaar op het wachten tot de valken die op de torens van 'den amylum' in Aalst zitten de duiven uit de lucht plukken. Spectaculair genoeg zo?
              Erg spectaculair inderdaad! Maar toch nog relatief toegankelijk en toch niet zo heel evident om je er mee te onderscheiden. Relatief hé...

Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Pff...stelletje ontleders hier...

Natuurlijk zijn bepaalde eigenschappen van bepaalde camera's voor bepaalde soorten fotografie zeer handig tot noodzakelijk...maar het hebben van het beste pro materiaal geen must om je naam te maken...creativiteit, inzicht, kennis, lef en doorzettingsvermogen is altijd nog belangrijker als het beste materiaal...als jullie het tegendeel blijven beweren stap ik nu nog naar de bank om geld te lenen voor dit materiaal, immers...succes gegarandeerd toch?

De laatste zin van Thierry vat precies samen wat ik bedoel pff...

En monica...weet niet wat de kwaliteit van jouw (een) 10D is...maar ik durf de uitdaging aan met mijn 4,6MP crop camera tegenover jouw 5D in de studio 10x15 prints...waarna 9 onafhankelijke fotografen mogen raden welke uit welke camera komt (9 om te kunnen vergelijken en kansen uit te sluiten) (daarmee zeg ik niet dát ik gelijk ga krijgen, maar lijkt me toch een leuke uitdaging...)

Maar goed, TS je hoort het van de pro's...als je bij de top wil horen moet je eerst top spullen kopen
                Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Leg je vragen eens voor aan Rollin Verlinden. Een man van het vak !
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                    Leg je vragen eens voor aan Rollin Verlinden. Een man van het vak !
                    http://www.natuurfotografie.be/overmij.htm
                    Alles wat de rest niet graag doet van korstmossen tot vleermuizen

Zo heeft en vriend van mij alle vissoorten van Belgie gefotografeerd. starten maar

Johan

Comment

Het verhaal klopt. In ideale omstandigheden van licht en bij statische onderwerpen ga je geen groot verschil kunnen maken met een 1D tegenover een 350D. Hoe moeilijker de omstandigheden worden des te groter het verschil zal worden.

klopt dat een goede fotograaf het ook kan met een instapper. Dat zie je hier regelmatig.
                      Een Canon en een paar bokaalglazen.

Comment

Working...
                      X