Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuurfotografie je beroep?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Natuurfotografie je beroep?

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    ??
    omdat er 999 verschil in zit.
    grt,bouk.
    Omdat die beter weet wat ie doet
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Voor natuurfotograaf moet je eerst passie hebben dan kennis dan materiaal ...
      Zeer juist gezegd

Comment

Ik volg de stelling van de passie. Om echt goed te zijn in wildlife moet je de natuur kennen, er een passie voor ontwikkelen. Dit om er het voordeel uit te halen dat je dan weet wat je onderwerp kan of gaat doen zodat je klaarstaat voor de perfecte foto.

Je kan er natuurlijk uit leren door al wat foto's te gaan nemen en zo leer je de beestjes ook wel kennen.

Een 1000D zou ik bvb nooit meenemen voor een trektocht door de Alpen of het amazonienwoud. Dat zou dit toestel nooit overleven ( niet echt waterbestendig ). Een kitlens is veel te traag om actiefoto's te nemen. En de 1000D heeft een burstmode van ... 3fps dus de stelling dat een pro met een 1000D goede platen kan trekken, klopt enkel voor stilstaande fasen.

Een paar aanraders voor jou:

40D : goedkoop tweedehands te vinden, 6.5fps,1.6x crop, gewoon een uitmuntende dslr ( ikzelf heb de mijne al door het zand gesleurd, in water laten vallen, in de regen gebruikt en hij werkt nog steeds, zelfs al is hij niet volledig weathersealed )
        50D : als je nog geen 40D hebt kun je voor het nieuwer model gaan,15mpixels
        7D : als je een 1D serie niet kunt betalen, zou ik resoluut voor de 7D gaan, prachtige prestaties en ook een 1.6x crop, en mar liefst 8fps burst , 18mpixels ( heb je echt wel nodig als je niet genoeg mm'ers hebt )

Qua lenzen, zoals black bandit al zei, je hebt van breedhoek tot super tele nodig. Een paar aanraders:

8-16mm sigma : lekker scherp, betere breedhoek kan je niet vinden op crop
        24-105 F4 L IS : topkwaliteit, weathersealing, snel, mooie kleuren, prijs kwaliteit best doenbaar, uitstekende all round lens, te kiezen boven de 24-70 omwille van de IS en de 2.8 heb je toch niet nodig voor landschap of andere zaken
        300mm F4 L IS: ( of als je budget het toelaat de 2.8 versie ) snelle tele, haarscherp, mooie kleuren, draagbaar, je kan er foto's mee trekken uit de hand getrokken op lage slutiertijden ( spijtig genoeg niet weathersealed ) met een 1.4 converter heb je toch al wat bereik
        100-400 : versatility is beter tov de 300mm, maar kwalitatief is de 300mm sterker
        macro lens: ik noteer geen macro lens omdat voor mij een macro lens altijd optisch uitstekend is, hoe meer mm hoe beter natuurlijk om je werkafstand te vergroten.

Vooraleer je van natuur fotografie je kostwinning van kan maken, zul je al ongelooflijk goed moeten zijn en serieus moeten investeren

Succes!

Mvg,
        Oli
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

toch een speciaal leven, dat natuurfotograaf zijn.

Toch niet echt het leven dat ik zou willen. 2 weken in de sneeuw zien te overleven en in de paar uur dat het licht is in sneeuwstormen bij -40° foto's gaan schieten van koebeesten. De mens zelf vond het fantastisch, maar ik pas. Over zijn inkomsten werd niet gesproken, maar om over naar huis te schrijven is het volgens mij niet als je daarvan 2 D3's en een serie supertele's moet bekostigen.

er zijn er natuurlijk ook die minder barre omstandigheden uitkiezen.

ik heb in de standaard eens een schitterend boek vastgehad over een wildlife fotograaf die zich beperkte tot de planten en insecten uit zijn tuin. Die man deed alles met een RB 67 en een standaardlens (dankzij het low tech focussysteem van de RB67 zijn nagenoeg alle lenzen ook macrolenzen) , dus een materiaalinvestering van een 500-600€.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
            En de 1000D heeft een burstmode van ... 3fps dus de stelling dat een pro met een 1000D goede platen kan trekken, klopt enkel voor stilstaande fasen.
            da's juist ik weet het nog. Toen ik klein was hield een manneke in oranje gekleed de tennisbal op hoogte en McEnroe poseerde dan alsof hij ertegen ging slaan. Dat vertraagde de wedstrijdkadans wel, maar er stonden tenminste foto's in de krant.

1 f/5s bleek toch voldoende te zijn, als de fotograaf zich in timing oefende.
            zoals voor deze foto

Ik heb ook foto's van een Aikidotraining waarop ik dacht '5fps, dat is gewoon mikken en knop ingedrukt houden'. Vergeet dat maar, je hebt dan een reeks foto's die er allemaal net naast zitten.

Comment

En dan hebben we nog eens pech dat er in België weinig spectaculaire natuur te beleven valt vergeleken met wat andere landen te bieden hebben. Ik denk dat het aantal Belgen die enkel en alleen de kost verdienen met natuurfotografie op één hand te tellen valt.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht

Vooraleer je van natuur fotografie je kostwinning van kan maken, zul je al ongelooflijk goed moeten zijn en serieus moeten investeren

Succes!

Mvg,
                Oli
                In die volgorde!

En bedenk dat er momenteel niet echt een tekort is aan fotografen. Het zal uiterst moeilijk zijn om daarmee een belegde boterham te verdienen.

Comment

Wat zijn we hier toch altijd weer goed in alles uit verband trekken zeg...

Bovenin wordt geroepen dat je met elk toestel topplaten kan maken, het is het manneke achter de knoppen die het werk moet doen.

Hierop werd gereageerd dat iemand dacht dat dat niet zo zou zijn, anders zou een 1D niet zoveel duurder zijn als een 1000D...dáár reageerde ik weer op dat een topfotograaf toch met elk toestel goede foto's zou moeten kunnen maken. Daarmee niet persé zeggende dat je die 1000D nu mee moet nemen de woeste natuur in he...en dan nog, neem je een Pentax, prima gesealed voor een fractie van een 1D

De extra mogelijkheden op een 1D (of éénder welk pro toestel) maken één en ander makkelijker, maar wie persé 8fps nodig heeft om deftige foto's te maken mag zichzelf, van mij, eens achter de oren krabben of hij de foto's dan nog maakt of de camera...Als je sluitertijd hoog genoeg is en je timing goed kom je met 3 fps per seconde óók met goede beelden thuis...meer fps is gewoon een kwestie van meer "kans" en "kans" heeft niets te maken met kunde, maar goed dat is mijn mening

Toegegeven, dergelijke functies zijn makkelijk, maar niet noodzakelijk. Oók op 3 fps moet je goede foto's kunnen maken...

Of zijn jullie van mening dat een ieder met kennis van de natuur, een pro toestel met pro lenzen, maar weinig kennis van fotografie met goede foto's thuis gaat komen???

edit: voor wat betreft de vraag over "je beroep ervan maken" fotografie is passie, fotografie is kunst...daar moet de focus liggen, niet op het verdienen van geld...als dit dan toch gebeurt is dat mooi, zo niet...het gaat om de ervaring.

Echt leven van fotografie (om het eender welke vorm) zal steeds moeilijker worden, aangezien de markt overspoeld wordt met kundige amateurs zoals de mensen van bd

Comment

IK heb thuis nog een 300 D liggen waar ik evenzeer goei foto's mee maak en daarvoor moet ik mijn 5 D niet boven halen hoor. Alleen dat mijn 5D FF is.
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    Als je schiet..schiet dan raak!
                    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                      IK heb thuis nog een 300 D liggen waar ik evenzeer goei foto's mee maak en daarvoor moet ik mijn 5 D niet boven halen hoor. Alleen dat mijn 5D FF is.
                      Dat bedoel ik...en als je ze afdrukt hangt de camera er ook niet onder, nou...knappe kop die mij kan vertellen welke dan uit welke camera komt

Heb hier platen (met name macro's) van compactjes voorbij zien komen waar velen met een SLR enkel maar van kunnen dromen dat ze die kunnen maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                        Heb hier platen (met name macro's) van compactjes voorbij zien komen waar velen met een SLR enkel maar van kunnen dromen dat ze die kunnen maken...
                        De enige compactjes-gebruikende-macrofotografe waar ik écht van onder de indruk ben is Marta Grzesiak. De rest van mijn idolen gebruiken ondertussen allemaal dSLR's hoor

Verder vind ik de hele discussie over welk materiaal een goede fotograaf zou moeten hebben best wel lachwekkend. Als ik het niveau van een fotograaf wil inschatten, dan kijk ik naar zijn foto's, niet naar z'n materiaal.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Het toestel moet je toelaten de beoogde foto te maken punt...

Het is belangrijker dat je als natuurfotograaf een erg uitzonderlijke diersoort, of een erg uitzonderlijk gedrag, of een erg uitzonderlijk biotoop, ... kan vastleggen op een correcte en visueel aanvaardbare manier, dan dat je dat doet met materiaal X of Y. Bereid zijn risico's te nemen is vaak de beste manier om je van de rest te onderscheiden. Dure camera's kopen is makkelijker dan halsbrekende toeren (met risico voor eigen leven?) uithalen voor een foto of dagen, weken, maanden... zitten wachten op een uniek moment.

Ik zag een respectabele pro al met een schijnbaar onnozel compactje door de modder klefferen om de camera doorheen een erg kleine opening opening te wringen en zo een uniek beeld vast te leggen. Dat had hij met geen enkele DSLR kunnen doen...

In de veronderstelling dat je niet onmiddellijk hèt onderwerp gaat verzinnen waar nog niemand aan dacht, kan je inderdaad best 1) de natuur goed leren kennen en 2) materiaal aankopen dat tegen barre weersomstandigheden kan zodat je een zo ruim mogelijke variatie van onderwerpen aankan om te oefenen.

Ik denk dat alle merken wel materiaal verkopen dat in aanmerking komt. Als je "goedkoop" wil beginnen, dan vind je bij Pentax bvb al betaalbare DSLRs en objectieven die weerbestendig zijn (o.a. de kitobjectieven met WR-aanduiding, de K-7, het DA* glas). Maar een plastiekzak omheen eender welke instap of oudere tweedehandse DSLR is ook een optie.

Wim
                          Last edited by ishpuini; 9 augustus 2010, 16:32.
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                            Dure camera's kopen is makkelijker dan halsbrekende toeren (met risico voor eigen leven?) uithalen voor een foto of dagen, weken, maanden... zitten wachten op een uniek moment.
                            Ik vind drie weken zitten wachten op het passeren van een roodborstje gemakkelijker dan 5000€ neertellen voor een D3x (of wat kost die tegenwoordig)

1) de natuur goed leren kennen en
                            zeker een must

2) materiaal aankopen dat tegen barre weersomstandigheden kan zodat je een zo ruim mogelijke variatie van onderwerpen aankan om te oefenen.
                            ik zou het omgekeerde doen: je concentreren op 1 onderwerp en dat door en door leren kennen en materiaal kopen waarmee je dat in beeld kan brengen. met een bescheiden telezoom en een klein kikkerpoeltje in de buurt kom je volgens mij verder dan je bepakken met alles tussen 14 en 600mm en 'eens gaan zien of er iets interessant is'.

Je kan met 1 diersoort heel veel leren dat nodig is om andere te benaderen. Als met natuurfotografie al het fotograferen van dieren wordt bedoeld.

Ik denk dat alle merken wel materiaal verkopen dat in aanmerking komt. Als je "goedkoop" wil beginnen, dan vind je bij Pentax bvb al betaalbare DSLRs en objectieven die weerbestendig zijn (o.a. de kitobjectieven met WR-aanduiding, de K-7, het DA* glas). Maar een plastiekzak omheen eender welke instap of oudere tweedehandse DSLR is ook een optie.
                            ik vind het aanbod aan lenzen bij Pentax eerder beperkt. Het zou kunnen dat ze er niet alles op hun site zetten, maar het grootste dat ik vind is een 300mm f/4. Zal wel een mooie lens zijn, maar natuurfotografen hebben volgens mij af en toe iets langer nodig. Tenzij je natuurlijk olifanten wil gaan fotograferen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                              Dat bedoel ik...en als je ze afdrukt hangt de camera er ook niet onder, nou...knappe kop die mij kan vertellen welke dan uit welke camera komt

Zal ik een afdrukje van mijn Canon 10D en mijn 5DmkII naar je toesturen?
                              Zelfde onderwerp, zelfde lens, zelfde belichting....2 totaal andere foto's en ja...ook op 10x15 formaat. Trust me!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                                Zal ik een afdrukje van mijn Canon 10D en mijn 5DmkII naar je toesturen?
                                Zelfde onderwerp, zelfde lens, zelfde belichting....2 totaal andere foto's en ja...ook op 10x15 formaat. Trust me!
                                er wordt hier idd veel te veel op scherm geëvalueerd. Eigenlijk zouden we wekelijks moeten samenkomen met afdrukken, maar ja...

Comment

Working...
                                X