Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade van 400D - 550D of 5D classic?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Upgrade van 400D - 550D of 5D classic?

Dit is al vele keren besproken maar nooit echt de elementen die werkelijk invloed hebben voor mij.

Ik gebruik nu al enkele jaren een 400D + Grip en voor mijn fotografisch kunnen is dit zeker voldoende. Toch wil ik graag upgraden naar een betere body, vooral voor betere prestaties op hoge ISO (800-1600), betere viewfinder, ergonomie (grip 400D niet diep genoeg) en ook de beeldkwaliteit (ligt wrs meer aan mij dan aan toestel).

Ontiegelijk veel pixels, Live-view én Filmen zijn dan wel leuk meegenomen, essentieel zijn ze voor mij echter niet. Ik hou van ultra-wijde opnamen & beperkte dof, FullFrame lijkt me dan ook de beste keuze. Een 5D mark II is dan uiteraard een droom voor mij, maar helaas buiten mijn budget.

Ik sta dus voor de keuze om een 5D classic (2de hands) of voor +/- hetzelfde budget in de xxxD te blijven en een nieuwe 550D aan te kopen. Over die 550D lees ik trouwens alleen maar fantastische reviews, sommige vinden de beeldkwaliteit beter dan van de 5D classic, de processor is beter, meer pixels en hij komt met alle nieuwe toeters en bellen, tenslotte kan deze ook vele grotere ISO-waarden aan. Maar ik vrees dat de ergonomie, het gebruiksgemak en de viewfinder gelijkaardig zullen zijn aan de 400D.

Toch vind ik een 2de hands 5D duur in vergelijking met wat de 550D allemaal te bieden heeft voor een kleiner prijskaartje...

Wat denken jullie? 5D of liever een nieuwe 550D?

Bedankt de input of ervaringen!

**EDIT**
    Nog één iets wat me heel erg stoort aan de 5D: Geen goedkope afstandsbediening (RC-5, RC-6).
    Ik gebruik momenteel zéér vaak mijn afstandsbediening om mezelf op te nemen in groepsfoto's en zou dit wel erg missen.. zijn er hier goedkope oplossingen voor??

Over de lenzen en hun respectievele FOV maak ik me geen zorgen.
    Om naar FF te gaan en mijn bereik te behouden moet ik enkel de 10-22 verkopen en een 24-70 F2.8 aankopen om over de hele lengte kwalitatief te verbeteren (F2.8 als standaard en de schitterende 17-40 als ultra breedhoek). De 85mm F1.8 gebruik ik zelden op 400D wegens te lang, deze neemt dus de plaatst van 50mm over. En dan heb ik een extra prime op échte 50mm (wou ik al).
    Last edited by MichielBrugge; 5 augustus 2010, 15:50.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

Re: Upgrade van 400D - 550D of 5D classic?

Misschien een stomme vraag, maar waarom geen 50D?, want daar heb ik toch ook veel goeds over gelezen (de 50d kost trouwens niet veel meer dan de 550d). Ik heb de 550d en de 50d ook al eens in mijn handen gehad en ik moet zeggen dat de 50d echt veel degelijker overkwam
    canon eos 400D + 100mm macro + 70-300mm IS + 55-200mm + 18-55mm

Comment

ik zou niet twijfelen en die 5D kopen.

of misschien een nieuwe 50D, die is ook heel goed en budgettair maar iets verder schieten dan de 550D
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

5D kopen, voor de beeldkwaliteit van die camera alleen al.
        Last edited by dleemans; 5 augustus 2010, 19:45.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
          **EDIT**
          Nog één iets wat me heel erg stoort aan de 5D: Geen goedkope afstandsbediening (RC-5, RC-6).
          slechts €3 duurder dan die voor de andere Canons, dat moet dan de doorslag geven bij een aankoop van enige honderden €s?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            5D kopen, voor de beeldkwaliteit van die camera alleen al.
            Volledig mee eens. Trouwens, een 550D die qua beeldkwaliteit beter is dan een 5D? Ik kan het moeilijk geloven
            www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              slechts €3 duurder dan die voor de andere Canons, dat moet dan de doorslag geven bij een aankoop van enige honderden €s?
              Draadloze afstandsbediening bedoelde ik, zoals RC-5 of RC-6. De 5D heeft geen IR-ontvanger zoals de xxxD of 5D mark II, de enige kant-en-klare oplossing van Canon is een ontvanger/verzender combo van 350euro. Lijkt op zich niet zo belangrijk maar gebruik het wel vaak, heen en weer lopen met 10 seconden timer is vaak heel vervelend.

bedankt voor de reacties tot nu, ik leun ook naar de 5D, voor die afstandsbediening zal ik wel een electronica oplossing vinden... (cactus-setje + electronica + wired-remote).. moet lukken...
              Canon R | Leica Q
              [/COLOR]

Comment

en deze?

Comment

Volgens mij heb je je keuze al gemaakt.

Ik ben heel tevreden van de 2 500D's die ik heb, maar ik koop binnenkort een 5D MII voor concerten. Als ik geen concerten zou doen, zou ik wel bij mijn 500D blijven. Ik vind het een eenvoudig toestel, zodat je je kan focussen op de foto's ipv op de camera.

Met tweedehands moet je altijd wel uitkijken.

En een 5D (mark I) van enkele jaren oud heeft niet veel megapixels, niet goed op hoge Iso en ms verouderde software ?

Misschien beter een afbetalingske doen ?

De 5d MII heeft dezelfde sensor als de 1Ds Mark III btw.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                    Fantastisch Sandor! Precies wat ik nodig had! Heel erg bedankt voor die link!

Johan de man, bedankt voor je reactie. De 5D heeft 12mp, meer dus dan mijn 400D. Ik doe zelden prints groter dan A3, dus 12mp is volgens mij ruim voldoende. Meer mp's is altijd handig meegenomen, maar de 21mp van de markII of zelfs 18mp van de 550D lijkt me wel wat overkill voor amateur gebruik. De 5D hoort het wel een pak beter te doen op iso1600 dan mijn 400D. Qua software (& processor) heb je wel gelijk dat de 5D niet meer meekan met het huidige aanbod.

Ik wil gewoon zo graag naar FF gaan, maar kan de kostprijs van een 5D mkII gewoon niet verantwoorden voor mijn gebruik, lenzen daarentegen die behouden hun waarde goed.

Michiel
                    Last edited by MichielBrugge; 6 augustus 2010, 06:53.
                    Canon R | Leica Q
                    [/COLOR]

Comment

5D classic, sowieso

mijn 'rit' was 450D-40D-5D en telkens zo'n wauw groot verschil.
                      nadeel vd 5D is het schermpje maar dat vergeet je gauw als je naderhand de foto's op een écht scherm ziet.
                      MarkII is voor mij en vele anderen het prijsverschil niet waard. (want dan moet ik elke dag bokes met choco eten)

Comment

Hey Jeroen,

Bedankt voor je feedback! Dankzij Sandor zijn link voor de afstandsbediening ben ik helemaal gewonnen voor de 5D classic!
                        Nu nog een mooi 2dehands exemplaar vinden.

bedankt voor de input iedereen,
                        Michiel.
                        Canon R | Leica Q
                        [/COLOR]

Comment

Draadloze afstandsbediening bedoelde ik, zoals RC-5 of RC-6. De 5D heeft geen IR-ontvanger zoals de xxxD of 5D mark II, de enige kant-en-klare oplossing van Canon is een ontvanger/verzender combo van 350euro. Lijkt op zich niet zo belangrijk maar gebruik het wel vaak, heen en weer lopen met 10 seconden timer is vaak heel vervelend.

bedankt voor de reacties tot nu, ik leun ook naar de 5D, voor die afstandsbediening zal ik wel een electronica oplossing vinden... (cactus-setje + electronica + wired-remote).. moet lukken...
                          350€ voor een draadloze afstandsbediening voor een Canon?
                          Ik betaalde,onlangs, 60€ voor een draadloze afstandsbediening ,voor verschillende Canon toestellen, bereikbaar tot 80m (zelfs door een muur)
                          Mag hier de naam van de winkel vermeld worden?

Prettige dag verder
                          Josr

Comment

Hey Josr,

Ja hoor je mag die naam gerust vermelden hier, dat is immers geen advertentie/reclame maar een vriendelijke suggestie. Per PB mag uiteraard ook.

Maar SandOr heeft me intussen al op weg geholpen (zie hier enkele posts boven) met een zender tot 80m voor 35€. Volgens mij ook met radio-golven dus ook door obstakels.. zal wel beter werken dan die RC-5/6 met IR (moet je altijd netjes voor staan), maar wel 2 deel en wat groter/zwaarder/onhandiger.

Toch bedankt voor het antwoord!
                            Michiel
                            Canon R | Leica Q
                            [/COLOR]

Comment

Qua software (& processor) heb je wel gelijk dat de 5D niet meer meekan met het huidige aanbod.
                              En in "real life" wat merk je dan van die verouderde software? Ik werk nog regelmatig met een d2h en merk niks van de verouderde software, behalve dan dat de menu's er niet zo gelikkt uitzien.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X