Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade van 400D - 550D of 5D classic?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Upgrade van 400D - 550D of 5D classic?

Het is n leuk toestel. Beetje minder LCD maar verder heel fijn, bestanden worden soms wel wat traag weg geschreven maar verder niets negatief.

Ik had 'vroeger' (2j geleden) een 20D en die was dan helemaal op dus kocht ik snel voor ik naar Parijs ging een 50D. Dit was een logische opvolger. Minder dan een jaar geleden een 5d aangekocht en eigenlijk gebruik ik sindsdien de 50d nog maar voor 1 reden. Het voordeel inzake tele. Verder, heeeeey 5d!

Oud menu.. geen last van.

Niet goed op hoge ISO? Denk dat hij nog goed zijn mannetje staat hoor.

Niet veel mp's? Hoeveel mensen gebruiken de hoeveelheid mp van tegenwoordig? ... Het is misschien handig en fijn en ''ik heb er zoveel en jij maar zoveel'' maar bij de meeste zorgt het enkel en alleen voor het sneller vullen van het kaartje.

En die afstandsbediening.. toch ook is bestellen precies
    ::: Flickr :::

Comment

ik ben ook van 400d naar 5d overgestapt, geen seconde spijt !
      Het verschil in beeldkwaliteit is verschrikkelijk merkbaar, ik maak nu foto's op iso's die echt bruikbaar en toonbaar zijn, waarbij ik vroeger het al lang opgaf om wille van the noise , gimme a 5d, ff is de max , doen je krijgt er geen spijt van ! Prof fotografen gebruikten hem tot over 2 jaar ook nog steeds, waren hun foto's daarom slechter omdat ze minder mp hadden? Mo be neeeen !
      smile ! ...it confuses people ...

Comment

Hoi Michiel, ik ben begonnen met een 400D, dan een 5D en nu een 5D2. Enneh, als ik naar m'n oude RAW's van de 400D kijk en die vergelijk met die van de 5Dclassic, das toch wel echt een verschil hoor... Geen 'night and day' (laat je dat nu ook weer niet wijsmaken) maar toch wel duidelijk zichtbaar een pak scherper en mooiere kleuren. Ik moet ook zeggen dat de noise van de 5D's een stuk 'rustiger' is dan die van de 400D ( 't ziet er iets minder euh, digitaal uit ofzo want allejezus die "Rebel" heeft me de lelijkste noise van de wereld, lol) - en als je dan toch noise hebt kan je die veel mooier wegwerken met iets als noiseware pro.
        De files zijn gewoon kwalitatief beter, punt. Of ze kwalitatief beter ter waarde van +- 800 euro zijn (of hoeveel je ook wilt uitgeven voor je classic) - dat is andere koek. Print jij vaak foto's van een meter op een meter? Ik niet. : -p (/kenrockwellmode off)

Wat ik vooral belangrijk vond is het kijken door de viewfinder, dat is dan weer wél een wereld van verschil, heerlijk groot! Je kan zelfs opeens manueel scherpstellen, woehoe!
        De body is nog steeds 'plastiek' maar voelt toch wel merkbaar heel wat robuuster en (subjectief) betrouwbaarder aan. Ligt ook gewoon véél beter in (mijn) hand. Met dat draaiwiel werken vind ik ook stukken beter en sneller werken. Wat je wel niet meer gaat hebben is al je instellingen (f stop, sluitertijd, etc) zichtbaar op je grote scherm, dat doet de classic niet. Maar daar heb je het bovenste schermpje voor en dat ben je gewoon na één dag ofzo.

Van de zogenaamd trage AF heb ik ook nog niet veel last gehad, centerpoint doet alles en doet alles goed, punt. Iets anders gebruik ik zowieso niet. Maar ik trek dan ook wel geen birds in flight ofzo...

Klein minpuntje, het scherm van de classic is niet zo slecht als je soms op fora kan lezen , maar echt goed is het nu ook weer niet - ik zou toch wachten tot ik thuis was eer ik foto's ging deleten en niet op het schermpje afgaan. (uitzondering uiteraard als je gewoon naar de histogrammen kijkt) : D

Wat mij betreft wint een 5D het dus toch wel op elk vlak van een xxD, zeker doen hoor.

De 5Dclassic is gewoon nog steeds dé iconografische dslr voor 'geen fancy toeters en bellen maar gewoon eropuit gaan en FF foto's maken'. Hulde!

Comment

ief.mathias , bedankt voor je reactie, je ervaringen zijn voor mij zeer relevant.

Gebruiksgemak, hoe de camera in de hand ligt, bediening, viewfinder (!) en hoe de camera balanceert met een zwaardere lens staan voor mij ver bovenaan het lijstje net naast betere iso/ruis en algemene beeldkwaliteit. Ik doe zelden prints groter dan A4 (heel af en toe A3) dus aan 20+MP heb ik inderdaad geen nood.

Toeters en bellen zijn altijd leuk, maar die rechtvaardige de meerprijs voor mij niet. Een beter scherm is dan wel zéér handig, ik kan er, denk ik, wel mee leven. Een draadloze afstandsbediening kon ik echter niet missen, gelukkig is hier al een oplossing voor aangereikt (die ik al besteld heb)(bedankt Sand0r).

Mijn beslissing is gemaakt, ik ga voor de 5D! Indien iemand een mooi recent exemplaar te koop heeft/weet...let me know!!

mvg en bedankt voor alle reacties, Michiel
          Canon R | Leica Q
          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
          [/COLOR]

Comment

Goede keus Michiel, geen toeters en bellen maar pure fullframe beeldkwaliteit!
            Ik was al overtuigd van m'n eerste foto (een wagen s'nachts over m'n deur met een minimum aan verlichting, iso 3200 en slechts licht niet-storend ruis)
            U gaat wel sneller het gevoel hebben dat u wil upgraden door het lcd en simpel menu, maar als je de fotos op het scherm ziet ga je dit al snel vergeten

Ideaal voor u om wat de toerist in eigen stad uit te hangen met wat nightshots
            Ik werkte ook enkele jaren met de 50 1.4 op m'n 40D maar op op de 5D wat onhandige mm's, maar zie dat u toch de 85 1.8 heeft.

Na 6 maand heb ik de 5D toch verkocht voor een MKII voor 3 redenen :
            antistoffunctie - filmfunctie (camcorder verkocht) - betere lcd en nieuwer in het algemeen.

Maar er is inderdaad slechts 1 betaalbare fullframe van Canon en dat is de 5D MKI, tenzij u nog een extra lens wil opofferen voor een tweedehands MKII.
            Rond de €750 moet u zeker één vinden, regelmatig te koop.

De cropfactor heb ik niet gemist, integendeel, dit was meer een nadeel, ik doe meer portretfotografie en heb liever kortere mm's. Ik heb nu tot 200mm bereik en dit is meer dan genoeg.
            Wel zijn de toplenzen voor fullframe al direct +€1000, denk maar aan de 85 1.2L, de 135L en de 16-35 II (beste breedhoeklens) en tweedehands dicht in de buurt.

Als standaardzoom had ik eerst de 24-105L f4 IS maar deze toonde teveel vignetering op 24mm en had ook liever f2.8 + een zachte bokeh.
            De 24-70 f2.8 is duur, heeft wat vertekening op 24mm en is soft op 70mm en er zijn ook slechte kopieën.

Moest u een goede standaardzoom zoeken, met wat geduld komt u ooit de oudere 28-70 2.8 tegen voor +-€600, deze is scherp op alle mm's en de 'golden oldie'.

Nog veel fullframe-fun!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
              .....Mijn beslissing is gemaakt, ik ga voor de 5D! Indien iemand een mooi recent exemplaar te koop heeft/weet...let me know!!
              Misschien moest je nog eens op je gemak pixel-peepen en deze studio foto crops (in RAW) vergelijken:

5D classic en markII:

tegen de 550D

en die misschien voor de aardigheid weer met the 1D Mk IV

misschien is het dan duidelijk waarom de tweede hands markt zo slecht loopt.

Bottomline, vergeet de classic 5D. De tijden veranderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andrepooh Bekijk bericht
                Bottomline, vergeet de classic 5D. De tijden veranderen.
                Laat me raden, jij schiet zeker met een 550D

Ik heb zelf ervaring met de 40D, 5D en 5D II. En op basis van mijn ervaringen zou ik een 550D (en ook geen enkele andere cropcamera) zéker niet meer willen verruilen voor een FF camera... ondanks dat de beeldkwaliteit van bijv. een natuurlijk 550D heel goed is en de crop je soms een voordeel geeft . Een FF camera doet het gewoon beter op hoge iso's, de viewfinder is gewoon veel groter en helderder, de bouw van de 5D's is beter dan de XXXD series etc etc.

Hoezo loopt de tweedehands markt slecht? En als dat als zo is komt dat zéker niet omdat de beeldkwaliteit van oudere camera's zoals de 5D zoveel slechter is. In tegendeel zelfs. Wat dacht je waarom een tweedehands 5D classic nog steeds 700 ŕ 800 euro moet kosten

Als de tweedehands markt slecht loopt komt dat voornamelijk omdat er héél veel consumenten zijn die geilen op allerlei (onnodige) nieuwe features en die dus altijd het nieuwste van het nieuwste willen. DSLR's zijn voor heel veel mensen hebbedingetjes geworden. Fotograferen kunnen ze vaak niet maar ze doen wel mee met de hype. En da's ook precies de reden waarom de fabrikanten al die nieuwe snufjes als eerste in hun instapreflexen stoppen
                www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Laat me raden, jij schiet zeker met een 550D

Ik heb zelf ervaring met de 40D, 5D en 5D II. En op basis van mijn ervaringen zou ik een 550D (en ook geen enkele andere cropcamera) zéker niet meer willen verruilen voor een FF camera... ondanks dat de beeldkwaliteit van bijv. een natuurlijk 550D heel goed is en de crop je soms een voordeel geeft . Een FF camera doet het gewoon beter op hoge iso's, de viewfinder is gewoon veel groter en helderder, de bouw van de 5D's is beter dan de XXXD series etc etc.

Hoezo loopt de tweedehands markt slecht? En als dat als zo is komt dat zéker niet omdat de beeldkwaliteit van oudere camera's zoals de 5D zoveel slechter is. In tegendeel zelfs. Wat dacht je waarom een tweedehands 5D classic nog steeds 700 ŕ 800 euro moet kosten

Als de tweedehands markt slecht loopt komt dat voornamelijk omdat er héél veel consumenten zijn die geilen op allerlei (onnodige) nieuwe features en die dus altijd het nieuwste van het nieuwste willen. DSLR's zijn voor heel veel mensen hebbedingetjes geworden. Fotograferen kunnen ze vaak niet maar ze doen wel mee met de hype. En da's ook precies de reden waarom de fabrikanten al die nieuwe snufjes als eerste in hun instapreflexen stoppen
                  Ik geloof dat het daar allemaal niet om ging. Ik meende dat de vraag was of de 550D uit 2010 al dan niet een betere beeldkwaliteit levert dan de 5D uit 2005. En de enige manier om daar achter te komen is gewoon vergelijken.

Comment

Op image resources kan je vergelijkbare foto's van verschillende camera's naast elkaar zetten.

Ik heb links de oude 5D (te oud volgens sommigen want kan niet meer mee). En rechts de spliksplinternieuwe 550D die veel betere SW aan boord heeft en meer pixels.

Let op de vergelijking is ISO3200. Bij hoge ISO komt de FF echt tot uiting.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                    X