Originally posted by bingel
Hoi Kevlar, ik zal eens een foto nemen op 1.8, maar welke afstand moet ik aanhouden t.o.v het onderwerp, en welke afstand van het onderwerp t.o.v de achtergrond ?
Dat alles scherp zou zijn bij F1.8 zoals hierboven beweerd werd kan gewoon niet, en op deze desinformatie wilde ik gewoon reageren. Natuurlijk is een DSLR beter in alle opzichten, maar sommige amateurs zoals ik die zelfs nog veel moeite hebben om een deftige kompositie te maken zijn nog niet klaar voor een professioneel fototoestel.
Over DOF kan men oneindig discussiëren, zelf vind ik een te kleine DOF ook niet mooi in sommige foto's omdat het onderwerp er dan te 'opgeplakt' lijkt.
Originally posted by Kevlar
wel vermits je groothoek dacht ik 35mm is wil ik dus wel eens een foto zien waar je zonder Macro natuurlijk op iets focust en de achtergrond en voorgrond uit focus hebt. Op 35mm natuurlijk. En ook zonder photoshop he.
Ik had vroeger een fuji S602Z en die kon wel geen F1.8 maar F2.8 maar zelfs indien ie dat had gehad zie ik niet in hoe dat zou lukken zonder te zoomen. Ik zie dus ook niet echt een reden waarom dat wel met een 5050 zou lukken. Ik kon er wel in slagen hoor met zoomen macrostand enz maar dat was toch maar behelpen en vaak frustrerend en voor mij dus 1 van de hoofdredenen om voor een DSLR te gaan. En zoals ik al zei het kan ook een voordeel zijn want soms heb ik het nu wel een stuk moeilijker om alles scherp te krijgen wanneer ik dat wil.
Originally posted by bingel
@Kevlar : hoe wazig wil je precies het voorbeeld, en met welke instellingen ?
@Kevlar : hoe wazig wil je precies het voorbeeld, en met welke instellingen ?
Ik had vroeger een fuji S602Z en die kon wel geen F1.8 maar F2.8 maar zelfs indien ie dat had gehad zie ik niet in hoe dat zou lukken zonder te zoomen. Ik zie dus ook niet echt een reden waarom dat wel met een 5050 zou lukken. Ik kon er wel in slagen hoor met zoomen macrostand enz maar dat was toch maar behelpen en vaak frustrerend en voor mij dus 1 van de hoofdredenen om voor een DSLR te gaan. En zoals ik al zei het kan ook een voordeel zijn want soms heb ik het nu wel een stuk moeilijker om alles scherp te krijgen wanneer ik dat wil.
Dat alles scherp zou zijn bij F1.8 zoals hierboven beweerd werd kan gewoon niet, en op deze desinformatie wilde ik gewoon reageren. Natuurlijk is een DSLR beter in alle opzichten, maar sommige amateurs zoals ik die zelfs nog veel moeite hebben om een deftige kompositie te maken zijn nog niet klaar voor een professioneel fototoestel.
Over DOF kan men oneindig discussiëren, zelf vind ik een te kleine DOF ook niet mooi in sommige foto's omdat het onderwerp er dan te 'opgeplakt' lijkt.
Bingel, ik wil nog eens terugkomen op alles scherp, hiermee bedoel ik natuurlijk niet 100% he, ik wou gewoon benadrukken dat je met een kleine lens / kleine ccd / groothoek zo goed als alles scherp op het scherp krijgt, vanaf een bepaalde afstand.
Een wegwerpcamera, heeft bijvoorbeeld zelfs geen scherpstelling, die staat gewoon op een 1/3 2/3 afstand van oneindig (hoop dat ik dit verstaanbaar maak) in 35mm of zo, en dan heb je dus alle scherp van 1 meter tot oneindig (de platliggende 8)
Als ik op de 10d met grotere ccd een 15mm lens gebruik, stel ik zelfs niet meer scherp, ik zet de lens gewoon manueel op een meter of zo, en dan is eigenlijk alles scherp ,zonder veel te diafragmeren.
Ik wil nu niet zover gaan dat je op 35mm geen focussering meer moet doen, maar echt veel invloed heeft het niet.
Probeer eens een object , waar je een meter of 10 van afstaat, scherp te krijgen, met een wazige achtergrond, laat ons zeggen een meter of 10 verder?
Comment