Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300D vs 5050Z

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 300D vs 5050Z

Hello,

Ik ben aan het zien om van mijn Olympus 5050Z over te stappen naar een Canon 300D, en vroeg me af welke lens (niet te duur )ik nodig heb om een vergelijkbaar of betere resultaat te krijgen welke ik vandaag met mijn 5050Z haal? Ik had gedacht aan de Sigma 28-200/3.5 ?

Wat kan ik hiervan verwachten???? Advies is meer dan welkom

Canon met glas...

Een 5050 heeft een zoombereik van 35-105mm, als dit voldoende is ben je beter af met bvb. een 24-70 of 24-85mm, omdat je in regel kan stellen dat de kwaliteit van een lens omgekeerd evenredig is met het zoombereik ervan, de 1,6x crop factor in acht genomen worden dit respectievelijk 38-112mm en 38-136mm, je verliest dus onderaan enkele millimeters maar ik vermoed dat je het toestel met de kitlens gaat kopen, dan heb je onmiddellijk een groothoek, 38mm is nl. niet echt geschikt bij bvb. een stadswandeling, de kitlens zal in zulke gevallen van pas komen.
    Mark (300D)

Comment

Het behaalde resultaat met de 300D zal altijd beter zijn dan met je Olympus, alleen al omdat je nu op een veel grotere sensor werkt. Natuurlijk zal de lens die je op de 300d plaatst ook van groot belang zijn. Af te raden zijn de goodkope superzooms. Als je de overstap maakt naar een toestel met wisseloptiek is het de bedoeling dat je van deze mogelijkheid gebruik maakt. Dus niet alles met 1 lens willen doen, in de plaats daarvan zou ik me een bereik willen voorstelen dat ik graag zou benutten om dan te verdelen onder twee of drie lenzen. Dit geeft maximale kwaliteit aan je zoombereik en je benut de mogelijkheid van wisseloptiek.

Praktisch voorbeeld: we streven naar een bereik van 15mm tot om en bij de 300 mm in kleinbeeld. In digitaal moet dit dus maal 1,6 voor de 300D Dit geeft dus bijna een 20X zoom. Hoe gaan we dit halen? Omdat lenzen een veel betere investering zijn dan digitale body's leggen we het overwicht in de optiek. Zonder lens is er echter niet te fotograferen, dus samen met de body dient er minstens ééns lens gekocht te worden. Daarom zou ik bij de aankoop van de body kiezen voor de lens in het midden van ons vooropgesteld bereik. En zie daar een 24/70 of een 28/70 F2,8 als de ideale lens. Heb je er wat voor over, kies dan voor L optiek van Canon zelf. Budget vriendelijk ga je via de SIGMA EX lijn. Eens je deze lens hebt kan je al héél veel doen. Na verloop van tijd, als bruintje terug op krachten is ga je uitbreiden zoals je zelf wenst en zoals je het meest nodig hebt naar groothoek toe met een zoom zoals de 15-30mm F3,5-4,5 van Sigma. Of naar de telé kant met de 70-200 mm F2,8 eveneens van Sigma of van Canon al naargelang je budget. Maar blijf wel bij de 2,8 en laat je niet verleiden naar een F4. Lichtsterke optiek is prettig om werken en geeft mogelijkheden die een F4 of een f5,6 niet hebben.

Dit is geen snobisme maar dit kan het verschil maken van een foto te hebben of er een te missen. Zeker voor de standaard en de telézoom, bij de groothoek is dit van iets minder belang omdat je om een maximale scherptediepte te bekomen toch gaat diafragmeren bij de groothoek. Als laatste aankoop kan je dan nog overwegen om een Telé converter 1,4 te kopen bij je 70-200 f2,8. Waarom een converter, omdat je waarschijnlijk dit gedeelte minder gaat gebruiken en omdat je met een F2,8 telézoom je dit ook kan veroorloven de Autofucus blijft werken en je hebt nog een f4 over. Dit terwijl de kost van een converter beneden de prijs van een nog sterkere telé blijft.

Op deze manier komen aan het vooropgestelde bereik, hebben we lenzen die elkaar perfect aanvullen, en hebben we de lichtsterkte daar waar we het meest nodig hebben.

Verdeel de aankopen over een periode en je gaat een optiek uitbouwen die ook dienstig gaat zijn voor je volgende digitale body.
      Want de body vervang je sneller als zijn (goede) optiek.

Just my 2 cents.

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hoi,

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem als Davemoi. Ik sta op het punt de 300D aan te schaffen, maar ik zal er de Sigma EX 24 - 70 2.8 bij nemen.
        Ik denk niet om er de kitlens 18 - 55 3.5 - 5.6 bij te nemen, en gewoon de raad van Digipics op te volgen: Sparen tot ik de Sigma EX 70 - 200 kan bij kopen, en daarna, als de goesting blijft kijk ik dan wel om er eventueel de 15 - 30 3,5 - 4,5 van Sigma bij te kopen.
        Alhoewel ik goe besef dat de kitlens eigenlijk bijna niks kost, neem ik ze niet om mijzelf te overtuigen toch te gaan voor de Sigma breedhoek.

Peter39
        Peter D.

Canon AE1 in de kast...
        Canon S50 sedert 2004
        Nu mijn Nikon D50 en nog veel te leren ....
        http://peter312.fotopic.net

Comment

@Peter39

Ik zou de kitlens er wel bij nemen, voor het luttele prijsverschil heb je een bruikbare lens erbij, en meteen een bruikbare wide-angle... Met die Sigma ben je meteen een pak meer geld kwijt...

Greetz
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Originally posted by Peter39
            Hoi,

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem als Davemoi. Ik sta op het punt de 300D aan te schaffen, maar ik zal er de Sigma EX 24 - 70 2.8 bij nemen.
            Ik denk niet om er de kitlens 18 - 55 3.5 - 5.6 bij te nemen, en gewoon de raad van Digipics op te volgen: Sparen tot ik de Sigma EX 70 - 200 kan bij kopen, en daarna, als de goesting blijft kijk ik dan wel om er eventueel de 15 - 30 3,5 - 4,5 van Sigma bij te kopen.
            Alhoewel ik goe besef dat de kitlens eigenlijk bijna niks kost, neem ik ze niet om mijzelf te overtuigen toch te gaan voor de Sigma breedhoek.

Peter39
            als ik u was zou ik die kitlens er toch bijnemen.
            zonder enige twijfel.
            tenzij je er meteen een 17-40, 16-35, 15-30 of andere breedhoek bij aanschaft.
            www.vildaphoto.net

Comment

Hoi,

Ik kan het natuurlijk moeilijk inschatten, maar zal de lens 18 - 35 zoveel méér bieden onder de 24 - 70 ?
              maw ik denk niet dat ik , om dit "kleine" verschil (??) tussen 18 en 24 mm rap geneigd zou zijn te gaan wisselen van lens .

Of maakt dit wel degelijk wel een niet te verwaarlozen verschil ?

Peter
              Peter D.

Canon AE1 in de kast...
              Canon S50 sedert 2004
              Nu mijn Nikon D50 en nog veel te leren ....
              http://peter312.fotopic.net

Comment

Originally posted by Digipics357
                Het behaalde resultaat met de 300D zal altijd beter zijn dan met je Olympus, alleen al omdat je nu op een veel grotere sensor werkt.
                Beste Digipix, ik moet tocht echt reageren, want in de praktijk wint de Olympus C-5050 het t.o.v. reflex. Zeker in groothoekstand. Ik heb zelf echte grote vergrotingen, naast elkaar gemaakt met C-5050 en Nikon D-100 reflex - hierbij zijn heel duidelijke scherpte verschillen te zien. De opnames met Olympus C-5050 zijn veel scherper.

Comment

Originally posted by heida
                  Originally posted by Digipics357
                  Het behaalde resultaat met de 300D zal altijd beter zijn dan met je Olympus, alleen al omdat je nu op een veel grotere sensor werkt.
                  Beste Digipix, ik moet tocht echt reageren, want in de praktijk wint de Olympus C-5050 het t.o.v. reflex. Zeker in groothoekstand. Ik heb zelf echte grote vergrotingen, naast elkaar gemaakt met C-5050 en Nikon D-100 reflex - hierbij zijn heel duidelijke scherpte verschillen te zien. De opnames met Olympus C-5050 zijn veel scherper.
                  Teveel mensen vergelijken enkel de scherpte, en zien een foto waar alles scherp op staat als goed gelukt, maar ik heb hier enkel opmerkingen bij.
                  Ten eerste heb je met de 5050 geen kontrole over dieptescherpte, je mag het toestel op 1.8 zetten, ALLES zal scherp zijn in groothoekstand.
                  Ten tweede, zijn de olympus beelden lelijk overscherpt, iets wat de dslr bewust NIET doen, om zelf de verscherping te bepalen.
                  Dus, zelf al vind U die beelden beter, ze zijn het in de ogen van profis zeker niet.
                  Anders liep toch iedereen met een 5050 rond ipv een reflex met een breedhoek???
                  Let op, ik breek de 5050 en andere point and shoots niet af, maar het zijn en blijven point and shoots.
                  Just my 2 cents
                  R

Comment

Ten eerste heb je met de 5050 geen kontrole over dieptescherpte, je mag het toestel op 1.8 zetten, ALLES zal scherp zijn in groothoekstand.
                    WABLIEF

Ten tweede, zijn de olympus beelden lelijk overscherpt, iets wat de dslr bewust NIET doen, om zelf de verscherping te bepalen.
                    Alleen bij firmwareversie .77

Let op, ik breek de 5050 en andere point and shoots niet af, maar het zijn en blijven point and shoots.
                    Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Originally posted by bingel

WABLIEF

Alleen bij firmwareversie .77

Oei, kheb hier op tenen getrapt. Maar gebruik eens een dslr, en je zult ervaren wat ik bedoel. De dieptescherpte is zo goed als oneindig met een kleine ccd. En de verscherping is in mij ogen afgrijselijk. Maar dat is mijn mening hé. en de firmware is daarin misschien wel een faktor, maar de meeste p&s toestellen hebben dit verschijnsel, mensen zien graag "scherp" , maar er is scherp en scherp hé. Ik zie ook graag scherpe beelden, maar dan moeten ze zuiver zijn zonder ruis en jpg artifacts. En die kontrole heb ik met de Canon 10d.

Comment

Beste Rudy, je hebt zeker niet op mijn tenen getrapt, maar je komt meer over als iemand die geen verstand van zaken heeft. De c5050z is het toptoestel juist onder de DSLR's, en als je dat nog een P&S toestel vindt wat dan te denken over al die kleinere toestelletjes zonder manuele instellingen, gaan we die dan allemaal maar naar de prullemand verwijzen wegens 'geen echt fototoestel' ?
                        Dus al die gasten hier met een G3 en andere niet DSLR's werken eigenlijk allemaal met een 'prul' ?
                        Toegegeven, een DSLR maakt prachtige foto's juist zoals een ferrari sneller kan dan een lada, nu nog een DSLR die de kompositie voor je kan bepalen en je zit helemaal op rozen
                        De verscherping is bij de c5050z perfect in te stellen, en de ruis door de kleine sensor daar heb je helemaal gelijk in.
                        Voor mij is het echter een toffe fijne uitdaging om toch tot een redelijk resultaat te komen met een point-and-shoot kamerake.
                        'Terug nen echte kamera !' onder Uw postings zegt voor mij alles

Comment

Originally posted by bingel
                          Beste Rudy, je hebt zeker niet op mijn tenen getrapt, maar je komt meer over als iemand die geen verstand van zaken heeft. De c5050z is het toptoestel juist onder de DSLR's, en als je dat nog een P&S toestel vindt wat dan te denken over al die kleinere toestelletjes zonder manuele instellingen, gaan we die dan allemaal maar naar de prullemand verwijzen wegens 'geen echt fototoestel' ?
                          Dus al die gasten hier met een G3 en andere niet DSLR's werken eigenlijk allemaal met een 'prul' ?
                          Toegegeven, een DSLR maakt prachtige foto's juist zoals een ferrari sneller kan dan een lada, nu nog een DSLR die de kompositie voor je kan bepalen en je zit helemaal op rozen
                          De verscherping is bij de c5050z perfect in te stellen, en de ruis door de kleine sensor daar heb je helemaal gelijk in.
                          Voor mij is het echter een toffe fijne uitdaging om toch tot een redelijk resultaat te komen met een point-and-shoot kamerake.
                          'Terug nen echte kamera !' onder Uw postings zegt voor mij alles
                          Toch lange tenen dus. Maar ik wens je toch veel plezier met je 5050 hoor. Maar om dit nou het topmodel onder de dslr te noemen, nou nou... slecht is ie zeker niet, maar ja , ik zal er wel niks van kennen zeker?
                          Ps, p&s is wel een fototoestel, maar geen reflex!!
                          Een toestel waar je via een lcd fotos moet meken, omdat de zoeker onbruikbaar is, wegens te klein, te weinig of geen info, dat is voor MIJ onbruikbaar. Vandaar ook mij quote.
                          En euh, het woord "prul" neem ik niet in de mond hoor.Zeker niet over nen G3,die heeft trouwens minstens evenveel fotografische mogelijkheden als de 5050 denk ik. Heb ik hier ook nog in gebruik.
                          Maar wees nou toch realistisch, en vergelijk geen appels met peren.

Comment

Een P&S toestel is voor mij eentje zonder handmatige instellingen, ik denk dat bijna iedereen hier het daar over eens is. Als jij daar een andere definitie wil aan geven is dat uw zaak. Andere kamera's dan DSLR's gaan afbreken hier heeft enkel tot gevolg dat de 'mindere goden' hier zullen afhaken, dan kan de naam BD misschien ook wel veranderd worden in BDSLR
                            Misschien kun je wel eens de moeite nemen om de testresultaten van JaJa eens na te kijken aangaande de c5050z, alles scherp op F1.8 bij groothoek is gewoon een onwaarheid die je verteld en kan enkel maar aantonen dat je geen kennis van zaken hebt.
                            De waarheid is de waarheid, en heeft niks met lange tenen te maken

Comment

Bingel, jij bent de slimste!!!!
                              Cu
                              R

Comment

Working...
                              X