Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe generatie camera's alpha NEX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Nieuwe generatie camera's alpha NEX

Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
    Wat ik mij afvroeg heeft de Nex een hele andere zoommotor heeft dan een Alpha spiegelreflexcamera?
    Anders wil ik toch misschien de Tamron annuleren en voor de Sigma APO 70-300 gaan.
    Dit vraag ik om problemen te voorkomen die anderen hebben met het kapot draaien van de sigma lens.

Groetjes Sport
    Zoommotor? Zoomen doe je met de lens.
    Je bedoelt wellicht AF-motor maar de NEX heeft die niet; daarom dat AF enkel werkt met Sony SAM of SSM lenzen (en met SEL-lenzen natuurlijk).

Dus, zowel de Tamron als de Sigma gaat je enkel manuele focus geven.
    Wil je AF dan moet je kijken voor de SAL 55200 SAM (goedkoop) of de SAL 70300 G (duur) of de SEL 18200
    Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
      Wil je AF dan moet je kijken voor de SAL 55200 SAM (goedkoop) of de SAL 70300 G (duur) of de SEL 18200
      Ik wil er wel aan toevoegen dat je geen alpha SAM/SSM lenzen per sé hoeft te kopen als je wil scherpstellen...de AF met alpha lenzen is praktisch onbruikbaar, tenzij voor zeeeeeer statische onderwerpen. Maw AF lenzen zijn de moeite niet op de nex!

De SEL lenzen wel uiteraard...en de update zou ik zeker ook doen! Ze hebben het echt gemaakt zodat je niets fout kan doen. Volle batterij en een stabiele pc (dus geen laptop die op zijn batterij werkt) en je hebt niets te vrezen!

De AF is wel buitengewoon accuraat met SAM/SSM lenzen!

Comment

Zo snap er niks van.
        Sam SSM Sel lenzen??
        Ben een leek mensen.
        De update zal ik zeker doen.
        Als ik de LA-EA1 bevestigingsadapter op mijn toestel zet werkt het scherp stellen en het diafragma toch nog gewoon automatisch??
        Dat is mij verteld dat dat gewoon werkt.
        wordt er hier nu gezegd dat het niet zo is met Tamron of Sigma?
        Nogmaals sorry ik ben een beginneling die graag wat hulp wil in Jip en Janneke taal

waardeer jullie snelle antwoorden zeer
        Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

Comment

Zo snap er niks van.
          Sam SSM Sel lenzen??
          Ben een leek mensen.
          Als ik de LA-EA1 bevestigingsadapter op mijn toestel zet werkt het scherp stellen en het diafragma toch nog gewoon automatisch??
          Nogmaals sorry ik ben een beginneling die graag wat hulp wil in Jip en Janneke taal

Autofocus=automatisch scherpstellen. Gaat zeer goed met de 3 standaard lenzen. 16, 18-55, en18-200.
          Met de adapter kan je sommige lenzen van sony ook autofocus geven, echter zeer beperkt, niet echt bruikbaar.
          De adapter geeft je ook een automatisch diafragma bij sommige lenzen.
          De adapter is eigenlijk een "hulpmiddel" om lenzen die je al zou hebben te kunnen gebruiken zij het beperkt.
          De tamron en sigma lenzen geven je hiermee zeker geen autofocus.

Comment

Zo snap er niks van.
            Sam SSM Sel lenzen??
            Ben een leek mensen.

Je hebt 2 soorten lenzen:
            SAL-lenzen: de "grote" alpha lenzen, die gebruik je normaal op een spiegelreflex camera en op de Nex via de adapter maar beperkt.
            SEL-lenzen: Lenzen specifiekbedoeld voor de Nex en geen enkel ander apparaat.

SAL lenzen hebben 3 soorten manieren van scherpstellen (3 types scherpstelmotoren):
            -"screw-drive" manier: Lenzen die geen EIGEN motor hebben in de lens, maar aangedreven worden door de body
            -SAM lenzen: Motor in de lens van het goedkope, niet-geruisloze type
            -SSM lenzen: Motor in de lens van het dure, geruisloze type

Met de adapter die je gekocht hebt heeft geen motor om scherp te stellen, maar kan wel enkel SSM en SAM lenzen automatisch doen scherpstellen. Maar deze scherpstelling (AF) is quasi onbruikbaar (traaaaaaaaaag).
            De tamron lens die jij gekocht hebt, is van de "screw-drive" type...dus de conclusie ligt voor de hand als je mijn uitleg goed gelezen hebt

Wat diafragma betreft heb je geen probleem. Dus concreet betekent dit dat zelfs met de adapter update (de body update is apart) je niet gaat kunnen scherpstellen met je lens...

Dus tamron, sigma of sony, daar gaat het niet om het gaat erom op welke manier de scherpstelling gebeurt (motor in de lens of niet)
            Zoals het vandaag is, heb je enkel deftig AF met SEL lenzen!
            Last edited by Portmixus; 27 januari 2011, 17:52.

Comment

Kijk dit is zeer mooi uitgelegd.
              Zal mijn bestelling annuleren mij is anders beloofd.
              Dus een 300 mm zoom zit er niet in
              had daar beter om moeten denken bij de aanschaf

bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                de AF met alpha lenzen is praktisch onbruikbaar, tenzij voor zeeeeeer statische onderwerpen. Maw AF lenzen zijn de moeite niet op de nex!
                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Met de adapter kan je sommige lenzen van sony ook autofocus geven, echter zeer beperkt, niet echt bruikbaar.
                Portmixus & Rudy,
                Ik heb de bevestigingsadapter nog niet, maar was wel zinnens die te kopen... maar jullie doen me nu dus sterk twijfelen en dat is het eerste dat ik er van hoor is die AF werkelijk zo traag dat het niet meer bruikbaar is ?

@Sportsterpeke: in de loop van dit jaar komen er enkele nieuwe lenzen voor de NEX (E-mount of SEL-lenzen ) waaronder ook een 55-200 telezoom of zoiets; misschien wacht je daar nog beter even op.
                Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Portmixus & Rudy,
                  Ik heb de bevestigingsadapter nog niet, maar was wel zinnens die te kopen... maar jullie doen me nu dus sterk twijfelen en dat is het eerste dat ik er van hoor is die AF werkelijk zo traag dat het niet meer bruikbaar is ?

@Sportsterpeke: in de loop van dit jaar komen er enkele nieuwe lenzen voor de NEX (E-mount of SEL-lenzen ) waaronder ook een 55-200 telezoom of zoiets; misschien wacht je daar nog beter even op.
                  Dus het is toch maar goed dat ik dit even aangekaart heb hier.
                  Kost best veel geld en wil geen domme dingen dus want dat zou toch zonde zijn.

Comment

Portmixus & Rudy,
                    Ik vind het zeer verdienstelijk van Sony om alsnog AF toe te voegen via firmware, en wie weet komt er nog een firmware uit om het verder te verbeter, maar voor de AF moet je het ECHT niet doen!

't werkt, maar zoals gezegd, enkel voor statische onderwerpen. Ik heb dit getest met de 18-55 SAM en de 85mm SAM, heb ook een SSM lens...ging beter, maar eigenlijk nog niet genoeg mee geexperimenteerd (SAM-nex combo was toch niet echt bruikbaar dus zag weinig hoop voor de SSM-nex combo )

Ik zal zodadelijk nog eens wat tests doen met SSM, maar SAM is dus geen vette

(Nu besef ik ook nog veel harder hoe erg ik de beeldstabilisatie mis in de nex! Tijden voor beeldstabilisatie waren wrede tijden )

-Nog pikante details over de adapter: Je krijgt ook geen "preview" van de DOF met de adapter, het diafragma verandert pas op moment van schieten.
                    -AF werkt niet in video met SAM, met SSM nog niet geprobeerd, maar ik verwacht ook van niet...
                    -De bokeh van de CZ85 wordt "afgeknipt" door de vorm van de adapter, de adapter is rechthoekig vanbinnen. Dit zie je aan de bokeh ringen...
                    -Je kan op de scherpstelknop drukken tijdens filmen, zowel met SEL als SAL lenzen

edit die nog geen edit is: Ik heb zopas een scherpsteltest gedaan met de 18-55 op de nex:

Hoofdzakelijk bureaulamp boven op een wit blad met mijn lensdop (met oranje alpha logo) erop. Heb getimed hoelang het duurt om te "locken". Duurde 7 seconden...

Moet zeggen dat het in "optimale" omstandigheden wel sneller kan, maar niet veel...

Dit is mijn ervaring, die van anderen kan anders zijn

Zou ik de adapter niet hebben genomen als ik dit allemaal op voorhand wist? ZEKER WEL! Alpha lenzen op de nex zijn super zalig :-D De sensor is trouwens fantastisch, en zelf MF video is plezant! enkel beeldstabilisatie mis ik

echte edit: met de 70-200 SSM wil hij zelfs niet locken in dezelfde omstandigheden...
                    Last edited by Portmixus; 27 januari 2011, 19:06.

Comment

Even een reactie op "een 300mm zoom zit er dus niet in..."

Er komen wel degelijk telelenzen voor de NEX, dat heeft Sony rond de Photokina vorig jaar duidelijk laten weten via een perscommuniqué. Nog even het bekende lijstje bovenhalen ...

"Wide fixed focal length CZ : available from 2011
                      Telephoto zoom : available from 2011
                      Macro : available from 2011
                      Portrait : available from 2011
                      High performance standard zoom G : available from 2012
                      Wide zoom : available from 2012
                      Mid-telephoto : available from 2012"

Dit jaar komt er dus al een telezoomlens, en volgend jaar nog eentje...persoonlijk vind ik dat je een echte telelens beter op een DSLR zet. Voor mij is de NEX een compact DSLR-alternatief en erg bruikbaar voor portret, landschappen, algemenere foto's, enz .
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                        "Wide fixed focal length CZ : available from 2011
                        Telephoto zoom : available from 2011
                        Macro : available from 2011
                        Portrait : available from 2011
                        High performance standard zoom G : available from 2012
                        Wide zoom : available from 2012
                        Mid-telephoto : available from 2012"
                        Op welke van deze lenzen zit jij te wachten Joris?

Comment

€ 799,00 kost de 18-200 nu.
                          zal mij benieuwen wat de nieuwe dan kosten.
                          Last edited by Sportsterpeke; 27 januari 2011, 19:30.

Comment

€ 364,00 kost de 18-200 nu.
                            zal mij benieuwen wat de nieuwe dan kosten.
                            ?

De SEL 18-200 kost 800 euro, 950 met de Nex 5 erbij Maar die kan je op geen enkele manier vergelijken met de 18-200 die jij waarschijnlijk bedoelt

Als iemand een nieuwe nex 5 wil kopen met een 6 maanden oude 18-55, let me know, dan koop ik mij de 18-200 kit en hou ik mijn nex 5...we kunnen iets fixen Aanbod geldt tot ik een 18-200 heb (niet voor direct dus )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                              ?

De SEL 18-200 kost 800 euro, 950 met de Nex 5 erbij Maar die kan je op geen enkele manier vergelijken met de 18-200 die jij waarschijnlijk bedoelt

Als iemand een nieuwe nex 5 wil kopen met een 6 maanden oude 18-55, let me know, dan koop ik mij de 18-200 kit en hou ik mijn nex 5...we kunnen iets fixen Aanbod geldt tot ik een 18-200 heb (niet voor direct dus )
                              Had mijn post net aangepast.

Comment

Had mijn post net aangepast.
                                Maar nu begrijp ik er nog minder van
                                Welke nieuwe? (18-200's gaan er niet onmiddellijk meer komen é )

Comment

Working...
                                X