Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe generatie camera's alpha NEX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Nieuwe generatie camera's alpha NEX

Ik heb geen ervaring met de NEX zelf buiten even in een winkel proberen, laat staan met het fotograferen van modelvliegtuigen (ik fotografeer alleen de grote - de 'echte'), maar ik meen dat de NEX-camera's contrast-detectie AF gebruiken. Dit is trager dan phase detection AF (wat in DSLRs wordt gebruikt als je de optische zoeker gebruikt, alleen Sony gebruikt het ook in de live view modus)...en ik weet niet of het geschikt is om een snel bewegend onderwerp zoals die vliegtuigen/vliegtuigjes (sommige zijn heel erg groot heb ik al gezien) goed vast te leggen...
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Ik stond ook op het punt een nex 5 aan te schaffen maar nu heeft iemand van Sony aangeraden de A33 of A55 in de plaatste kopen.
      Reden: Bij verwisselen lens van nex modellen komt de sensor bloot te liggen en dus in direct kontakt met eventueel stof - regen of zelfs speeksel wanneer men praat en dat zou allemaal teveel vervuilend werken. Daarom beter de A33 , spiegel voor sensor.
      Wat is jullie mening? En wat is het eigenlijke verschil tussen NEX en A33?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denisdm Bekijk bericht
        Ik stond ook op het punt een nex 5 aan te schaffen maar nu heeft iemand van Sony aangeraden de A33 of A55 in de plaatste kopen.
        Reden: Bij verwisselen lens van nex modellen komt de sensor bloot te liggen en dus in direct kontakt met eventueel stof - regen of zelfs speeksel wanneer men praat en dat zou allemaal teveel vervuilend werken. Daarom beter de A33 , spiegel voor sensor.
        Wat is jullie mening? En wat is het eigenlijke verschil tussen NEX en A33?
        Wat een flauwe kul vertellen de mensen toch allemaal? Ik heb op 5000 nex foto's nog maar 1x stof gehad op de sensor. En dat was er zo weer af. Met mij dslr's was de score véél slechter.
        Weet je dat op termijn de spiegel en zijn eventuele beweging zelfs de oorzaak van stof kan zijn?
        Laat dit geen argument zijn in de keuze voor een nex of een traditionele dslr.

Comment

Even zeggen dat de zoeker die je optionneel kan bijkopen alleen werkt met de 16mm lens. En dit weten vele verkopers niet !!

Comment

Concurrentie ?

Meer over deze camera vind je op: http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/cameras-en-foto/digitale-cameras/samsung/nx100-met-20-50mm?cid=...
            Last edited by scalll; 17 oktober 2010, 20:47.

Comment

Dat heeft men elders ook ergens opgemerkt. Samsung schijnt volledig de concurrentie te willen aangaan met Sony haar NEX-camera's, tot aan de lenzenselectie toe! Ze weten ook wel waarom: de NEX-camera's zijn nogal populair...(for good reason, naar mijn mening, maar da's weer iets anders).

Nuja...if they attack, Sony's empire strikes back . Ik denk dat Sony wel betere sensoren maakt dan Samsung - was de Pentax K-7 sensor niet van Samsung ? De K-5 is een merkelijke verbetering heb ik zo de indruk .
              Last edited by JorisVdB; 18 oktober 2010, 10:03.
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                Dat heeft men elders ook ergens opgemerkt. Samsung schijnt volledig de concurrentie te willen aangaan met Sony haar NEX-camera's, tot aan de lenzenselectie toe! Ze weten ook wel waarom: de NEX-camera's zijn nogal populair...(for good reason, naar mijn mening, maar da's weer iets anders).

Nuja...if they attack, Sony's empire strikes back . Ik denk dat Sony wel betere sensoren maakt dan Samsung - was de Pentax K-7 sensor niet van Samsung ? De K-5 is een merkelijke verbetering heb ik zo de indruk .
                De sensor van de Pentax K-7 is idd. een Samsung sensor. Deze sensor is gelijk aan de sensor uit de Pentax K-20D en zijn tweelingbroertje van Samsung (eigenlijk bijna gelijk, de sensor uit de K-7 heeft wel dubbele uitleeskanalen).
                Toen de K-20D op de markt kwam was deze sensor wel één van de betere. Bovendien had die sensor destijds de hoogste pixeldensiteit van alle 1.5 cropcamera's.
                Op lage ISO is het ook vandaag nog één van de betere sensoren. Op hogere ISO was er wel meer ruis dan bvb. Nikon D300. Maar samen met die ruis bleef er ook veel meer detail over...
                Dus stellen dat Samsung geen deftige sensoren kan ontwerpen en ook bouwen zou ik niet durven. In de NX-en gebruikt Samsung nog altijd dezelfde (of een variant ervan) 14.6 mpx. sensor als in de K-20D. Misschien nog een oude stock die ze aan het verwerken zijn?
                Morgen kunnen de zaken weer heel anders liggen. Enkele jaren geleden was Nikon een ruisbak, vandaag is het helemaal anders.

De nieuwe Sony-sensor in de Pentax K-5 presteert uitstekend in de hoge ISO's, maar ligt dat aan de sensor of ligt het aan betere ruisonderdrukking? Ergens heb ik gelezen dat de K-5 zelfs bij uitgeschakelde ruisonderdrukking in de camera, toch vanaf 3200 ISO de ruis in RAW en in jpeg onderdrukt.
                Welke merk en type van sensor dat er in mijn toestel zit zal mij worst wezen, het is het eindresultaat dat telt.

Waar ik me wel nog steeds vragen bij stel is de hittegevoeligheid van die nieuwe Sony-sensoren. Bij de Pentax K-5 is de shake reduction (in tegenstelling tot de K-7) niet meer in te stellen bij het filmen. Dat zal zeker ook niet zonder reden gebeurd zijn...
                Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

't Kan inderdaad morgen anders liggen. 't Is inderdaad ook de vraag of de (betere) ruisonderdrukking ervoor zorgt, of dat het aan de sensor ligt ? Sinds die Exmor CMOS sensoren van najaar 2009 (A500/A550, in januari op CES gevolgd door de A450) heb ik de indruk dat de hoge ISO's een stuk beter zijn op de Sonysensoren. De CCD's vroeger waren op lage ISO (100-400) ook prima, maar eenmaal hoger....

Ik meen me te herinneren dat er op de A700 sensor (= D300/D90/D5000 sensor) al ruisonderdrukking wordt gedaan vooraleer het bestand wordt weggeschreven ofzo - een soort dubbele ruisonderdrukking of iets dergelijks. Misschien gebruikt Sony deze techniek nog en gebeurt dit bij de A580/A55 - bijgevolg ook bij de D7000 en K-5...tenzij ze voor een paar 'cosmetic changes' hebben gekozen .

Comment

Eventjes dit topic vanonder het stof halen...want ik zal binnenkort ook een NEX-gebruiker worden (heb 'm daarnet besteld bij m'n fotoboer).

Comment

Veel plezier ermee Joris .

Wat is het geworden: nex-5 + pancake ? of met nog andere lenzen erbij ?
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Een NEX-5 (zilver...) met 18-55 OSS en extra batterij, de ECM-SST1 microfoon, plus een Lowepro Classified 250 AW (zwart) en de Lowepro Vertebral Tech Shoulder strap. 't Mocht eens iets anders zijn dan dat zwart altijd vond ik .

De strap heb ik erbij genomen omdat ik die Classified quasi dagelijks als schooltas wil gebruiken (boeken/cursussen + m'n MacBook Pro 13") en die moet dus tegen een stootje kunnen. Met die sneeuw en regen hier tegenwoordig wou ik een tas met iets à la AW-cover, vandaar .

Als ik m'n DSLR-gerief nog eens wat uitbreid (lees: A700-opvolger met grip) zal ik wel een grotere Loweprorugzak moeten kopen, zodat alles er nog in kan . Langs de andere kant zou ik ook een S&F Utility Bag 100 AW kunnen bestellen, dan hang ik die met de NEX erin gewoon ergens aan de schouderriem, klaar voor gebruik .

Heb erg getwijfeld (onder meer doordat je die 500/8 reflex nu had gekocht ) om toch een A-mountlens te kopen, maar die 500mm kan je alleen op het centrale AF-punt gebruiken. Een serieuze beperking voor vliegtuigen, vogels, enz, zeker als de A700-opvolger een veel beter AF-systeem zou krijgen met veel AF-punten.

Comment

Hopelijk heb je je nieuw speelgoed al meteen tijdens de kerstvakantie hé .
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Kerstvakantie ? Blokvakantie ja . 't Zal pas tegen februari zijn dat ik 'm deftig zal kunnen gebruiken ...

Comment

Af en toe wat ontspanning tussendoor is absoluut noodzakelijk (vond ik toch ).

Comment

Bon, ik heb 'm dus...schitterend ding. Batterij 1 is aan 't laden, batterij 2 zit nog in 't pakje.

Bouwkwaliteit is top, met name de lens . Geen zoom creep, goed bruikbare scherpstelring (DMF à la A700 in AF-S mode kan hierop als ik me goed herinner). Scherm ziet er erg goed uit en klapt iets vlotter uit naar boven dan naar beneden. Knopjes zien er ook goed uit...alleen de filmknop klinkt ietwat plasticachtig als je erop duwt. Firmware moet ik nog updaten, want daarvoor heb ik een volle batterij nodig .

Flash is erg makkelijk in gebruik. De microfoon ziet er ook erg goed uit, met een zwart 'windscreen'. Ook met een draaiwieltje, praktisch .

De Vertebral Tech Shoulder Strap ziet er ferm uit ...als je een strap nodig hebt voor een (bijpassende ) Lowepro fototas is dit dé strap die je moet hebben vind ik. Spijtig dat ze mij de Classified 200 AW hebben meegegeven in plaats van de Classified 250 AW (vergeten te controleren in de winkel, maar dat komt wel in orde .
                                Last edited by JorisVdB; 24 december 2010, 17:46.

Comment

Working...
                                X