Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica M9 - waarom geen autofocus ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Leica M9 - waarom geen autofocus ??

post verwijderd
    Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 17:56.

Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

je zult never een leica vinden of kunnen kopen met autofocus...het is trouwens een meetzoeker-camera, dus scherpstellen werkt anders.

een leica is gemaakt voor pure fotografie, ze zijn simpel en eenvoudig, niet al teveel luxe erop...gewoon simpel gehouden dus..

als leica AF op hun toestellen zou zetten, dan zou leica w.s. veel liefhebbers verliezen, denk ik..(het druist tegen de policy van leica zelf in namelijk..)

de m9 is een digitaal toestel, vele leica-liebhaber preferen nog altijd de 35mm leica's, zoals bv de IIIf, de m3, m4-p of de m6 (of m6-ttl), m7, om maar wat voorbeelden te noemen..

het is een aparte beleving in fotografie, so to speak..

geen techno-gedoe, gewoon fotografie...het is moeilijk uit te leggen..
    Last edited by Sjinouck; 25 april 2010, 09:35.

Comment

't Is nie moeillik, 't is gemakellik.
      't Is de Look en de Feel van de jaren '70 en 't is de electronica van tegenwoordig.
      Leitz of Leica, heeft zo zijn pappenheimers.
      Die mensen hebben een hekel aan een prisma zoeker, aan die opklappende spiegel, aan toeters en bellen en aan te grote onhandige toestellen die er te hightech uitzien.
      Ze willen alles zelf kunnen instellen en niet de camera het werk laten doen.
      Dat vinden ze pas echt plezant.
      De kwaliteit is legendarisch en wie ooit een Leica heeft gehad zweert bij dit merk, het kan hem bij wijze van spreken dan, geen zier bommen wat voor snufjes de andere merken in hun toestel steken.
      Alles is er rechttoe rechtaan, poepsimpel maar o zo oerdegelijk.
      Jammer genoeg zijn hun prijzen ook oerdegelijk.
      A ja, en voor ik het vergeet 't is nog altijd een 35mm en hun objectieven zijn echte juweeltjes.
      C' est Leica, tout simplement.

Grtz, RF
      Last edited by Red Falcon; 25 april 2010, 01:54.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Omdat autofocus betekent dat de camera de foto maakt en niet de fotograaf. De leica-en andere mf fotografen bepalen zelf hun punt van scherpte. Kijk maar naar Vanfleteren. Autofocus is, voor fotografie rond de normale brandpuntsafstand, maar een beperkt interressant feature.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

post verwijderd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
            't is dus écht om goesting van te krijgen...

Het probleem is, dat, als ik manueel focus op mijn D700, het me bijna nooit lukt scherpe foto's te maken... Zeker niet bij portretten waar het vlug moet gaan. Met mijn linkeroog ( het verkeerde dus ) lukt het iets beter.. maar toch... Als ik dan op autofocus werk in precies dezelfde omstandigheden zijn ze wel perfect scherp... Zijn er truken van de foor om manueel beter scherp te stellen, of is het gewoon een kwestie van jarenlange ervaring ?

Pro fotograaf ga ik toch nooit worden, het is een pure hobby ( passie ) , ik trek bijna enkel nog met mijn 85 1.4 prime ... Dus die Leica ... pffff .....
            Oefening baart kunst - mij hoor je niet zeggen dat het gemakkelijk is. Een Leica is een meetzoekercamera: dit betekent dat er in de zoeker een optische hulp is om 100% scherp te stellen.

-m-

Comment

post verwijderd

Comment

Aha, dus scherpstellen door de zoeker van de Leica is NIET hetzelfde als scherpstellen door de D700 ?

( Sorry voor mijn domme vragen allemaal hoor ;-)
                Geen probleem : vraag maar op . In de zoeker van een Leica is een rechthoek die, als de lens onscherp is, dubbel beeld (scheel) geeft. Als je aan de focusring draait, verdwijnt het dubbel beeld in die rechthoek. Dan staat ie scherp gefocused. Dit is niet electronisch, werkt dus perfect onder slechte lichtomstandigheden. Als je een bril of zo draagt kun je een diopter laten inbouwen in je camera. t's een Leica, you know ..

-m-

Comment

Het bestaan van een M9 is niet te verklaren aan mensen die slechts oog hebben voor fps, scherpstelsnelheid, hoge ISO prestaties en ergonomie.

Kijk eens door de zoeker van een M9, dan ben je voorgoed genezen van AF.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                    je zult never een leica vinden of kunnen kopen met autofocus...het is trouwens een meetzoeker-camera, dus scherpstellen werkt anders.

Laten we de Leica X1 niet vergeten. Daar zit AF op, maar ze hadden er misschien beter afgelaten.
                    Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

Comment

. Zijn er truken van de foor om manueel beter scherp te stellen, of is het gewoon een kwestie van jarenlange ervaring ?
                      Ja, er zijn truken van de foor.

Comment

Vervang het matglas in uw D700 door dit matglas (klik) en manueel scherpstellen is ineens een fluitje van een cent.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht
                          Laten we de Leica X1 niet vergeten. Daar zit AF op, maar ze hadden er misschien beter afgelaten.
                          klopt ook, alleen zie ik de x1 meer als een joint-venture tussen leica en panasonic, en is het een compact, die toch van een hele andere orde is dan de leica M-series, of de leica R-series..

schieten met een leica is een andere beleving, dan met een dslr, of het nu een meetzoeker of een slr is. (het is niet per definitie beter, het is gewoon anders..).

wel enorm jammer, dat het soms zo peperduur is, al gaan ze aan de andere kant wel erg lang mee..

gebruik zelf ook nog een ouwe olympus XA, die ook een meetzoeker-camera is, goed cameraatje, en heeft een erg goed lensje, en is niet al te duur, om es uit te proberen, wat fotograferen is, met een meetzoeker-camera. het princiep is hetzelfde, je ziet een dubbel beeld, scherpstellen doe je door de ring te verdraaien, totdat het onderwerp op 1 lijn in je zoeker staat. het is in het begin even wennen, maar het werkt eigenlijk erg goed..

groetjes, Alex!
                          Last edited by Sjinouck; 25 april 2010, 16:56.

Comment

't is dus écht om goesting van te krijgen...

Het probleem is, dat, als ik manueel focus op mijn D700, het me bijna nooit lukt scherpe foto's te maken... Zeker niet bij portretten waar het vlug moet gaan. Met mijn linkeroog ( het verkeerde dus ) lukt het iets beter.. maar toch... Als ik dan op autofocus werk in precies dezelfde omstandigheden zijn ze wel perfect scherp... Zijn er truken van de foor om manueel beter scherp te stellen, of is het gewoon een kwestie van jarenlange ervaring ?

Pro fotograaf ga ik toch nooit worden, het is een pure hobby ( passie ) , ik trek bijna enkel nog met mijn 85 1.4 prime ... Dus die Leica ... pffff .....
                            Ik gebruik regelmatig een oude Micro nikkor 55/3.5 ,de lens instellen tot links in de zoeker het groene lampje brand,nog nooit een onscherpe foto gehad,het zijn wel geen bewegende onderwerpen natuurlijk.
                            Dit met een D200 de D700 zal dat ook wel hebben denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                              klopt ook, alleen zie ik de x1 meer als een joint-venture tussen leica en panasonic, en is het een compact, die toch van een hele andere orde is dan de leica M-series, of de leica R-series..

schieten met een leica is een andere beleving, dan met een dslr, of het nu een meetzoeker of een slr is. (het is niet per definitie beter, het is gewoon anders..).

wel enorm jammer, dat het soms zo peperduur is, al gaan ze aan de andere kant wel erg lang mee..

gebruik zelf ook nog een ouwe olympus XA, die ook een meetzoeker-camera is, goed cameraatje, en heeft een erg goed lensje, en is niet al te duur, om es uit te proberen, wat fotograferen is, met een meetzoeker-camera. het princiep is hetzelfde, je ziet een dubbel beeld, scherpstellen doe je door de ring te verdraaien, totdat het onderwerp op 1 lijn in je zoeker staat. het is in het begin even wennen, maar het werkt eigenlijk erg goed..

groetjes, Alex!
                              De nieuwe Leica X1 is een eigen ontwerp, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de D-Lux 4, die in samenwerking met Panasonic gemaakt werd en vrijwel gelijk is aan de LX3. De Leica X1 wordt met de hand gemaakt in Solms, Duitsland.
                              Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

Comment

Working...
                              X