Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica M9 - waarom geen autofocus ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Leica M9 - waarom geen autofocus ??

toch niet, want de fuji x100 is technisch gezien geen rangefinder

neemt niet weg dat ik er wel één wil: hij doet me heel hard denken aan mijn canon ql17 giii qua setup en design (http://www.cameraquest.com/canql17.htm). het enige nadeel is dat de MF quasi onbruikbaar zou zijn. en de prijs: 1099 GBP bij amazon.co.uk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door khonnor Bekijk bericht
      het bovenstaande is toch niet helemaal juist...

MF op een rangefinder is a piece of cake. niet op een dslr. ik kan met mijn zeiss 35 f2 (enkel manuele focus) niet scherp manueel focussen op mijn 40d, zonder manuele focushulp (u weet wel, het biepje dat je hoort als ie scherpgesteld is)

met de rangefinder die ik heb liggen (een 40 jaar oude canon ql17 giii)? no issue at all.
      manuele focus op dslr is altijd **** geweest en zal het altijd blijven. geen enkele viewfinder is zo helder als die van een rangefinder.

bovendien heb je bij een rangefinder geen IS nodig, omdat je geen bewegende spiegel hebt. zoek wat op op t internet, veel mensen zeggen dat ze met een M9 zonder problemen scherpe foto's handheld hebben op 1/15. probeer dat maar eens met een dslr zonder IS.

dslr's zijn prachtig hoor: AF, IS, en nog veel andere frullen... maar, er zijn ook voldoende nadelen tov een rangefinder. gewicht bijvoorbeeld.

en, het enige bedrijf dat tegenwoordig digitale rangefinders maakt is.... leica. weinig keuze dus
      wie spreekt er over DSLR, spiegel is altijd een obstakel geweest, ik spreek over de nieuwe generatie toestellen zonder spiegel !
      bvb bij de nex heb je de mogelijkheid waar dan ook op het scherm een (focus) punt te vergroten x7 of x14 om nauwkeurig manueel scherp te stellen.
      deze week is een firmware upgrade gereleased waardoor men de optie heeft van de elementen welke scherp zijn, waar dan ook in het beeld, te omlijnen met een fijn randje, werkt constan en ook tijdens video. Laat toe van zeer snel te focussen.
      Je hebt daar geen optisch gedoe meer voor nodig dat allemaal heel nauwkeurig op elkaar afgestemd dient te zijn en de zaken onnodig duur maken.
      Dat is een eerste stap die nog gaat verbetert worden, dat weet je zo

Comment

noem mij dan maar een ouwe zak maar de rangefinder op die ouwe canon zuigt me bijna in de omgeving... ik kan de omgeving en de foto quasi voelen... dat resultaat bereik je nooit of te nimmer met een schermpje...

nope, zolang geen van de andere fabrikanten zich geroepen voelt om een deftige rangefinder met verwisselbare lenzen en een deftige viewfinder uit te brengen zal leica voor mij de droom blijven...

enkel de fuji x100komt eventueel in de buurt, maar die heeft dan weer geen lens-mount

nu, ik weet wel dat voor de nex optionele viewfinders bestaan... zal eens opzoeken wat de de bevindingen daarmee zijn.

enne, die nex is gewoonweg lelijk geef mij maar het retro design van de leica of de fuji

Comment

noem mij dan maar een ouwe zak maar de rangefinder op die ouwe canon zuigt me bijna in de omgeving... ik kan de omgeving en de foto quasi voelen... dat resultaat bereik je nooit of te nimmer met een schermpje...
          ook ouwe zak dan. Nikon mag van mij een digitale 'S' op de markt brengen;
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

enne, nog eens effe rondgekeken op internet...

en M8.2 + summilux 50 1.4 en elmarit 28 2.8 of een nieuwe M9 met de volgens diverse bronnen grandioos geweldige summicron 35 2.0 (http://www.stevehuffphotos.com/Steve...NS_REVIEW.html) zouden me een 7.500 EUR kosten.

al het canon glas en mn 40d, en mn filter en camerabag buiten, en ik zou een 4.000 EUR moeten opleggen. mmmmm, tempting tempting

Comment

Misschien een beetje off topic... maar toch. Waar gaat het heen met BD? Of tenminste, waar gaat 't heen met bepaalde leden, want dit is heus niet de eerste waarvan ik onderstaand fenomeen vaststel (en het betreft in al zeker 2 gevallen de TS zelf die naderhand iets dergelijks doet).

mvg,
              Bart

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
              post verwijderd

post verwijderd

post verwijderd

post verwijderd
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

nope, zolang geen van de andere fabrikanten zich geroepen voelt om een deftige rangefinder met verwisselbare lenzen en een deftige viewfinder uit te brengen zal leica voor mij de droom blijven...

enkel de fuji x100komt eventueel in de buurt, maar die heeft dan weer geen lens-mount

nu, ik weet wel dat voor de nex optionele viewfinders bestaan... zal eens opzoeken wat de de bevindingen daarmee zijn.

enne, die nex is gewoonweg lelijk geef mij maar het retro design van de leica of de fuji
                de fuji x100 heeft een middle class vaste lens, zacht bij open diafragma en bij dichtbij opname, juist zoals de leica's veel te duur voor wat het is en een jaar te laat op de markt, wordt kwalitatief weggeblazen door de nieuwe instappers die nu op de markt komen. Maar de grote aantrekkingskracht is juist zoals bij de leica's de retro look, niets mis mee als je daar wil voor betalen, waarom niet. AF is niet echt schitterend op dat toestel vergeleken met gelijkaardige toestellen, en MF is ook niet echt dat.

Denk dat de meer nuchtere persoon beter weet, er is meer en beter te rapen voor zelfde of een beetje meer geld.
                denk dat bvb de panasonic GF3 in combi met de leica summilux 25mm f1,4 een veel betere keuze is, je zult er wel iets meer voor betalen, maar ja je krijgt veel meer.

optische zoeker zit je altijd vast, en toont betrekkelijk weinig detail, elektronische zoeker kun je uitvergroten.

denk dat ik alle MF systemen in mijn leven al gebruikt heb, gelukkig dat we nu digitale mogelijkheden hebben, die al die gebreken van optische zoekers doen vergeten.

de M8 voorbeelden van stevehuff zijn niet echt overtuigend, die van de m9 daarentegen zijn subliem te noemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  de fuji x100 heeft een middle class vaste lens, zacht bij open diafragma en bij dichtbij opname, juist zoals de leica's veel te duur voor wat het is en een jaar te laat op de markt, wordt kwalitatief weggeblazen door de nieuwe instappers die nu op de markt komen. Maar de grote aantrekkingskracht is juist zoals bij de leica's de retro look, niets mis mee als je daar wil voor betalen, waarom niet. AF is niet echt schitterend op dat toestel vergeleken met gelijkaardige toestellen, en MF is ook niet echt dat.

Denk dat de meer nuchtere persoon beter weet, er is meer en beter te rapen voor zelfde of een beetje meer geld.
                  denk dat bvb de panasonic GF3 in combi met de leica summilux 25mm f1,4 een veel betere keuze is, je zult er wel iets meer voor betalen, maar ja je krijgt veel meer.

optische zoeker zit je altijd vast, en toont betrekkelijk weinig detail, elektronische zoeker kun je uitvergroten.

denk dat ik alle MF systemen in mijn leven al gebruikt heb, gelukkig dat we nu digitale mogelijkheden hebben, die al die gebreken van optische zoekers doen vergeten.

de M8 voorbeelden van stevehuff zijn niet echt overtuigend, die van de m9 daarentegen zijn subliem te noemen.
                  Dat jij hier constant de M9 zit af te breken wil maar één ding zeggen.
                  Dat jij nog nooit een in handen gehad hebt,noch er foto's van gezien hebt.
                  Moest je eens deze moeite doen gaat je grote mond openvallen en ga je stoppen met jezelf belachelijk te maken!

H.
                  Nikon-Sony-olympus-Leica

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henkie Penkie Bekijk bericht

Dat jij hier constant de M9 zit af te breken wil maar één ding zeggen.
                    Dat jij nog nooit een in handen gehad hebt,noch er foto's van gezien hebt.
                    Moest je eens deze moeite doen gaat je grote mond openvallen en ga je stoppen met jezelf belachelijk te maken!

H.
                    Ik begrijp niet goed watje bedoeld want ik lees toch:

....de M8 voorbeelden van stevehuff zijn niet echt overtuigend, die van de m9 daarentegen zijn subliem te noemen.
                    Blijkbaar heeft hij zich toch de moeiste getroost om foto's van de M9 te bekijken en schrijft hij toch dat deze subliem zijn?????

Comment

als ik iedere aankoop nuchter zou moeten bekijken, dan had ik waarschijnlijk nooit een fototoestel gekocht..

EVf heeft ook zijn nadelen, net zoals OVF dat heeft..

99% van de fotografen gebruikt nog steeds OVF, soms zelfs met MF, en maakt daar prachtige foto´s mee.. verklaar u nader???

niet 1 fototoestel maakt foto´s, maar de fotograaf maakt ze, mijn fototoestel heeft vandaag nog geen enkele foto uit zichzelf gemaakt

ik ga even de kinderen in bed stoppen..
                      EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

da's nu net de waarde van leica: in een wereld waar serieuze fotografie een makkelijke commodity is geworden, blijven zij zich focussen op die kleine markt die op een creatieve manier met fotografie wilt omgaan. dat hun publiek door de hefty price tag voornamelijk bestaat uit snobs die het enkel om the red dot doen, doet niets af aan hun verdienste
                        Dat is gewoon fout en arrogant. Alsof werken met een systeem van een professionele SLR body en lenzen, studiomateriaal, flitsers, radiotriggers.... veel minder creatief, minder "echt" of minder "serieuze" fotografie is (wàt is serieuze fotografie? Als je 3x moet proberen om een scherpe foto te hebben of eerst 3sec moet focussen? Is dat de vereiste van "echte" fotografie?).
                        Het zijn zo'n elitaire opmerkingen die op niets slaan, die negatieve reacties uitlokken. En dan reageren Leica gebruikers weer op hun beurt dat anderen "jaloers" zijn of "het niet snappen, de Leica way of life".

Echt Leica gebruikers die wéten wat hun camera kan en niet kan en kletsen niet uit hun nek.

Leica wordt kunstmatig prijzig gehouden. Hun lenzen en camera's zijn zeer goed in een zeer specifiek, nauw gebied van fotografie. Er zijn ontelbaar veel dingen die een Leica niet kan in tegenstelling tot een (d)SLR en een sexy geluid van een sluiter of handgemaakte body gaat dat niet goedmaken.

Ik heb ook een rangefinder (Yashica uit de jaren 70 met de bekende 50 f1.7), en dat is wel eens leuk en ontspannend om mee te werken. Maar ik krijg er geen spontaan orgasme van en ga de camera zeker nooit gebruiken voor mijn commerciële opdrachten.

Ik kan hier weer vergelijking maken met auto's, maar we gaan dat maar achterwege laten zeker.

Comment

Ik begrijp de hele discussie niet.

Het zijn gewoon twee verschillende werelden van fotografie. Ik zou geen van beiden willen missen, mijn spiegelreflexcamera niet maar mijn konica hexar rangefinder ook niet. Ik gebruik ze beiden voor verschillende zaken.

De Leica M9? Ja, ik weet het niet. Persoonlijk zou ik nooit geld kunnen spenderen aan een digitale Leica, het gaat het concept voorbij denk ik. Dan nog liever een Konica Hexar of de beste Leica ooit gemaakt de M3 (een bijna perfect exemplaar op de kop te tikken voor -1500 euro).

Waarom geen autofocus? Wie ooit met een rangefinder geeft gewerkt stelt zo'n vraag niet!
                          TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht

Waarom geen autofocus? Wie ooit met een rangefinder geeft gewerkt stelt zo'n vraag niet!
                            voila

maar dan heeft met een 'h'
                            The Knight That Says Ni...kon

Comment

kijk naar deze vergelijking tussen leica mf en de af van dslr

In this video we conduct a slightly unscientific test comparing 3 of the focusing systems used in cameras today: Phase detection; Contrast detection and manu...

Comment

manual focus kan zeer snel gaan met een goed systeem en in omstandigheden sneller dan met AF, ondervind dat zelf, en kan ook veel leuker zijn, maar toch een paar dramatische opmerkingen.
                                den kwistebiet in kwestie die de testen uitvoert heeft, waarschijnlijk heel bewust, toestellen gekozen met het minst goede AF systeem binnen hun categorie, dat is wat men noemt boerenbedrog. Daarbij hoe meet hij de tijd ?

Comment

Working...
                                X