Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR voor fotografie motorische sporten.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DSLR voor fotografie motorische sporten.

Dag iedereen,

ik heb een kort vraagje. (denk ik toch:-)
    Momenteel heb ik een Nikon 5000D met een 18-105 en 70-300 objectief erbij.
    Buiten het fotograferen van de usuals (mijn kinderen, vakantie foto's, ...) wil ik me in de toekomst meer gaan bezighouden met het fotograferen van motorische sporten.
    Ik ga al 20 jaar naar rally's kijken en ook op circuit ben ik dikwijls te vinden. Zowel auto- als motorsport.
    Daar heb ik dus een vraag over. Let wel, ik ben een beginneling in de wereld van fotografie, zeker wat sportfoto's betreft. De bedoeling is wel om in september een 3-jarige opleiding te gaan volgen.
    Ben ik niet beter af met een d90 of d300s dan met de d5000?
    Als ik het goed begrijp hebben ze meer focuspunten, sneller scherpstellen, ... dan de d5000? Of heb ik het fout?
    En welke zou ik dan best nemen? De d90 of de d300s?
    Heeft hier iemand ervaring mee?

Alle reacties zijn welkom.

Groeten, Roel.

Re: DSLR voor fotografie motorische sporten.

Behalve de body....zul je ook lichtsterke (lees dure) lenzen nodig hebben...geen idee in hoeverre de 5000D zijn AF beperkend is, maar AF is voor een groot deel afhankelijk van de lichtsterkte van de lens.
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

De D90 is grotendeels gelijk aan de D500 en ook aan de D300.

D90 -> D5000
      zelfde af unit, maar bij de D5000 geen moter in de body
      zelfde sensor en processor
      meer knopjes op de body, dus minder het menu in

D300->D90
      veel betere AF unit
      bijna de zelfde sensor en processor
      weathershield
      nog meer instellingen op de body
      veel programmeerbare knoppen
      zeer goede grip met pienter pookje en kan hiermee zeer snel
      100% zoeker
      veel betere camerariem aansluitingen

D90 is een D300 light en de D5000 ultra light.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Tja, een dure lens zal ik ook nog uit de hoed moeten toveren vrees ik.
        Een 2.8 heb ik wel nodig denk ik.
        Maar inderdaad, peperduur he :-(
        Al ga je maar voor een 200 mm zoom ... en een 300 heb je soms echt wel nodig. (zeker op circuit)

Maar zoals ik lees is de d300s een veel beter toestel voor het snelle werk dan de d90 of d5000.

Bedankt voor de reacties.

Comment

Maar de snellere AF van de D300 wordt altijd nog beperkt door de gebruikte lens

Een lichtsterke lens >200mm is prijzig inderdaad...

Comment

Waar volg je feitelijk zo'n opleiding? Ben ook wel geïnteresseerd om beter leren om te gaan met men toestel, al is het mss niet direct voor 3 jaar.

Mvg,

C.
            Nikon D90 met Nikkor 18-105mm VR f 3.5-5.6 + 70-300mm VR f 4.5-5.6G AF-S

Comment

Inderdaad, héél prijzig :-((.
              Te prijzig voor mij momenteel.
              Jeroen, jij vindt dan waarschijnlijk dat een d90 of d300s geen beterschap gaat brengen wat betreft de beeldkwaliteit en het vlugger scherp stellen?

Een beter objectief komt er nog wel maar niet het eerst volgende jaar.

Alvast bedankt voor de gegeven info.

Comment

Dag confusion,

ik ben van plan om bij Syntra te gaan in Haasrode.
                Een kennis van mij geeft daar les.
                En de kwaliteit van de lessen hangt af van de lesgever:-).
                Van die 3 jaar ben ik ook nog niet overtuigd.
                Ik ga enkele sportfotografen aanspreken met de vraag of het echt nodig is om ALLES te kennen van fotografie wil ik een wagen of een motor goed op de plaat kunnen leggen.

Grts,

Roel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roel69 Bekijk bericht
                  Dag confusion,

Ik ga enkele sportfotografen aanspreken met de vraag of het echt nodig is om ALLES te kennen van fotografie wil ik een wagen of een motor goed op de plaat kunnen leggen.

Grts,

Roel
                  Je moet niet alles kennen van fotografie, maar het is wel heel handig dat je weet wat het effect is op de foto als je iets aan de instellingen verandert.
                  Voor circuitfotografie is bijvoorbeeld de "sport-stand" een verkeerde keuze, want dan probeert de camera de sluitertijd zo kort mogelijk te houden, en dan krijg je "geparkeerde" auto's op de foto.

Zonder een basiskennis wordt het heel moeilijk om het maximum uit je camera+lens te halen in extreme omstandigheden. Je kan dus betere foto's maken als je weet waarmee je bezig bent.

Ik doe elk jaar wel een paar sportieve evenementen, en het is onmogelijk om voor elke soort sport een vaste instelling te bepalen. De weersomstandigheden spelen een belangrijke rol, maar je kan zelf ook kiezen voor een bepaald effect, waarvoor je dan weer andere instellingen gebruikt. Beweging in beeld brengen zoals bij panning (het onderwerp volgen met een vrij lange sluitertijd terwijl je de foto maakt), met een beperkte scherptediepte werken om een bepaald onderwerp in beeld te brengen (en de achtergrond wazig te krijgen)....
                  Dat krijg je nooit voor elkaar als je de basisbegrippen niet kent.
                  Last edited by Black B@ndit; 16 april 2010, 21:09.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Inderdaad, héél prijzig :-((.
                    Te prijzig voor mij momenteel.
                    Jeroen, jij vindt dan waarschijnlijk dat een d90 of d300s geen beterschap gaat brengen wat betreft de beeldkwaliteit en het vlugger scherp stellen?

Een beter objectief komt er nog wel maar niet het eerst volgende jaar.

Alvast bedankt voor de gegeven info.

Er zal wel vooruitgang te zien zijn, als is het maar door de betere grip die je, naar mijn mening, op grotere toestellen hebt. Echter de combinatie is zo sterk als de zwakste schakel...en dat zal dan je lens zijn (of eigenlijk nog de man achter de knopjes denk ik...maar die gaat leren )

Comment

@ Bart, inderdaad ... een opleiding is zeker nodig. Daar twijfel ik niet aan.
                      Maar ik vraag me af of een langdurige opleiding nodig is daarvoor?
                      In die 3 jaar komt er naar het schijnt veel portret- en architectuurfotografie bij kijken.
                      Een sportfotograaf vertelde me gisteren dat ik zo een lange opleiding niet ga nodig hebben om te kunnen doen wat ik wil doen.
                      Maar iets deftig vinden van korte duur ... euh ... waar? :-)

Comment

en @ Jeroen ... een beter toestel komt er (maar welk is nog de vraag) en een betere lens ook. Al zal deze laatste niet voor morgen zijn :-(.
                        En het manneke achter het toestel zal ook nog wel effe de zwakste schakel zijn :-))).

Comment

en @ Jeroen ... een beter toestel komt er (maar welk is nog de vraag) en een betere lens ook. Al zal deze laatste niet voor morgen zijn :-(.
                          En het manneke achter het toestel zal ook nog wel effe de zwakste schakel zijn :-))).
                          Zonder u te kennen of te willen beledigen ga ik ervan uit dat dat laatste heel waar is! :-)
                          Vooral nu je al een camera hebt, zou ik zeggen: wacht zo lang mogelijk met nieuw speelgoed. Je zal steeds beter een idee krijgen van wat je precies wil en wat je prioriteiten zijn. En hoe beter je je D5000 (+kitlens) kent, hoe meer je je nieuw speelgoed zal apprecieren.
                          Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                          Flickr album Homepage

Comment

Working...
                          X