Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op sensor? - op vaste plaats vlekjes in foto (vanaf bepaald diafragma)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stof op sensor? - op vaste plaats vlekjes in foto (vanaf bepaald diafragma)

Hoi,
    'k ben niet 100% zeker of mijn vraag in dit subforum thuis hoort maar mij leek het wel passen (probleem met camera).

Vandaag zag ik op een foto van een helderblauwe hemel zwarte vlekjes, niet zo scherp, ik dacht direct aan stof op de lens. Met een katoenen zakdoekje voorzichtig de lens proper gemaakt (niet dat er een merkwaardig groot stofdeeltje te bespeuren viel..) en vervolgens getest op een heldere achtergrond, nog steeds vlekjes. Dan de sensor-shake reinigingsfunctie van de camera gebruikt om mogelijke stofdeeltjes op de sensor los te shaken, zonder succes

Wat denken jullie bij het bekijken van volgende shots?

F1:5

F1:8

F1:18

F1:22

Deze zijn uit de losse hand en snel geschoten, de vlekjes zijn te zien vanaf F/8.
    Stofdeeltjes op de sensor die er met de shake functie niet af willen? of moet ik al beginnen doemdenken

Camera: Pentax K-x met DA 21mm

Merci voor de hulp!

Re: Stof op sensor? - op vaste plaats vlekjes in foto (vanaf bepaald diafragma)

Je moet eens foto's van een wit blad nemen, vanop 10 a 20 cm.

Dan zal je wel vlekjes op je sensor zien.

Da's niet zo'n ramp hoor.

Met een blaasbalgje kan je dat wel verwijderen.

Wel eerst informeren hoe het juist moet.

DSLR's hebben nu eenmaal afneembare lenzen en dus kan er wel stof op je sensor geraken. Dat hoort erbij.
    Last edited by johan de man; 10 april 2010, 21:49.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Op een wit blad (F/22, die is het duidelijkst, het wordt zichtbaar vanaf F/8, ook op een wit blad)

Morgen dan maar eens om zo'n blaasbalgje gaan (of een vloeibare reiniger), 'k heb de sensor eens goed bekeken en die is echt kraaknet, niets van stof te zien, hopelijk plakt er niets tegen de optiek in de lens..

Weet er iemand een goed adres in Gent centrum voor zo'n zaken? Thank you!

Comment

Als je de lensglazen goed hebt schoon gemaakt met een lens doekje.
        Lens er weer op.
        Dan met f22 een foto van de lucht maken , is het stof zo erg dat je het op de foto goed zichtbaar is, dan heb je last van stof.
        Als je dat hinderlijk vindt kun je het laten verwijderen bij een fotozaak.
        Je kan het ook zelf doen maar niet met een doekje. (als je het sensor bescherminglaagje beschadigt, dan kost je het bijna een nieuwe instapcamera)
        De sensor is geen lensglaasje.
        Daar heb je speciale schoonmaak doekjes voor, en daar op moet dan nog sensor cleaning.
        Maar aan ondervinding kan ik je zeggen laat het de eerste keer doen.
        Er kan smeer op je sensor zitten ,dan plakt het stof zich vast op deze smeer.
        Ik heb dat ondervonden op de canon 40d en een hoop werk gehad om de sensor schoon te krijgen. Nu heb ik zelf nog last van stof tussen de glaasjes van de optische zoeker.
        Door de eerste poging met een blaaspeer.

Comment

Belangrijk!!
          Als je de sensor gaat schoonmaken zorg dat je accu of batterijen vol zijn.
          Last edited by Forestwalker; 9 april 2010, 00:08. Reden: Twee keer het zelfde geupload

Comment

Ik ga morgen eens rondkijken naar verschillende producten, ik wil er zo snel mogelijk vanaf zijn!
            Ik ben een beginner, deze set is nog maar twee weken in huis.. Spijtig dat ik niet met een tweede lens kan testen, zodat ik met zekerheid de lens kan uitsluiten.

Comment

Dat je geen stofjes ziet is normaal, want die dingen zijn echt wel klein Ze worden wreed vergroot bij een foto.

@Johan:
              Met je diafragma helemaal open (f2 of zo) en manuele scherpstelling.
              Volgens mij moet het diafragma zo dicht mogelijk? Dus naar F22 a F32...
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                Dat je geen stofjes ziet is normaal, want die dingen zijn echt wel klein Ze worden wreed vergroot bij een foto.
                Dacht ik al ,

waar zou ik morgen het best even langsgaan in Gent: Focilux, Art&Craft? even rondgekeken op internet voor fotospeciaalzaken in Gent, die zijn precies nogal dun bezaaid

Comment

Focilux alvast niet, want die hebben net de boeken neergelegd...

Comment

Had dit probleem ook. (50D ook)

Heb het met een oorstaafje "eurstokske" kunnen verwijderen

Steenbeke Didier

Comment

Nog nooit bij Focilux gepasseerd, geen idee wat voor een zaak het juist was. Hun site kan/kon in ieder geval wel een opfrissing gebruiken (toen ik mijn aankoop nog niet had gedaan via hun contactformulier enkele vragen doorgestuurd rond de K-x, nooit iets terug gehoord).

Morgen ga'k even bij Art&Craft langs gaan voor wat meer informatie.

Comment

Enige tijd geleden problemen gehad met hardnekkig stof op de sensor. Na een tip van een BD-er heb ik een Giotto blaasbalg gekocht. Na het gebruik van deze balg waren alle stofdeeltjes in een keer verdwenen. Doen zou ik zeggen.
                        AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stien Bekijk bericht
                          Ik ben een beginner, deze set is nog maar twee weken in huis.. Spijtig dat ik niet met een tweede lens kan testen, zodat ik met zekerheid de lens kan uitsluiten.
                          Daar hoef je geen twede lens voor te hebben: dit is dtof op je sensor.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Aanrader om hardnekkig stof van de sensor te verwijderen: Pentax Cleaning Kit O-ICK. Maar enkel te gebruiken als het met een blazer niet lukt (stijl Giotto Rocket Air Blower). De DR (dust removal) van Pentax verwijdert veel stof, maar tg het meer kleverige soort stof is het systeem natuurlijk niet opgewassen.

Let op:
                            1) zoals reeds vermeld: enkel kuisen als de batterij goed opgeladen is!!
                            2) Als je een blazer gebruikt om de sensor stofvrij te maken, zorg er dan voor dat je de opening van de camera naar onder gericht houdt. Zo valt het stof uit de camera, met een andere oriëntatie riskeer je dat het stof gewoon elders in de spiegelkamer terecht komt en het de volgende keer doodleuk weer op de sensor kleeft omdat deze het weer aantrok door z'n statische lading.
                            3) De opening van de camera niet te lang vrijlaten bij het wisselen van objectief is belangrijk, maar je moet er ook voor zorgen dat het achterelement van je objectieven stofvrij is. Dit stof kan ook in de spiegelkamer terecht komen en dan is het een kwestie van tijd of de sensor trekt het aan.

Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht

@Johan:

Volgens mij moet het diafragma zo dicht mogelijk? Dus naar F22 a F32...
                              Je hebt gelijk, niet goed gelezen, maar ik denk dat het niet veel verschil maakt.

Hoe vaak moet je dat eigl doen per jaar ? Afhankelijk van je gebruik wschl.
                              Last edited by johan de man; 9 april 2010, 11:52.
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Working...
                              X