Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vakantiefoto's :FZ28 houden of DSLR?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vakantiefoto's :FZ28 houden of DSLR?

Hallo.

Ik volg al enige tijd dit forum. Nu ik mezelf in een dilemma heb verwikkeld, me toch geregistreerd om vakkundig advies in te winnen.

Ik ben dus Kevin. 26 jaar, woonachtig in de Antwerpse kempen. Ik werk in de verkoop.
    Lange tijd kunstacademie gedaan als hobby en daaruit is de interesse in fotografie wat gegroeid.

Sinds een goed jaar ben ik in het bezit van een Panasonic Lumix FZ28. Fantastisch toestel in deze categorie denk ik, maar...
    Ik zou heel graag met scherptediepte experimenteren, en ik heb het gevoel dat mijn toestel zich daartoe niet zo leent. Of ben ik verkeerd? Diafragma begint wel bij 2.8, maar deze verkleint naargelang het inzoomen ed, zodat het verkrijgen van vage achtergrond moeilijk wordt.
    Daarom overweeg ik de aanschaf van een dslr, met een vrij lichtsterke lens en groothoek.
    Waarvoor moet 'ie dienen? Reisfotografie! Dat wil dus zeggen: landschappen, monumenten, mensen(portret) , leuke details, stadsgezichten,... en waarbij ik dus creatiever kan zijn dan nu het geval is.
    Ik ben iets "serieuzer" bezig met het maken van foto's dan de meeste vakantiegangers. Het is niet de bedoeling dat het m'n beroep wordt.
    Pittig detail: Ik ben ervan overtuigd dat ik er tegenop ga zien om meerdere lenzen mee te sleuren, het blijft voor mij tenslotte vakantie.
    Ik heb m'n oog laten vallen op een Olympus (weet nog niet welk model), met volgende lens:

/olympus_zuiko_14-54mm_f28-35_ii.html
    Gaat deze lens aan m'n bovenstaande wensen voldoen? Of is het bereik misschien te klein? Een allround zoals 18-200 zie ik niet zitten omdat die niet breed genoeg gaat. Ik wil nieuw, geen 2ehands, that's me. Waarom Oly? Omdat niet "iedereen" dit heeft, that's also me. Tenzij er een beter (lees goedkoper) alternatief is (Pentax?).
    Of moet ik maar wat beter oefenen met de Pana en gaat het de investering niet waard zijn?
    Meer dan 800 euro voor het totaalpakket wil ik er toch niet aan uitgeven.
    Weldra post ik misschien wat foto's in de beginnershoek.
    Reacties zijn bij deze zeer welkom.

Kevin

Re: Vakantiefoto's :FZ28 houden of DSLR?

De olympus lens is denk ik wel maar 28mm op zijn weidst, dat is lang niet slecht maar het kan beter natuurlijk. Tokina 12-24mm F4.0 heb je ook voor ongeveer dezelfde prijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
      De olympus lens is denk ik wel maar 28mm op zijn weidst, dat is lang niet slecht maar het kan beter natuurlijk. Tokina 12-24mm F4.0 heb je ook voor ongeveer dezelfde prijs.
      Met 28mm ben ik (voorlopig) content. Die Tokina op 24... zit ik dan ook beperkt denk ik voor "andere" fotografie als het niet breedhoek is...

Comment

Bedankt voor de ontelbare reacties.

Comment

Ik zou voorlopig bij de Panasonic blijven, gezien je interesses.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeKevin Bekijk bericht
            Ik zou heel graag met scherptediepte experimenteren, en
            ik heb het gevoel dat mijn toestel zich daartoe niet zo leent. Daarom overweeg ik de
            aanschaf van een dslr, met een vrij lichtsterke lens en groothoek.
            Wat ze ook mogen beweren, denk dat dit een goede reden is om over te schakelen op
            een DSLR met een lichtsterke lens. Die zal je in in elk geval heel wat meer creatieve
            mogelijkheden bieden wat betreft scherptediepte en dergelijke.

Waarvoor moet 'ie dienen? Reisfotografie: landschappen,
            monumenten, mensen(portret) , leuke details, stadsgezichten,... en waarbij ik dus
            creatiever kan zijn dan nu het geval is.
            Ik ben iets "serieuzer" bezig met het maken van foto's dan de meeste vakantiegangers.
            Pittig detail: Ik ben ervan overtuigd dat ik er tegenop ga zien om meerdere lenzen mee
            te sleuren, het blijft voor mij tenslotte vakantie.
            Dan zul je of je huidig toestel moeten behouden. Of een zo'n klein mogelijke DSLR body
            kopen met één lens, denk ik zo, anders zou dit nog wel eens zwaar kunnen tegenvallen.
            (Nog afgezien van het feit dat een redelijk statief je ook nog eens goede diensten zou
            kunnen bewijzen.)

Een allround zoals 18-200 zie ik niet zitten omdat die niet
            breed genoeg gaat. Of moet ik maar wat beter oefenen met de Pana en gaat het de
            investering niet waard zijn?
            Meer dan 800 euro voor het totaalpakket wil ik er toch niet aan uitgeven.
            Wat bedoel je met niet breed genoeg? In de meeste gevallen volstaat dit wel, tenzij je
            echt breed wilt. Dan zal je voor een 10-22 moeten gaan of iets dergelijks en ga je met
            je 800 euro bijlange na niet toe komen, indien je daar ook nog eens een body en een all
            around lichtsterke lens bij moet kopen.
            Trouwens je Panasonic nu gaat toch ook niet "breder"? Net zo min als die Olympus lens
            waar je naar verwijst. (Olympus Zuiko 14-54mm F2,8-3,5 II)

Waarom Oly? Omdat niet "iedereen" dit heeft, that's also me.
            Tenzij er een beter (lees goedkoper) alternatief is (Pentax?).
            Dat is natuurlijk je vrije keuze. Volgens mij maken ze geen slechte toestellen meer in
            dit segment. Wil je per se geen Nikon of Canon of Sony, dan bieden volgens mij de
            toestellen van Olympus en Pentax een waardig alternatief. Elk met zijn eigenschappen,
            zijn goede en misschien iets minder goede kanten maar heel veel zullen deze toestellen
            elkaar niet ontlopen.

Bedankt voor de ontelbare reacties.
            Je maakt het natuurlijk ook niet gemakkelijk. Aan de ene kant geef je toe tevreden te
            zijn over je huidig toestel en bovendien niet graag met een arsenaal aan materiaal op
            vakantie gaat. Langs de andere kant wil je wel graag de creatieve mogelijkheden van
            een DSLR en bovendien extra breedte tegen een kostprijs van 800 euro.
            Misschien heeft Nele wel gelijk en kun je beter bij je huidig toestel blijven. Misschien
            ook niet en zul je wat dieper in je buidel moeten tasten om aan al je wensen tegemoet
            te komen.

Comment

Als je verder wil gaan met fotografie biedt een DSLR wel meer mogelijkheden, maar dan moet je die ook gebruiken (en niet doodleuk stellen dat je niet van lens wil wisselen )

Het is ook prettig je materiaal gaandeweg bijeen te sprokkelen, met 800 EUR is het best mogelijk om te starten
              Bezint echter voor je begint

Een budget voor Canon (andere merken geen ervaring, maar ik zou bij Canon of Nikon blijven om het grote aanbod aan lenzen)

body (tweedehands 400D, 20D, 30D, nieuw 1000D) (200-325 EUR)
              standaardzoom EF-S 18-55 IS kitlens (70-100 EUR)
              telezoom EF-S 55-250 IS (150-225 EUR)

na deze basisuitrusting kan je verdergaan (nog altijd de beste prijs-kwaliteitsverhouding)

een UWA voor architectuur en landschap: Sigma 10-22 (350-450 EUR)
              een macrolens: EF100 2.8 USM macro (350-475 EUR)
              een lichtsterke lens: EF50 1.8 (70-100 EUR)
              een vogellens: EF400 5.6 (850-1200 EUR), Sigma 150-500 (550-780 EUR)

statief + kop (150-450 EUR)
              flitser (150-300 EUR)
              geheugenkaartjes (30-150 EUR)
              fototas (50-150 EUR)

je moet natuurlijk alles niet kopen, maar misschien ga je voor één specialiteit meer uitgeven

al bij al (na een jaar of 2) snel 3000 EUR

dit voor basismateriaal waar je alles kan mee doen behalve "stoefen"
              (koop dan een 5DII of een 7D met één lens met een rood randje )

maar het plezier is onbetaalbaar

Comment

Ik denk dat ik, gezien mijn interesses, wel voorlopig bij 1 lens kan blijven.
                De lens die ik heb aangehaald, zou ik willen gebruiken op de E-520.
                Zo zit ik aan een dikke 760 euro. Tuurlijk ga ik mij een statief aanschaffen.
                Ik heb op website Konijn niet meteen een evenwaardig alternatief gevonden voor die prijs (lens = 14-54mm F2,8-3,5).
                Bedankt voor de reacties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  maar ik zou bij Canon of Nikon blijven om het grote aanbod aan lenzen
                  Weer zo'n dooddoener.

Als je tweedehands aanbod bedoelt heb je misschien gelijk, maar Sony en zeker Pentax hebben méér dan lenzen genoeg om alle bereiken op te vullen.

Tenzij je natuurlijk een verzameling wil aanleggen van een 10mm 1.4, en een 10mm 2.0 ,en een 10mm 2.8, en een 11mm 1.4, en een 11mm 2.0, en een.........
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Ik zou voorlopig bij de Panasonic blijven, gezien je interesses.
                    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    Misschien heeft Nele wel gelijk en kun je beter bij je huidig toestel blijven.
                    Misschien heeft hij (of zij ) inderdaad wel gelijk.

Comment

Ik vrees dat je voor 800 € wat krap gaat zitten. En de opstap is idd. de mogelijkheid van lenzenwissels. Olympus is ook geen slechte keuze gezien de 4/3 wat compacter is en met lichtere (gewicht) lenzen kan werken. Anders misschien nog eventjes wachtenen naar M4/3 gaan? Da's een hele uitbreiding, en dan zit je gelijk op niveau van de instap-DSLR's. Prijzen voor een setje zijn binnenkort wellicht net binnen je bereik. En een extra lens is helemaal niet zo duur als de grotere en zwaardere 'steriliseerbokaals'.

dit voor basismateriaal waar je alles kan mee doen behalve "stoefen"
                      (koop dan een 5DII of een 7D met één lens met een rood randje )
                      Ga jij met je 7D op 400mm nog maar wat vogeltjes schieten... Of doe je dat met een 1000D en een 70-300 IS dan?
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        Ik vrees dat je voor 800 € wat krap gaat zitten. En de opstap is idd. de mogelijkheid van lenzenwissels. Olympus is ook geen slechte keuze gezien de 4/3 wat compacter is en met lichtere (gewicht) lenzen kan werken. Anders misschien nog eventjes wachtenen naar M4/3 gaan? Da's een hele uitbreiding, en dan zit je gelijk op niveau van de instap-DSLR's. Prijzen voor een setje zijn binnenkort wellicht net binnen je bereik. En een extra lens is helemaal niet zo duur als de grotere en zwaardere 'steriliseerbokaals'.

Ga jij met je 7D op 400mm nog maar wat vogeltjes schieten... Of doe je dat met een 1000D en een 70-300 IS dan?
                        M4/3? Wat is dat?

Comment

Micro four/thirds ?

Comment

yep, micro for thirds. Kleinere sensors (maar toch groter dan die van pocketjes), en daardoor te gebruiken met kleinere lichtere lenzen. Resultaten en mogelijkheden van die dingen zijn vrij goed. Van Olympus en Panasonic. De Pen van Olympus is eerder een compactje met verwisselbare lenzen, maar de Panasonic G2 ligt je misschien wel? http://www.dpreview.com/news/1003/10...anasonicg2.asp
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

Comment

Bedankt voor de tip.
                              Passen die zuikolenzen daar op?
                              En zijn er al (richt)prijzen bekend voor het "basispakket" van die G2?

Comment

Working...
                              X