Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw 3D stereo highspeed camera.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zelfbouw 3D stereo highspeed camera.

Hallo Frans,
    Proficiat met uw ontwerp, het is niet alleen een elctronisch maar ook een mechanisch en optisch hoogstandje. Weinig mensen hebben verstand van de 3 disciplines samen.
    Ik heb geprobeerd om de shutterlag van mijn D90 te meten, aangestuurd via de MC-DC2: http://users.telenet.be/beertjesfoto...ijd-meten.html
    Toen heb ik 64ms gemeten, wat aardig in de buurt ligt van uw 52 en 58ms voor de betere toestellen.
    Ik heb wel gemerkt dat het toestel eerst moet "ontwaken", anders duurt het 184ms.
    Hoe hebt u dit kunnen omzijlen ? of hebt u een manier om het toestel te verhinderen om in "standby te gaan ?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
      Hallo Frans,
      Ik heb geprobeerd om de shutterlag van mijn D90 te meten, aangestuurd via de MC-DC2: http://users.telenet.be/beertjesfoto...ijd-meten.html
      Toen heb ik 64ms gemeten, wat aardig in de buurt ligt van uw 52 en 58ms voor de betere toestellen.
      Ik heb wel gemerkt dat het toestel eerst moet "ontwaken", anders duurt het 184ms.
      Hoe hebt u dit kunnen omzijlen ? of hebt u een manier om het toestel te verhinderen om in "standby te gaan ?
      Bedankt voor de reactie's!
      Die 64ms ziet er idd juist uit. Wat het ontwaken betreft, ik heb daar nog geen verschil mee gezien. Maar je toestel moet wel in manuele mode staan anders probeer hij eerst te focussen. Maar ik veronderstel dat je het zo gedaan hebt.

Voor die wakeuptijd zijn er 2 mogelijkheden. Je kunt de standby tijd drastisch verlengen anders moet je periodisch even het meter signaal sturen. Op toestellen met de 10 pin connector is dit geen probleem. Zodra het meetsignaal actief wordt (laag) zal de camera uit standby gehaald worden. Ik moet dit nog even in detail opmeten in de loop van deze week. Mocht er verschil zijn dan beschik ik over een afzonderlijk stuursignaal in mijn CPLD module om het meter signaal te activeren als ik de module op REC zet. De REC mode bij mij is een actieve toestand waarbij ik binnen een korte periode een detectie verwacht. Door dit REC signaal naar de meter te sturen wordt de camera altijd actief. REC mode is bij mij een enable dit aangeeft dat ik binnen de korste tijd verwacht om een opname te maken. Die REC mode kan ik weer stoppen via de STOP knop indien ik geen object (beestjes) meer verwacht. Al deze tijden worden via een digitaal functie in de CPLD gestoken. Het aantal tijdsmodules is praktisch maar beperkt door het aantal beschikbare cellen in de CPLD maar die is zo groot dat je nooit tegen deze praktische limiet aankomt. Momenteel verbruiken alles functie's samen rond de 700 cellen van de meer dan 2000 die beschikbaar zijn. Daarbij zit ook de volledige IR focus detectie in en alle gegevens voor de LCD display. Een aantal taken zijn verdeeld tussen CPLD en AVR controller. De AVR controllers zijn gebruikt waar analoog naar digitaal moet gemeten worden zoals de batterijspanning die op het display komt en de IR detectie is ook een analoge meting die digitaal moet omgezet worden voor de verdere verwerking.

Eind deze week zou alles opgestart moeten zijn en verwacht ik de eerste praktische testbeelden. De optiek afregelen de eerste maal is wel een behoorlijk werk omdat de spiegels moeten uitgelijnd worden. Maar eens dat afgesteld is kan ik vlotter van focus afstand veranderen. Ik heb wel een speciale testrail gemaakt om dit werk precies te kunnen uitvoeren. Een "schietschijf" staat op een rail, prefect in het midden en haaks op de camera's en kan bewegen om het gewenste focuspunt af te regelen. Ook de lasers moeten in dit ideaal focuspunt staan samen met de optische meting via de 60mm macrolens. Staan al deze signalen perfect uitgelijnt dan heb je altijd perfecte scherpe beelden die de camera automatisch maakt.

Comment

Hallo Frans,

Gebruik je bij deze dan niet meer je eigengemaakte sluiter/s bij dat systeem, daar kwam je toch aan nog veel kortere tijden.

Is 58 ms haalbaar voor jou soort fotogafie zoals je vliegende beestjes ? Of is dat niet de bedoeling ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Hallo Frans,

Gebruik je bij deze dan niet meer je eigengemaakte sluiter/s bij dat systeem, daar kwam je toch aan nog veel kortere tijden. Is 58 ms haalbaar voor jou soort fotogafie zoals je vliegende beestjes ? Of is dat niet de bedoeling ?
          In deze opstelling wordt er idd geen externe shutter gebruikt. Ik weet de gevolgen hiervan waardoor snelle beestjes niet meer haalbaar zijn. Hier heb ik voorrang gegeven aan het 3D aspect. Externe shutters plaatsen voor 3D is een dubbel probleem. Omdat er veel minder plaats is kun je niet meer werken met de gewone compur of copal shutters. Je moet dan naar de recente nieuwe shutters gaan zoals die van Uniblitz. Maar die inbouw is ook heel moeilijk als je het compact wil houden. Met hun Nikkon adapters worden de afmetingen voor deze opstelling niet haalbaar.

Je moet dan vertrekken van hun naakte inbouw versie's. Maar naast de hoge kostprijs is er de onzekerheid of je zelf een goede montage kunt maken. De shutters moeten dan tussen camera en lens komen en mogen nauwelijks dikte innemen. Wordt deze tussenshutter te breed dan verkleint je macro range te veel omdat die als tussenringen werken. Ik heb uitgerekend dat het geheel mij alsnel rond de 2.000 euro zou gaan kosten met heel wat risico. Vandaar dat ik het nu eerst doe zonder. Daar zullen al heel wat mooie beelden uit komen die toch voldoende uniek zijn omdat je bewegende beelden in 3D moet met 2 camera's opnemen en in deze macro stand is dit niet zo eenvoudig. Zelfs de speciale loreo model 905 lens gaat het niet met een compur0 shutter omdat de shutter opening door de konstruktie veel groter moet zijn. Je zou zeker naar een compur 3 moeten gaan maar die vind je ook weer niet zoveel en ze zijn ook trager. Wel is het zo dat als de resultaten te veel tegenvallen ik de vorige versie opnieuw ga maken. Maar ik kan ze nooit beide gelijktijdig operationeel laten omdat het te duur is om al het nodige materiaal nog eens te kopen. Ombouwen van 3D naar 2D versie kost mij dan een avond werk. Dus zomaar wisselen gaat niet.

Maar omdat ik beschik over een uitstekende IR detectie die automatisch de beelden kan nemen en het nu ook in burstmode tot 3 beelden/sec kan gaan hoop ik op voldoende resultaat. Afwachten wat het gaat brengen.

Ik heb eigenlijk een tekort van rond de 5.000 euro. Met zo een buget zou ik ze beiden kunnen maken

Comment

Dit is echt indrukwekkend, ik keek vroeger al graag naar je druppel sculpturen e.d., maar dit is toch weer een technisch hoogstandje!
            Kun je hier ook nog foto's mee nemen verder weg dan macro, of klopt de afstand dan niet tussen de 2? Ik snap ook (buiten de technische kant) niet goed hoe je de beestjes zoekt en kadreert, of is het de bedoeling op te stellen bij bvb een bloem en wachten tot er een insect in het beeld van de camera's vliegt? Ik ben in ieder geval benieuwd naar de 3D foto's van vliegende beestjes!
            Het enige dat me wat opviel is de verschillende kleurweergave van de 2 verschillende camera's, of komt dit enkel door de verschillende hoek? Zou Nikon niet willen sponsoren voor 2 dezelfde, want bij heel detailrijke onderwerpen zal het verschil in resolutie mss ook lastig zijn
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

ik heb sinds het lezen van dit topic al zo'n 8 mensen geprobeerd om deze beelden te laten zien, maar slechts 1-tje is er in geslaagd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Kun je hier ook nog foto's mee nemen verder weg dan macro, of klopt de afstand dan niet tussen de 2? Ik snap ook (buiten de technische kant) niet goed hoe je de beestjes zoekt en kadreert, of is het de bedoeling op te stellen bij bvb een bloem en wachten tot er een insect in het beeld van de camera's vliegt? Ik ben in ieder geval benieuwd naar de 3D foto's van vliegende beestjes!
                Het enige dat me wat opviel is de verschillende kleurweergave van de 2 verschillende camera's, of komt dit enkel door de verschillende hoek? Zou Nikon niet willen sponsoren voor 2 dezelfde, want bij heel detailrijke onderwerpen zal het verschil in resolutie mss ook lastig zijn
                Ja de focus range van deze 3D setup gaat van ongeveer 50mm tot oneindig maar bij oneindig heb je te weinig 3D effect. Maar hij is eigenlijk ontworpen voor macro en die range is vooraf bepaald op 50mm tot 150mm. Binnen deze range kan ik de spiegels optimaal plaatsen voor heel goede 3D. De meest gebruikte frame maat ligt rond de 80mm. Dit past ideaal voor bijen,zweefvliegen enz. Voor vlinders en nachtvlinders moet je eerder naar 100 tot 120mm gaan. Voor pijlstaart nachtvlinders moet je naar 150mm gaan.
                Verleden jaar heb ik tot 40mm geweest maar dit vereist zeker die snelle sluitertijd van 6msec anders zijn ze buiten beeld.

het kleurverschil komt idd van de 2 verschillende camera's. Maar ik heb daarvoor nog geen inspanning gedaan. Als deze setup nu straks klaar zal zijn ga ik die correctiewaarde eens bepalen ( is vast omdat ik altijd met flits werk en op vaste focus afstand) Die correctie ga ik dan in de Nikon capture ingeven en gebruiken. Dit zal het kleurverschil minimaliseren.

Beter zou idd een extra D300 zijn. Dit wordt overwogen indien de 3D opnames voldoende resultaat opleveren. Het is gewoon een centen kwestie.

Nee ik moet niet wachten tot een beestje op een bepaalde bloem komt. Gezien het toestal portable ik loop ik daar gewoon mee rond in mijn eigen bloementuin. Deze is speciaal aangelegd met bloemen soorten die de insecten graag hebben. In de zomer zitten hier honderden beestjes en die vliegen gewoon van de ene bloem naar de andere. Als je in die buurt bent kun je heel gemakkelijk inschatten naar welke bloem ze gaan vliegen. Ieder beestje heeft zijn eigen gedrag en dit ken je na een tijdje. Een heel mooi voorbeeld is de kolibrie vlinder. Die gaat razendsnel van de ene bloem naar de andere zonder bijna eentje over te slaan. De tijd dat de kolibrie verblijft per bloem is nauwelijks 1 sec; zelfs minder. Maar gezien ik over een automatische IR detectie beschik die de foto zelf neemt als het insect in focus is gaat dit enorm gemakkelijk. Soms heb ik 200 tot 300 vliegende beestjes in enkele uren. maar niet alle opnames hebben een ideale compositie en soms heb je last van reflectie's van de flitsen.

@erg,
                Ik weet idd dat crossview 3D bekijken niet vanzelf gaat. Zonder oefenen kan bijna niemand die foto's bekijken. Maar dit zal veranderen in de tijd. Andere methodes komen straks beschikbaar omdat 3D ook een TV gebeuren wordt. Maar ook dan kan ik mijn 3D opnames gebruiken. Je hoeft dus enkel over de 2 originele beelden te beschikken om andere methodes weer te geven. Er bestaat hiervoor een gratis programma en die maakt deze 3D beelden in alle gebruikte formaten. Trouwens als je mijn huidige crossview beelden binnen leest in dit programma kun je zelf de andere formaten ook aanmaken. Met de tijd wordt dit allemaal meer standaard en zijn de view problemen opgelost. Als je maar over de originele opnames beschikt.

Comment

Bijzonder vernuftig en interessant, Frans.
                  Zouden we geen sponsor kunnen vinden voor een demonstratie? Ik zit te popelen.
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Over 3D gesproken:

While trying my best not to freak out from severe bug abstinence (self induced by refusing to leave this cold, dark, forsaken place during the winter) I'm playing around with different gear and techniques. This is the head capsule of aTiger beetle (see previous posts) measuring 3.95 mm at its widest point. I strongly suggest to view it larger! This is stacked from 46 exposures using Zerene Stacker. Strobist info: Subject placed inside a ping-pong ball acting as diffuser. One slave triggered Nikon SB-24 from above one 1W LED from below (minor influence). See below for more info on the gear!
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                      Dat is nu juist het verschil met wat ik aan het maken ben. Beelden maken van niet bewegende objecten kun je perfect zoals daar te zien is. Je hebt al de tijd voor je belichting, je kunt zelfs focus stacking toepassen enz. Je stereobasis, de belangrijkste factor voor goede 3D beelden kun je optimaliseren want iedere afstand tussen je opnames kun je zelf kiezen.

Juist deze factoren zijn niet meer bestaande bij highspeed bewegingen. De beelden moeten perfect synchroon gelijktijdig genomen worden. De afstand tussen de 2 camera's kun je niet zo gemakkelijk verminderen voor macro omdat je met de minimum afmetingen van je camera's zit. Juist dan zijn de andere methodes nodig. Beamsplitters of spiegels worden dan heel veel gebruikt. Maar het maakt de opstelling heel wat moeilijker en zwaarder.

Daarnaast heb ik nog mijn automatische IR detector. Die kijkt naar het object dat snel beweegt. Deze meting duurt slechts 40 us of 1/25.000 sec. Mijn controller kan binnen deze korte tijd beslissen of er een foto moet gemaakt worden. Hij druk af ipv mijn vinger en dat in 1/25.000 sec. Er gaat hierdoor geen tijd verloren tussen het ogenblik dat een object opneembaar infocus komt en de uitvoering van het camera bevel, de synchronisatie en de flitsen zowel lokaal op de setup als remote voor achtergrond.

Ik denk dat er nog heel weinig zich juist kunnen voorstellen wat precies in deze setup gebeurt en waarom het zo complex gemaakt is.

Nog enkele dagen en de beelden komen eraan. De testen van de electronica verloopt heel vlot. De meeste communicatie channels tussen de controllers werken en de data parameters worden al vrij goed doorgestuurd. Zopas nog een draadje gevonden die niet goed gesoldeerd was. Zo een foutje kost je algauw 1/2 dag werk omdat ik alle printen moet terug demonteren. Deze fout werd via meting met de logic analyser opgemerkt.

@Jos Vanhengel ,
                      Ik heb geen goede ervaring met sponsors. Die geven je meer verplichtingen dan dat ze je project helpen. Je ben weer afhangkelijk en je moet bijna op bevel presteren. Op mijn leeftijd heb je liever alle vrijheid. Tijd is zalig. Is het vandaag niet af, dan eventueel morgen. Je kunt gemakkelijk even onderuit gaan. Gisteren even 12km gewandeld met mijn vrouwtje. De koele wind dwingt je tot nadenken en als je terug thuiskomt heb je een hele boel nieuwe gedachten. Mijn beste sponsor is mijn eigen vrouwtje maar zoals altijd moet je een evenwicht houden en de beperkte middelen samen verdelen. En tot heden lukt het nogal zij het dat soms iets meer spreiding in de tijd nodig is.

Frans.
                      Last edited by frans_vdm; 10 maart 2010, 10:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm Bekijk bericht
                        Ik denk dat er nog heel weinig zich juist kunnen voorstellen wat precies in deze setup gebeurt en waarom het zo complex gemaakt is.
                        Je beelden spreken natuurlijk wel voor zich
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Hier nog eentje: http://www.petapixel.com/2010/03/04/...-the-olympics/
                          Snelheid zal daarmee ook geen probleem zijn, maar macro lukt natuurlijk niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                            Hier nog eentje: http://www.petapixel.com/2010/03/04/...-the-olympics/
                            Snelheid zal daarmee ook geen probleem zijn, maar macro lukt natuurlijk niet...
                            Idd dit is een mooi voorbeeld voor een gepaalde afstand. Zijn camera's zijn gesynchroniseerd en de DSLR's hebben voor een redelijke niet te close range een goede afstand. Relatief ver zal hij dan weer te weinig stereobase hebben maar dat is zijn doel niet.
                            2 camera's gewoon synchroniseren vergt heel weinig electronica. Dat zie je ook bij de opbouw. Er zijn dus nogal kwalitatief goede oplossingen mogelijk zolang je niet echt close gaat gaan werken. Is een mooie realisatie want 2 DSLR leveren zeer goede kwaliteits beelden.!

Comment

De beestjes in 3D zijn er. Het toestel is klaar en heeft zijn eerste testen gedaan. 3D beelden maken blijkt echt kinderspel met dit toestel. Ik ben alvast ernorm tevreden met de behaalde resultaten. Voorlopig enkel in crossvieuw te zien maar eens de 3D schermen volop verkrijgbaar zijn kan ik de beelden aanpassen voor deze nieuwe technologie. Ondertussen kan ik volop het beeldmateriaal aanmaken.

Heel veel voorbeelden worden bijna dagelijks bijgevoegd op mijn Flickr site:
                              Explore Frans’s 8,493 photos on Flickr!

Ondertussen hier enkele klikbare voorbeelden allemaal in crossview te bekijken:

Frans.

Comment

WOW
                                Canon 5D2 en wat glas

Comment

Working...
                                X