Ik zie tot heden weinig van 3D beelden op BD. Toch is dit vandaag heel actueel. Waarschijndelijk heeft het succes van de 3D Avatar film hier ook wel een beetje mee te maken.
Ieder jaar maak ik in de winterperiode een nieuwe setup om high-speed beelden te maken. In de zomer worden dit dan de vliegende beestjes, in de winter de waterfiguren. Net toen ik in november gestart was met de nieuwe versie 2010 begon ik te denken aan een 3D versie.
3D opzich is al vrij veel gebruikt. Trouwens met 1 gewone camera kan iedereen dit zelf maken. Je neemt gewoon 2 opnames na elkaar waarbij je bij de 2de opname je iets zijdelinks verplaatst . Net zoals onze ogen ook op een bepaalde afstand staan vormen deze beide beelden dan een stereo beeld.
Maar de stereo afstand wijzigd in functie van de opname afstand. Dit geld voor alle opnames, voor landschappen moet je ook veel meer zijdelinkse verplaatsing toepassen of je bekomt weing stereo effect. Maar voor macro is het net omgekeerd. Daar wordt de zijdelinkse verplaatsing vrij klein. Zolang je onderwerp stilstaat kun je dit nog altijd oplossen. je kunt eventueel een rail gebruiken om deze shiftwaarde in te stellen.
Maar voor highspeed opnames moeten de beide foto's gelijktijdig genomen worden. Stel dat je omhoogspringt en de eerste foto neemt dan zal je allang weer op de grond staan eer je de volgende foto kunt nemen. De enige oplossing is dan 2 camera's gebruiken en gelijktijdig afdrukken. Gelijktijdig is wel heel letterlijk want hoe meer highspeed hoe minder afwijking je hiervoor mag hebben. Velen doen dit door 2 kleine compact toestelletjes zij aan zij naast elkaar te monteren. Er is zelfs een hack software voor de canon versie's die je gemakkelijk beide toestellen laat synchroniseren. Maar voor echte close macro fotografie is de minimale afstand van 2 compact toestellen nog veel te groot. Je moet dan overgaan naar andere methodes zoals beamspiltters waardoor je de toestellen anders kunt opstellen en die stereo afstand kunt verkleinen.
Maar ik hebt het liever van de DSLR toestellen, met de normale macro lenzen. De Nikon DSLR toestellen besturen is altijd mogelijk via de standaard 10 pins connector. Zolang je maar de juiste signalen aanbied zal het wel meevallen om ze te sturen naar eigen behoeftig. Voor mijn highspeed vliegende beestjes moet het draagbaar zijn want de beestjes vliegen buiten in volle zon of s'nachts in volle duisternis zoals de mooie nachtvlinders. Daarom heb ik een oplossing gemaakt met 2 spiegels die elk 45 graden schuin staan. Hierdoor komen de beide camera's in lijn en is de opstelling vrij compact. Doe je dit met een beamsplitter dan moet er altijd een camera in line met je object, zoals je gewoon fotografeert, de andere komt dan haaks 90 graden gedraaid. Dit werkt wel perfect maar is nauwelijks nog draagbaar te noemen.
Uiteindelijk heb ik tot een praktische versie gekomen. die is hier te zien:
Klikken geeft je de origineele foto.
Volgende week moet het volledig af zijn. Maar ik heb als test al voorlopige opnames kunnen maken die aantonen dat het geheel zal werken. Ziehier een voorbeeld:
Hoe je 3D crossview beelden moet bekijken ga ik hier niet uitleggen daar zijn voldoende site voor. Er zijn trouwens verschillende soorten methode om deze 3D beelden voor te stellen. Maar eens je de opnames hebt kun je elk systeem ondersteunen.
Een goede link voor het zien van crossview beelden is deze link:
uitleg crossview beelden
Ik gebruik een D200 en een D300 (omdat ik geen 2 maal dezelfe heb) en de beide macro lenzen zijn de AF105/2.8Dmicro. Voor de highspeed detectie is er een optisch IR systeem ingebouwd via een 3de macro lerns de AF60/2.8D micro. Die zorgt ervoor dat er enkel opnames kunnen gemaakt worden die perfect in focus zijn. De beide spiegels zijn front type spiegels, dwz de spiegellaag ligt aan de voorkant omdat je anders extra reflectie's bekomt door de dikte van het spiegel glas. Deze speciale spiegels heb ik en de UK gekocht. en hebben 38x51mm afmeting. Resultaen van de opnames moeten in de loop van maart volgen.
Frans.
Ieder jaar maak ik in de winterperiode een nieuwe setup om high-speed beelden te maken. In de zomer worden dit dan de vliegende beestjes, in de winter de waterfiguren. Net toen ik in november gestart was met de nieuwe versie 2010 begon ik te denken aan een 3D versie.
3D opzich is al vrij veel gebruikt. Trouwens met 1 gewone camera kan iedereen dit zelf maken. Je neemt gewoon 2 opnames na elkaar waarbij je bij de 2de opname je iets zijdelinks verplaatst . Net zoals onze ogen ook op een bepaalde afstand staan vormen deze beide beelden dan een stereo beeld.
Maar de stereo afstand wijzigd in functie van de opname afstand. Dit geld voor alle opnames, voor landschappen moet je ook veel meer zijdelinkse verplaatsing toepassen of je bekomt weing stereo effect. Maar voor macro is het net omgekeerd. Daar wordt de zijdelinkse verplaatsing vrij klein. Zolang je onderwerp stilstaat kun je dit nog altijd oplossen. je kunt eventueel een rail gebruiken om deze shiftwaarde in te stellen.
Maar voor highspeed opnames moeten de beide foto's gelijktijdig genomen worden. Stel dat je omhoogspringt en de eerste foto neemt dan zal je allang weer op de grond staan eer je de volgende foto kunt nemen. De enige oplossing is dan 2 camera's gebruiken en gelijktijdig afdrukken. Gelijktijdig is wel heel letterlijk want hoe meer highspeed hoe minder afwijking je hiervoor mag hebben. Velen doen dit door 2 kleine compact toestelletjes zij aan zij naast elkaar te monteren. Er is zelfs een hack software voor de canon versie's die je gemakkelijk beide toestellen laat synchroniseren. Maar voor echte close macro fotografie is de minimale afstand van 2 compact toestellen nog veel te groot. Je moet dan overgaan naar andere methodes zoals beamspiltters waardoor je de toestellen anders kunt opstellen en die stereo afstand kunt verkleinen.
Maar ik hebt het liever van de DSLR toestellen, met de normale macro lenzen. De Nikon DSLR toestellen besturen is altijd mogelijk via de standaard 10 pins connector. Zolang je maar de juiste signalen aanbied zal het wel meevallen om ze te sturen naar eigen behoeftig. Voor mijn highspeed vliegende beestjes moet het draagbaar zijn want de beestjes vliegen buiten in volle zon of s'nachts in volle duisternis zoals de mooie nachtvlinders. Daarom heb ik een oplossing gemaakt met 2 spiegels die elk 45 graden schuin staan. Hierdoor komen de beide camera's in lijn en is de opstelling vrij compact. Doe je dit met een beamsplitter dan moet er altijd een camera in line met je object, zoals je gewoon fotografeert, de andere komt dan haaks 90 graden gedraaid. Dit werkt wel perfect maar is nauwelijks nog draagbaar te noemen.
Uiteindelijk heb ik tot een praktische versie gekomen. die is hier te zien:
Klikken geeft je de origineele foto.
Volgende week moet het volledig af zijn. Maar ik heb als test al voorlopige opnames kunnen maken die aantonen dat het geheel zal werken. Ziehier een voorbeeld:
Hoe je 3D crossview beelden moet bekijken ga ik hier niet uitleggen daar zijn voldoende site voor. Er zijn trouwens verschillende soorten methode om deze 3D beelden voor te stellen. Maar eens je de opnames hebt kun je elk systeem ondersteunen.
Een goede link voor het zien van crossview beelden is deze link:
uitleg crossview beelden
Ik gebruik een D200 en een D300 (omdat ik geen 2 maal dezelfe heb) en de beide macro lenzen zijn de AF105/2.8Dmicro. Voor de highspeed detectie is er een optisch IR systeem ingebouwd via een 3de macro lerns de AF60/2.8D micro. Die zorgt ervoor dat er enkel opnames kunnen gemaakt worden die perfect in focus zijn. De beide spiegels zijn front type spiegels, dwz de spiegellaag ligt aan de voorkant omdat je anders extra reflectie's bekomt door de dikte van het spiegel glas. Deze speciale spiegels heb ik en de UK gekocht. en hebben 38x51mm afmeting. Resultaen van de opnames moeten in de loop van maart volgen.
Frans.
Comment