Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geef toe ( je compactje soms beter )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geef toe ( je compactje soms beter )

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
    Hey juppekes

Dat zijn hier een paar voorbeeldjes van 2007 met mijn Canon G7

En ik heb er nog veeeeeeeeeel meeeeeeeeeeeer

Dat was op het gebied van macro, dat toestelletje kon nog veel meer aan hoor
    awel wat hebben de dslr's bezitters hierop te zeggen?? te fel onder de indruk
    Mvg
    Olli

[Mod]Foto's in de quote vervangen door links[/Mod]
    Last edited by LesC; 5 maart 2010, 09:35.
    Aan het werk kent men de meester

Comment

Uw G7 is misschien wel goed kortbij in zonnige dag, maar bij mindere lichtomstandigheden ruisproblemen en veel te weinig zoom als allround compact.

De bedoeling van een compactcam was voor mij om een groot bereik in pocket-formaat te hebben (allround dus), hedendaags met als extra HD-filmpjes.
      Met een G7 zou ik me te beperkt voelen met slechts 6x optische zoom, te kort voor een basketmatch en zeker op reis, een bridge spreekt me meer aan.

Vroeger had ik de Sony DSC-P9, toen het zoom-mechanisme bleef steken schakelde ik over op bridgetoestelen (3-tal van Konika Minolta en Canon), vooral voor meer optische zoom (12x of meer)
      en de hogere filmkwaliteit, had als minimum videokwaliteit voor ogen zonder artefacten.

Reden van overstap naar een dslr : teveel ruis bij foto's/film op de compact -en bridgetoestellen wegens te kleine sensoren.
      Met een spiegelreflex en deftig glas merk je een wereld van verschil, tenzij je enkel met pakweg een Tamron 18-270 rondloopt om alle bereik in 1 lens te hebben om te besparen.

Eens je een goedkope Canon 50 1.4 prime getest hebt, krijg je de smaak te pakken van primescherpte, lichtsterkte en de bijhorende "creamy dreamy bokeh".
      Vanaf dan zie je pas in dat de beeldkwaliteit van een prime-objectief ver het ongemak overtreft dat je niet kan zoomen en zie je er ook niet tegenop om van lens te wisselen.

M'n mooiste dagfotos maakte ik in Thailand, toen had ik enkel een bridge, ik heb daar een foto van een landloper die s'nachts in Bangkok op straat ligt, t'is precies ruisbeeld vanop tv!
      Moest ik teruggaan met m'n 5D en scherpe lichtsterke L-primes zou de beeldkwaliteit ongetwijfeld sterk de hoogte ingaan

That's it, no compacts for me anymore!!! K'heb onlangs één voor m'n vrouw gekocht, maar het kriebelt al om hem te verkopen als ik de fotos zie, simpelweg omdat dslr-kwaliteit subliem is.
      Zelfs m'n HD-camera (ook met zo'n s**t-sensor begint om m'n zenuwen te werken met dat ruis s'avonds, is enkel goed tijdens zonlicht), denk dat Sony iets beter is in lowlight.
      Last edited by CanonYouCan; 5 maart 2010, 00:34.

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        Uw G7 is misschien wel goed kortbij in zonnige dag, maar bij mindere lichtomstandigheden ruisproblemen en veel te weinig zoom als allround compact.

De bedoeling van een compactcam was voor mij om een groot bereik in pocket-formaat te hebben (allround dus), hedendaags met als extra HD-filmpjes.
        Met een G7 zou ik me te beperkt voelen met slechts 6x optische zoom, te kort voor een basketmatch en zeker op reis, een bridge spreekt me meer aan.
        Het mocht al iets verder zijn hoor

Mijn maantjestijd vond ik altijd fantastisch om te doen

Deze beelden kwamen bijna zo uit de camera, soms een heel klein beetje cropwerk om te positioneren

Het kwam er feitelijk op neer dat ik fotografeerde op 1680mm maar daar wil ik geen heftige discussies over maken

Bootjes

Comment

Zelf ben ik minder thuis in Macro, maar mag ik verwijzen naar ons forumlid Frans, werkt met Nikon D200 & D300 KLIK

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Zelf ben ik minder thuis in Macro, maar mag ik verwijzen naar ons forumlid Frans, werkt met Nikon D200 & D300 KLIK
            Zijn deze gemaakt met een compactje
            Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
              awel wat hebben de dslr's bezitters hierop te zeggen?? te fel onder de indruk
              Van die G9 macro's? Eerlijk gezegd, absoluut niet. OK, de vergroting is relatief spectaculair maar die beeldkwaliteit is toch beneden alle peil? Zeker op zo'n klein formaat. Doet me denken aan +/-100% crops van m'n D70/D90 (wel even verkleind).

D70

D90

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
              Zijn deze gemaakt met een compactje
              Deze wel:

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
              Ja, ik heb dat hier al een paar keer gepost. Marta Grzesiak, één van de beste macrofotografen op 1x.com maakt al haar macrofoto's met een 3.2MP compactje.

http://1x.com/member/8090/marta-grze...ddotacutemacr/
              Last edited by ThierryM; 5 maart 2010, 08:37.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

ga graag met compactjes op pad, zowel digitaal als 35mm compakkies..

ik gebruik zelf de compacts voor landschapjes, streetlife (lekker onopvallend) of als backup, en de resultaten zijn soms verbluffend..

een compact is gewoon geweldig!

Comment

Ik zou het nog anders verwoorden: voor het deel dat een DSLR in bepaalde situaties "beter" is dan een bridge vind ik een prijs van X 5 tot X 10 schromelijk overdreven.
                  Ik vermoed zelfs dat kwaliteits-DSLR lenzen kunstmatig peperduur worden gehouden door de fabrikanten.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

2 van mijn beste concertfoto's tot nu toe zijn met mijn Canon Powershot S3IS genomen.

Last edited by johan de man; 23 maart 2010, 09:38.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

die vliegende insecten?

Enne... Johan, moest je die tweede foto met je 135mm gemaakt hebben, dat zou pas wat zijn. Maar het 'iets te zachte' heeft ook wel wat qua sfeer...
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

Comment

WOW....dat is alles behalve een compactje Wat een ding zeg!

Comment

mijn vooroordeel is weer versterkt, macrofotografie is voor bompa's ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Ik vermoed zelfs dat kwaliteits-DSLR lenzen kunstmatig peperduur worden gehouden door de fabrikanten.
                            Dan onderschat je toch wel heel erg de fabricagekosten van de betere produkten op dat gebied.

Comment

Leuk onderwerp. Of een compactje beter is dan een DSLR weet ik zozeer toch niet...maar ik geloof wel dat je er ook mooie foto's mee kan maken. het vastleggen van een mooie foto ligt zeker niet alleen aan het toestel.

Ik heb zelf een deel mooie foto's kunnen maken met mijn oude Sony Mavica genomen ... ja, die camera die met floppy disks werkte. Ik had de Sony Mavica FD85 met zijn toen geweldige 1.3mp. Dit is een gewone point & shoot camera zonder enige manuele instelling, maar als ik toen een DSLR had gehad zou de kwaliteit wel beter geweest zijn.

Hier zijn een paar foto's die ik genomen heb met die Sony Mavica:

Comment

Ik heb nog wat oude concertfoto's bekeken die ik met mijn Canon Powershot S3IS of Canon Digital Ixus genomen heb.

Er zitten er wel goeie bij.

Wat me wel opvalt is dat de camera soms een sluitertijd van 1/8 sec (!) koos omwille van de duisternis en het soms ook goede foto's opleverde ! Dat vind ik wel straf.

Als ik bij mijn 500D mijn vaste brandpuntslens van 135 mm gebruik, zou ik volgens de boekses een sluitertijd van 1 / 1.6 x 135 = 1 / 250 sec moeten gebruiken !!! Aangezien dat objectief geen IS heeft, zou ik niet tot 1 /125 sec kunnen zakken.

Dat vind ik toch maar straf, aangezien de meeste artiesten die ik fotografeer vrij statisch zijn.

Zou een sluitertijd van bv 1/30 sec ook niet voldoen en het voordeel hebben om meer licht binnen te laten, waardoor ik mijn Iso kan laten zakken ?
                                Canon-man. Concerten en natuur.
                                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Working...
                                X