Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geef toe ( je compactje soms beter )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geef toe ( je compactje soms beter )

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
    Een goed fotograaf maakt goede foto's ongeacht welke camera hij mee werkt.
    Sommige camera's verruimen de technische mogelijkheden.
    Maar techniek maakt geen goede foto's.
    Het blijft het oog van de fotograaf.
    Nagel op de kop

Het beste voorbeeld hiervan vind men in foto's uit het begin van de vorige eeuw en de eeuw daarvoor. Enkele voorbeelden:

Als je een technische vergelijking maakt tussen de camera's en lenzen van toen en die van nu kan het verschil niet groter zijn.
    En toch zijn er pareltjes bij
    Veel van die foto's werden met inkt en een pen bijgewerkt. Dat was een stiel die jaren oefenen vergde om dat zo onopvallend mogenlijk te doen.
    Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
      en vaak denken ze dan nog ook dat ze daarom ook pro's zijn.
      Wat een onzin!!
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Tot slot: ik vraag me nog steeds af of bijgaande foto nu echt zoveel beter zou geweest zijn met mijn huidige DSLR (hij is genomen met een FZ30 Panasonic). Nogal moeilijk om efkes terug naar Budapest te gaan om het te herdoen....

OK Nete, mooie foto.

Maar vertel jij hier eens wat de moeilijkheid is om deze foto te maken, je hoeft geen rekening te houden met vertekening, kan hem rustig lang belichten, dus geen ruis enz. deze kan je met elk toestel maken, niets moeilijks aan, ik zeg dus niet dat deze foto niet mooi is hé, zeer mooi zelfs.

Maar ga met je FZ30 maar eens naar een motorrace wedstrijd, ga er langs de kant staan, liefst bij slecht weer, en probeer daar maar eens foto's te maken, mooi uitgekaderd en beeldvullend.

Comment

kan hem rustig lang belichten, dus geen ruis enz.
          jij bent idd. blijkbaar meer bezig met snelle acties overdag dan met foto's nemen in slechte lichtomstandigheden. Maar bon, één van de zaken die je met een aantal DSLR's tegenwoordig kan doen is een foto maken die je hotpixels "aftrekt" van je genomen foto... iets wat de compactjes nog niet hebben dacht ik... los van het feit dat die meer ruis hebben bij lange belichting/hogere ISO.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            OK Nete, mooie foto.

Maar vertel jij hier eens wat de moeilijkheid is om deze foto te maken, je hoeft geen rekening te houden met vertekening, kan hem rustig lang belichten, dus geen ruis enz. deze kan je met elk toestel maken, niets moeilijks aan, ik zeg dus niet dat deze foto niet mooi is hé, zeer mooi zelfs.

Maar ga met je FZ30 maar eens naar een motorrace wedstrijd, ga er langs de kant staan, liefst bij slecht weer, en probeer daar maar eens foto's te maken, mooi uitgekaderd en beeldvullend.
            MOOIE FOTO!!!!!!
            Als er nog personen zijn die met hun bridge hier iets kunnen tonen laat maar komen kwestie van de dslr's een poepje te laten ruiken
            Mvg
            Olli
            Aan het werk kent men de meester

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drill Bekijk bericht
              Als je een technische vergelijking maakt tussen de camera's en lenzen van toen en die van nu kan het verschil niet groter zijn.
              Begin vorige eeuw dus een heel grote kans op een technische camera met een zeer groot beeldformaat->technisch superieur maan een DSLR, misschien de beeldkwalieit iets minder.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hallo,

Ik heb een Panasonic TZ5 en een Canon 5D.
                Zo uit de camera zijn de TZ5 foto's vaak het best. Om het resultaat met de 5D te evenaren heb ik toch wat nabewerking nodig.
                Maar, ik gebruik wel elke camera zoveel mogelijk waarvoor hij bedoeld is. Voor de typische vakantiekiekjes heb ik geen 5D nodig - daarvoor is de TZ5 ideaal: klein, handig, onopvallend, 28-280mm zoom (wel belangrijk voor mij) en dus geen "gesleep".
                De 5D daarentegen gebruik ik voornamelijk als echt "controle" nodig heb over de foto.
                Een loepscherpe panning van een racende motorfiets, daar waag ik mij niet dadelijk aan met de TZ5 (alhoewel het wel zou lukken), dat is werk voor de 5D.
                Ik kan dus de stelling van de TS voor het grootste deel onderschrijven ...

Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

MOOIE FOTO!!!!!!
                  Als er nog personen zijn die met hun bridge hier iets kunnen tonen laat maar komen kwestie van de dslr's een poepje te laten ruiken
                  Mvg
                  Olli
                  een macro fotooke misschien? Door de grotere DOF zijn de compactjes (daar waren we begonnen, maar ondertussen gaat het al over het verschil tussen bridge en DSLR) daar vrij goed in zolang je geen vliegenoog wil gaan fotograferen.
                  www.musicinframe.be

Comment

Ja, ik heb dat hier al een paar keer gepost. Marta Grzesiak, één van de beste macrofotografen op 1x.com maakt al haar macrofoto's met een 3.2MP compactje.

Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

http://users.telenet.be/patric/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                        Wat een onzin!!
                        Ja inderdaad onzin maar toch gebeurt het.

Comment

Ik heb nog geen enkele compact gevonden die zo snel en gemakkelijk manueel te bedienen is als een reflex. En als ze al bestaan zijn ze dikwijls nog duurder dan instapmodellen ook. Geef mij dus maar een slr als ik echt foto's wil maken. Snapshots kan met m'n telefoon

Comment

Toe toe... als we het over de "G" reeks van Canon hebben (mijn G9 is er daar eentje van), die zijn echt niet zoveel moeilijker en sneller manueel te bedienen/in te stellen dan hun EOS broertjes of zusjes, hoor.
                            Da's precies het leuke aan zo'n "supercompact" (waarmee ik "de betere compact" bedoel): je hebt "bijna" hetzelfde bij, en toch veel minder aan gewicht, accessoires, enz.

(maar blijven rekening houden met de beperkingen, natuurlijk)
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hey juppekes

Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
                              Mvg
                              Olli
                              Dat zijn hier een paar voorbeeldjes van 2007 met mijn Canon G7

En ik heb er nog veeeeeeeeeel meeeeeeeeeeeer

Dat was op het gebied van macro, dat toestelletje kon nog veel meer aan hoor
                              Bootjes

Comment

djuuu.... daar hebde die vliege-ogen met een compact...euh bridge toestel.
                                www.musicinframe.be

Comment

Working...
                                X