Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50D, 7D of 5DmkI ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: 50D, 7D of 5DmkI ?

Oorspronkelijk geplaatst door photome Bekijk bericht
    ...BTW: is de 17-55 f2.8 geen optie?

Tuurlijk!

Hoe vaak lees je hier trouwens dat een 24mm eigenlijk niet breed genoeg is voor een cropcamera? Daarom precies die 17-55 f/2.8!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doriangray Bekijk bericht
      die cropcfactor drives me insane. De 7 is een heel leuk toestel, maar met n 24 is er binnen eigl niks mee aan te vangen. Dus ik twijfel om te sparen voor Eos5mkii (hoewel ik de 7 qua bouw en ergonomie en camerafunctie prefereer) of over te schakelen nr 17-40 L lens (of er een 10-20 bijkoop).

Is een hele grote innerlijke twist voor mij, zeker gezien ik amper geld verdien met fotografie.

Hey B., "hate to told you so" maar dat heb ik je veelvuldig gezegd hé, vooraleer je je 7D kocht. Ik blijf bij mijn punt, koop u een tweedehands 5d 'classic' met het geld van uw 7d, voor wat jij doet (controlled environments portretten en artsy stuff) is dat ding nog steeds redelijk ongeëvenaard... het kan mijn verbeelding zijn maar ik prefereer de look van de classic zelfs een beetje boven de mk2... Ware het niet voor video (hetgeen ik leuker en leuker begin te vinden) en het betere schermpje had ik ook terug een classic!

Enneh... 17 mm op een crop is nog steeds niet gigantisch breed imho. 10mm, das al iets anders natuurlijk.

Comment

De dingen die ik hier lees vind ik toch redelijk ongelooflijk.

24mm op een cropcamera is niet ongelooflijk breed, dat klopt. (Daarvoor heb je een heel assortiment lenzen die tot 17mm of zelfs tot 10mm gaan). Maar "niks mee aan te vangen"? Overdrijven is ook een kunst...

De grootste ONDERSCHEIDENDE factor tussen de 5D (nieuw of 4 jaar oud maakt weinig verschil) en de 50D/7D blijft in mijn ogen nog steeds de factor full frame. Dat maakt een 5D niet per se een betere camera, maar wel een camera die in bepaalde omstandigheden beter bruikbaar is. Qua body zal je in moeilijkere lichtomstandigheden iets meer aan een toestel van de laatste generatie hebben, maar ook daar hangt het nog veel meer van de gebruikte lenzen en de fotograaf af dan aan de body.

Na heel wat jaartjes in de fotografie...
        In goede (licht)omstandigheden is mijn 5DmkII (om allerlei redenen die hier al wel overal zijn opgenoemd) het toestel waarmee ik het liefst werk en ook het toestel waarmee mijn beste foto's zijn gemaakt. Mijn 5DmkI heeft me NOOIT in de steek gelaten, die zogenaamde slechte AF is NOOIT een excuus geweest voor slechte foto's.
        In moeilijke (licht)omstandigheden werk ik nog steeds het liefst met mijn Canon 1 en een ouderwets rolletje Kodak Tmax 3200. Door dat toestel heb ik ook geleerd dat die zogenaamde superieure AF van de 1D-reeks of 7D absoluut niet zaligmakend is, en ook de zogenaamde zwakke AF van de 5D's is absoluut geen belemmering.

Als je die 50D, 7D en 5D aan drie fotografen geeft zal het nog steeds de beste fotograaf zijn die met de beste foto's naar huis komt. Zowel wat betreft IQ, scherpte als eender wat.

Comment

Working...
        X