Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50D, 7D of 5DmkI ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50D, 7D of 5DmkI ?

een maat van mij zit sinds hij met mijn 5DmkII gewerkt heeft enorm te verlangen naar een nieuwe body (huidige body = 400D)
    Nu denk ik dat er voor hem, rekening houdende met zijn budget, een drietal geschikte toestellen zijn; de 50D, de 7D en de 5DmkI.

Voor sport zal hij hem zelden tot nooit gebruiken, desalniettemin zijn de verschillende AF punten nog interessant. Wat ook heel belangrijk is, is de ligging in de hand en de stevigheid. Ik heb gisteren een 7D vastgehad en eerlijk gezegd, de 5DmkII is een plastieken prulletje in vergelijking met de 7D

de 5DmkI zou nog kunnen meespelen in de vergelijking als de beeldkwaliteit ervan merkbaar beter is dan de twee andere (veel modernere toestellen) maar met de 5DmkI heb ik totaal geen ervaring.

welke van de drie zouden jullie kiezen en waarom?
    Budget is ook belangrijk, zo zal een 7D knap wat langer sparen zijn

nog een concrete vraag; welke van de 3 gaat de beste beeldkwaliteit leveren (ruis, detail,...)?
    5DmkIII en wat glas

Re: 50D, 7D of 5DmkI ?

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    Ik heb gisteren een 7D vastgehad en eerlijk gezegd, de 5DmkII is een plastieken prulletje in vergelijking met de 7D
    Meen je dat echt

Van de drie die jij opnoemt zal een 5D mk1 de verwachtingen van je maat inlossen.
    Maar een 7D geeft anders wel goed resultaat mits goed gebruik van de ruisreductie. Maar blijkbaar zal dat doorsparen worden.

Comment

Heel simpel de 5D mk I
      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht

Ik heb gisteren een 7D vastgehad en eerlijk gezegd, de 5DmkII is een plastieken prulletje in vergelijking met de 7D

niet zo mee eens]

Ik zou voor de 5D mk1 gaan.

gr.ron.
        http://exhi-fotografie.nl

Comment

Mag ik ook vragen waarom sommigen voor de 5D MkI zouden gaan? Puur uit interesse.
          Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Omdat die 5D classic nog steeds een ongelofelijke beeldkwaliteit heeft.
            Ik heb vandaag nog wat testen gedaan want ik had gehoopt dat de 5Dii er 2 stops zou bijdoen, maar het is er maar eentje volgens mij.

5D classic op ISO3200, F/4.0, 0.3s, 24mm uit de hand met de "24-105 F/4 L IS" zo snel even door het raam (zitten wel wat reflecties in de foto's). RAW door DPP gehaald, geen extra ruis programma gebruikt. Alleen in PS een letter erop gezet. Omdat ik die groter ga printen en aan paar mensen ga laten zien om te helpen met beoordelen.

Vergelijkbaar:
            5Dii op ISO6400, F/4.0, 0.2s, 24mm met dezelfde lens, zelfde setup en dezelfde instellingen in DPP (copy/paste recipe to clipboard).

Op dergelijke hoge ISO's zie ik zo niet direct een groot voordeel van de 21MP van de 5Dii tegenover de 5D. En ik heb nog geen vergelijking op ISO100 gedaan, want dat is een setting die ik bijna nooit gebruik.

Ik heb vandaag geen crop camera meer om mee te vergelijken. Maar destijds vond ik de overstap enorm. Die beelden uit een 5D die kan je ongelofelijk nog hard bewerken. Ik heb al een aantal keren 2 stops bijgelicht in DPP, of een foto in landscape mode van 2 personen vervangen door 2 crops in portret mode van elke persoon afzonderlijk. Of wat bijscherpen achteraf zonder vreselijke halo's. Dat ging bijna niet met een crop.
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Op deze grootte ga je volgens mij dat verschil niet zien.
              Maak eens van beide een 100% crop van de lucht en takken of zo.

grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ruis ruis ruis, heb begint zo stilaan een legendarische term te worden....Ik heb me er in het verleden ook aan bezondigd..

De beste camera is die die je ook echt nu gebruikt. Ik heb de 5DmkII vervangen door een 7D, en als "pakket" is dit toch wel een stap vooruit, voor een kwaliteitsset lenzen van echte 16-600mm moet je het verschil maar eens uitrekenen.
                Tel daar de snelheid, de autofocus en de extra mogelijkheden van de 7D (wireless flas en dergelijke) bij, en je moet echt al een specifieke reden hebben om nu een 5DmkII fullframe te kopen. (de beste iso prestatie is daar natuurlijk wel eentje van)

Maar welke lenzen heeft of wil de persoon aankopen hé?

Zoals ik het zie:
                5DmkII + 24-105 als starter kost 2649, daar moet je nog min 200 voor een flashke tellen
                5Dmk1 + 24-105 zou je misschien rond de 1500-1600 kunnen scoren, en ok daar moet je nog 200 voor ean flashke tellen.
                7D + 15-85 (vergelijkbaar met die 24-105 volgens mij) 1889 en dan kan er rustig doorgespaard worden voor verdere uitbreiding, maar kan er ook NU al gefotografeerd word.
                Als ie dan ooit nog een 70-200 bijkoopt is ie al een heel eind op pad. op de 7D heeft ie dan ongeveer 24-320, terwijl op een 5D je niet verder zou geraken dan 24-200.

De 7D noemt men niet zomaar een baby 1D.....
                Last edited by Rudy; 24 januari 2010, 08:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Ruis ruis ruis, heb begint zo stilaan een legendarische term te worden....Ik heb me er in het verleden ook aan bezondigd..

KNIP

De 7D noemt men niet zomaar een baby 1D.....
                  Ja rudi ik ben het met je eens. Mensen vergelijken camera's blijkbaar alleen op hun ruisprestatie's. Vergelijking is nu tussen een 5D en een 7D. Maar vergelijk de 7D eens met een 10D. De pixels gaan omhoog, maar de ruis gaat omlaag. Ruisreductie is niets anders dan een logaritme om de analoog-digitaal converter te foppen. Het feit dat de meeste nu op 14 bit werken doet daar ook wat aan. De kracht van de 7D schuilt hem in de 2 processors. Niet alleen de snelheid gaat omhoog, maar ook de rekenkracht.

Comment

zoals verwacht voor én tegenstanders van de 7D in vergelijking met de 5D (en zelfs de 5DmkII)...
                    het wordt er niet gemakklijker op
                    5DmkIII en wat glas

Comment

Interessant wat jullie daar aanhalen mbt de 7D inderdaad.
                      Ikzelf heb vorig jaar een huwelijk van een van mijn vrienden gefotografeerd en de resultaten voorgelegd aan een pro fotograaf. Deze laatste is zo te spreken over het album dat hij mij verschillende huwelijken wil laten doen dit jaar (zelfstandige in bijberoep dat is). Een EOS 350D is goed als back-up, maar ik kijk toch uit naar een nieuwe camera. Met wat jullie mij vertellen, denk ik dat ik toch voor een 7D ga ipv 5D MKII of I. Inderdaad, het wireless flash gedoe, snelle scherpstelling, etc. komen goed van pas. OK, ISO is minder maar met mijn 17-55 2.8 en straks 70-200 2.8 weet ik toch de meeste beelden te maken. Goed flashen is ook een kunst. Als je dat onder de knie hebt, moet je de ISO niet drastisch omhoog gooien.
                      Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
                        KNIP maar ik kijk toch uit naar een nieuwe camera. Met wat jullie mij vertellen, denk ik dat ik toch voor een 7D ga ipv 5D MKII of I. Inderdaad, het wireless flash gedoe, snelle scherpstelling, etc. komen goed van pas. OK, ISO is minder maar met mijn 17-55 2.8 en straks 70-200 2.8 weet ik toch de meeste beelden te maken. Goed flashen is ook een kunst. Als je dat onder de knie hebt, moet je de ISO niet drastisch omhoog gooien.
                        Je zal bij een crop moeten blijven wil je de 17-55 2.8 willen blijven gebruiken. Welke ISO waarde heb je trouwens in de kerk nodig gehad ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                          Je zal bij een crop moeten blijven wil je de 17-55 2.8 willen blijven gebruiken. Welke ISO waarde heb je trouwens in de kerk nodig gehad ?
                          Inderdaad, ook dat is weer een voordeel van de 7D, dan kan ik die lens blijven gebruiken.

ISO waardes over de gehele dag bij trouw van vriend:
                          ISO100: 45
                          ISO160: 2
                          ISO200: 227
                          ISO250: 28
                          ISO320: 23
                          ISO400: 848
                          ISO800:181
                          ISO1600: 49

De meeste foto's zijn binnen getrokken in ofwel een donkere kerk, ofwel een donker stadhuis ofwel een donkere feestzaal. Vandaar de grote hoeveelheid ISO400.
                          Persoonlijk vind ik ook dat je bij ISO400 met de EOS350D nog zeer goede foto's maakt. Daarboven is de ruis te groot en ben je al bijna verplicht om te gaan knutselen in PS.

ISO800 of meer is enkel in 'noodsituaties' wanneer ik echt niet anders kan.

De tests die ik gezien heb, zijn de beelden met de 7D tot ISO800 nog goed bruikbaar. Dan win ik weer een stopje.
                          De 5D mkI en mkII doen wat kwaliteit van beelden betreft veel beter maar dan moet ik zoals hoger vernoemd ook een nieuwe breedhoek lens a la 24-70 kopen en kan ik niet draadloos flitsen.
                          Ik denk dat ik met een 7D met 17-55 2.8 IS USM en 70-200 2.8 IS USM (II?) zeker het nodige materiaal in huis heb om een huwelijk goed in beeld te brengen.
                          Last edited by W1ck3D; 24 januari 2010, 13:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
                            KNIP
                            De tests die ik gezien heb, zijn de beelden met de 7D tot ISO800 nog goed bruikbaar. Dan win ik weer een stopje.
                            KNP
                            Zelfs 3200 is nog bruikbaar. Gebruik de ingebouwde ruisreductie van de camera voor het beste resultaat.

Comment

Ik weet niet in welk land jullie wonen dan. Maar met ISO400 kan ik in België bitter weinig foto's binnen maken. Ik kom nooit in zo'n lichte kerk, stadhuis of feestzaal blijkbaar
                              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                              X