Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsmeter ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsmeter ?

Heeft er iemand een 2de hands flitsmeter te koop ?
    ('t zou kunnen hé )

stomme vraag,maarja die worden hier wel meer gesteld.
    is da hetzelfde als een gewone lichtmeter?

Comment

nee..da's niet noodzakelijk hetzelfde....

een lichtmeter kan alleen het aanwezige licht meten
      een flitsmeter meet de hoeveelheid licht die er is bij een flits, en is dus geschikt voor studiowerk...

vandaag de dag zijn de flitsmeters ook in staat het aanwezige licht te meten....

en het aanwezige licht meten kan ook nog op twee manieren (met of zonder die witte hemisfeer)..je meet dan oftewel het alom aanwezige licht, of het "gereflecteerde licht" op het onderwerp waarop je de sensor richt...

snappie?

Stef

Comment

vandaag de dag zijn de flitsmeters ook in staat het aanwezige licht te meten....
        dat was vroeger ook al hoor...
        mijn vivitar 230 lx kan beiden en die heb ik al ~ 15jaar...
        http://www.techshop.ch/index.html

Comment

Ik heb nog wel een Quintezz of bedoel je dat niet.
          Originally posted by Sonyke
          ('t zou kunnen hé )

Comment

Originally posted by Outdoorinfo.nl
            Ik heb nog wel een Quintezz of bedoel je dat niet.
            Originally posted by Sonyke
            ('t zou kunnen hé )

Nee dat bedoel ik niet, daarbij mijn plaat is al héél oud

Comment

Originally posted by kodoal
              stomme vraag,maarja die worden hier wel meer gesteld.
              is da hetzelfde als een gewone lichtmeter?
              Dan zou ik daar toch een lichtmeter tegen zeggen hé knuppel
              Lees het antwoord van Stef maar, dat klopt gelijk een bus (en een bus is geen doos hé )
              Ge kunt daar niet buiten wanneer ge met flitstoestanden werkt, met aangestoken magnesiumpotten lukt dat wel, maar daar ga ik mee stoppen . Ik zal dus ook nog een rookkanon moeten hebben om dezelfde effecten te bekomen.....

Comment

een rookkanon dat heb ik,breng ik ook mee naar de SD,kwestie van RR niet meer te zien staan met zijn netkousen!
                Ik heb bij mijne pa in de schuif nog een lichtmeter gevonden van het merk SIXON.Zit opzij een klepje aan met color finder van GOFFEN.Snap er de ballen van voorwat dat zou kunnen dienen.

Comment

een rookkanon dat heb ik,breng ik ook mee naar de SD,kwestie van RR niet meer te zien staan met zijn netkousen!
                  Daar ga ik nu niet op antwoorden
                  Danny's Photosite

Comment

er bestaat geen betere flitsmeter dan je digitale camera, tenminste als je er een histogram functie op hebt, maar dat hebben alle betere toestellen wel die manueel instelbaar zijn. (en anders heeft het niet veel zin denk ik om een externe flits te gaan gebruiken...)
                    bijkomend voordeel is dat je ook direct ziet of al je flitsen wel afgegaan zijn, dat kan een flitsmeter je niet vertellen.

w

Comment

Originally posted by wimver
                      er bestaat geen betere flitsmeter dan je digitale camera, tenminste als je er een histogram functie op hebt, maar dat hebben alle betere toestellen wel die manueel instelbaar zijn. (en anders heeft het niet veel zin denk ik om een externe flits te gaan gebruiken...)
                      bijkomend voordeel is dat je ook direct ziet of al je flitsen wel afgegaan zijn, dat kan een flitsmeter je niet vertellen.

w
                      Ik denk dat je wat vergeet Wim. Mijn toestel heeft inderdaad een lichtmeter en een histogram. Ge weet ne Sony he
                      Die meet inderdaad het licht, maar niet het licht van de flitsen (flitsinstallatie). Een flitsmeter doet dat wel, je toestel kan dat niet. (er is een verschil flitsmeter/lichtmeter)
                      Praktisch : Ik stel eerst de flitsen in. Doe de flitsen afgaan en meet. Lees dan op welk diafragma ik de camera moet zetten. Regel dat flitslicht zodanig dat ik het diafragma bv 8 op mijn camera kan instellen. Gesnapt ?

Comment

Ik heb bij mijne pa in de schuif nog een lichtmeter gevonden van het merk SIXON.Zit opzij een klepje aan met color finder van GOFFEN.Snap er de ballen van voorwat dat zou kunnen dienen.
                        Speelt gene rol Koen, gij kunt daar niks mee doen, geef maar aan mij

Comment

Sonyke,
                          ik vrees dat je het zelf niet gesnapt hebt. als je je flitsintensiteit wil meten, kan je net zo goed een foto maken. tis digitaal, dus gratis, remember... uit ervaring weet je ongeveer wat je diafragma zal zijn, je maakt een opname, en je histogram vertelt je de rest. simpel toch? ik heb een flitsmeter (minolta) maar sinds ik digitaal werk vangt hij ook enkel nog stof in mijn kast. tis veel productiever op bovengenoemde manier, en naar mijn bescheiden mening ook nog correcter. maar wie ben ik om dat te beweren...

wim

Comment

o ja en nog vergeten: dat gedoe met dat kabeltje dat je telkens moet versteken van je kamera naar de flitsmeter en terug... tenzij je infrarood slaves hebt natuurlijk, of een kabeltje met ontdubbeling.

w

Comment

Originally posted by wimver
                              Sonyke,
                              ik vrees dat je het zelf niet gesnapt hebt. als je je flitsintensiteit wil meten, kan je net zo goed een foto maken. tis digitaal, dus gratis, remember... uit ervaring weet je ongeveer wat je diafragma zal zijn, je maakt een opname, en je histogram vertelt je de rest. simpel toch? ik heb een flitsmeter (minolta) maar sinds ik digitaal werk vangt hij ook enkel nog stof in mijn kast. tis veel productiever op bovengenoemde manier, en naar mijn bescheiden mening ook nog correcter. maar wie ben ik om dat te beweren...

wim
                              Ja inderdaad had het zo niet begrepen. Nu snap ik wat je bedoelde.
                              Is ook een methode ja.
                              Zeg Wim als die flitsmeter toch maar in de kast ligt, zonde eigenlijk , doe je hem weg, wat vraag je er voor ?

Comment

Working...
                              X