Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon SB-50DX zoom-instellingen voor CP5700?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon SB-50DX zoom-instellingen voor CP5700?

Hallo Allemaal,

Ik ben redelijk nieuw hier en allereerst wil ik zeggen dat ik dit een geweldig forum vind. Ik ben veel te vinden op het NTF van dpreview, maar omdat ik toch best wel een beginner ben is het engels voor mij soms nog wel een barriere.

Ik heb gisteren een SB-50DX gekocht voor mijn CoolPix 5700. Nou zat ik er gisteravond wat mee te spelen, en ik bedacht me ineens dat ik de instellingen niet helemaal begrijp. Ook in de gebruiksaanwijzing wordt dit niet geheel uitgelegd.
    Het gaat om het volgende:

De flitser kan in een aantal verschillende zoom-settings gezet worden. (14, 24, 35, 50 mm geloof ik). Nou zegt de handleiding dat ik de zoomsetting moet afstemmen op de focal length van de camera.
    In de handleiding wordt de "echte" focal length van de CP5700 ook gemeld in het zogenaamde "kleinbeeld equivalent" (35-280mm).

Nou vraag ik me af... Moet ik de flitser instellen op de focal length in kleinbeeld equivalent? Of moet ik de "echte" focal length gebruiken.

Alvast bedankt voor de antwoorden !

Groeten,

Sander.
    -= Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both. =- (Benjamin Franklin)

Hallo

Ik gebruik ook deze kombinatie, en de zoomknop van de flitser zet je best op 24 mm aangezien de cp 5700 de zoomoptie niet ondersteunt
    Hij is eigenlijk ontworpen voor de analoge nikons en als je daar de zoomring op de lens verdraaid past de flitser die automatisch aan
    De sterkte van de flits regel je best ook via de cp 5700
    Groetjes
    Sibo

Comment

Hallo SIBO,

Bedankt voor je reactie. Begrijp ik hieruit dat jij (uitgezonderd 24mm) geen gebruik maakt van de zoomfunctie op de SB-50DX?
      Zelfs niet als je met je camera volledig inzoomt?
      Als je de zoomfunctie wel gebruikt, stel je deze dan af op de kleinbeeld equivalent van je focal length? Of gebruik je de "echte" focal length?

Groetjes,

Sander.
      -= Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both. =- (Benjamin Franklin)

Comment

Hallo

Ik gebruik die zoomknop inderdaad niet en voledig inzoomen zou ik ook niet doen omdat het bereik van die flitser toch ook wel beperkt is en het beste is dat je eens een paar situaties uittest,je werkt toch immers digitaal

Groetjes
        sibo

ps: kijk ook eens hierhttp://www.europe-nikon.com/support....ditorialId=266

Comment

Hoi SIBO,

Nogmaals bedankt voor je antwoorden, die link kende ik al en ook daar kon ik geen goed antwoord vinden.

Ik wil toch wel graag de zoom mogelijkheden gaan gebruiken (het zit erop, dus dan wil ik het ook gebruiken )

Dus misschien weet iemand anders of ik de "echte" focal length moet gebruiken of het kleinbeeld equivalent?

Comment

Originally posted by Sandeman
            Dus misschien weet iemand anders of ik de "echte" focal length moet gebruiken of het kleinbeeld equivalent?
            Kleinbeeld-equivalent - de flitser is ontworpen voor 35mm camera's. De effectieve focal length van een CP5700 lens zal ergens in de buurt van 8-60mm liggen, vermoed ik; het is zinloos om je daarop te baseren. Wat de zoomkop doet, is de verspreidingshoek van het flitslicht aanpassen. Het komt erop aan de hoek zo te kiezen dat hij zeker niet te smal is in vergelijking met de beeldhoek van je toestel op een bepaalde brandpuntsafstand.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oké dan !

Hartstikke bedankt voor je reactie Pieter !

Comment

Sibo ik heb ook eens een vraagje aan jou
                klopt het dat de flits alleen ttl of M aankan ik kan de andere instellingen precies niet doen
                ps , ik heb ze dan ook nog maar juist mischien doe ik iets verkeerd
                en er komt ook niet die D voor mijn TTL
                is dit normaal
                NIKON D70 + Nikon 18-200mm VR + NIKON SB-800

Comment

Hallo Lucske,

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik antwoord
                  De CP5700 ondersteunt geen D-TTL, alleen TTL (eigenlijk is het geen echte TTL (de "TTL" sensor zit vlak naast de ingebouwde flitser), en de flitser accepteert dat als zijnde TTL).
                  Voor zover ik weet is dit dus (samen met de M(anual) instelling) de enige instelling die de CP5700 ondersteunt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Sander.

Comment

Bedankt Sandeman
                    Ik had het ondertussen gevonden en geprobeert
                    maar volgens mijn eerste indrukken werkt de flits toch goed op deze instellingen ik heb veel betere foto's dan toen ik met de ingebouwde flits werkte
                    groetjes hé

Comment

Hallo Lucske

Hetgeen sandeman zegt is inderdaad waar maar denk nu niet dat je met die flitser geen goed resultaat kan bekomen ondaks zijn beperkingen,ik heb echter wel al ondervonden dat hij de neiging heeft om iets te overbelichten ,maar dat kan je aanpassen door in het menu SPEEDLIGT CNTRL te gaan naar VARIABLE POWER en daar de sterkte aan passen
                      Het is zoals ik al eerder beweerde een kwestie van uitproberen en ervaring

groetjes

sibo

Comment

Bedankt Sibo
                        en welke instellingen zijn volgens jou ongeveer de beste
                        ik heb gezien dat de voorgrond soms een beetje overbelicht is maar ik denk dat dit normaal is heb nu -0.3 gezet en ga daar eens mee testen

Comment

Hallo

Welke instelligen de beste zijn is eigenlijk moeilijk te zeggen omdat dit afhangt van veel verschillende dingen zoals afstand,lichtomstandigheden, het is eigenlijk bij ieder foto anders en dat maakt het wel lastig

groetjes

sibo

Comment

Working...
                          X