Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsmeter ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    ik werk af en toe voor "glossy magazines" (interieur, design en archi, maak je geen illusies ;-)) en daarvoor werk ik nog op 6x6, omdat het echt "gestoken scherp" moet zijn daar. als er een betaalbare fullframe 14Mpix op de markt komt, mag je hem hebben voor een prikje (de flitsmeter welteverstaan).

    w

    Comment


    • #17
      Originally posted by wimver
      Sonyke,
      ik vrees dat je het zelf niet gesnapt hebt. als je je flitsintensiteit wil meten, kan je net zo goed een foto maken. tis digitaal, dus gratis, remember... uit ervaring weet je ongeveer wat je diafragma zal zijn, je maakt een opname, en je histogram vertelt je de rest. simpel toch? ik heb een flitsmeter (minolta) maar sinds ik digitaal werk vangt hij ook enkel nog stof in mijn kast. tis veel productiever op bovengenoemde manier, en naar mijn bescheiden mening ook nog correcter. maar wie ben ik om dat te beweren...

      wim
      Sorry Wim, maar ik moet je tegenspreken.... Uit een histogram kan je niet afleiden op welke plaats er hoeveel licht aanwezig was tijdens het flitsen...een histogram geeft enkel een indicatie ivm de donkere en lichte delen in een foto...

      Met een flitsmeter ga je immers op een aantal plaatsen meten en correcties aanbrengen door je flitsers te verplaatsen, schermen te verplaatsen, intensiteiten te wijzigen en dergelijke....

      Stef

      Comment


      • #18
        Er is voor beide methoden iets te zeggen. Een histogram vertelt je onmiddellijk of er ergens onder of overbelichting voorkomt in je foto. Probeer dat maar eens met een flitsmeter uit te vissen. De meeste mensen zullen niet eens het dynamisch bereik van hun camera kennen.
        Anderzijds geeft een histogram je weinig houvast wanneer je effectief een low-key of high-key opname wil maken. Een flitsmeter is in dit geval veel beter.
        Niet slecht volgens mij om een flitsmeter te gebruiken, maar ik zou toch ook maar eens naar het histogram kijken en eens inzoomen op een kritisch punt in de foto.
        mvg
        Jos
        http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

        Comment


        • #19
          Ik lees dit met veel belangstelling kan er weer heel wat van opsteken.
          Ga door mannen ga door.....Heb juist de flitsinstallatie besteld, kan waarschijnlijk vanaf volgende week gaan experimenteren, dus goede raad is welkom !

          Comment


          • #20
            De normale manier van werken is:

            Het toestel in de manuele mode plaatsen, sluitersnelheid niet hoger dan 1/125 sec.
            Gebruik de flitsmeter om de verlichting op te meten, zorg voor een verlichting dat je kan werken op een normale opening zoites van een 8 en indien mogelijk 11. Je hebt al héél vlug "teveel" licht Zeker met point & shoot digitaaltjes.
            De synchronistatie tussen camera en flitser kan gebeuren met kabel en X-blokje in de flitsschoen van het toestel.
            Kan ook gebeuren doormiddel van een infraroodzender in de flitsschoen van je camera.
            En kan ook gebeuren met een zwakke electronenflitser op het toestel, zorg er wel voor dat er nooit een "préflash" wordt gegeven door het toestel. De préflash is voldoende om de studioflitsers te laten afgaan maar als de de echte flash daar achter komt zijn de studioflitser nog niet opgeladen en heb je onvoldoende licht voor de foto te nemen.

            Indien je wenst te oefenen met een flitsmeter en studioflitsers mag je bij mij in de studio komen proberen.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #21
              Originally posted by Digipics357
              De normale manier van werken is:

              Het toestel in de manuele mode plaatsen, sluitersnelheid niet hoger dan 1/125 sec.
              Gebruik de flitsmeter om de verlichting op te meten, zorg voor een verlichting dat je kan werken op een normale opening zoites van een 8 en indien mogelijk 11. Je hebt al héél vlug "teveel" licht Zeker met point & shoot digitaaltjes.
              De synchronistatie tussen camera en flitser kan gebeuren met kabel en X-blokje in de flitsschoen van het toestel.
              Kan ook gebeuren doormiddel van een infraroodzender in de flitsschoen van je camera.
              En kan ook gebeuren met een zwakke electronenflitser op het toestel, zorg er wel voor dat er nooit een "préflash" wordt gegeven door het toestel. De préflash is voldoende om de studioflitsers te laten afgaan maar als de de echte flash daar achter komt zijn de studioflitser nog niet opgeladen en heb je onvoldoende licht voor de foto te nemen.

              Indien je wenst te oefenen met een flitsmeter en studioflitsers mag je bij mij in de studio komen proberen.
              Je uitnodiging komt misschien wel van pas. Heb gezien waar je woont. Dat is niet te ver. Ik ga zelf eerst eens experimenteren vind dit weer een nieuwe uitdaging. Ik kan dan gerichter vragen stellen en geen onnozele meer . Kijk ook met belangstelling uit naar de moddellendag.
              Ik zal je weten te vinden als het nodig is !
              Ik weet dat ik met een diafragma 8 beperkt zit. Kocht daarom ook geen al te zware installatie, en traploos regelbaar (1/8 - full). Had even twijfel over de sterkte van de instellampen, maar dat zal geen probleem zijn. Op manuele mode werken ook de emitters nog voor de scherpstellng, ik kan dus in het volledige duister scherpstellen. Hoe lager de Ws van de toestellen hoe lager ook de instellampen, maar dit zal geen probleem geven. Alhoewel mij 2x 600Ws werd aangeraden, koos ik voor 2x 300 Ws, die zal ik minder veraf moeten zetten (de instellampen zijn daar 150W). Er is ook nog een ND-filter eventueel die ik bezit.
              De IR-trigger heb ik bij besteld, alhoewel ik een flitschoentje heb om op de schoen te zetten, maar ik vertrouw die voltages en mogelijke doorslagen niet.

              Nu ook nog ergens een betaalbare flitsmeter vinden...

              Bedankt ! Alle nuttige info is welkom.

              Comment


              • #22
                Een histogram vertelt je onmiddellijk of er ergens onder of overbelichting voorkomt in je foto. Probeer dat maar eens met een flitsmeter uit te vissen.

                Jos
                Hoezo Jos? Daar gebruik je toch net een flitsmeter voor....ik meet op een twintigtal plaatsen het licht, en kan me toch zeer goed op voorhand de foto al voorstellen hoor....ik weet precies waar er correct belicht zal zijn, en waar over of onder.... Da's toch net het hele punt van studiofotografie...of begrijp ik het mis?

                Stef

                Comment


                • #23
                  Stef,
                  Op 20 plaatsen meten, dat is toch vrij omslachtig?
                  En wat doe je met iets donker dat belicht is op - 1.5 stop? Toch moeilijk te voorspellen of je nog doortekening hebt vind ik. Bovendien hangt dat af van het dynamisch bereik. Dia, film of digitaal hebben hier een andere speelruimte.
                  Andere situatie die moeilijk met lichtmeter te meten is, is bvb een model in sterk strijklicht naar de fotograaf toe. De huid reflecteert dan sterker dan wat je zou verwachten en het opvallend licht meten zal een risico tot overbelichting meebrengen.
                  Ik beweer niet dat het met een flitsmeter en een zeer goede kennis van je toestel en veel ervaring niet kan. Ik vind alleen een histogram dat mij vertelt dat er niets verloren is toch een hele geruststelling. En even kunnen inzoomen op het strijklicht in het haar om te controleren of er geen overbelichting is vind ik toch ook wel makkelijk.
                  Ik zeg dus niet dat je fout werkt, ik zeg alleen dat voor mij een histogram en het LCD scherm toch ook wel bruikbaar zijn.
                  Indien ik moet kiezen tussen OF een flitsmeter OF mijn LCD scherm en histogram, dan kies ik voor dat laatste.
                  Professionelen die op film werken zullen altijd proefopnamen op Polaroid maken...omdat het bekijken van het resultaat tijdens de opnamen toch zijn waarde heeft en het risico vermindert.
                  Gewoon mijn mening he,
                  Jos
                  http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                  Comment


                  • #24
                    Mijn werkwijze is de volgende:
                    * bij een standaardopstelling betrouw ik op de flitsmeter (+ ik bekijk ook het histogram)
                    * indien het moeilijk wordt (tegenlicht, reflectie, high- of lowkey), maak ik een 20tal opnames en laad de foto's dan in de laptop in om ze op groot formaat te bekijken (histogram + polaroid in 1), ik herhaal dit totdat ik tevreden ben of telkens als de lichten ingrijpend gewijzigd worden
                    Soms werk ik nog met 6x6 en dan gebruik ik dezelfde methode: flitsmeter en soms polaroid-rug
                    Philip

                    Comment


                    • #25
                      Jos....ik weet alvast één ding dat je mij kan uitleggen de 2e november !

                      Stef

                      Comment


                      • #26
                        jongens het word zwart voor mijn ogen!Als ik al die kennis hier hoor,dan denk dat ik beter weg blijf op de modellendag.Dat kan ik op een namiddag nooit geleerd krijgen.Waar ben ik aan begonnen!!!

                        Comment


                        • #27
                          Kodoal dan is't dringend nodig dat ge naar de modellendag eraan komt !
                          Maar nu heb ik nog altijd gene flitsmeter ?
                          Iemand raad welke ik eventueel kan aanschaffen ?

                          Comment


                          • #28
                            Ge kunt eens proberen met zo'n mijnwerkershelm met een lampke op...
                            Danny's Photosite

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by roadrunner
                              Ge kunt eens proberen met zo'n mijnwerkershelm met een lampke op...
                              Maar dan ipv een lamp, een plateauke met magnesium-'poeier'....

                              Stef

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Stef
                                Originally posted by roadrunner
                                Ge kunt eens proberen met zo'n mijnwerkershelm met een lampke op...
                                Maar dan ipv een lamp, een plateauke met magnesium-'poeier'....

                                Stef
                                Daar wil ik nu juist vanaf, ik moet stoppen met mijne magnesium en mijn carbuurpotten van mijn vrouw die wil niet meer dat er pannen van 't dak vliegen

                                Comment

                                Working...
                                X