Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overstap naar FF

Allemaal wel leuk om zo te lezen maar eigenlijk zou ik de vraag anders willen stellen.

Waarom een APS kopen als je ook een FF kan kopen.

ER kunnen heel wat redenen zijn maar dat zijn meestal camera verschillen en niet FF versus APS verschillen. En dat heeft daar dan ook niets mee te maken.

Als je spreekt over sport fotograferen of zo dan zal een 7D dat bijv beter doen dan de 5D omwille van de AF en framerate. Maar dat heeft niks met FF vs APS te maken want als het daarop aankomt gaat de 1DsIII het ook beter doen dan de 7D en dat is ook een FF.

Ik heb beide en de ene sluit de andere zeker niet uit maar hoe je het ook draait en keert de FF kan wat de APS kan maar omgekeerd is dat niet waar. Als het erop aankomt zal het toch steeds de FF zijn die het moet doen.

Is dat bij elke foto het geval nee natuurlijk niet zelfs niet bij een meerderheid van de foto's. Maar hoe moeilijker de omstandigheden hoe meer de FF tot zijn recht komt, of het nu hoge iso, kleine dof, klein diafragma of wat dan ook is de FF kan er altijd meer dan de APS. Toch als je over dat verschil spreekt.

En gaan de mensen dat zien aan die foto's dat het met een FF gemaakt is? Nope ik hoop het alvast van niet want dan zouden die met de APS een probleem moeten hebben. Maar die bepaalde FF foto's tja die had ik gewoon niet gemaakt met een APS, daar komt het uiteindelijk op neer....

Of dit dan de investering voor jou waard is dat is iets heel persoonlijks en heeft ook niets te maken met FF vs APS.

Comment

ik had dit jaar veeeeel minder werk aan mijn RockTernat-foto's getrokken met D700 dan vorige jaren met D70

heb wel 5 jaar plezier gehad van mijn D70 (die ik behoud als backup en reistoestel)
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Zelfs mijn haar, lag verleden jaar ook véééééél beter, toen ik nog met een FF rondliep
        SF
        Last edited by StoneFree; 23 november 2009, 16:20.
        00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
          foto's. Maar hoe moeilijker de omstandigheden hoe meer de FF tot zijn recht komt, of het nu hoge iso, kleine dof, klein diafragma of wat dan ook is de FF kan er altijd meer dan de APS.

Alleszins niet waar voor macro, heb ik hier ( nr.24 ) al uitgelegd .

Walter
          D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vincefra Bekijk bericht
            Dit gaat over smaken, echter de meeste pro-foto's gaan juist in de richting van kleine DOF. Nu regels zijn er om al dan niet toegepast te worden.

Basis regel portret: kleine DOF (juist om focus te hebben op portret - wazige omgeving geeft extra focus op portret). Hier voordeel voor FF. ook kleine aperture (2.8 of 1.4 lens)

Landschappen, architectuur: grote DOF, dus aps-c voordeel. ook grote aperture (32 - 64)

Hangt dus af van wat je zoekt ...
            dit snap ik heel even niet..

worden er hier niet wat dingen door elkaar gegooid??

(de aangehaalde diafragmawaardes voor bv landschappies (f/32-f/64) zie ik me trouwens nog niet al te gauw gebruiken.. niet op aps-c, niet op FF, en niet op 35mm film.. (diffractie)

groetjes, Alex!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Alleszins niet waar voor macro, heb ik hier ( nr.24 ) al uitgelegd .

Walter
              Maar eigenlijk heb je het dan niet over FF vs APS maar over pixeldensiteit. Want bij gelijke pixeldensiteit is er geen verschil op macrogebied. Nu ja 1 van de puntjes die ik aanhaal heeft daar ook meer mee te maken dan met FF vs APS. Ik vind dus ook wel dat je ergens een punt hebt alhoewel het niets veranderd aan wat ik zei.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                dit snap ik heel even niet..

worden er hier niet wat dingen door elkaar gegooid??

(de aangehaalde diafragmawaardes voor bv landschappies (f/32-f/64) zie ik me trouwens nog niet al te gauw gebruiken.. niet op aps-c, niet op FF, en niet op 35mm film.. (diffractie)

groetjes, Alex!
                Regels zijn dan ook om doorbroken te worden (versta creatief gebruik)
                mijn punt was wel dat ff of aps-c wel een invloed heeft op resultaat. En dat voor portret de standaard regel juist adviseert om een wazige achtergrond (kleine dof). Maar weerom, dit zijn maar adviserende regels...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                  Omdat iedereen denkt dat ze met een FF camera ineens betere foto's gaan maken

Ik dacht ook dat de 5dII een héél stuk beter zou zijn dan mijn 40D ... maar voor mijn gebruik totaal niet, wat ik gelukkig na het lenen van een 5dII heb kunnen ondervinden, dus ik heb hem niet moeten kopen om het te weten te komen

Zeker nu met de nieuwe 7d zie ik het voordeel van de resolutie van een 5dII ook teniet gedaan. Een FF camera koop je voor statische fotografie of high iso vind ik, wil je sport fotograferen dan is een 5dII totaal niet interessant vrees ik.

Mark
                  Dag Mark,

u stelt dat uw 40D het nauwelijk slechter doet dan de 5DII voor uw gebruik. Bedoelt u dan vooral voor de schaalmodellen of eerder voor de auto's 1/1 ?

Die schaalmodellen dat is eigenlijk zoals produktfotografie, zeg maar, en dat is nu precies (eigenlijk uitsluitend ) wat ik doe.
                  Voor mij zou een 5DII erg renderen in die zin dat mijn TSE45objectief dat ik nu als lichte tele gebruik op mijn 40D, dan gelijk ook een standaardlens wordt.
                  Maar, als die 5DII het voor dat soort werk niet echt overtuigend beter doet dan de 40D op een afdruk van pakweg 100X70cm, dan investeer ik liever in een TSE24mmII. Dat is een super-tiltshiftlens die met mijn 1.4X, zonder verlies, een standaard lens wordt op de 40D.
                  Versta je mijn colère ?
                  Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
                    Dag Mark,

u stelt dat uw 40D het nauwelijk slechter doet dan de 5DII voor uw gebruik. Bedoelt u dan vooral voor de schaalmodellen of eerder voor de auto's 1/1 ?

Die schaalmodellen dat is eigenlijk zoals produktfotografie, zeg maar, en dat is nu precies (eigenlijk uitsluitend ) wat ik doe.
                    Voor mij zou een 5DII erg renderen in die zin dat mijn TSE45objectief dat ik nu als lichte tele gebruik op mijn 40D, dan gelijk ook een standaardlens wordt.
                    Maar, als die 5DII het voor dat soort werk niet echt overtuigend beter doet dan de 40D op een afdruk van pakweg 100X70cm, dan investeer ik liever in een TSE24mmII. Dat is een super-tiltshiftlens die met mijn 1.4X, zonder verlies, een standaard lens wordt op de 40D.
                    Versta je mijn colère ?
                    Voor een print van 100x70 zal de 20mpx van de 5dII zeker beter zijn dan de 10mpx van onze 40D, dus specifiek voor produktfotografie zou ik je toch een 5dII aanraden, gewoon voor de hoge resolutie ...

Wil je je camera ook nog gebruiken voor actie fotografie denk dan ook even aan een 7d, die heeft ook al 18mpx dus al een stuk beter dan de 40D, maar is ook sneller dan de 5dII ... dus eigenlijk bijna het beste van twee werelden.

Puur studio en product fotografie : koop dan de 5dII
                    Mixed gebruik : denk dan toch ook even na over de 7d.

Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vincefra Bekijk bericht
                      Dit gaat over smaken, echter de meeste pro-foto's gaan juist in de richting van kleine DOF. Nu regels zijn er om al dan niet toegepast te worden.

Basis regel portret: kleine DOF (juist om focus te hebben op portret - wazige omgeving geeft extra focus op portret). Hier voordeel voor FF. ook kleine aperture (2.8 of 1.4 lens)

Landschappen, architectuur: grote DOF, dus aps-c voordeel. ook grote aperture (32 - 64)

Hangt dus af van wat je zoekt ...
                      ieder heeft zijn smaak, maar daar zijn tendensen in de fotografie, je zult nooit wereldberoemd worden in de fotografie door portretjes te maken met kleine dof, dat is een verkeerde perceptie van veel amateur fotografen. Dacht dat in mijne pampertijd ook, het is wel een manier om te tonen dat je geen compactje gebruikt hebt.
                      ik weet niet welke pro fotgrafen die jij bedoelt maar ik raad je aan eens naar foto's van grote fotografen te kijken.

oudere fotografen:

als je tijd hebt alle foto's eens bekijken en eens opschrijven hoeveel je er vindt met kleine DOF !

f32-64 ??? meeste lenzen gaan maar tot ergens in de 20.
                      diffractie !!! boven de +/- F16 heb je al te veel last zowel op FF als APS van diffractie. (hangt een beetje van de lens af)
                      te kleine DOF is een algemeen probleem zelfs bij APS en vooral bij FF.
                      Last edited by puerte; 24 november 2009, 10:25.

Comment

wie volgt er nu tendenzen ?
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                          Voor een print van 100x70 zal de 20mpx van de 5dII zeker beter zijn dan de 10mpx van onze 40D, dus specifiek voor produktfotografie zou ik je toch een 5dII aanraden, gewoon voor de hoge resolutie ...

Wil je je camera ook nog gebruiken voor actie fotografie denk dan ook even aan een 7d, die heeft ook al 18mpx dus al een stuk beter dan de 40D, maar is ook sneller dan de 5dII ... dus eigenlijk bijna het beste van twee werelden.

Puur studio en product fotografie : koop dan de 5dII
                          Mixed gebruik : denk dan toch ook even na over de 7d.

Mark
                          daar zijn verschillende gebruikers die de 5dmkii weg doen voor 7d
                          de 5d heeft niet zoveel voordelen toz van de 7d, wel een hele hoop nadelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            ieder heeft zijn smaak, maar daar zijn tendensen in de fotografie, je zult nooit wereldberoemd worden in de fotografie door portretjes te maken met kleine dof, dat is een verkeerde perceptie van veel amateur fotografen. Dacht dat in mijne pampertijd ook, het is wel een manier om te tonen dat je geen compactje gebruikt hebt.
                            ik weet niet welke pro fotgrafen die jij bedoelt maar ik raad je aan eens naar foto's van grote fotografen te kijken.

oudere fotografen:

als je tijd hebt alle foto's eens bekijken en eens opschrijven hoeveel je er vindt met kleine DOF !

f32-64 ??? meeste lenzen gaan maar tot ergens in de 20.
                            diffractie !!! boven de +/- F16 heb je al te veel last zowel op FF als APS van diffractie. (hangt een beetje van de lens af)
                            te kleine DOF is een algemeen probleem zelfs bij APS en vooral bij FF.
                            Met alle respekt...maar hier zitten maar weinig portretten tussen. Het zijn sfeeropnames (de meeste fullbody) waarbij het decor een belangrijk deel van de foto is.
                            Bij een portret draait het vooral om het gezicht van de persoon...details op de achtergrond werken dan storend.
                            Niets is standaard, en natuurlijk zullen er mooie portretten (let wel...portretten!!) met een grote DOF. Maar een beperktere DOF is wel een uitgangspunt van de portretfotografie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                              Niets is standaard, en natuurlijk zullen er mooie portretten (let wel...portretten!!) met een grote DOF. Maar een beperktere DOF is wel een uitgangspunt van de portretfotografie.
                              Als dat het uitgangspunt is dan maken we uiteindelijk allemaal dezelfde foto's.
                              Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                                Met alle respekt...maar hier zitten maar weinig portretten tussen. Het zijn sfeeropnames (de meeste fullbody) waarbij het decor een belangrijk deel van de foto is.
                                Bij een portret draait het vooral om het gezicht van de persoon...details op de achtergrond werken dan storend.

Dat vind ik een beperkte visie op portretfotografie. Er staan weldegelijk heel wat mooie portretten tussen waarbij de achtergrond en de omgeving ook scherp in beeld worden gebracht. Dat is interessant wanneer achtergrond en omgeving bijdragen tot het portret en het beeld versterken. Mooie portretten met een beperkte DOF vind je bvb. bij Stephan Vanfleteren (www.stephanvanfleteren.com). In de reeks Belgicum staan er ook enkele prachtige portretten trouwens (van niet-BV's dan) .

Comment

Working...
                                X