Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overstap naar FF

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Ik steek dan helemaal niet logisch in mekaar Voor de sterrenbeeldfanaten: ik ben een tweeling
    vandaar....mijn vrouw ook !!

on topic : ik mag uit al het vorige hierboven beschreven dus concluderen dat er velen zijn die naar FF gaan (komende van FX) in de wetenschap dat er niet echt een verbetering is qua eindresultaat (ref. wat stonefree met de blindtest aangeeft) en eigenlijk net zo goed prachtige foto's kunnen gemaakt worden (wel te zien waarvoor je de foto's gebruikt ref.Mark) zowel met FF als met FX ongeacht wat je fotografeert (ref. Frank door "onlogisch" met de body's te werken)...
    zonder vergelijk te maken tussen beide body's met hun eigen specifieke kenmerken.

dirk.
    Last edited by dekadé; 21 november 2009, 14:33. Reden: was vergeten te handtekenen :D
    het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

Comment

Ik steek dan helemaal niet logisch in mekaar
      Dat zijn 'meestal' de vernieuwers of tredsetters!
      Logisch kan soms heel bor'isch zijn.

Voor de rest
      Ik haal nu goede kwaliteit tot 3200 ISO, zelden kom ik (IRL) boven de 1600 ISO.
      Tenslotte is er ookn nog zoiets als "suitertijden" en in het pikdonker shooten, vind ik maar niks.
      I need some reflection to make a shot.
      SF
      00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dekadé Bekijk bericht
        vandaar....mijn vrouw ook !!

on topic : ik mag uit al het vorige hierboven beschreven dus concluderen dat er velen zijn die naar FF gaan (komende van FX) in de wetenschap dat er niet echt een verbetering is qua eindresultaat (ref. wat stonefree met de blindtest aangeeft) en eigenlijk net zo goed prachtige foto's kunnen gemaakt worden (wel te zien waarvoor je de foto's gebruikt ref.Mark) zowel met FF als met FX ongeacht wat je fotografeert (ref. Frank door "onlogisch" met de body's te werken)...
        zonder vergelijk te maken tussen beide body's met hun eigen specifieke kenmerken.

dirk.
        De sensoren in onze toestellen zijn allemaal onderhevig aan een constante technische evolutie op vlak van ruis en DR, en de ISO recordcijfers die je nu bij de toptoestellen gaan logischerwijze naar de lagere modellen doorsijpelen in de loop der jaren.

Het enige waar op termijn de grotere FF sensor voorsprong zal blijven houden, is brute resolutie. Na een voldoende hoog aantal megapixels op FF (gokje: 50-70?) nemen de optische wetten toch de overhand, en verdwijnt de cropfactor als voordeel.

Wel zal APS-C altijd blijven bestaan als goedkoper en lichter formaat, inclusief de nu opkomende toestellen zonder spiegel, met een zeer hoge beeldkwaliteit waar 99% van de gebruikers meer dan tevreden mee zullen zijn. Naar groothoek toe zitten we nu met APS-C toch al met 15 - 16mm eq. en op 4/3 met 14mm eq. omzeggens gelijk aan de wijdste FF.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
          Dat zijn 'meestal' de vernieuwers of tredsetters!
          Logisch kan soms heel bor'isch zijn.

Voor de rest
          Ik haal nu goede kwaliteit tot 3200 ISO, zelden kom ik (IRL) boven de 1600 ISO.
          Tenslotte is er ookn nog zoiets als "suitertijden" en in het pikdonker shooten, vind ik maar niks.
          I need some reflection to make a shot.
          SF
          Stel dat je met zeer lange tele fotografeert (600-800mm), en je werkt aan f/8 voor een werkbare DOF en je wil actie bevriezen (1/1000s of sneller) met bv het mooie avondlicht op je onderwerp. Dan wens je absoluut dat je een zeer goede ISO 10000 ter beschikking hebt

Comment

Stel dat je met zeer lange tele fotografeert (600-800mm), en je werkt aan f/8 voor een werkbare DOF en je wil actie bevriezen (1/1000s of sneller) met bv het mooie avondlicht op je onderwerp. Dan wens je absoluut dat je een zeer goede ISO 10000 ter beschikking hebt
            die opname zou ik graag eens zien.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

DA* 200 mm f/2.8 (300mm equiv.) is mijn maximum.
              Dus “voor mij” zal FF worst wezen.
              Iemand die echt in extremen moet werken, op echt reuze of abnormale formaten, kan beter hoger gaan, in sensorgrootte!
              Voor 99% is het echter overkill van hier tot in Sensorland

Nu moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat op die blindtest, iedereen, inclusief mezelf “op een redelijk belachelijke manier” naar die foto’s lagen te kijken.
              Een manier, zoals normale mensen dat nooit zouden doen in een fotogalerij, bijvoorbeeld.
              Sommigen hadden zelfs een verlichte loep bij.
              Om maar te zeggen …….. wat heeft zoiets nog met fotografie te maken.
              Maar bon, toch ben ik heel blij dat we dit gedaan hebben, gewoon om onze gesloten ogen weer even te openen, naar een reële situatie toe.
              Als fotografie “iets” te maken mocht hebben met een opgeblazen, nietszeggend ‘25ste deel’ van je foto te bekijken, op een monitor, dan stop ik er meteen mee.
              Zo kijken liefhebbers toch nooit naar foto’s, komaan zeg.

Maar nogmaals, om elk misverstand te vermijden!
              Iedereen mag morgen van mij een FF kopen en er heel gelukkig mee zijn, hoor.
              Maar … ik dus niet meer.
              SF
              00.00 Gone

Comment

zou allen een FF kopen, omdat ik denk dat dan mijn 17-40mmL nog meer tot zijn recht komt.
                grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  zou allen een FF kopen, omdat ik denk dat dan mijn 17-40mmL nog meer tot zijn recht komt.
                  grt,bouk.
                  Ik, omdat er nog geen DA SWA is! (10/12mm prime, dus)
                  Ik was gewend om met 18mm op een 35mm Slr (non fisheye) te werken, maar die komt er met zekerheid aan.
                  Een zoomversie is er al, dus een prime zal ook wel kunnen, zeker.
                  Voorlopig zal ik het dus met een DA 15mm (22,5 equiv.) moeten doen, vemits ik prime-minded ben.
                  Mijn APS-c kueze, was heel bewust en doordacht, dat wel.
                  De DA Jewelled & Limited-Edition lenzen, gaven me dan nog eens een ferme trap in de goede richting.
                  SF
                  Last edited by StoneFree; 21 november 2009, 17:53.
                  00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smoetje Bekijk bericht
                    Eum, klein vraagske... heb je bij een FF bij eenzelfde f-getal, nu net niet een iets grotere scherptediepte? Her en der lees ik dat F1.4 lenzen 'moeilijker' bruikbaar zijn op DX net omwille van die té kleine DOF op korte afstanden, t.o. FF...
                    Dat moet je dan beter lezen of betere artikelen lezen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Dat moet je dan beter lezen of betere artikelen lezen....
                      das een nee dus.
                      grt,bouk.

Comment

Als iemand graag met een lomp, zwaar en onhandig groot toestel rondloopt, omdat hij “denkt” dat zijn foto’s beter van kwaliteit gaan zijn
                        Redelijk ongenuanceerd, want een Nikon D700 is amper groter en zwaarder als de D300, waarschijnlijk zit alles in het grotere prisma.

Ik weet dat mijn foto's beter zijn, niet door dof oid, maar door de betere iso-kwaliteiten.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Redelijk ongenuanceerd, want een Nikon D700 is amper groter en zwaarder als de D300, waarschijnlijk zit alles in het grotere prisma.

Ik weet dat mijn foto's beter zijn, niet door dof oid, maar door de betere iso-kwaliteiten.
                          Ik heb trouwens een Pentax K-7 géén D300
                          Ik ben super content en u ook, so what is the problem?
                          Het krioelt hier van de FF threads en ook de misverstanden hieromtrent.
                          Ik post hier gewoon een IRL blindtestervaring, met hilarische uitkomsten + mijn eigen ommezwaai van FF naar APS-c.
                          Die dwaze theorieën waren trouwens op de mijne/onze (clubleden) bedoeld.
                          Dus niemand met een FF hoeft zich aangesproken te voelen, hoor.
                          Meer moet je daar niet achter gaan zoeken, maar sta met toe deze discussie niet verder te voeren, wegens “Déjà Lu, X 1000”
                          SF
                          00.00 Gone

Comment

Real-life situation

Blindtest 35 man, 60 foto’s, zowel APS-C als FF!
                            Kwaliteitsafdrukken op een Pixma Pro 9500 Mk. II van A4 tot A3+
                            Niemand, waaronder mezelf, heeft de FF shots er kunnen uithalen, niemand!!
                            Nochtans bijna allemaal FF gelovigen, met veel fotografische kennis.
                            Dat is het verschil tussen een real-life situatie en dwaze theorieën.
                            Dus FF kan mij 100% worst wezen!
                            Het blijft heel persoonlijk natuurlijk.
                            Als iemand graag met een lomp, zwaar en onhandig groot toestel rondloopt, omdat hij “denkt” dat zijn foto’s beter van kwaliteit gaan zijn, dan moet die man of vrouw dat zeker doen, nietwaar.
                            Mij kunnen ze daar echt niet meer mee vangen.
                            Ik heb een jaar met meerdere FF toestellen gesleurd, maar ook met een D300 APS-c.
                            Ik weet het ondertussen wel.
                            SF
                            hangt puur van het onderwerp af, sommige foto's ga je uiteraard geen verschil zien,als ik het extreem stel vb.foto van witte muur gaat op alle toestellen ongeveer gelijk zijn.
                            als er heel veel detail en contrast aanwezig is, en de fotograaf is technisch in orde, dan moet je wel verschil zien.(instellingen toestel of raw-converter tenvolle beheren)

Als je 12mp FF met 12mp APS gaat vergelijken op lage ISO a3+ formaat gaat er ook weinig verschil zijn. Integendeel het DR van sommige APS-toestellen ligt hoger dan van de huidige 12mp's FF, dus die gaan zelfs beter resultaat geven afhankelijk van het onderwerp uiteraard.

Als je nu APS met de topklasse gaat vergelijken in FF (25mp) dan moet er in een goed gekozen onderwerp toch wat verschil te zien zijn wat detail betreft, ook in kleuren en DR. Vanaf a2 print moet het verschil groot beginnen te worden. (a2 begint toch het minimum formaat te worden op tentoonstellingen)

FF is zekers niet heiligmakend integendeel, zie maar, een aantal 5dmkii gebruikers voelen zich een beetje bedrogen met de komst van de 7d.

FF heeft kleinere DOF wat meestal een groot nadeel is, je moet goed op voorhand weten wat je zinnens bent te doen met een toestel.

FF heeft voordeel in breedhoek maar APS in tele, en als je het prijsverschil ziet tussen een 400mm of een 600mm tele. Kun je al een mooie camerake met lenzen voor kopen.

FF presteert doorgaans beter op hoge ISO, maar daar zijn er al veel bedrogen uitgekomen, kan goed zijn voor bepaalde toepassingen, maar meestal wordt lage en mid ISO gebruikt, wat perfect mogelijk is de dag van vandaag met APS toestellen.

Comment

FF heeft kleinere DOF wat meestal een groot nadeel is, je moet goed op voorhand weten wat je zinnens bent te doen met een toestel.
                              Dit kom ik vaak tegen....en ik moet eerlijk toegeven dat de info soms overweldigend is en ik niet echt een techneut ben
                              Een kleinere DOF lijkt mij juist een zege..bij het maken van "buiten" portretfoto's. Ik heb een hekel aan gedetailleerde achtergronden en grote scherptedieptes (tenzij ik landschappen fotografeer uiteraard)
                              Ik heb een gekke vraag....bv. mijn 50mm 1.8 lensje....zou die bij een FF toestel anders presteren?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                Als je 12mp FF met 12mp APS gaat vergelijken op lage ISO a3+ formaat gaat er ook weinig verschil zijn. Integendeel het DR van sommige APS-toestellen ligt hoger dan van de huidige 12mp's FF, dus die gaan zelfs beter resultaat geven afhankelijk van het onderwerp uiteraard.
                                Noem eens namen Welke sites gebruik je als referentie?

Comment

Working...
                                X