Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste body voor Natuurfotografie en landschappen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beste body voor Natuurfotografie en landschappen

Beste mensen,

Sinds kort heb ik mijn oude camera verkocht en nu wil ik een goede body waar ik 100% kan genieten. Ik fotografeer vooral natuur, dieren, landschappen, architectuur. Daarnast maak ik graag indoor foto's.

Ik vroeg me nu af welke het meeste geschikte toestel voor mij is.

Ik heb een budget van circa 2500 euro en daarmee wil ik ook een of twee goeie lenzen kopen. (Een macro en een 35 mm) Dat kan ook 2de hands zijn.

Ik kan eventueel nog 1 of 2 maanden wachten...ik wil niet nu iets kopen en het risiko lopen dat over 1 maand een nieuwe bv nikon d700s op de markt schijnt.

Wat zijn jullie meningen? Bedankt alvast voor jullie reacties!
    Last edited by artuzzo; 25 oktober 2009, 21:28.

Re: Beste body voor Natuurfotografie en landschappen

Geen flauw idee.

Comment

Lees je eigen bericht nu nog eens, maar dan met je gedachten "blank".
      Je wilt gewoon een Nikon D700s, of althans, dat is nu voor jou de norm.
      Dus .. "De vraag stellen is haar beantwoorden" he.
      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
        eheheh nee nee, ik wil een tip van mensen die dezelfde soort foto's maken.
        Ik ben op zoek naar ervaringen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
          Lol, had hetzelfde voor, de 50d of 7d, wel jah, toegeven natuurlijk de 7d, maar de wallet moet ook willen hee
          Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door artuzzo Bekijk bericht
            eheheh nee nee, ik wil een tip van mensen die dezelfde soort foto's maken.
            Ik ben op zoek naar ervaringen...
            Ik maak dezelfde soort foto's.
            Kan met alle camera's.

Comment

idd dat soort fotografie kan met elke camera, van de goedkoopste tot de duurste ...
              de lenzen das wa anders.....
              http://www.jvs-photography.be/

Comment

binnen je budget:
                canon 50D + canon 35mm f/1.4 + canon 100mm f/2.8 macro.
                = 800 + 1200 + 500 = €2500.

of alles wat goedkoper:
                2e hands canon 40D + 35mm f/2.0 + 2e hands canon 100mm f/2.8 macro.
                = 550 + 250 + 400 = €1200

scheelt nogal wat. Als je gaat wachten op de D700s dan denk ik dat je met dit budget alleen die camera kan aanschaffen.

Groeten Andreas
                1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Comment

Ik heb een budget van circa 2500 euro en daarmee wil ik ook een of twee goeie lenzen kopen. (Een macro en een 35 mm) Dat kan ook 2de hands zijn.

Ik kan eventueel nog 1 of 2 maanden wachten...ik wil niet nu iets kopen en het risiko lopen dat over 1 maand een nieuwe bv nikon d700s op de markt schijnt

beste,
                  ik sluit me aan bij Andreas' voorstel hierboven beschreven.

als je wacht op de D700s zal je nog wat moeten bijsparen hoor
                  de D700 kost nu ong.1920 € (konijn)
                  de nieuwe "s" versie van dit toestel zal waarschijnlijk toch nog ietskes duurder zijn !!
                  mogelijk is je budget van 2500 € dan al zo goed als op...

mvg
                  dirk.
                  het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

Comment

De voorbeeld van de D700s is alleen een voorbeeld.
                    Wat ik bedoel is anders. Is er een body of beter een sensor die beter presteerd voor dit soort foto's? Ik had gehoord dat een FF sensor beter geschikt is voor landschappen dan bv een cmos. Is dat zo?

Dit is wat ik bedoel. Ik hoef niet per se 2000 euro aan een body uit te geven.
                    Misschien iemand van jullie weet wat het best te doen nu is. Nog even wachten of iets nu kopen en wat dan?

Ik ben namelijk bang dat vlak voor de einde van het jaar een leuke body op de markt komt. Ik wil straks niet zeggen van "**** ik kon nog ff wachten".

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest.

Bedankt iig voor jullie berichten/tips/opmerkingen.

Gr.

Comment

Mijn heel persoonlijke mening: je loopt tegenwoordig altijd het "risico" dat er iets anders / beters op de markt komt vlak nadat je zelf een investering hebt gedaan. Dat is nu eenmaal het nadeel van een snelle technische vooruitgang: koop iets en 6 maanden later (of nog sneller) is het alweer "verouderd". Met de toestellen die vandaag de dag op de markt zijn is de techniek in de meeste gevallen al de beperking niet meer volgens mij. Sterker nog: een camera waarmee 5 jaar geleden goeie foto's gemaakt werden, daarmee maak je vandaag nog goeie foto's (weliswaar niet altijd met hetzelfde gemak).

Daarnaast: investeer in lenzen, die gaan langer mee en zijn belangrijker dan een body. Welke lenzen dat concreet moeten zijn in jouw geval en voor het aangehaalde budget weet ik niet, daar kunnen anderen je hier ongetwijfeld meer mee helpen...
                      www.135mm.be
                      @135mm_leuven
                      info@135mm.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                        Mijn heel persoonlijke mening: je loopt tegenwoordig altijd het "risico" dat er iets anders / beters op de markt komt vlak nadat je zelf een investering hebt gedaan. Dat is nu eenmaal het nadeel van een snelle technische vooruitgang: koop iets en 6 maanden later (of nog sneller) is het alweer "verouderd". Met de toestellen die vandaag de dag op de markt zijn is de techniek in de meeste gevallen al de beperking niet meer volgens mij. Sterker nog: een camera waarmee 5 jaar geleden goeie foto's gemaakt werden, daarmee maak je vandaag nog goeie foto's (weliswaar niet altijd met hetzelfde gemak).

Daarnaast: investeer in lenzen, die gaan langer mee en zijn belangrijker dan een body. Welke lenzen dat concreet moeten zijn in jouw geval en voor het aangehaalde budget weet ik niet, daar kunnen anderen je hier ongetwijfeld meer mee helpen...

Overigens is een nikkor 35mm F/2 behoorlijk verouderd en kan kwa scherpte niet echt goed mee met de modernere primes. Op dx valt dat nog goed mee, maar ff is al heel wat minder naar het schijnt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door artuzzo Bekijk bericht
                          De voorbeeld van de D700s is alleen een voorbeeld.
                          Wat ik bedoel is anders. Is er een body of beter een sensor die beter presteerd voor dit soort foto's? Ik had gehoord dat een FF sensor beter geschikt is voor landschappen dan bv een cmos. Is dat zo?
                          Gr.
                          Het is niet een FF sensor of een CMOS hé.
                          Kijk eerst hier eens: http://forum.belgiumdigital.com/f9/w...ml#post1790656

Comment

alles hangt af van wat je met de foto's uiteindelijk gaat doen.
                            is het voor een fotoboek of om op scherm te tonten en nu en dan is een A3 printje te maken, in dat geval gaan de APS-toestellen zekers voldoen.

Wil je de hoogst mogelijke kwaliteit en daarbij grote prints maken, bvb voor tentoonstelling en zo, dan is het misschien beter ander materiaal te kopen.

Landschapsfotografie stelt zowat de hoogste eisen aan een toestel wat beeldkwaliteit betreft, en toont meestal de zwakheden van een camera/lens.
                            Kijk gewoon eens naar het gras of de bladeren op de bomen, dat wordt gemakkelijk nogal eens een soepeke op foto's. Dit soort fotografie stelt hoge eisen aan detail weergave. (hoge mp)

Daarbij is de kleurrendering ook een sterk bepalende factor, mooie zachte kleurovergangen maken niet zelden de foto.

Landschap maak je best niet in volle zon maar wel s'morgens of s'avonds, je speelt met tegenlicht en schaduwen (zelfde voor architectuur) Dit maakt dat je behoefte hebt aan een zo hoog mogelijk dynamisch bereik, en dat je beschikt over lenzen met zeer goede coating (filtering) en contrast weergave.

Als je dit wilt bereiken is enkel het beste goed genoeg, maar daar hangt ook een prijskaartje aan, de sony a850, a900 en Nikon D3X voldoen als geen ander aan de bovenvermelde eisen, sony heeft daarbij een klein voordeel door hun lenzen en de d3x door betere hoge ISO prestaties (JPEG), maar het grote verschil zit hem in de prijs.

De a850 (25mp,) met zelfde sensor als D3X, kun je momenteel kopen voor 1700euro.
                            Eind van volgende maand zou die in kit samen met de nieuwe sony 28-75 F2,8 lens verkocht worden, naar ik schat, rond de 2200 euro.
                            De a900 +/- 300 euro duurder.

de d700(s) is een mooi alternatief, zal minder detail geven, en ik lees nogal eens dat je moet rekening houden met beperkter dynamisch bereik. Verder kun je nog wat muggenziften over kleuren en kleurendering enzo, maar daar zou ik niet van wakker liggen.

Comment

Een dikke dank aan iedereen voor de tips!
                              Groeten.

Comment

Working...
                              X