Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Concertfotografie

Hoi beste BD'ers,
    Ik heb enkele dagen geleden een Nikon D90 met 18-105mm kitlens aangeschaft. Ik ben super tevreden met mijn aankoop en het schieten van mooie plaatjes begint al aardig te lukken ook al heb ik nog heel veel te leren.
    Mijn vader kan aan een perskaart geraken voor de Golden Years in het sportpaleis op 28 november (+ backstage pas enzo) maar ik weet eigenlijk niet of het met deze lens wel de moeite is om dit aan te nemen. Backstage kan ik misschien wel een paar mooie foto's trekken... Maar tijdens de show?

Hebben jullie ook nog tips?
    Ik ga zoiezo naar de show (boekjesverkopen eerst en daarna wat bij de mannen van het licht rondhangen) en dus leek het mij een leuke kans om het al eens te proberen. Maar als het met deze lens niet lukt, laat ik men D90 even goed thuis

Greetz,
    Kevin

Re: Concertfotografie

zal moeilijk worden denk ik, maar jah proberen kost geen geld he.
    en je leert er zeker 't een en 't ander uit.

wil je toch foto's maken kijk voor een 50f1.8 of de 85 f1.8 goeie lenzen voor een zacht prijsje en gaan je wel een aantal leuke plaatjes bezorgen
    nikon stuff

Comment

In het sportpaleis heb je niet speciaal lichtsterke lenzen nodig. Het aantal millimeters is aan de weinige kant, maar is zeker wel te doen. Ga er maar van uit dat er meer dan genoeg licht op The Tremelo's gaat staan.

Verder, als het je eerste concert is, verwacht er toch maar niet teveel van. De eerste keren concertfotografie is voor het grootste deel van de fotografen als springen in koud water, spartelen, en afwachten of er iets uit komt wat hun echt bevalt. Je leert het vooral door het te doen.

Comment

ik rekende tijdens de eerste concerten/optredens op promiles goeie foto's, nu al in procenten, maar de ervaring is nog steeds niet genoeg om al veel goeie foto's te hebben. Als ik van elk optreden 1 echt goeie foto heb, ben ik al tevreden. Ik hoop met de nodige oefening dit aantal op termijn naar een 15-20tal te kunnen optrekken.

50mm is mijn trouwe bondgenoot tijdens optredens, maar meestal werk ik wel op optredens waar je desnoods op het podium gaat staan en de artiesten vaak tot op enkele meters (1 of 2) kan benaderen. In het sportpaleis gaat dat waarschijnlijk niet gaan.
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Vraagje , is het in Belgie toegestaan om foto's tijdens concerten te maken, hier in Nederland bijna nooit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
            Als ik van elk optreden 1 echt goeie foto heb, ben ik al tevreden
            Hangt er van af wat je een goede foto noemt natuurlijk zelf haal ik er zo'n 3 a 5 gemiddeld - méér dan gewoon een goed belicht en scherp plaatje, bedoel ik

Genre dit bedoel ik http://www.pbase.com/rvdb_mexicano/concerten (recent materiaal na overstap naar PBase)
            Last edited by mexicano; 27 oktober 2009, 14:39.
            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momario Bekijk bericht
              Vraagje , is het in Belgie toegestaan om foto's tijdens concerten te maken, hier in Nederland bijna nooit.
              Hier ook niet hoor, hangt er een beetje vanaf wie de organisator is en welke mensen security doen.

bv in de AB of Botanique en alle grote zalen sowieso niet.
              In Leuven of Gent met een beetje geluk wel. (als het geen al te grote namen zijn).

Om toegelaten te worden op de eerste heb je gewoon connecties nodig.... (ben je nu goed of slecht)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                Hangt er van af wat je een goede foto noemt natuurlijk zelf haal ik er zo'n 3 a 5 gemiddeld - méér dan gewoon een goed belicht en scherp plaatje, bedoel ik

Genre dit bedoel ik http://www.pbase.com/rvdb_mexicano/concerten (recent materiaal na overstap naar PBase)
                het begint met goed belicht en scherp als stap 1 he, " de " foto's dat is nog een andere categorie....
                Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door harryballector Bekijk bericht
                  het begint met goed belicht en scherp als stap 1 he, " de " foto's dat is nog een andere categorie....
                  een niet nader vernoemde vriend van m'n broer werkt voor een e-zine dat rijmt op ology en ik merkte hem op dat hij 90% van de tijd zijn foto's in zwart wit zette en er onnoemelijk veel contrast in stak.
                  Ik vroeg hem 'is dat om te verbergen dat je foto niet scherp is?'
                  De repliek daarop was: 'een foto moet beeldend goed zijn, of hij dan nu scherp is of niet maakt niet uit'
                  Ik (en u) denk er het mijne van.... maar toch blijkt dat er mensen voor zijn stijl vallen, mylo (of milo whatever, die belg met zijn donkere ogen) heeft toch zijn foto's gebruikt voor zijn laatste album.
                  sluit nauw aan bij mijn vorige post hier ;-) 'als je eenmaal de connecties hebt'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                    een niet nader vernoemde vriend van m'n broer werkt voor een e-zine dat rijmt op ology en ik merkte hem op dat hij 90% van de tijd zijn foto's in zwart wit zette en er onnoemelijk veel contrast in stak.
                    Ik vroeg hem 'is dat om te verbergen dat je foto niet scherp is?'
                    De repliek daarop was: 'een foto moet beeldend goed zijn, of hij dan nu scherp is of niet maakt niet uit'
                    Ik (en u) denk er het mijne van.... maar toch blijkt dat er mensen voor zijn stijl vallen, mylo (of milo whatever, die belg met zijn donkere ogen) heeft toch zijn foto's gebruikt voor zijn laatste album.
                    sluit nauw aan bij mijn vorige post hier ;-) 'als je eenmaal de connecties hebt'
                    Bewegingonscherpte kan een concertbeeld dynamischer maken. Als dit gecontroleerd gebeurd, en met wat verbeelding, kan je er dus alles uit maken

Een lichtjes inflitsen op 2e gordijn is ook wel mogelijk om de beweging te bevriezen op het einde van de beweging. Volgens collega fotografen.
                    Maar zelf nog maar één concert gedaan, enkele jaren geleden.
                    En voor mijn eerste ben ik daar best wel tevreden over.

Met een 40D en 70-200 F/4 IS. De exif bevind zich bij elke foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Meneer Vos Bekijk bericht

Hebben jullie ook nog tips?
                      Gewoon doen, ALs je front stage kan staan zeker aan te raden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                        'een foto moet beeldend goed zijn, of hij dan nu scherp is of niet maakt niet uit'
                        Volledig mee akkoord, MAAR dan moet je wél in staat zijn om ook scherpe plaatjes te maken
                        Als het een gewoonte wordt
                        Een voorbeeldje

Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                          Maar zelf nog maar één concert gedaan, enkele jaren geleden.
                          En voor mijn eerste ben ik daar best wel tevreden over.

Met een 40D en 70-200 F/4 IS. De exif bevind zich bij elke foto.
                          Dat is buiten hé, dan kom je met f4 ruim toe !
                          Binnen is soms f2.8 te weinig.

Comment

weg doen
                            Last edited by Jer0en; 12 november 2009, 14:01.

Comment

Working...
                            X