Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D of 1D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verschil tussen 5D en 1D Canon.

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    je hebt groot gelijk. Er zijn inderdaad enorm veel verschillen tussen deze 2 toestellen en elk hebben een ander vakgebied.
    maar hoe kan je nu weten welke richting van fotografie je wil uitgaan als je er nog mee moet beginnen? Na 1 jaar werken met een (goedkoop) instaptoestel zal je tenminste weten of je die snelheid en robuustheid van de 1D reeks nodig hebt, of de kwaliteit en de FF van een 5D reeks. Dit voorkomt een zeer dure foute keuze.

stel nu de TS koopt een 5DmkII en na 6maanden beseft hij (zij?) dat hij(zij) toch voor sportfotografie wil gaan...
    resultaat: 5DmkII verkopen met een pak verlies en een 1DmkIII kopen (of omgekeerd natuurlijk)
    Oh, Matthias, ik probeer alleen maar aan te geven waar in mijn ogen de verschillen zitten. De keuze maken tussen wat voor jou of haar of eender wie als fotograaf doorslaggevend is, die knopen kan ik niet doorhakken. Ik denk dat het beter is dat ze zelf tot de conclusie komt dat ze eventueel nu nog niet kan bepalen wat voor haar belangrijker is of wat binnen haar budget past, dan dat ik of eender wie die knopen in haar of eender wiens plaats gaat doorhakken.

En ook al kan het in de toekomst alle richtingen uitgaan, ik neem aan dat ze zelf al wel een idee heeft waarom dat ze een toekomst in de fotografie ziet zitten. De 'dromen' van een toekomstige reisfotograaf zijn toch heel anders dan de dromen van een toekomstig studiofotograaf. Denk ik (Maar ik geef je geen ongelijk in wat je zegt hoor)

Comment

Re: Verschil tussen 5D en 1D Canon.

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      houd er rekening mee dat die 18-200 op geen van je beide "wenscamera's" past he... niet op de 5D en niet op de 1D...

uiteraard, ga je lenzen bijkopen maar ik weet niet hoe belangrijk je dat vindt dat je je huidige lens kan blijven gebruiken...
      Inderdaad dan kijk je beter naar een 40D of 50D. En als je echt het laatste wilt dan wacht je even op de 7D.

Met die combinatie kan je aardig op weg. Naar je opleiding vordert zal je leren wat je wilt. En welke lenzen je graag wilt hebben.
      Last edited by FotoDirk; 24 september 2009, 00:31.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Re: 5D of 1D

Ik moet merendeel hier ook gelijk geven. Iedereen staat natuurlijk vrij te kopen wat hij/zij wil. Maar als ik naar men eigen evolutie kijk in de afgelopen 2.5jaar ben ik blij dat ik ben begonnen met een eos400D ipv met een pro camera.

2.5jaar gelegden kochte ik mij dus de eos 400 met de 18-55 + 55-250 kitlenzen. Daar ben ik dan mee beginnen rondwandelen in de bossen en velden mits mijn intressegebied natuur was opdat moment. Ondertussen is daar sport bijgekomen.

Na een 3 tal maanden ondervond ik echt wel duidelijk dat ik meestal de 55-250 gebruikte maar dat deze toch nog veeeel te kort was.
        Dan ben ik beginnen rondlezen omtrent een langere tele, en heb toen een 2e hands Sigma 80-400 OS kunnen kopen. Was zeer tevreden van deze lens en heb ze 2jaar met volle plezier gebruikt. Maar in die 2 jaar ondervond ik dat ze slecht focuste wanneer het ging om snel bewegende onderwerpen. Dit bleek dan te komen omdat het geen HSM (High Speed Motor) lens was. Maar toen ik de lens had gekocht had ik daar zelfs nog niet van gehoord. Vandaar de kleine miskoop toen.
        Dan heb ik deze lens dit jaar vervangen gehad door een canon 100-400L, en jawel wegens dit een USM lens was had deze lens inderdaad veel minder moeite om snel bewegende onderwerpen te focussen.

Toen ik de Canon 100-400 gekocht had en ik ging 's avond (of 's morgens) begon ik me meer en meer te ergeren aan een ander probleem. Nl de lage ISO prestatie van men EOS 400d. Dus ik weer opzoek naar een ander toestel.
        MAAR door de 2jaar "ervaring" wist ik wat ik nodig had: goede ISO prestatie, snelle AF, degelijk toestel wegens de buiten situaties, snel berijkbare settings.
        Na wat zoek werk bleek in mijn geval de Nikon D700 de betere keuze te zijn. En heb ik de canon 100-400 die ik net had gekocht terug moeten verkopen om te wisselen.

En dit is wat de meeste mensen hier bedoelen om te starten met een toestel dat een stapje lager staat. Zo spaar je wat budget en kun je gaande weg ondervinden wat je te kort komt. En ga je tegen dat je profesioneel begint perfect weten wat je nodig hebt.

Wat ik echter wel zou doen is opletten met welke lenzen je koopt. WAnt zoals eerder aangehaald hebben de pro toestellen een andere lensaansliuting dan de andere toestellen. Op de pro toestellen passen ALLEEN lenzen met een EF aansluiting. Op de andere toestellen passen ook de lenzen met een EF-S aansluiting.
        Dus als je nu bv een stapje lager gaat van toestel heb je iets meer budget vrij om goede EF lenzen te kopen die je in jouw intresse gebied nodig hebt. (hier omtrent kun je vragen stellen in de objectieven afdeling). Deze lenzen kan je zonder problemen verder gebruiken binnen een paar jaar als je je pro toestel koopt. koop je echter nu EF-S lenzen op het "lagere" toestel, moet je binnen een aantal jaren ook nog eens al je lenzen vervangen.

Voor ik afsluit, zeg ik nogmaals je bent vrij in wat je koopt. Maar door je vraag leek het voor ons vrij duidelijk dat je nog maar net in de fotografie wereld stapte. En in het begin ga je met een pro toestel zeker niet betere foto's maken.
        Veel plezier verder in de foto wereld En hopelijk kunnen we binnekort wat fotowerk van je bewonderen hier op BD.

Comment

Mooi gezegd, en ga idd voor de 7D ziet er ook een tof dingetje uit en vrij recent uitgekomen.
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
            Wat ik echter wel zou doen is opletten met welke lenzen je koopt. WAnt zoals eerder aangehaald hebben de pro toestellen een andere lensaansliuting dan de andere toestellen. Op de pro toestellen passen ALLEEN lenzen met een EF aansluiting. Op de andere toestellen passen ook de lenzen met een EF-S aansluiting.
            .
            Geen verwarring stichten.
            De lensaansluiting is identiek.
            De scheiding is niet pro/niet pro , maar Fullframe, APS-H /Crop APS C

Comment

MAAR door de 2jaar "ervaring" wist ik wat ik nodig had: goede ISO prestatie, snelle AF, degelijk toestel wegens de buiten situaties, snel berEIkbare settings.
              Na wat zoekwerk bleek in mijn geval de Nikon D700 de betere keuze te zijn. En heb ik de canon 100-400 die ik net had gekocht terug moeten verkopen om te wisselen.
              .
              Heb je nu een 600mm lens op die D700?
              Anders snijdt het geen hout.

Comment

5d is een heerlijke camera, ik zie niet in waarom je daar niet mee zou kunnen beginnen. In alle nieuwe dingen moet je tijd steken, in een 'instapmodel' net zo goed als in een andere camera, kwestie van je willen verdiepen in je materiaal.
                De opmerking: straks wil je misschien wat anders (sport ipv studio) en zit je met zo'n camera gaat niet helemaal op. Een instapcamera kost ook nog genoeg geld en verliest z'n waarde (in geld, misschien niet in gebruik) nog veel meer dan een tweedehands 5d of 1d.
                En de opmerking dat je over een aantal jaren misschien werkt met een 'ouderwetse' camera? Als de camera het nog goed doet, is dat toch geen probleem?
                Of je dan een 1d of 5d moet nemen weet ik niet, ik ken de 1d niet. Je zou ze zeker allebei eens moeten proberen, hoe ze in je hand liggen en ook qua gewicht (ik weet niet hoe sterk je bent, maar je zeult al gauw heel wat mee). 1d is zwaarder dan de 5d, het kan zijn dat je dat ook mee laat tellen ( ik fotografeer ook wel eens met een canon 1n, die is vrij zwaar, maar dat went wel).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Geen verwarring stichten.
                  De lensaansluiting is identiek.
                  De scheiding is niet pro/niet pro , maar Fullframe, APS-H /Crop APS C
                  Yep, dit klopt. Bedankt voor de betere formulering.

Heb je nu een 600mm lens op die D700?
                  Anders snijdt het geen hout.
                  Ik zou niet weten waarom het geen hout snijd indien ik geen 600mm zou hebben?
                  Maar als je het werkelijk wil weten. Ik heb nu een 300mm met 1.7tc. Dus 500mm.

Comment

Waarom geen 2e hands 5D?
                    Het is een full-frame camera, en dus geen geklooi met cropfactor. Ik neem aan dat je tijdens de opleiding met allerlei onderwerpen te maken krijgt, dus niet alleen wildlife, waarbij de cropfactor een pré is.
                    Tevens komt full-frame het dichtst bij de "feel" die je hebt met analoog, aangezien de basiskennis en kennis over optiek nog steeds stamt uit het analoge tijdperk.
                    :30D::5D::Sigma 18-50 F2.8 EX DC::Canon 17-40L F4::Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM::Canon 100 F2.8 macro::Canon EF 300L F4 IS::knutselspul:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xar Bekijk bericht
                      Waarom geen 2e hands 5D?
                      Het is een full-frame camera, en dus geen geklooi met cropfactor. Ik neem aan dat je tijdens de opleiding met allerlei onderwerpen te maken krijgt, dus niet alleen wildlife, waarbij de cropfactor een pré is.
                      Tevens komt full-frame het dichtst bij de "feel" die je hebt met analoog, aangezien de basiskennis en kennis over optiek nog steeds stamt uit het analoge tijdperk.
                      ik moet zeggen dat vind ik nu eens een goeie tussenoplossing
                      5DmkIII en wat glas

Comment

Ik zou niet weten waarom het geen hout snijd indien ik geen 600mm zou hebben?
                        Maar als je het werkelijk wil weten. Ik heb nu een 300mm met 1.7tc. Dus 500mm.
                        Omdat de 400mm op een 400D zich als een 640mm gedraagt. Dus als je overstapt op FF dan is het equivalent van die 400mm dus eerder een 600mm.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Omdat de 400mm op een 400D zich als een 640mm gedraagt. Dus als je overstapt op FF dan is het equivalent van die 400mm dus eerder een 600mm.
                          Dat is waar ja, maar waarom zou een 400 op FF een min punt zijn? Het is korter ja, dat is een feit. Maar ik had de lens vooral gekocht voor zijn kwaliteiten. En bij men upgrade van toestel heb ik puur naar de kwaliteiten geken van het toestel. Crop of FF maakte voor mij niet uit.
                          Goed glas is belangrijk, dat hoor je me niet tegen spreken. Maar wat ben je met goed glas als je toestel niet kan volgen aan de omstandigheden waarin je werkt. Vandaar dat ik deze beslissing nam. En ik had men D700 normaal gecombineerd met een Sigma 500, maar op laatste moment heb ik de Nikor af-s 300 2.8 2e hands kunnen vinden.

Comment

Dat is waar ja, maar waarom zou een 400 op FF een min punt zijn? Het is korter ja, dat is een feit. Maar ik had de lens vooral gekocht voor zijn kwaliteiten. En bij men upgrade van toestel heb ik puur naar de kwaliteiten geken van het toestel. Crop of FF maakte voor mij niet uit.
                            .
                            Mag ik even citeren?
                            [kwoot]:
                            Na een 3 tal maanden ondervond ik echt wel duidelijk dat ik meestal de 55-250 gebruikte maar dat deze toch nog veeeel te kort was.
                            [kwoot]

250mm is Equivalent aan 400mm op FF....., veeeel te kort dus.
                            Vandaar mijn vraag over de 600mm.

Comment

Ikzelf zit nu in mijn laatste jaar fotografie. Ik moet zeggen, ik was er al intens mee bezig, nog voor ik het studeerde.. Ongeveer anderhalf jaar voor ik ging studeren had ik een 350D gekocht en had ik gwn de kitlens. Later een 28-105 erop gestoken als allround lens. Dat ging echt goed! Tot halverwege het 2e jaar mijn 350 het begaf. Toen had ik nog meer geleerd over.. alles eigenlijk en wist ik precies welke camera ik wou en waarom (oa fullframe). Omdat ik dringend een camera nodig had heb ik toen snel een 2e hands 5D (mark I) gekocht (in zeer goeie staat, kostte mij toen zo'n 1300 euro) en nog geen moment spijt van gehad (al ben ik nu nog altijd bezig met die af te betalen, piece by piece ), dat komt denk ik omdat ik zo goed wist wat ik wou en waarom.

Dus, gezien mijn ervaringen kan "klein" beginnen echt geen kwaad. Ik zat natuurlijk ook met budgetbeperkingen. Maar mocht ik toen meer geld gehad hebben, dan nog zou ik eerst voor glas gegaan zijn.. Want toen ik mijn 5D kocht was mijn 28-105 geen ****** meer waard (echt.) maar dat wist ik niet dus toen ik die 350 kocht. Ik wil maar zeggen dat je nog zoveel kan leren (en zal leren!), en je dan echt geen raad meer moet vragen aan andere mensen welke camera zij denken dat bij jou past, maar kan je helemaal zelf beslissen. Dat is een heerlijke vrijheid hoor

Maargoed, dat is mijn opinie Mag ik net nog ff vragen waar je studeert?

Groetjes, Jasmijn

Comment

Mag ik even citeren?
                                [kwoot]:
                                [kwoot]

250mm is Equivalent aan 400mm op FF....., veeeel te kort dus.
                                Vandaar mijn vraag over de 600mm.
                                Yep, nu snap ik u punt. Had u doelstelling totaal misvat, mijn excuses. Maar om u gerust te stellen, de 600mm komt er zeker. Enkel heeft het enkele jaartjes spaartijd nodig . Vandaar nu de 300mm met extender.

Comment

Working...
                                X