Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Eerste DSLR (2dehands)
Collapse
X
-
-
Re: Eerste DSLR (2dehands)
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk berichtWaar schrijf ik dat ?
denk va de 450D dat het mss iets minderen zal maar die heeft ook meer Mpixels dan de sony ook
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door HansP Bekijk berichtniet direct naar de 1000D maar je schreef canon dus dacht canon in algemeen
denk va de 450D dat het mss iets minderen zal maar die heeft ook meer Mpixels dan de sony ook
Minder ruizen is veel gezegd... het ruis zal minder snel zichtbaar zijn.
De voornaamste oorzaak van ruis is echter slecht belichten. Zo stond mijn D80 destijds ook aangeschreven als een ruismachine, maar ik maakte er toch heel veel goeie, schier ruisloze foto's mee op hogere iso-waardes.
Of je voor ruis vanaf ISO 500 een bepaalde camera moet laten, ik denk het niet.
Mvg
Chris
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk berichtIk weet zeker dat in het algemeen Canon veel minder ruist dan Sony, ook de oudere toestellen, vanaf de 350D, 400D, 30D. De CMOS-sensor is daar verantwoordelijk voor.
Minder ruizen is veel gezegd... het ruis zal minder snel zichtbaar zijn.
De voornaamste oorzaak van ruis is echter slecht belichten. Zo stond mijn D80 destijds ook aangeschreven als een ruismachine, maar ik maakte er toch heel veel goeie, schier ruisloze foto's mee op hogere iso-waardes.
Of je voor ruis vanaf ISO 500 een bepaalde camera moet laten, ik denk het niet.
Mvg
Chris
denk idd eerder slecht belichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk berichtDe voornaamste oorzaak van ruis is echter slecht belichten.
Mvg
Chris
Ik ben van mening dat de voornaamste oorzaak van de zichtbaarheid van ruis, en vele andere beeldfouten, gezocht moet worden in een te grote projectie van het bestand, die vervolgens op een te korte afstand wordt bekeken.
Ik heb me er zuchtend bij neergelegd dat sommige test sites de mate van ruis testen bij een projectie van 100% op een monitor. Leuk voor een vergelijking tussen camera's, maar voor mij absoluut niet praktijk relevant.
Onlangs stond ik op de fotoclub naast iemand de maandelijkse foto's aan de wand te bewonderen.
Op een gegeven moment haalde hij een vergrootglas tevoorschijn en begon een foto van dichtbij te inspecteren.
Die camera zou ik nooit kopen sprak hij gedecideerd, teveel ruis.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk berichtOnlangs stond ik op de fotoclub naast iemand de maandelijkse foto's aan de wand te bewonderen.
Op een gegeven moment haalde hij een vergrootglas tevoorschijn en begon een foto van dichtbij te inspecteren.
je hebt spijtig genoeg altijd de zogenaamde
mierenneukers
muggenzifters
en tal van ander insectgerelateerde voorstellingen van mensen die te ver zoeken
je moet niet weten hoeveel mensen voor en tegen mijn dell 2408WFP A01 waren ...
uiteindelijk na redelijk slechte en goede comments toch gekocht en supertevreden van !
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk berichtWas dat 'voornaamste' maar waar!
Ik ben van mening dat de voornaamste oorzaak van de zichtbaarheid van ruis, en vele andere beeldfouten, gezocht moet worden in een te grote projectie van het bestand, die vervolgens op een te korte afstand wordt bekeken.
Ik heb me er zuchtend bij neergelegd dat sommige test sites de mate van ruis testen bij een projectie van 100% op een monitor. Leuk voor een vergelijking tussen camera's, maar voor mij absoluut niet praktijk relevant.
Onlangs stond ik op de fotoclub naast iemand de maandelijkse foto's aan de wand te bewonderen.
Men vergeet vaak de beperkingen van de toestellen die we gebruiken. Ook monitors en projectoren hebben inderdaad hun beperkingen, zoals vooral resolutie en contrast. Bij ons in de fotoclub, vragen we inmiddels, zelfs voor projectie op het scherm, dat de afbeeldingen verkleind worden tot 1440 pixels langste zijde. Dit geeft een veel meer correcte weergave dan een full-size foto.
Een foto bekijk je normaal niet met een vergrootglas, en ruis hoeft niet altijd te storen. Als het beeld sterk genoeg is, mag het van mij vol ruis zitten.
Maar... het voornaamste is juist belichten, en je vermijdt een pak ruis. Voordeel aan de Sony's is de ingebouwde beeldstabilisator, die langere sluitertijden toelaat, waarbij je dus lagere ISO-waarden kan aanhouden. Da's altijd een voordeel, dat vooral speelt bij het vastleggen van stilstaande fases.
Mvg
Chris
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
Maar... het voornaamste is juist belichten, en je vermijdt een pak ruis. Voordeel aan de Sony's is de ingebouwde beeldstabilisator, die langere sluitertijden toelaat, waarbij je dus lagere ISO-waarden kan aanhouden. Da's altijd een voordeel, dat vooral speelt bij het vastleggen van stilstaande fases.
Mvg
Chris
zuipt wat meer batterijen dan
kmaak zo meer dan 800 foto's met batterij en soms tijden van 30sec
op mijn site is bijna alles met ISO 100
bij de laatste ben ik iets hoger gegaan ( http://use.dommel.be/unirevisit )
maar merk je niet echt !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk berichtWat bedoel je hier precies mee?
Ik zag overlaatst in de fnac bv een boek liggen: Canon 450D. Ik denk dat het wel handig is als je een boek met allerlei beginnersinfo koopt die nog eens afgestemd is op je eigen model dan.
De interessantste studie- en naslagliteratuur zijn net de niet-merk-specifieke boeken.
- de kunst/techniek van het fotograferen (sluitertijden/diafragma's, alles ivm licht) is hetzelfde voor zowel analoge fotografie in de jaren '60 als digitale fotografie met de allerduurste nieuwe digitale DSLR.
Voorbeeld van een goed boek: Photography in the Digital Age (Robert Hirsch)
- de stap van een goede foto naar een betere foto kan je zetten door goede nabewerking. Ook dit is HELEMAAL cameraONafhankelijk. Ikzelf heb bijvoorbeeld veel opgestoken van Digitale Zwart-Wit fotografie (John Beardworth). Maar ook bij nabewerking is het concept het belangrijkste. Op die manier heb je meer aan een boek/cursus waarin je uitgelegd wordt wat je kan bereiken door het nabewerken van je foto's dan de specifieke uitleg waar welk knopje in photoshop CS4 precies staat.
Comment
-
Dit boek? Light and Lens: Photography in the Digital Age by Robert Hirsch
Op de link pagina van BD staat deze link dfonline.be
Hier kan je terecht voor een beginnersboek in NL.Canon IXUS95IS + wenslijst
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door willydp Bekijk bericht
Ik geef even deze link erbij.
Daar vind je ook een preview (google books nog een onuitputtelijke bron voor heel wat al dan niet volledige fotografieboeken).
Comment
-
Comment