Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste DSLR (2dehands)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste DSLR (2dehands)

Wij raden je toch aan om voor de IS te gaan. Het feit dat de (meeste?) starterskits komen met een lens zonder IS, is waarschijnlijk dat er nog een voorraad onverkochte exemplaren te slijten zijn.

Je vraag "waar die f/2.8 voor staat" is inmiddels beantwoord. Mijn 17-55 kan over zijn hele lengte op f/2.8 gebruikt worden. Jouw 18-55 IS heet voluit: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, waar de f-waarden aangeven dat f/3.5 kan gebruikt worden bij 18mm, maar dat bij 55mm het maximum diafragma f/5.6 is. Je kunt wel een kleiner diafragma (groter f-getal) instellen, b.v. f/11, maar je kunt (bij 55mm brandpuntsafstand) niet verder open gaan dan f/5.6.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ter aanvulling:
      f-getal/diafragma diafragma

Ik ben het met LesC eens, zeker IS kopen, voor het kleine prijsverschil niet twijfelen.
      Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Wat denk jullie van deze aanbieding:

Oorspronkelijk geplaatst door HansP
        hey faun

Ik heb een sony Alpha 300 van 1j tekoop staan

alles zit erbij !
        een 18-70 lens
        een 50-200mm lens
        een draagtas van lowepro
        2 compact flash kaarten ( 2gb en 4gb )
        een handige boek met alle uitleg over de camera ( appart gekocht )
        een statief met draagzak van bilora

maw een ideale starterskit

ben zeer tevreden met de camera maar wil upgraden

de prijs is rond de 550 , is licht bespreekbaar

Comment

Ik denk dat dat een prima set is om te starten.

Je hebt meteen het hele bereik, én beeldstabilisatie voor al je lenzen, en de best mogelijk toepassing van liveview in een instap-dslr, en de DRO-toepassing (die ervoor zorgt dat je jpeg's meteen minder zwart of wit-uitgebrande vlekken krijgen: vind ik persoonlijk héél handig).
          Bovendien is de a300 prima gebouwd en qua ergonomie en menu's goed doordacht.
          Ook niet te klein trouwens, zodat het ook voor iets grotere handen nog een leuk toestel is. De nieuwe a330 is op dat vlak minder handig voor mij: te kleine body en minder handige grip.

Verder ben je aan een statief, draagzak en geheugenkaartjes ook gauw wat geld kwijt.
          Het enige dat je met deze set mogelijk mist, is een extra flitser. Maar die zijn tweedehands ook niet moeilijk te vinden (bv. Minolta 3600HSD/Sony 36).

Succes met je keuze.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            Ik denk dat dat een prima set is om te starten.

Je hebt meteen het hele bereik, én beeldstabilisatie voor al je lenzen, en de best mogelijk toepassing van liveview in een instap-dslr, en de DRO-toepassing (die ervoor zorgt dat je jpeg's meteen minder zwart of wit-uitgebrande vlekken krijgen: vind ik persoonlijk héél handig).
            Bovendien is de a300 prima gebouwd en qua ergonomie en menu's goed doordacht.
            Ook niet te klein trouwens, zodat het ook voor iets grotere handen nog een leuk toestel is. De nieuwe a330 is op dat vlak minder handig voor mij: te kleine body en minder handige grip.

Verder ben je aan een statief, draagzak en geheugenkaartjes ook gauw wat geld kwijt.
            Het enige dat je met deze set mogelijk mist, is een extra flitser. Maar die zijn tweedehands ook niet moeilijk te vinden (bv. Minolta 3600HSD/Sony 36).

Succes met je keuze.
            ik heb de 3600hds erop staan en doet goed zijn werk erop
            de flitser erop doet ook wel redelijk zijn werk maar niet veel bereik natuurlijk

Comment

Dus de keuze tussen een 1000D en deze Sony Alpha 300 moet ik eerder naar de Sony gaan?

Comment

Ik denk dat niemand die keuze voor jou kan maken.
                Je kiest tussen een nieuw toestel (met twee jaar garantie?) en een waarschijnlijk goede tweedehands. Bij het nieuwe toestel moet je nog objectieven kopen (op z'n minst eentje), terwijl je bij de occasie onmiddellijk aan de slag kan.
                Het enige probleem dat ik eventueel zie (zowel voor nieuwe C als tweedehands S) is dat je je met een dSLR een beetje in een bepaald merk "inkoopt". Objectieven en andere accessoires voor de ene zijn niet meteen bruikbaar op de andere. En wat biedt de tweedehandse markt?

Dat zijn vragen die jij voor jezelf zult moeten beantwoorden.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Op marktplaats vind je al zeeer veel minolta glas in goede qualiteit!!

Comment

Goh die eeuwige twijfel, het lijkt me alleszinds een goed voorstel. Maar sommigen geven mij de raad om eerder canon voor latere lenzen. Maar stel dat ik echt wil verdergaan hierin, dan ga ik toch nieuwe body nodig hebben?

Ik laat zo snel mogelijk iets weten HansP

Comment

Als je op BD kijkt bij "aangeboden", zal je van Canon het meest tweedehandsmateriaal vinden. Een reden ga ik er niet achter zoeken.

Comment

Bij die Sony, is zo'n externe flitser nodig?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
                          Bij die Sony, is zo'n externe flitser nodig?
                          Zeker niet sneller als bij da canon...
                          Ik heb mij ook zot laten maken tot en met en heb voor de keuze gestaan van canon 350d,nikon d60 en de a300
                          Wat mij de doorslag gaf was dat de sony body groter was als beide anderen en veel makkelijker en fijner vast te houden was!

De canon 1000d kun je in mijn ogen slecht vergelijken met de a300 ... De 1000d is een goedkope instapper terwijl de a300 toch al wel een degelijk toestel is zoals de canon 450d
                          Je kan hier blijven over twijfelen... Heb dit ook gehad hoor

Het is je eigen keus wat je wil natuurlijk...

Als je in de buurt woont mag je mijn cam altijd eens komen testen natuurlijk!

Canon glas vind je veel 2e hands , nikon glas vind je veel 2e hands en sony/nolta glas vind je ook veel 2e hands

Dus keuze genoeg daarin

En onthoud dit: het is de fotograaf die de foto mooi maakt... Niet de body of lens!

Succes met je keuze nog

Comment

De Sony A300 heeft mij bijna overtuigd, ik heb echter toch enkele opmerkingen/vragen..

- Klopt het dat de Sony A300 soms ruisproblemen heeft bij bepaalde ISO waardes?
                            - 2dehandsmarkt voor Sony veel slechter is dan Canon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
                              De Sony A300 heeft mij bijna overtuigd, ik heb echter toch enkele opmerkingen/vragen..

- Klopt het dat de Sony A300 soms ruisproblemen heeft bij bepaalde ISO waardes?
                              - 2dehandsmarkt voor Sony veel slechter is dan Canon.
                              Bij de Sony zal het ruis zich bij iets lagere iso's tonen dan bij de Canon. De in de Canon's en in de meeste Nikons van de laatste reeks, gebruikte sensor, is een CMOS-sensor, die in het algemeen toelaat iets hoger in de ISO's te gaan.
                              Ruisproblemen krijg je echter met elke camera als je niet correct belicht, en ruis kan je vermijden met elke camera, als je correct belicht.

BD is geen afspiegeling van de tweedehandsmarkt, maar als je op BD Kijkt bij aangeboden, zie je heel veel attributen van het merk Canon staan, iets minder van Nikon, en nog minder van Sony. Je moet echter niet enkel naar Sony kijken, maar ook naar de lenzen van Minolta, waarvan de meeste op de Sony-body's passen. Heel veel ex-Minolta gebruikers, zijn daarom naar Sony overgestapt.
                              Waarom er meer te koop is van Canon en Nikon is gewoon omdat die spelers een groter marktaandeel vertegenwoordigen. Er wordt meer aangeboden, maar er zijn ook meer afnemers...

Je bent begonnen bij Canon, en je bent door dit topic bij Sony gekomen. Er zijn nog drie spelers die je buitenspel zet... Nikon, Olympus en Pentax. Bij Olympus vind je nieuw voor €400 combinaties met kitlens, en die toestellen en lenzen zijn helemaal niet slecht.
                              Ongeacht van welk merk je je eerste camera koopt, weet dat je niet enkel investeert in een camera, maar ook in een systeem. Kies je voor Canon, dan ga je waarschijnlijk bij Canon blijven en dat geldt evenzeer voor de andere merken. Een overstap van merk houdt immers in dat je niet enkel een andere camera moet kopen, maar ook andere lenzen, eventueel een andere flash...

Mijn idee... Sony is één van de spelers op de DSLR-markt, maar dankt zijn aandeel voornamelijk aan de ex-Minolta gebruikers, waarbij Minolta in het analoge tijdperk een grote speler was. Voordelen van de Sony zijn...
                              - in de meeste toestellen ingebouwde beeldstabilisator
                              - geen slechte lenzen, en ook bij Tamron en Sigma heb je een aanbod voor Sony, waarbij je nog voordeel haalt uit de ingebouwde beeldstabilisator van het toestel;
                              - toch wel wat keuze in het tweedehandsaanbod aan lenzen, vooral bij MInolta

Toch geef ik je de raad... stap eens een grote fotozaak binnen, en neem die dingen eens ter hand. Je hoeft niet te kopen, maar "het gevoel", "de pak" laat me zeggen, speelt ook mee. Het éne toestel is flink kleiner dan het andere, het materiaal is anders en voelt anders aan... m.a.w. voor je koopt, weet wat je in je handen gaat krijgen, zonder dat je daar nadien al spijt van moet hebben.
                              Mij ligt een Sony minder dan een Nikon. Ik heb er toevallig dit weekend even met een Sony uit de 300 reeks een paar foto's gemaakt. 't Is geen slecht toestel, het voelt mij te licht en te plastiekerig aan, maar het werkte wel heel aangenaam. Eén van mijn buren had dit toestel gekocht, omdat hij nog Minolta lenzen had.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                                Bij de Sony zal het ruis zich bij iets lagere iso's tonen dan bij de Canon. De in de Canon's en in de meeste Nikons van de laatste reeks, gebruikte sensor, is een CMOS-sensor, die in het algemeen toelaat iets hoger in de ISO's te gaan.
                                Ruisproblemen krijg je echter met elke camera als je niet correct belicht, en ruis kan je vermijden met elke camera, als je correct belicht.

BD is geen afspiegeling van de tweedehandsmarkt, maar als je op BD Kijkt bij aangeboden, zie je heel veel attributen van het merk Canon staan, iets minder van Nikon, en nog minder van Sony. Je moet echter niet enkel naar Sony kijken, maar ook naar de lenzen van Minolta, waarvan de meeste op de Sony-body's passen. Heel veel ex-Minolta gebruikers, zijn daarom naar Sony overgestapt.
                                Waarom er meer te koop is van Canon en Nikon is gewoon omdat die spelers een groter marktaandeel vertegenwoordigen. Er wordt meer aangeboden, maar er zijn ook meer afnemers...

Je bent begonnen bij Canon, en je bent door dit topic bij Sony gekomen. Er zijn nog drie spelers die je buitenspel zet... Nikon, Olympus en Pentax. Bij Olympus vind je nieuw voor €400 combinaties met kitlens, en die toestellen en lenzen zijn helemaal niet slecht.
                                Ongeacht van welk merk je je eerste camera koopt, weet dat je niet enkel investeert in een camera, maar ook in een systeem. Kies je voor Canon, dan ga je waarschijnlijk bij Canon blijven en dat geldt evenzeer voor de andere merken. Een overstap van merk houdt immers in dat je niet enkel een andere camera moet kopen, maar ook andere lenzen, eventueel een andere flash...

Mijn idee... Sony is één van de spelers op de DSLR-markt, maar dankt zijn aandeel voornamelijk aan de ex-Minolta gebruikers, waarbij Minolta in het analoge tijdperk een grote speler was. Voordelen van de Sony zijn...
                                - in de meeste toestellen ingebouwde beeldstabilisator
                                - geen slechte lenzen, en ook bij Tamron en Sigma heb je een aanbod voor Sony, waarbij je nog voordeel haalt uit de ingebouwde beeldstabilisator van het toestel;
                                - toch wel wat keuze in het tweedehandsaanbod aan lenzen, vooral bij MInolta

Toch geef ik je de raad... stap eens een grote fotozaak binnen, en neem die dingen eens ter hand. Je hoeft niet te kopen, maar "het gevoel", "de pak" laat me zeggen, speelt ook mee. Het éne toestel is flink kleiner dan het andere, het materiaal is anders en voelt anders aan... m.a.w. voor je koopt, weet wat je in je handen gaat krijgen, zonder dat je daar nadien al spijt van moet hebben.
                                Mij ligt een Sony minder dan een Nikon. Ik heb er toevallig dit weekend even met een Sony uit de 300 reeks een paar foto's gemaakt. 't Is geen slecht toestel, het voelt mij te licht en te plastiekerig aan, maar het werkte wel heel aangenaam. Eén van mijn buren had dit toestel gekocht, omdat hij nog Minolta lenzen had.

Mvg

Chris
                                denk toch niet dat een 1000D minder gaat ruisen dan de A300 hoor ... integendeel

nuja , het blijft persoonlijk ook he ...
                                je hebt pro nikon en canon , pro sony .... die raden altijd dat merk aan natuurlijk...

spijtig genoeg kan je niet meer de A300 testen in de winkel want die is beduidelijk beter dan de nieuwe A320 en 330.

Comment

Working...
                                X