Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a500-a550

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Sony a500-a550

Oorspronkelijk geplaatst door vincefra Bekijk bericht
    Wat me niet echt verleid heeft:
    - de scherpte (kan wel eens de standaard kit lenzen zijn die het laten afweten ...)
    - gebruiksgemak te veel via menu's ... (maar dat is waarschijnlijk omdat ik nieuw ben met sony ...)
    In mijn post hierboven kan je zien welke scherpte je kan behalen.
    Voor minder menu's moet je naar een A700 of hoger gaan, maar dat went wel.
    about.me/stijnv

Comment

Dus de lens is de fout ... te zacht ...
      (ben wel onder de indruk van wat mogelijk is ... no nog sparen voor een betere lens)

Comment

Dus de lens is de fout ... te zacht ...
        (ben wel onder de indruk van wat mogelijk is ... no nog sparen voor een betere lens)
        Welke lens (of lenzen) heb je toevallig?

Comment

Uit zijn vorige posts zou ik afleiden dat hij de A550 kitlenzen heeft (meervoud, dus: ), namelijk de 18-55 en de 55-200 (beide SAM lenzen). Op zich geen zéér slechte kitlenzen, maar langs de andere kant kan je voor dat geld ook niet echt vragen om G-serie kwaliteit.
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Klopt ... zijn die twee lenzen ...

Zoals Joris zegt, niet zéér slecht, maaar ik zal deze ook maar gebruiken voor huis - tuin - keuken fotografie ... (zeg maar de familiefeestjes ... )

Nog even sparen en dan voor een G-serie of Carl Zeiss lens gaan ... iemand ervaring met de CZ 24-70 ?

Of met lenzen van sigma / tamron / tokina / ... voor sony reeks?
            Last edited by vincefra; 16 november 2009, 06:31.

Comment

Nog even sparen en dan voor een G-serie of Carl Zeiss lens gaan ... iemand ervaring met de CZ 24-70 ?
              Die 24-70mm is erg goed, maar ook (heel) erg duur. Daar komt bij dat ik'm op een cropcamera niet breed genoeg vind. Ik zou dan eerder gaan voor de Zeiss 16-80mm.

Of met lenzen van sigma / tamron / tokina / ... voor sony reeks?
              [/QUOTE]

De Tamron 17-50mm is een populair alternatief voor de kitlens.
              about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht

De Tamron 17-50mm is een populair alternatief voor de kitlens.

Ik ben eigenlijk niet op zoek naar een alternatief voor de kitlens (die zijn goed voor wat ze zijn).
                Persoonlijk ben ik gewoon om te werken met nikormat lenzen (pin sharp en handige lenzen, wegen alles samen een ton, ... ), werkte op de D60 (die in de familie nu doorgaat), ... en ga ik nog verder gebruiken op mijn oude nikormat body's (prachtige en stevige mechaniek ...).

Vooral de kwaliteit van die lenzen waren goed ... zeer scherp beeld, stevig gebouwd, heldere lenzen, ... maar dan wel zonder AF (bestond toen nog niet ... ).

En dat zie ik in uw voorbeeld ook terug (met uw zeiss lens gamaakt).

Ja, Zeiss heeft ook zijn prijs, en vandaar mijn zoektocht om dit te vinden in de alternatieve merken ...

Comment

Ja, Zeiss heeft ook zijn prijs, en vandaar mijn zoektocht om dit te vinden in de alternatieve merken ...
                  Ik vind de tests op photozone altijd heel nuttig. Je kan daar de scherpte tussen verschillende lenzen vergelijken m.b.v. de MTF-waarden (genomen op meerdere brandpunten en diafragma's).
                  about.me/stijnv

Comment

Twee foto's:

is van mijn oud toestel
                    Camera Model: FinePix S9500
                    Exposure Time: 1/220 sec
                    F-Number: f/3.8
                    Exposure Program: Normal Program
                    ISO Speed Rating: 200
                    Focal Length: 25.00 mm

Camera Model: DSLR-A550
                    Exposure Time: 1/25 sec
                    F-Number: f/4.0
                    Exposure Program: Normal Program
                    ISO Speed Rating: 1600
                    Focal Length: 75.00 mm

beiden snel bewerkt met iphoto (dus een beetje rommelig) ...
                    Opvallend is dat de tweede foto in zeer lage lichtomstandigheden uit de hand getrokken is zonder flits met 75mm focaal ... en dat maakt het voor mij elke euro waard.
                    Nagenoeg geen ruis te vinden, goede tonaliteiten, goed detail en scherpte (kijk eens hoe goede controle over de witte partities van de sjaal), kunnen spelen met diepte ...

Bij een crop van de sjaal bvb. of van het haar ga je zien dat er een beetje soft is ... maar dat leent zich dan ook uitstekend voor fotografie van mensen ...
                    Last edited by vincefra; 16 november 2009, 21:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                      Ik vind de tests op photozone altijd heel nuttig. Je kan daar de scherpte tussen verschillende lenzen vergelijken m.b.v. de MTF-waarden (genomen op meerdere brandpunten en diafragma's).
                      Toffe en informatieve site
                      Nu wil ik dat liever horen van mensen uit de praktijk, en niet van wetenschappelijke testen en grafieken (weet zelf te goed hoe je een grafiek of test kunt verdraaien ... ).

De G reeks krijgt wel zeer goed rapport ... en de prijzen zijn aanvaardbaarder dan die CZ'kes ... (CZ wordt verkocht per gewicht zeker )

Ik zal eens een paar lenzen testen, maar dat zal voor volgend jaar zijn.

Comment

Waar ik regelmatig ook eens op kijk is http://www.slrgear.com. Commentaar voor scherpte, AF-snelheid, chromatische aberratie, vervorming,...ook altijd een lijstje met mogelijk alternatieven voor een bepaalde lens.

Met er net op te kijken ben ik jaloers dat Sony geen lens heeft in de klasse van de Canon 15-85mm IS USM...da's echt een superhandig bereik. If only that CZ 24-70 would be a bit cheaper...
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                          Met er net op te kijken ben ik jaloers dat Sony geen lens heeft in de klasse van de Canon 15-85mm IS USM...da's echt een superhandig bereik.
                          En de Sony DT Carl Zeiss 16-80mm f/3.5-4.5 dan?
                          about.me/stijnv

Comment

Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar toch...aan de grafieken te zijn qua sharpness op SLRGear lijkt me de Canon scherper. De Sony CZ kan je ook zo scherp krijgen door richting f/8 te gaan, de Canon is scherper wide-open. Ik lees hier op het forum vrij goede dingen over de 16-80, maar toch.Nuja, 't gras is altijd groener aan de overkant zeker ? Ik ben niet van plan om over te stappen...alleen iets in die klasse qua kwaliteit zou leuk zijn - scherper wide-open vooral dan.

Enfin, terug on-topic...voordat we hier een kwade moderator achter ons aan hebben .

Comment

De reviews van beide lenzen op photozone scheppen toch een ander beeld.
                              about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                                Waar ik regelmatig ook eens op kijk is http://www.slrgear.com. Commentaar voor scherpte, AF-snelheid, chromatische aberratie, vervorming,...ook altijd een lijstje met mogelijk alternatieven voor een bepaalde lens.

Met er net op te kijken ben ik jaloers dat Sony geen lens heeft in de klasse van de Canon 15-85mm IS USM...da's echt een superhandig bereik. If only that CZ 24-70 would be a bit cheaper...

zeer toffe site, vooral de alternatieven lijkt me leuk dat ze hierover vertellen.

Comment

Working...
                                X