Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a500-a550

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Sony a500-a550

Als ik die MTF waarden op Photozone (inderdaad, interessante website) bekijk in het breedhoekbereik - 15/16-24mm - is de CZ an sich zeker geen slechte lens. Maar de Canon is scherper in het algemeen, en zeker naar de hoeken toe (zie verschil op 16 en 24mm onder extreme). Even de cijfers overgetypt.

16mm @ f/3.5 (CZ-Sony)
    Center 2252
    Border 2054,5
    Extreme 1607,5

15mm @ f/3.5 (Canon)
    Center 2548
    Border 2113
    Extreme 2070

24mm @ f/4 (Canon)
    Center 2401
    Border 2060
    Extreme 2014

24mm @ f/4 (CZ-Sony)
    Center 2251
    Border 1907
    Extreme 1580
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
      Als ik die MTF waarden op Photozone (inderdaad, interessante website) bekijk in het breedhoekbereik - 15/16-24mm - is de CZ an sich zeker geen slechte lens. Maar de Canon is scherper in het algemeen, en zeker naar de hoeken toe (zie verschil op 16 en 24mm onder extreme). Even de cijfers overgetypt.

16mm @ f/3.5 (CZ-Sony)
      Center 2252
      Border 2054,5
      Extreme 1607,5

15mm @ f/3.5 (Canon)
      Center 2548
      Border 2113
      Extreme 2070

24mm @ f/4 (Canon)
      Center 2401
      Border 2060
      Extreme 2014

24mm @ f/4 (CZ-Sony)
      Center 2251
      Border 1907
      Extreme 1580
      Ik weet niet van welke lenzen je dit hebt gehaald Maar lenzen van de verschillende cameramerken kan je niet onderling vergelijken, simpelweg omdat er verschillende camera's met een verschillend aantal megapixels worden gebruikt...maw hoe meer megapixels, hoe hoger de resolutie, tot op zekere hoogte ongeacht de lens!

Je moet dus geen 15 megapixels gaan vergelijken met 12 megapixels of iets dergelijks Vergelijk dezelfde lens bij canon maar eens tussen de 8mp eos 350D en de 15mp eos Bv haalt dezelfde 17-85 minder dan 2000 lijntjes op de 8mp eos terwijl diezelfde lens op de 15mp body 2400 lijntjes haalt (of iets dergelijks...) Doe de vergelijking zelf maar eens

Zowat elke NIEUWE lens die Sony heeft uitgebracht van het G of CZ type is klasseleider...Toch wel KNAPPE prestatie van Sony (en CZ)!

Comment

Even verduidelijken, het gaat om die Canon 15-85 IS USM en de Sony Carl Zeiss 16-80.

Misschien moeten we een topic opstarten, "Hoe lenzen te vergelijken..." .
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Even verduidelijken, het gaat om die Canon 15-85 IS USM en de Sony Carl Zeiss 16-80.

het probleem is dat je die test rapporten een beetje moet interpreteren.
          photozone heeft geen materiaal om lenzen ten gronde te testen, net zoals de meeste andere amateur review sites. Testen worden uitgevoerd met gewone fototoestellen. Voor de Carl-Zeiss was dit met de a100 10mp, voor de canon is de 7d 18mp gebruikt.
          de resolutie van die lenzen, in het centrum althans, overschrijdt de resolutie van de camera's, of zou toch moeten, de limiet van de camera noemt men de "Nyquist Frequency". Normaal zou men die moeten aanduiden in de grafieken.

Je kunt ook zien dat buiten het centrum beide lenzen ongeveer hetzelfde presteren.
          Dwz dat volgens de photozone testen 15-85 canon lens op een 18mp toestel, buiten het centrum niet veel meer detail zal geven dan op een 10mp toestel, en dat je enkel in het centrum voordeel hebt met hogere mp's.De lenzen zijn de limiterende factor.

7d-15-85

als je dit beeld bekijkt zie je toch wat vignetting en als je naar de bomen kijkt zie je dat er veel onscherpte is.

op dit beeld zie je de onscherpte pas in de uiterste hoeken, met een 18mp toestel zou je dit waarschijnlijk vlugger zien.

Comment

Mijn euro viel bij het typen van mijn laatste zin van mijn vorige post Maar had het niet meer aangepast...

Feit blijft dat je niet tussen de verschillende merken zomaar kan vergelijken...je moet er een zekere interpretatie aan geven, zoals bv de verhouding nemen van de scherpte van de hoeken tov het centrum (dus hoeveel je verliest naarmate je verder van het centrum gaat), of gewoon foto's vergelijken...etc Puur op cijfers is het simpelweg fout om te vergelijken

Comment

Ik snap het nut niet van vergelijking van twee lenzen die bestemd zijn voor een andere body met andere montagering (dus niet compatiebel zijn).

Wat als canon beter is, heeft dat meerwaarde voor een sony body bezitter (of andersom)?

Eerlijk gezegd, Canon is beter dan sony, maar heeft ook een prijskaartje dat mee gaat ... reden dat ze beter zijn is omdat de top 2 (canon / nikon) veel meer ervaring hebben met top professionals ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vincefra Bekijk bericht
                Ik snap het nut niet van vergelijking van twee lenzen die bestemd zijn voor een andere body met andere montagering (dus niet compatiebel zijn).

Wat als canon beter is, heeft dat meerwaarde voor een sony body bezitter (of andersom)?

Eerlijk gezegd, Canon is beter dan sony, maar heeft ook een prijskaartje dat mee gaat ... reden dat ze beter zijn is omdat de top 2 (canon / nikon) veel meer ervaring hebben met top professionals ...
                denk niet dat je goed op de hoogte bent, Carl-Zeiss is een van de meest gerenommeerde lensbouwers ter wereld. Sony werkt al jaren samen met Carl-Zeiss, heeft geweldig moeten investeren om te voldoen aan de strenge optische kwaliteitsnormen van CZ, daarbij hebben ze een van de betere lens bouwers in japan overgenomen met name Minolta. Veel van de huidige Sony lenzen zijn aangepaste Minolta lenzen met Sony label, vandaar die sublieme en zeer gegeerde kwaliteit.
                Is ook een reden dat sony lenzen duurder zijn dan Canon, en ongeveer in dezelfde prijscategorie zitten als de nikon lenzen.
                Als de a900-a850 beter presteert dan tot 4 maal duurdere toestellen zoals de d3x en de 1dmskIII, qua contrast, scherpte, detail en kleur, komt dit gedeeltelijk ook door de kwaliteit van hun toplenzen. Is ook de reden waarom sommige top pro fotografen overstappen naar sony.
                Daarbij is Sony ook medeigenaar (hoofaandeelhouder) van Tamron.

de canon 18-85 kan misschien beter zijn dan de CZ 16-80, dat weet ik niet, de lenzen zullen wat resolutie betreft elkaar waard zijn , maar dan heb je ook nog contrast en kleurweergave waar je rekening moet mee houden.
                De mechanische kwaliteit van de canon verwacht ik wel van beter te zijn.
                Last edited by puerte; 20 november 2009, 09:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Is ook de reden waarom sommige top pro fotografen overstappen naar sony.
                  Dat is ook het eerste wat ik daarvan hoor ...
                  Misschien afhankelijk wat je top pro noemt ???
                  Ik ben er tot nu toe enkel tegengekomen die met Nikon/Canon werken

Comment

Goh, dat hangt inderdaad ervan af wat je topfotografen noemt ().

Toegegeven, ik heb in Duxford in de press enclosure gestaan en daar was het merendeel Canon en Nikon, een enkele Pentax, en ik als enige met de 70-400G.
                    Voor een hoop geld aan fotomateriaal dat daar stond, dus. Niemand die ooit mijn lens gezien had, nadat ze die eens even in de hand hadden gehad en geprobeerd stonden ze wel even perplex...en ik denk dat quasi iedereen daar Bigma-achtige of L-lenzen of AF-S van Nikon had. Het marktaandeel is gewoon groter. Mijn schatting: 80 procent Canikon (fifty-fifty ongeveer), dan Sony en Pentax.

Fotootje van ter plaatse (met zo'n kaliber lenzen stond quasi iedereen daar):
                    (uit mijn artikel van Flying Legends van juli dit jaar)
                    Last edited by JorisVdB; 20 november 2009, 14:03.

Comment

Sony heeft optisch dus een zeer goede speler in huis ...

Wat met de service naar de pro's toe ..; zowel canon als nikon hebben pro contract mogelijkheden ... heeft sony dat ook?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vincefra Bekijk bericht
                        Sony heeft optisch dus een zeer goede speler in huis ...

Wat met de service naar de pro's toe ..; zowel canon als nikon hebben pro contract mogelijkheden ... heeft sony dat ook?
                        Je hebt wel de mogelijkheid om extra pro-waarborg contract te nemen bij aankoop a900, zal waarschijnlijk onmiddellijke vervanging van materiaal inhouden.
                        Maar Sony heeft geen systeem zoals CaNikon om bij grote evenementen daar reserve materiaal ter beschikking te stellen, misschien wel gratis op die evenementen die ze zelf sponsoren dat weet ik niet. Sony richt zich ook niet op die doelgroep, de doelgroep van (de echte) D3 en 1dmk gebruikers. Dat zijn typische toestellen voor journalistieke (reportage) doeleinden. Met de A900/a850 richt sony is op studio, portret, mode, landschap en fine art fotografie. en het zijn momenteel de DSLR's die daar de hoogste kwaliteit leveren.
                        Last edited by puerte; 20 november 2009, 12:39.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                          Dat is ook het eerste wat ik daarvan hoor ...
                          Misschien afhankelijk wat je top pro noemt ???
                          Ik ben er tot nu toe enkel tegengekomen die met Nikon/Canon werken
                          Waarschijnlijk ga je niet vlug top pro's tegen komen, zoveel zijn er ook niet in Belgie.
                          weet natuurlijk ook niet in welke milieus je begeeft, maar ik denk dan bijvoorbeeld aan Nigel Baker enzo. http://www.youtube.com/watch?v=BeguF...layer_embedded
                          Nigel is misschien niet het beste voorbeeld maar er zijn er andere van het zelfde kaliber.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                            De autofocus van de 5-serie zou 30% sneller en 30% accurater zijn dan die van de 2/3-serie.
                            volgens David Killpatrick is de AF van de a550 nauwkeuriger dan van de canon 7d

"I was testing the A550 alongside the Canon 7D. The A550 consistently focused more accurately than the 7D on almost all subjects. Even using wide area focus mode, the focused zone actually corresponded with the active sensors shown in the finder. With spot focus, the chosen subject was always perfectly sharp, using a wide range of lenses."

Comment

@ Stijn

Wat zijn je laatste bevindingen, nu je de camera enkele weken hebt? (bv tov je A200)
                              Een vooral met name beeldkwaliteit op iso 200...? (of zelfs de iso 200 van de A550 tov iso 100 van de A200 met dezelfde lens of zo)

Alle info is leuk!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                volgens David Killpatrick is de AF van de a550 nauwkeuriger dan van de canon 7d

"I was testing the A550 alongside the Canon 7D. The A550 consistently focused more accurately than the 7D on almost all subjects. Even using wide area focus mode, the focused zone actually corresponded with the active sensors shown in the finder. With spot focus, the chosen subject was always perfectly sharp, using a wide range of lenses."
                                Er zijn zelf "wel wat mensen" die nu birds in flight liever doen met de A550 dan met hun A700...meer "keepers"
                                De A7x0 wordt iets mooi

Comment

Working...
                                X