Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het grote Pentax K-7 topic

1.Humm, ik probeer de Ok knop als "AF disable" te programmeren, maar 'k vind het niet direct!
    Dit om snel en goed met de quickshift te kunnen bijwerken, bij moeilijke AF gevallen.
    Nu gaat dat ook, maar als ik dan de foto wil nemen wordt de AF weer bijgesteld, natuurlijk door de half-way press.
    Iemand.....?
    Added: gevonden, moest via de AF knop gedaan worden!

2. Betreft de D-BG4
    Kan daar buiten de werkbatterij ook nog een extra batterij + SD kaart in weggeborgen worden, of begrijp ik dat verkeerd?
    Added; Qua uiterlijk blijkt deze grip niet erg populair te zijn!
    Is'm zo mottig om naar te kijken?
    Op dit plaatje past hij toch bij de looks & uitvoering van de K-7
    SF
    Last edited by StoneFree; 31 oktober 2009, 14:36.
    00.00 Gone

Comment

Mijn kleine Pentax K-7 review!

Dat is zowat de beste beslissing die ik dit jaar heb genomen.
      Nu met die pareltjes van Limited objectieven, durf ik te zeggen “It all comes nicely together”
      Zo zie je maar dat al die big reviews eigenlijk niets of toch weinig voorstellen!
      Sommige con’s waren gewoon hilarisch te noemen qua vergezochtheid!
      De Pentax k-7 is het toestel voor de tegendraadse fotograaf die zich wat van de kudde wil afzetten
      Dus …. dit was zeker de juiste en ideale keuze voor mij.

Pro’s
      I’m in love with a Dslr. (platte 8 > lees oneindig)

1 mini-con: geen ingebouwde viewfinder-shutter maar een EV kapje dat ik morgen al ga kwijtspelen.

Dat is mijn bescheiden maar zeer oprechte review van de K-7, een “volgens mij” zéér ondergewaardeerd toestel & of merk.
      Of in ’t kort gezegd “Pure Quality” van hier tot in Tokio.
      SF

Wat ik wel een beetje mis, is een Canon custom- setting!!.
      Last edited by StoneFree; 31 oktober 2009, 23:24.
      00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
        2. Betreft de D-BG4
        Kan daar buiten de werkbatterij ook nog een extra batterij + SD kaart in weggeborgen worden, of begrijp ik dat verkeerd?
        Added; Qua uiterlijk blijkt deze grip niet erg populair te zijn!
        Is'm zo mottig om naar te kijken?
        Op dit plaatje past hij toch bij de looks & uitvoering van de K-7
        SF
        De grip past eerst en vooral beter in de hand dan de grip op de K10D/K20D, maar visueel sloot de grip op die vorige modellen gewoon naadlozer aan. De grip op de K-7 ziet er zo uit als een grip op een camera, terwijl op de K10D/K20D de camera gewoon groter leek. Maar er is veel erger...

Je kan de grip op twee manieren gebruiken.
        • Ofwel gebruik je de lade voor de extra D-LI90 batterij, en daar past dan één dergelijke batterij in en bovendien één reserve SD-kaart. Je habt dan twee werkende D-LI90 batterijen in de camera.
        • Als je de 6xAA lade gebruikt is er enkel plaats voor die 6 AAs. Dus dan heb je de ene D-LI90 in de camera plus de 6 AA's in de grip.

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

• Grip ...etc...

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          ..... visueel sloot de grip op die vorige modellen gewoon naadlozer aan. De grip op de K-7 ziet er zo uit als een grip op een camera, terwijl op de K10D/K20D de camera gewoon groter leek. Maar er is veel erger...

Wim
          Bedankt Wim
          Eigenlijk weet ik nog niet goed of ik hem wel ga kopen?
          Even een batterij vervangen duurt nu ook weer geen ½ uur en het is weer meer gewicht en omvang, ook nog eens.
          In mijn nieuwe Nova 190w is omvang redelijk belangrijk.
          Nu past alles er perfect in (toekomstige 70 & 15mm meegerekend) en eigenlijk vind ik hem zo al zeer goed en uitgebalanceerd in de hand liggen.

Tja, nu ik “deze” afbeelding zie (grip gemonteerd) snap ik eindelijk wat er bedoeld wordt!
          Het lijkt wel een: inexpensive 3th party grip of zoiets, waar de vorige meer een Pro Dslr look hadden à la Ds, D3, enz.
          I'm in love with a Pentax K-7!
          Is that normal behaviour??

SF

Even *off topic*
          Mochten jullie nog geen Rocket-Air hebben van Giottos, ga hem dan snel halen!!

Ge gaat het u zeker niet berouwen
          00.00 Gone

Comment

• DR settings

Wat zijn jullie K-7 DR settings (RAW)!

Blijkbaar werkt deze ook op RAW files, een soort van ETTR, dus.
            Alles en altijd op: off, weg ermee?
            Alles en altijd op: on en of high?
            … of selectiever enkel de highlights op on?

Mogen we dat weten?
            SF
            Last edited by StoneFree; 2 november 2009, 15:32.
            00.00 Gone

Comment

• Re: DR settings

Wat zijn jullie K-7 DR settings (RAW)!

Blijkbaar werkt deze ook op RAW files, een soort van ETTR, dus.
              Alles en altijd op: off, weg ermee?
              Alles en altijd op: on en of high?
              … of selectiever enkel de highlights op on?

Mogen we dat weten?
              SF
              Ingewikkeld verhaal dit...

Allereerst: bij mijn K20D stond D-Range steeds aan. Ik had er minder uitgevreten hooglichten mee, ook bij m'n RAWs. De K20D onderbelichtte een beetje (nog meer door m'n Optibrite KatzEye), dus compenseerde ik maar dan had ik regelmatig uitgevreten hooglichten. D-Range activeren vermeed dit. Dus stond deze setting ook aan de eerste weken op m'n K-7. Ik wist niet juist wat het deed, maar ik zag geen negatieve effecten buiten het verlies van ISOs onder ISO200, maar dat vond ik geen probleem aangezien ik voor mijn toepassingen geen noemenswaardig kwaliteitsverschil zag.

Intussen viste ik uit wat D-Range ongeveer doet:
              - D-Range geactiveerd, ISO200
              - Licht wordt gemeten aan ISO200 met als resultaat vb 1/60s f/8
              - Ontspanner wordt ingedrukt, gevoeligheid van sensor wordt op ISO140 (of iets in die buurt) gezet en opname wordt met 1/60s f/8 gemaakt.
              - beeld wordt weggeschreven met ingestelde ISO200 1/60s f/8 in de EXIF.

Vermits deze manipulatie werkt tijdens de opname, is het effect zowel in RAW als JPG voelbaar.

Maw D-Range is gewoon een beetje onderbelichten om uitgevreten hooglichten te vermijden. Vraag is of de verlaagde gevoeligheid tijdens de opname steeds dezelfde is of dat er enige dynamiek in het verhaal zit? i.e. wordt de gevoeligheid tijdens de opname steeds op dezelfde manier verlaagd of is deze verlaging verschillend naargelang de tijdens de opname gedetecteerde hooglichten? Ik vermoed het eerste, maar 't tweede zou toffer zijn natuurlijk...

Als ik een RAW met D-Range en een RAW zonder D-Range vergelijk (zelfde ISO, sluitertijd en diafragma) merk ik in het hele beeld ongeveer hetzelfde verschil aan helderheid, ook de schaduwen zijn dus een stapje donkerder. Maar... in combinatie met D-Range laat de K-7 ook toe de schaduwen op te lichten, en dit in meerdere gradaties. Hierover heb ik uitsluitsel: dit is een operatie in de ontwikkeling van RAW naar JPG en grijpt niet in op RAW. Je merkt het verschil bij JPG, en ook in de embedded JPGs in de RAWs (die je op je LCD op de camera ziet), maar van zodra je RAWs met verschillende schaduwoplichting opent in een RAW-ontwikkelaar die deze parameter niet leest (vb Lightroom) merk je geen verschil tussen de beelden. Maw: geen effect op RAW, en dus moet je zelf oplichten in de naverwerking.

De K-7 is een beetje gevoeliger aan uitgevreten hooglichten dan vorige Pentax modellen, en dus had ik tijdens m'n eerste maanden D-Range aanstaan om niet steeds belichtingscompensatie te moeten gebruiken. Vooral omdat op die manier de beelden voor mij juist belicht uit de camera kwamen rollen. Ik heb intussen echter ook datzelfde Optibrite KatzEye matglas laten maken voor m'n K-7, en ook dit heeft dezelfde lichte onderbelichting tot gevolg zoals ik dat op m'n K20D had. Het effect hiervan is me dunkt hetzelfde als D-Range, i.e. uitgevreten hooglichten worden vermeden, maar met dat verschil dat ik wel ISO100 kan gebruiken. Op m'n K-7 staat D-Range momenteel dus weer uit. 'k Heb sindsdien niet zoveel foto's meer gemaakt, dus mss kom ik wel weer terug op deze beslissing.

Wim
              Last edited by ishpuini; 2 november 2009, 16:48.
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Dat is idd geen kort reply'ken, Wim.

Tja Wim, ik vraag me enkel af, of dit een soort van trucje is!
                Ervan uitgaand dat RAW sowieso de meest mogelijke data en info aflevert, of nog beter, het absolute maximum aan data uitwerpt.
                Brengt DR daar nog “echt” iets bovenop (dus méér, extra data) of zorgt het gewoon voor wat minder PP, via de een of andere belichtingscurve “tag” in de data te plaatsen (auto ETTP)
                Dat is me niet 100% duidelijk, tot hiertoe.
                Mijn verstand zegt: neen, RAW haalt het maximum aan data uit de sensor, de rest is allemaal hocus-pocus en mss interessant voor de Jpeg shooters onder ons.

Kort: DR-exp. doet iets, dat in PP of tijdens de opname "ook" & zelf nog beter kan, zegt mijn verstand dan, hé.
                SF
                Last edited by StoneFree; 2 november 2009, 19:03.
                00.00 Gone

Comment

Tip: de D-LI90 accu “van de K-7” past als gegoten in de pouch van GP.
                  SF

Quote #167: Wat ik wel een beetje mis, is een Canon custom- setting!!.
                  Humm, het was de bedoeling dat iemand vroeg “welke” Canon custom setting dit dan wel is.
                  00.00 Gone

Comment

Tip: de D-LI90 accu “van de K-7” past als gegoten in de pouch van GP.
                    SF

Quote #167: Wat ik wel een beetje mis, is een Canon custom- setting!!.
                    Humm, het was de bedoeling dat iemand vroeg “welke” Canon custom setting dit dan wel is.
                    Ik stelde me idd de vraag, maar begon dan te tikken aan m'n D-Range reply... Na die boterham was ik 't vergeten...

Maar... welke setting dan wel?

Wim

Comment

Ik stelde me idd de vraag, maar begon dan te tikken aan m'n D-Range reply... Na die boterham was ik 't vergeten...

Maar... welke setting dan wel?

Wim
                      Hahaa, voilà.
                      Awel, een Canon mode, waar alles uitvalt en er nog enkel "Error 99" op het LCD komt.

Btw. de DA 40mm Limited is idd het waanzinnigste objectief, ooit.
                      Die afmetingen
                      Die zonnekap, Jezus christus, tsssssss
                      Dat lenskapje,Jezus christus Maria, tsssssss
                      Die scherpte, hoeba-hoeba-hoeba-lalala.
                      Het enige normale is eigenlijk de Pentax KAF2!!

SF
                      Last edited by StoneFree; 2 november 2009, 21:38.
                      00.00 Gone

Comment

En op een normale vraag welke extra functie je onder de RAW knop wil hebben kun je geen antwoord geven?

Comment

Ik zal een dezer dagen eens een David & Goliath pic maken en ev. Posten.
                          De lensdop en hood van de DA* 200mm F/2.8 naast de lensdop en hood van de DA 40mm F/2.8 Limited!
                          Dat wordt lachen geblazen.

Pentax maakt me echt gelukkig en de pouchen van GP ook
                          SF

@ moderator
                          Mijn spellingscontrole blijkt hier op English te staan, kan dat aangepast worden.
                          Dank U
                          Ik kan namelijk geen rode stippellijnen meer zien, pffff!!
                          00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            En op een normale vraag welke extra functie je onder de RAW knop wil hebben kun je geen antwoord geven?
                            Ik denk dat je Stone's antwoord miste. Hij wilde een tweede USER instelling. Nu heb je één setje instellingen die je onder de USER stand van de mode dial kan bewaren. De RAW knop zou kunnen gebruikt worden om tussen 2 bewaarde setjes te toggelen.

Lijkt me zeker een interessant idee, alleen heeft dat nog weinig met RAW te maken, en kan een dergelijke instelling bijgevolg tot enige verwarring leiden. Maar mocht Pentax met een firmware komen waarin dit mogelijk wordt, zal ik zeker een situatie vinden waarin ik dat kan gebruiken!

Wim

Comment

Ik denk dat je Stone's antwoord miste. Hij wilde.........
                              .................
                              Wim
                              Correction
                              Wat hij vooral gemist heeft is dat hij al maanden op ignore staat!
                              Enkel de quotes kan ik lezen, dan nog wel verplicht en met veel tegenzin.
                              SF
                              00.00 Gone

Comment

• Re: DR settings

(...)
                                De K20D onderbelichtte een beetje (nog meer door m'n Optibrite KatzEye),

(...)
                                Ik heb intussen echter ook datzelfde Optibrite KatzEye matglas laten maken voor m'n K-7, en ook dit heeft dezelfde lichte onderbelichting tot gevolg zoals ik dat op m'n K20D had. Het effect hiervan is me dunkt hetzelfde als D-Range, i.e. uitgevreten hooglichten worden vermeden, maar met dat verschil dat ik wel ISO100 kan gebruiken.

(...)
                                Wim
                                Beste Wim,

op gevaar af door de mand te vallen toch een vraagje: in welke mate beïnvloedt het matglas de belichting? Dat heeft daar toch niets mee te maken ...

Ikzelf heb (in raw) overigens meestal de DR aanstaan (iso 200, à la bonheur), en de schaduwen kunnen altijd wel in de pp opgelicht worden.

Yves
                                Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Working...
                                X