Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote Pentax K-7 topic

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
    Verbazend!!!

Hier kun je foto's van de Pentax K-7 vergelijken met andere merken!!!
    Ik peinz dat er iets met mijn ogen is??
    Tip: Neem maar ineens de allerbeste modellen om te vergelijken met de K-7.

Zien jullie ook wat ik zie???
    ...of moet ik naar de oogarts?

Raf'ken
    Heu, ik heb zo ineens mijn twijfels over deze site en zijn samples.
    Volgens mij kan die mens niet goed scherpstellen of zoiets!!
    Soms is de K-7 op sommige pics, net iets beter dan de D700 of de D3 & dat geloof ik nu niet zo direct.

Raf'ken
    00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Die zag ik inderdaad. Van iedere camera zijn er allicht slechte kopijen in circulatie, dat zegt niet noodzakelijk iets over de camera zelf. Ik ga m'n K-7 vanavond iets uitgebreider "testen". Ik hoorde dat De Beukelaer een extra kwaliteitscontrole deed bij vorige camera's voor ze naar de winkel door te sturen, dus misschien is er bij ons in de Benelux geen reden tot bezorgdheid? Maar ik weet niet of dat bij de eerste batch van de K-7 ook het geval was? Wordt vervolgd...

Wim
      Ja Wim, ik zou dat punt eens goed en zwaar uittesten!!
      00.00 Gone

Comment

Heu, ik heb zo ineens mijn twijfels over deze site en zijn samples.
        Volgens mij kan die mens niet goed scherpstellen of zoiets!!
        Soms is de K-7 op sommige pics, net iets beter dan de D700 of de D3 & dat geloof ik nu niet zo direct.

Raf'ken
        Er zijn meerdere factoren. Eerst en vooral sample variation. In principe zou die bij hogere modellen door kwaliteitscontrole minder mogen voorkomen, maar toch zitten er soms tss toestellen van eenzelfde model onderling soms meer verschil dan tss sommige individuele toestellen van verschillende merken/modellen. En dat geldt natuurlijk niet enkel voor de body, maar ook voor de gebruikte objectieven. Allicht zelfs nog meer voor de objectieven.

En dan is er nog de beeldverwerking zelf. Zeker als je JPGs vergelijkt ben je eigenlijk met appelen en peren bezig, want iedere cameramaker werkt z'n JPGs anders af. Is RAW dan beter? Hmm... zelfs dan nog hangt het van het in de RAW-ontwikkel-software gebruikte profielen af.

Al bij al niet gemakkelijk een sluitende vergelijking doen... En als dan nog 't manneke in de fout gaat kan je natuurlijk al helemaal niets meer besluiten. Ik heb niet voldoende tijd om alle beelden te bekijken, dus spreek ik me niet uit en vertrouw ik op je oordeel.

Hoe dan ook... IQ is één ding. Ik vind het verschil meestal zo marginaal dat andere eigenschappen voor mij meer doorwegen...

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Er zijn meerdere factoren. Eerst en vooral sample variation. In principe zou die bij hogere modellen door kwaliteitscontrole minder mogen voorkomen, maar toch zitten er soms tss toestellen van eenzelfde model onderling soms meer verschil dan tss sommige individuele toestellen van verschillende merken/modellen. En dat geldt natuurlijk niet enkel voor de body, maar ook voor de gebruikte objectieven. Allicht zelfs nog meer voor de objectieven.

En dan is er nog de beeldverwerking zelf. Zeker als je JPGs vergelijkt ben je eigenlijk met appelen en peren bezig, want iedere cameramaker werkt z'n JPGs anders af. Is RAW dan beter? Hmm... zelfs dan nog hangt het van het in de RAW-ontwikkel-software gebruikte profielen af.

Al bij al niet gemakkelijk een sluitende vergelijking doen... En als dan nog 't manneke in de fout gaat kan je natuurlijk al helemaal niets meer besluiten. Ik heb niet voldoende tijd om alle beelden te bekijken, dus spreek ik me niet uit en vertrouw ik op je oordeel.

Hoe dan ook... IQ is één ding. Ik vind het verschil meestal zo marginaal dat andere eigenschappen voor mij meer doorwegen...

Wim
          We zijn niet alleen, hier ook al!!

00.00 Gone

Comment

Gisteravond m'n camera aan wat uitgebreidere tests onderworpen na installatie van de firmware upgrade.

Allereerst die firmware upgrade. Erg handig dat ik nu onmiddellijk de AF punten kan kiezen, na aanpassing van de nieuwe custom functie. De OK button is inderdaad Fn knop nu maar zonder tussenscherm zoals bij de Fn het geval was. Om met deze alternatieve instelling drive/picture mode/flash/WB aan te passen moet ik nu telkens eerst OK indrukken en daarna de betrokken knop. Ok, weer twee knopjes, maar toch sneller dan met de Fn knop, omdat je op voorhand al weet welke de tweede knop zal zijn en je niet op een schermpje moet wachten. Wel opletten de OK-knop niet per ongeluk in te drukken. Na de keuze van de instelling met OK verlaat je het betrokken keuzescherm en kom je weer in AF punt selectie modus. Dus geen extra toggle nodig. Ik denk dat ik de mijne met Af punt selectie prioriteit ga ingesteld laten.

Tests die ik deed (ingegeven door opmerkingen van anderen over de K-7 en tekortkomingen van de K20D):
            - belichting met de K135/2.5:
            Lichtmeten met oude objectieven zonder automatisch diafragma dus. Op de oude *istDS werkte stop down lichtmeting met de AE-L knop in M mode heel goed, maar sinds de K10D was stop down metering (met de groene knop, maar voor de rest gelijk werkend) om onduidelijke redenen niet accuraat meer, tss wide open en kleinste opening gaf de stop down metering ruim 3 stops verschil in de belichting.
            Op de K-7 is dat euvel grotendeels verholpen. Ik merkte een verschil van hoogstens 0.7 stops tussen de extremen, dus we kunnen dat terug werkbaar noemen.
            - Extended DR (D-Range):
            een modus waarbij de hooglichten beschermd worden. Geen ISO100 beschikbaar. Ik vroeg me op de K20D altijd af of dit ook op RAW een effect had, maar testte het nooit. De K-7 laat nu ook toe in 3 gradaties de schaduwen op te lichten in 't kader van deze zelfde optie.
            Ik teste een zelfde belichting bij gelijke ISO (ISO800 want 't werd al wat donkerder) eentje met de functie actief met extreme schaduw-oplichting (opname A) en eentje zonder de functie actief (opname B). In de preview op het LCD-scherm zag ik een duidelijk verschil, waarbij de schaduwen inderdaad helderder waren en de hooglichten niet uitgebrand bij opname A (maar op camera kijk je naar de embedded JPGs).
            Toen ik de RAWs in Lightroom binnenhaalde zag ik geen verschil in de schaduwen, maar de hooglichten waren inderdaad meer uitgebrand in opname B, zoals ook in camera bleek.
            Bij nader onderzoek bleek echter dat overeenkomstige gebieden in beide foto's zowel in hooglichten, tussentonen als schaduwen 2% helderder waren in opname B. Dat verklaart in elk geval het verschil in detail in de hooglichten. Ik ben er nog niet uit of dit te maken heeft met een manipulatie op de sensor, of dat toevalligerwijze er net iets minder licht was toen ik de eerste opname maakte (die met de xDR functie geactiveerd). Ik vermoed eerder het laatste, maar bijkomende tests zijn nodig.
            Zeker is dat de schaduwcorrecties van de functie enkel op de JPG werken, ondanks het feit dat de optie beschikbaar is in RAW.
            Op 't eerste gezicht dus JPG only.
            - Flash:
            Veel consistenter dan op de K20D. Ik testte met m'n AF540FGZ (met en zonder de Sto-fen diffuser). Zowel normale als macro opnames, en in beide gevallen was de belichting OK. De belichting leek ook veel minder last te hebben van weerkaatste hooglichten. Als er zich in de foto een reflecterend object bevond waarop het flitslicht kon weerkaatsen had je op de K20D altijd een nadrukkelijke onderbelichting die relatief moeilijk te compenseren viel. Niet zo op de K-7. Je merkt het effect nog wel, maar slechts heel subtiel.
            Enige minpunt is de HSS (high shutter speed sync) modus. Deze lijkt bij macrofotografie consistent te overbelichten in de K-7. De aanleg tot onderbelichten in de K20D verborg dit zwakke punt van P-TTL allicht, maar in de K-7 is het een probleem. Er kan echter wel voor worden gecompenseerd. Ook hier zijn verdere tests nodig.
            Geen compensatie nodig voor normale flits-fotografie, enkel met de diffuser moet er een stopje bijgeflitst worden, maar dat ligt in de verwachtingen van dergelijke accessoire.
            - AF:
            Tot slot: AF. Vermits er enkele rapporten ivm tekortschietende AF nauwkeurigheid opdoken op eerste reeks K-7 bodies, testte ik de mijne daarop. Ik testte niet al m'n objectieven, maar met deze die ik bij de hand had was de AF erg nauwkeurig.

Je hoort me dus niet klagen.

Wim
            Last edited by ishpuini; 30 juli 2009, 14:00.
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Sinds gisteren ben ik 1.678 euro armer, maar een K-7 en een DA 17-70 f4 SDM rijker .... Gekocht bij FotoRubens (body aan 1.099)

eerste ervaringen: een wereld van verschil met mijn oude *ist DL, maar toch ben je onmiddellijk 'up and running'.

Solide camera, goede ergonomscihe greep, duidelijke menu layout (en zeker als je Pentax al gewend bent), zeer snelle en stille AF (maar goed K-7 + SDM-objectief, ten opzichte van een *ist met een non-SDM-objesctief ...), eindelijk direct-accesbuttons naar WB, belichtingsmethodiek, AF-methodiek, ...

de eerste beeldjes gisteren opgeladen op de PC en dat zag er alvast goed uit.

Ik heb de K10/20 overgeslagen dus met enkele nieuwe concepten moet ik mij nog vertrouwd maken (green button, Sv, P-programalijnen, ...). De allernieuwste dingen (LV, video, ...) heb ik uiteraard nog helemaal niet bestudeerd.

Dus: eerste indruk is zeer positief, zowel qua handling als qua beeldkwaliteit. Toch heb ik enkele vragen (allicht voor Wim, of uiteraard andere K-7bezitters):

- Hoe stellen jullie de D-ranga in? Zowel hooglichten als schaduwen (full?). Laten jullie dat constan aanstaan of enkel in functie van? Werkt dit ook in raw? (ik heb de indruk van wel)
              - wat me wat tegenvalt is de snelheid waarmee de momentcontrole beschikbaar wordt na het nemen van een foto. Dat duurde al lang bij mijn *ist (in raw) en was ook één van de redenen (en uiteraard niet de belangrijkste) om naar een hoger segment up te graden. Dus: hoe ervaren jullie dat 'wegschrijven' van de foto's? Kan ik iets doen om dat te versnellen (specifieke SD-kaart gebruiken?). Ik heb het gevoel dat dat wel drie à vier seconden duurt en dat is lang ... als je wacht.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
              Yves

edit: Wim, ik lees net je verslagje in het nummer 35 - misschien beantwoord je dus al mijn vraag ivm D-range ... Straks thuis effe rustig nalezen.
              Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

@ Yves/Y-cam

Waren de K-7 toestellen in stock bij Rubens (Wilrijk) of heb je hem, mits een voorschot te betalen, moeten bestellen?

Dank U
                Raf'ken
                00.00 Gone

Comment

@ Yves/Y-cam

Waren de K-7 toestellen in stock bij Rubens (Wilrijk) of heb je hem, mits een voorschot te betalen, moeten bestellen?

Dank U
                  Raf'ken

Je zegt het Raf: ze waren in stock - sinds gisterenavond dus niet meer ... ik had dinsdag gebeld naar Studio73, daar was nog net één toestel binnen, en dat heb ik dan maar direct naar FR laten versturen, gisteren opgehaald en voilà.

Konijn had een interessanter prijs maar die was al een tijdje uitverkocht en kon niet zeggen wanneer de volgende lading zou arriveren. Overigens: de prijs bij Konijn is verhoogd van 1049 naar 1066 (als ik het uit het hoofd mag zeggen).

Groetjes,
                  Yves

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                    Je zegt het Raf: ze waren in stock - sinds gisterenavond dus niet meer ... ik had dinsdag gebeld naar Studio73, daar was nog net één toestel binnen, en dat heb ik dan maar direct naar FR laten versturen, gisteren opgehaald en voilà.

Konijn had een interessanter prijs maar die was al een tijdje uitverkocht en kon niet zeggen wanneer de volgende lading zou arriveren. Overigens: de prijs bij Konijn is verhoogd van 1049 naar 1066 (als ik het uit het hoofd mag zeggen).

Groetjes,
                    Yves
                    Rubens heeft er nog eentje liggen, blijkt!! (juist gebeld)
                    Maar mijn pa wil zeker wachten op de 2de batch en twijfelt nog tussen een D300 en K-7!
                    Hij is echter wel zot van de Pentax objectieven (pancake ... enz)
                    Alhoewel de DA* 55mm review op DPR maar matig scoort door de hoge prijs en AF probs

Raf'ken
                    Last edited by StoneFree; 31 juli 2009, 17:49. Reden: plaatsing bijkomende linkgegevens
                    00.00 Gone

Comment

Rubens heeft er nog eentje liggen, blijkt!! (juist gebeld)
                      Maar mijn pa wil zeker wachten op de 2de batch en twijfelt nog tussen een D300 en K-7!
                      Hij is echter wel zot van de Pentax objectieven (pancake ... enz)
                      Als er één ding is waar de K-7 het haalt in gebruiksgemak tov vele andere dan is het wel dat hij perfect gedimensioneerd is voor net die limiteds. Als ik er m'n DA15, DA21, FA43 of FA77 op zet heb ik zo'n compacte discrete camera dat je het niet voor mogelijk houdt dat er zoveel power in schuilt. Dezelfde redenering geldt voor de DA40 en DA70 die ik niet heb. Dat maakt 'm voor mij een perfecte camera voor bvb straatfotografie. Zelfs de iets grotere FA31 balanceert nog mooi.

Voor het langere glas (ik zette er m'n FA*300 en Sigma EX180 macro op) is de body mogelijk wat te klein om mooi te balanceren. Maar daarvoor is er de grip hé. Met grip zal de balans gelijkaardig zijn als de K20D plus grip, en dat was dan weer de sterkte van de K20D met grip. Met grip is de K-7 even hoog als de K20D met grip, dus de grip geeft je de keuze tussen de twee alternatieven, kleine straatcamera (zonder grip) of op groot glas afgestemd gewicht (met grip).

In tegenstelling tot m'n K20D, die ik altijd met grip gebruikte (zonder grip vond ik die nooit echt handig), zal de K-7 door mij zeker de helft van de tijd zonder grip worden gebruikt.

De D300 is een grote camera die heel goed is, maar waarmee je die flexibiliteit nooit gaat hebben.

Alhoewel de DA* 55mm review op DPR maar matig scoort door de hoge prijs en AF probs
                      Als hij de DA*55 niet ziet zitten kan ik 'm nog altijd m'n FA50/1.4 voor een prijsje verkopen. Ik gebruik die niet meer sinds m'n limited collectie compleet is. Ok, je hebt dan geen SDM of stof/spatwaterdichtheid, maar dat hebben de limiteds ook niet en 't is toch wel een fijn objectiefje.

Wim

Comment

Als er één ding is waar de K-7 het haalt in gebruiksgemak tov vele andere dan is het wel dat hij perfect gedimensioneerd is voor net die limiteds. Als ik er m'n DA15, DA21, FA43 of FA77 op zet heb ik zo'n compacte discrete camera dat je het niet voor mogelijk houdt dat er zoveel power in schuilt. Dezelfde redenering geldt voor de DA40 en DA70 die ik niet heb. Dat maakt 'm voor mij een perfecte camera voor bvb straatfotografie. Zelfs de iets grotere FA31 balanceert nog mooi.

Voor het langere glas (ik zette er m'n FA*300 en Sigma EX180 macro op) is de body mogelijk wat te klein om mooi te balanceren. Maar daarvoor is er de grip hé. Met grip zal de balans gelijkaardig zijn als de K20D plus grip, en dat was dan weer de sterkte van de K20D met grip. Met grip is de K-7 even hoog als de K20D met grip, dus de grip geeft je de keuze tussen de twee alternatieven, kleine straatcamera (zonder grip) of op groot glas afgestemd gewicht (met grip).

In tegenstelling tot m'n K20D, die ik altijd met grip gebruikte (zonder grip vond ik die nooit echt handig), zal de K-7 door mij zeker de helft van de tijd zonder grip worden gebruikt.

De D300 is een grote camera die heel goed is, maar waarmee je die flexibiliteit nooit gaat hebben.

Als hij de DA*55 niet ziet zitten kan ik 'm nog altijd m'n FA50/1.4 voor een prijsje verkopen. Ik gebruik die niet meer sinds m'n limited collectie compleet is. Ok, je hebt dan geen SDM of stof/spatwaterdichtheid, maar dat hebben de limiteds ook niet en 't is toch wel een fijn objectiefje.

Wim
                        Ik raad hem in ieder geval de K-7 aan, alhoewel de D300 ook een prachttoestel is, maar Pa vindt zijn draai niet echt, in de Nikon objectieven.

Spijtig voor uw 50mm, maar ik denk dat het dan qua lenzen dit zou worden, wim:
                        15mm limited
                        70mm limited (ipv) de 55mm, voor portret
                        DA* 200mm F2,8
                        Meer heeft ne mens niet nodig om mooie foto’s te maken, toch?

Voor deze 3 objectieven, bij Konijn: 1923€, bij Rubens: 2277€ is 354 € verschil!!
                        Dat is héél véél, om van dezelfde invoerder te komen, nl. DB.
                        Als de koop doorgaat, ga ik dit toch eens voorleggen bij Rubens en zien wat ze als tegen-prijs gaan geven

Raf’ken
                        00.00 Gone

Comment

Tja, mocht ik niet tot over mijn oren in Canon zitten, ik zou het nu wel weten... Ik denk en hoop dat Pentax weer helemaal terug is. Een beetje concurrentie is goed voor de vooruitgang .
                          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Mijn Pa was net aan de telefoon en vindt het spijtig dat de DA* 200mm niet in pancakevorm bestaat!
                            Volgens mij heeft hem ginder ne zonnesteek opgelopen.

RAf'ken
                            00.00 Gone

Comment

Ik heb deze: DNG 6400 ISO, eens een beetje bewerkt en opgekuist!
                              Actual sample pictures taken by the Pentax K-7 digital camera. Links to detailed review and data sheet.

Heel goed bruikbaar, vind ik!
                              Studiobelichting, in slechtere lichtomstandigheden is het misschien een andere affaire, dat weet ik niet.
                              De link is naar de originele natuurlijk, ik weet niet of ik de opgekuiste kan/mag posten, wegens © redenen?

Raf’ken
                              00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                                - wat me wat tegenvalt is de snelheid waarmee de momentcontrole beschikbaar wordt na het nemen van een foto. Dat duurde al lang bij mijn *ist (in raw) en was ook één van de redenen (en uiteraard niet de belangrijkste) om naar een hoger segment up te graden. Dus: hoe ervaren jullie dat 'wegschrijven' van de foto's? Kan ik iets doen om dat te versnellen (specifieke SD-kaart gebruiken?). Ik heb het gevoel dat dat wel drie à vier seconden duurt en dat is lang ... als je wacht.
                                Intussen heb ik er na de 17-70 ook wat andere objectieven opgeschroefd: de FA35 f2 en de tamron 90 mm. f2.8 macro. Gaat perfect en schijnbaar geen last van FF of BF. 't Was me met deze objectieven echter opgevallen dat de momentcontrole (veel) sneller kwam ... ogenblikkelijk eigenlijk. Bizar. Het moest dus aan het objectief liggen. Wat blijkt nu: de 17-70 is uiteraard een DA-objectief en de K-7 heeft de mogelijkheid om voor deze objectieven CA en lensvervorming te corrigeren, en ik had die aangezet. Testje gedaan door die correctiemogelijkheden uit te shakelen, en nu is de momentcontrole ook met de 17-70 zeer snel.

Conclusie: in-camera"lensvervormingscorrectie" neemt wat tijd in beslag ... Lijkt overigens niet meer dan normaal.

groetjes,
                                Yves

Comment

Working...
                                X