Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote Pentax K-7 topic

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
    Wim, ga je dat prachtig juweel'tje zijnde de 15mm limited "echt" thuislaten?
    SF
    Normaal nooit, maar voor zo'n trip moet er worden gerationaliseerd. Stof- en spatwaterdichtheid is essentieel dus gaat de prioriteit naar de DA* zooms. En met 16mm op de DA*16-50 zit ik al aardig in de buurt van de DA15. In de steden waar ik niet met een grote toeter wil rondlopen zou hij kunnen, maar ik kan niet alle limiteds meesleuren (gewicht en plaats hé) dus zullen het allicht eerder die met "standaard" beeldhoek worden. Maar 't zal vooral bepaald worden door de plaats die overblijft in m'n tas (Lowepro Slingshot 300 AW) nadat de grote jongens hun plaatsje hebben genomen... De kans bestaat dat er geen enkele limited mee gaat...

De luxe van een te grote collectie objectieven maakt de keuzes soms niet makkelijk...

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Normaal nooit, maar voor zo'n trip moet er worden gerationaliseerd. Stof- en spatwaterdichtheid is essentieel dus gaat de prioriteit naar de DA* zooms. En met 16mm op de DA*16-50 zit ik al aardig in de buurt van de DA15. In de steden waar ik niet met een grote toeter wil rondlopen zou hij kunnen, maar ik kan niet alle limiteds meesleuren (gewicht en plaats hé) dus zullen het allicht eerder die met "standaard" beeldhoek worden. Maar 't zal vooral bepaald worden door de plaats die overblijft in m'n tas (Lowepro Slingshot 300 AW) nadat de grote jongens hun plaatsje hebben genomen... De kans bestaat dat er geen enkele limited mee gaat...

De luxe van een te grote collectie objectieven maakt de keuzes soms niet makkelijk...

Wim
      Nu ja het is uw beslissing!
      Één BBQ minder en de 15mm kan mee.
      (H)Eerlijke Review K-7 "'Very Good"
      SF
      00.00 Gone

Comment

Hallo iedereen,

Ik heb enkele vraagjes aan de “verenigde Ka-zeveraars” (maar allicht zijn de bezitters van de K10/20 ook vertrouwd met de aangehaalde items)

1.
        Ik kom van een *ist DL met een prehistorisch AF-systeem. Selecteren van AF-punten was tot voor kort dus niet nodig … Op de K-7 kan dat uiteraard wel en dat werkt zeer goed; ik zou het nu al niet meer kunnen missen (ik moet wel nog eens de tijd vinden om de firmware-upgrade te installeren – lijkt mij nog handiger als je AF-punten kan selecteren zonder eerst via de OK-knop te hoeven passeren). Maar ik heb toch een vraagje van eerder technische aard. De 9 centrale AF-punten zijn “wide cross area” AF-punten. De 2 buitenste zijn dat dus niet …
        - Wat is nu precies het verschil tussen beide?
        - Zowel naar technisch kenmerken als naar praktische gevolgen voor het dagelijks gebruik?
        - Tips?

2.
        Als je integraalmeting (Multi segment) neemt als belichtingsmethode, dan kan je in het menu instellen dat aan het gekozen AF-punt (SEL) de belichting (AE) wordt gekoppeld. Dat werkt prima, maar toch opnieuw enkele vraagjes …
        - Moet ik mij dat voorstellen als een echte spotmeting (die dan uiteraard niet vast in het midden staat, maar gelinkt is aan het AF-punt), of eerder als een gewogen gemiddelde rond dat AF-punt?
        - Zetten jullie dat standaard aan? Of enkel in functie van? Of is er een manier om dat te “toggelen” (vb. via de AF-knop)?
        - In live view ben je – tenzij ik mij vergis – niet gekoppeld aan de 11 AF-punten maar kan je de focus om het even waar leggen. Gaat de koppeling van de AE ook daar op? Technisch zou het allicht mogelijk moeten zijn gelet op de 77 lichtmeetvelden van de K-7…

3.
        De AF-knop: welk gebruik maken jullie daar precies van? Het focussen doe ik zoals voorheen nog steeds door half indrukken van de sluiterknop …
        - Is focussen via de AF-knop beter?
        - Of maken jullie er nog een ander gebruik van?

Ik besef dat het behoorlijk wat vraagjes zijn, maar ik hoop toch dat jullie wat zinnige antwoorden hebben.

Groetjes,
        Yves
        Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
          Hallo iedereen,

Ik heb enkele vraagjes aan de “verenigde Ka-zeveraars” (maar allicht zijn de bezitters van de K10/20 ook vertrouwd met de aangehaalde items)
          Weet niet of ik wel onder die benoeming wil vallen... Wel grappig gevonden.

1.
          Ik kom van een *ist DL met een prehistorisch AF-systeem. Selecteren van AF-punten was tot voor kort dus niet nodig … Op de K-7 kan dat uiteraard wel en dat werkt zeer goed; ik zou het nu al niet meer kunnen missen (ik moet wel nog eens de tijd vinden om de firmware-upgrade te installeren – lijkt mij nog handiger als je AF-punten kan selecteren zonder eerst via de OK-knop te hoeven passeren). Maar ik heb toch een vraagje van eerder technische aard. De 9 centrale AF-punten zijn “wide cross area” AF-punten. De 2 buitenste zijn dat dus niet …
          - Wat is nu precies het verschil tussen beide?
          - Zowel naar technisch kenmerken als naar praktische gevolgen voor het dagelijks gebruik?
          - Tips?
          Best inderdaad de firmware installeren. Die zal allicht achter de schermen ook nog wel wat fixen, hoewel we nooit zullen weten wat juist...
          De middenste 9 AF-punten zijn kruissensoren, die detecteren contrast over zowel de X als de Y-as (vandaar "kruis"). De buitenste zijn lineaire sensoren die enkel contrast langs de Y-as detecteren. Hoe makkelijker een AF-sensor contrast kan detecteren hoe efficiënter de AF zal kunnen werken. Met de buitenste AF-punten is het in praktijk inderdaad soms wat moeilijker om een AF-lock te verkrijgen.

2.
          Als je integraalmeting (Multi segment) neemt als belichtingsmethode, dan kan je in het menu instellen dat aan het gekozen AF-punt (SEL) de belichting (AE) wordt gekoppeld. Dat werkt prima, maar toch opnieuw enkele vraagjes …
          - Moet ik mij dat voorstellen als een echte spotmeting (die dan uiteraard niet vast in het midden staat, maar gelinkt is aan het AF-punt), of eerder als een gewogen gemiddelde rond dat AF-punt?
          - Zetten jullie dat standaard aan? Of enkel in functie van? Of is er een manier om dat te “toggelen” (vb. via de AF-knop)?
          - In live view ben je – tenzij ik mij vergis – niet gekoppeld aan de 11 AF-punten maar kan je de focus om het even waar leggen. Gaat de koppeling van de AE ook daar op? Technisch zou het allicht mogelijk moeten zijn gelet op de 77 lichtmeetvelden van de K-7…
          Spotmeting is de integraalmeting zeker niet, ze blijft in alle gevallen ook met de rest van het beeld rekening houden. Gewogen gemiddelde is allicht een juistere beschrijving, maar de verdeling van de wegingscoëficiënten is onderheving aan een mij niet bekend algoritme dat nadruk legt op het scherpstelpunt, maar niet in dezelfde mate als centraalmeting dat doet.
          Bij mij staat het inderdaad altijd aan. Ik redeneer dat het onderwerp immers het belangrijkste is in een foto, en met name de plaats waarop je scherpstelt juist moet belicht zijn. Voor spotmeting zou dat wat extreme variaties in belichting geven, maar met integraalmeting zou dat normaal goed moeten werken. Om de setting on the fly aan te passen moet je het menu in, dus da's niet zo handig.
          Hoe het zit met liveview weet ik niet. Ik gebruik dat zo zelden dat ik er geen idee van heb. Ik weet zelfs niet van buiten hoe de AF daar werkt, maar ik dacht dat de scherpstelpunten dezelfde waren? Maar ik kan me vergissen...

3.
          De AF-knop: welk gebruik maken jullie daar precies van? Het focussen doe ik zoals voorheen nog steeds door half indrukken van de sluiterknop …
          - Is focussen via de AF-knop beter?
          - Of maken jullie er nog een ander gebruik van?
          Persoonlijk vind ik de AF-knop handiger. Dat half ingedrukt houden vind ik maar niks. Als je op voorhand op een onderwerp scherpstelt en dan wacht op een gebeurtenis om onmiddellijk te kunnen afdrukken krijg je ofwel kramp in je vinger of je drukt te vroeg af of je lost per ongeluk en hebt de AF niet op tijd terug vastgezet voor de foto... Gebruik je de AF-knop en haal de de scherpstelling van de ontspanknop af (zoals ik) dat druk je even de AF-knop in om scherp te stellen, en nadien druk je gewoon de ontspanknop ik, geen gezever...
          Tweede voordeel is met de Quick Shift Focus (QSF) die je toelaat ook manueel nog bij te sturen door aan de scherpstelring te draaien na de focus-lock. In normale modus moet je om QSF te gebruiken de ontspanknop ingedrukt houden, want als je intss lost en na manueel scherpstellen weer indrukt past de camera de AF weer aan... Zelfde probleem als bij het anticiperend scherpstellen dus. Als je enkel de AF-knop gebruikt voor AF en niet de ontspanknop, dan kan je zonder meer aan de scherpstelring draaien en zal de camera nooit ingrijpen als je de ontspanknop indrukt.
          Maar... 't is een kwestie van gewoonte en goesting...

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bedankt voor de eens te meer accurate en prompte uitleg, Wim !

Dat van die Ka-zeveraars is uiteraard bij wijze van scherts bedoelt, maar dat weet jij wel ...

Groetjes,
            Yves

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

'k Heb gisteren de D-BG4 batterijgrip op m'n K-7 geïnstalleerd. Ik gebruik sinds m'n K10D steeds een batterijgrip (de D-BG2), dus geldt deze als m'n referentie.

Pro:
              - Enorme verbetering in de manier waarop de K-7 met groot glas in de hand ligt. Veel betere balans dan zonder grip. Het verschil is groter dan bij de K10D/K20D.
              - De grip beschikt over ontspanknop, aan/uit/preview schakelaar, de twee instelwieltjes, +/- en ISO-knoppen, AE-L knop en groene en AF-knop. Veel vollediger dan de vorige grips dus. Wat verticaal gebruik een stuk vlotter maakt. Ter vgl: ik gebruikte m'n middenvinger op de ontspanknop bij de D-BG2 omdat ik anders niet aan de AF-knop kon. Nu zit die AF-knop op de grip, dus kan ik de K-7 ook verticaal normaal vasthouden.
              - Vorm van de grip is een stuk explicieter wat maakt dat je ze de camera nu niet enkel verticaal kan gebruiken, je kan 'm ook stevig vastnemen. De D-BG2 was een beetje te ondiep daarvoor.
              - Zowel een houder voor de nieuwe D-LI90 batterij als eentje dat 6xAA batterijen bevatten kan. Die laatste maakt een veel economischer oplossing mogelijk, en biedt bovendien een bijkomende onafhankelijkheid. M'n Eneloops die tot nu nog enkel in m'n flitsen zitten, maar voordien zowel m'n camera (de *istDS) als hardeschijf aandreven, worden bij deze terug een betrouwbare back-up energiebron.

Con:
              - de grip oogt niet zo mooi geïntegreerd als de D-BG2 op de K10D/K20D. Maar hij voelt wel beter aan.
              - Geen opbergplaats meer voor de draadloze afstandsbediening. Nu heb ik zowiezo een third party afstandsbediening die niet in het opbergvakje paste, dus voor mij niet echt een punt.
              - In de 6xAA houder is er ook geen opbergvakje meer voor een reserve SD-kaartje. Da's het belangrijkste minpunt voor mij. Ik gebruikte dat namelijk steeds. 't Is immers makkelijk steeds een reservekaartje vlak bij de hand te hebben zonder in je tas te moeten (of überhaubt een tas bij te hoeven hebben). M'n 4xSD doosje dat ik in de tijd van m'n *istDS gebruikte zal dus weer in gebruik komen.
              - Voorste instelwieltje zit lichtjes anders dan in de K-7 zelf. Het zit vlak ipv lichtjes naar boven geöriënteerd zoals in de camera. Niet echt een probleem, maar ik had het liever gelijk gehad.
              - Eén van de voordelen van de K-7 tov de vorige Pentax topper was dat hij een stuk compacter was. Als je de grip toevoegt, is dat voordeel deels verdwenen. Hij is nog wel smaller dat de K10D/K20D+grip, maar hij is even hoog omdat de grip een stuk dikker is. Bovendien is de grip dieper, wat de combo zelfs iets omvangrijker wordt in de diepte. 't Was ofwel meer knopjes en betere houvast, ofwel behoud van de compactheid... Pentax koos de eerste optie...
              - positie van de schroefdraad voor statiefaansluiting: Deze zit helaas net als in vorige grips niet onder de aansluiting in de camera, waardoor de balans op statief niet optimaal is. Maar voor groot en zwaar glas verdient het zowiezo de voorkeur het objectief op het statief te plaatsen en niet de camera, waardoor het probleem wordt vermeden.

Conclusie:
              Al bij al vind ik de D-BG4 grip een waardevolle toevoeging aan de K-7. Mogelijk niet voor permanent gebruik zoals de D-BG2 op de K10D/K20D echter. Voor lang en zwaar glas biedt de grip erg goede balans en de aanwezige controls en de plaatsing ervan zijn goed overwogen waardoor verticaal gebruik van de camera een stuk handiger wordt. Erg handig is de slede voor 6xAA batterijen waardoor de grip extra flexibiliteit levert. Jammer dat hierdoor wat opslagruimte verloren gaat die in de D-BG2 wel benut werd, maar dat is niet echt een probleem.
              Zoals ik zeg is de grip niet voor permanent gebruik, maar dat heeft niets met de grip zelf te maken, wel alles met de K-7 die op zich perfect past bij de kleine limiteds. Bij vorige modellen gaf de grip bij die kleintjes wat extra houvast (kleine objectieven met draaiende scherpstelring bij AF wil zeggen dat je er niet zo makkelijk je hand onder kan plaatsen), maar de K-7 biedt op zich een stuk meer grip.

Een aanrader voor wat mij betreft!!

Wim
              Last edited by ishpuini; 21 augustus 2009, 13:24.

Comment

interessant info Wim.

Als je zegt dat het wieltje vlag ligt bedoel je dan iets zoals het vlakke instelwiel op de achterkant van de c*n*n 50D?

Wat heb je er voor moeten neerleggen?

GRoetjes,
                Yves

Comment

Als je zegt dat het wieltje vlag ligt bedoel je dan iets zoals het vlakke instelwiel op de achterkant van de c*n*n 50D?
                  Neen, het voorste wieltje zit zoals op de K10D/K20D, en niet zoals op de K-7.
                  Wat heb je er voor moeten neerleggen?
                  Net geen EUR 300. Wel niet goedkoop. En met de prijzen van de reservebatterijen (richtprijs bijna 100 EUR) al helemaal niet. Dat maakt de 6xAA optie een stuk aantrekkelijker, zelfs al is 6 AAs opladen niet zo evident. De meeste laders zijn immers voor max 4 batterijen tgl.

Ik had 4 batterijen voor m'n K20D+grip (één in camera, één in grip en een reserve voor ieder), en ik was van plan dat ook zo voor m'n K-7 te gaan doen. Maar ik denk dat ik het bij een reservebatterij voor deze in de camera zal houden, en de grip enkel met AAs zal gebruiken...

Wim

Comment

... It's a Dave's Pick!

Pentax K-7 ... It's a Dave's Pick!

Pro:

Tight, no-nonsense design and construction
                    Compact body packed with features
                    Weather resistant
                    Dust resistant
                    Cold resistant to 14 degrees Fahrenheit
                    Magnesium body
                    Good grip
                    AF illumination lamp
                    Enhanced Live View mode
                    Infrared Remote Control receivers on front and back
                    Good control placement
                    Long battery life
                    Fast frame rate of 5.2 fps
                    Dust removal technology
                    100,000-cycle shutter life
                    Advanced Shake Reduction
                    Composition correction uses SR mechanism to fine-tune image framing by moving the sensor
                    Sensor can rotate to compensate for up to 1 degree of horizon offset
                    77-segment metering sensor
                    ISO 100-6,400 range
                    Improved tungsten white balance performance
                    High-resolution LCD
                    Face recognition can find up to 16 faces
                    11 autofocus points, 9 cross-type
                    Optical viewfinder delivers 100% field of view
                    Lens distortion correction fixes chromatic aberration and geometric lens distortion
                    Time lapse mode covers up to 24 hours
                    Wide range of saturation adjustments
                    D-Range shadow correction works well to fix harsh lighting
                    High Dynamic Range function combines three shots into one in-camera
                    Customizable filters for various situations and effects
                    Input Copyright info via camera menu item
                    Excellent low light exposure accuracy
                    EV adjustment includes greater range than most (+/-5)
                    Fast viewfinder blackout
                    Videos are noticeably crisper than those from other cameras of similar resolution that we've tested
                    Motion JPEG doesn't introduce compression-related motion artifacts
                    Motion JPEG requires less computer horsepower for smooth playback
                    720p (HDTV) resolution recording at 30 frames/second
                    30 fps recording produces less severe rolling shutter artifacts than those in 20 or 24fps cameras
                    Body-based IS provides good stabilization for hand-held video shooting
                    Manual aperture selection for depth of field control in videos
                    Stereo audio input jack for connecting an external mic
                    RAW button allows you to switch between JPEG and RAW with ease
                    Excellent lens compatibility
                    Flexible noise reduction options including starting ISO
                    Very good detail in images, retained as ISO rises (especially with NR turned down)
                    ISO 1,600 images are good printed at 11x14 inches!
                    Good value for the money
                    Con:

Complicated interface, easy to get lost
                    Some trouble focusing in low light
                    AF-assist lamp didn't always come on when it should have
                    Camera strap D-rings make noise
                    Noticeable JPEG compression artifacts at all but the highest quality setting
                    JPEG and RAW dynamic range scores below average for an APS-C sensor
                    Image noise higher than K20D at high ISOs
                    Video is prone to blowing strong highlights (much more so than in still shots, where the camera is better than average)
                    Rolling shutter artifacts seem a bit worse than in other 30fps video modes we've tested
                    No control over shutter speed; rapid motion blurs, even under bright sunlight
                    Very large video files
                    IS system can produce a "floating" feeling, sometimes makes it hard to keep subject absolutely stationary
                    Too-rapid panning or excessive jiggling can result in internal mic picking up clacking noises from the IS system
                    No live AF during movie recording
                    High contrast in harsh lighting, with blown highlights and deep shadows
                    Camera often underexposed in outdoor lighting
                    Bron: http://www.imaging-resource.com/PRODS/K7/K7A.HTM

Voor wat het waard is, natuurlijk!
                    Misschien kunnen de 'reeds-eigenaars' becommentariëren, wat er al dan niet van waar is in hun optiek.

SF
                    00.00 Gone

Comment

Re: ... It's a Dave's Pick!

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht

Voor wat het waard is, natuurlijk!
                      Misschien kunnen de 'reeds-eigenaars' becommentariëren, wat er al dan niet van waar is in hun optiek.

SF
                      uiteraard zijn alle pro's absoluut waar en zijn alle cons lelijk gelogen

Ach, weet je, ik vraag me dikwijls af hoe ernstig je al die reviews moet nemen. De eerste con is hier dus blijkbaar dat het apparaat zo complex is - qua interface - dat je er makkelijik in verdwaald. Nou ja zeg: iemand die een K-7 koopt (of en D300 of een 50D for that matter) snapt allicht waar hij mee bezig is en zal heus niet zo snel verloren lopen ...

Zo kan je in een andere review overigens lezen dat het ook een con van de K-7 zou zijn om tegen een harde concurrentie te moeten opboksen. Tsja ...

De con: Camera strap D-rings make noise is ook een goeie hè? Mensen, mensen toch ...

Inderdaad, voor wat het waard is .... En ik zeg dit niet om de review af te kraken want de K-7 komt er echt wel héél goed uit ... Boodcschap: niet te veel de reviews lezen maar je toestel nemen en fotograferen !

Groetjes,
                      Yves
                      Last edited by y-cam; 23 augustus 2009, 22:50.

Comment

>> quote: Camera often underexposed in outdoor lighting
                        vertaald > Camera is vaak onderbelicht bij daglicht-opnames, vind ik ook ne goeden blunder.
                        De foto's moeten goed belicht zijn, niet de camera, toch?
                        SF
                        00.00 Gone

Comment

Allez, we beginnen eraan...

- Complicated interface, easy to get lost
                          LOL, alles hangt ervan af van welke camera je komt. Persoonlijk vind ik de interface van de K-7 een stap in de goede richting tov de K20D. Niet dat ik ooit moeite had met de interface van de K20D...

- Some trouble focusing in low light
                          Hmm... De K-7 is op dat vlak het beste dan Pentax tot nu maakte. 'k Weet niet welke de vergelijkingsbasis is?

- AF-assist lamp didn't always come on when it should have
                          Gelukkig. Zo'n lampje kan erg irriteren indien het te vaak begin te flikkeren.

- Camera strap D-rings make noise
                          Tja, als je niet begrijpt hoe je de riem aan de camera moet bevestigen (dmv de bijgeleverde lederen beschermstukjes), begrijp ik plots waarom de tester moeite had met enkele van de andere puntjes (zoals complicated user interface)...

- Noticeable JPEG compression artifacts at all but the highest quality setting
                          Als de lagere compressies even goed zouden zijn als de hoogste kwaliteit, dan zou er geen nood zijn aan een hoogste kwaliteit hé...

- JPEG and RAW dynamic range scores below average for an APS-C sensor
                          Mogelijk, maar niet anders dan de K20D, en ook daar werden dezelfde bezwaren geuit aan de hand van tests die op z'n minst van twijfelachtig allooi waren. Minder bereik in de hooglichten, maar meer bereik in de schaduwen was toen de conclusie. Vermits volgens de reviewers de hooglichten telden werd de K20D laag gerangschikt. Maar als je een scene belicht opdat de hooglichten net binnen het bereik vallen, dan had je met de K20D wel nog meer detail in de schaduwen. De kritiek sloeg toen meer op het lichtjes onderbelichten van de K20D dan op z'n feitelijke DR...

- Image noise higher than K20D at high ISOs
                          Zou kunnen, maar je mag niet vergeten dat de K20D automatisch enige ruisonderdrukking bleek te doen op de hoge ISOs. De K-7 doet dit niet meer... Hij heeft wel meer mogelijkheden om de ruisonderdrukking in de camera naar je hand te zetten. Maar 't zou kunnen dat de electronice voor het snellere uitlezen van de sensor wat meer interferentie veroorzaakt. Dat verschil was indertijd ook tss de D80 en de D200 van Nikon te merken.

- Video is prone to blowing strong highlights (much more so than in still shots, where the camera is better than average)
                          Ev compensatie is mogelijk, dus niet echt een issue tenzij je de camera als dummy wil gebruiken.

- Rolling shutter artifacts seem a bit worse than in other 30fps video modes we've tested
                          Dat klopt mogelijk. Ik heb nog geen andere camera's getest, maar het effect is inderdaad aanwezig op de K-7. Er wordt momenteel door enkele vrijwilligers in de Pentax-community aan een filter gewerkt die het probleem in de K-7 video's zou fixen, maar ik weet niet of die inspanning tot een finaal resultaat gaat komen, maar 't ziet er naar uit van wel. Let wel: Te snel pannen is zowiezo niet echt verstandig als je video opneemt. Als je rustig en netjes geregisseerd te werk gaat lijkt het probleem me niet te erg.

- No control over shutter speed; rapid motion blurs, even under bright sunlight
                          Geen rechtstreekse controle inderdaad. Tragere sluitertijden zijn wel bereikbaar door het gebruik van ND filters, maar da's een beetje bricolage. Nog geen ervaring met die motion blurs in helder zonlicht.

- Very large video files
                          Inderdaad.

- IS system can produce a "floating" feeling, sometimes makes it hard to keep subject absolutely stationary
                          't Is dat of daverende beelden... Je kan de SR altijd afzetten als je op statief werkt, en dat blijft toch essentieel als je stabiel wil werken. Ben er niet zeker van of dat floating gevoel aan SR te wijten is trouwens. Ik vermoed dat het ook met de rolling shutter verband houdt...

- Too-rapid panning or excessive jiggling can result in internal mic picking up clacking noises from the IS system
                          Daarom voorziet Pentax ook de mogelijkheid voor het ernstige werk een externe mic aan te sluiten, dat kan je niet van alle camera's met video zeggen...

- No live AF during movie recording
                          Idd jammer, maar manuele focus is voor gecontroleerd filmen mss wel beter. Een AF die over en weer springt kan je m.i. missen als kiespijn.

- High contrast in harsh lighting, with blown highlights and deep shadows
                          Tenzij je EDR inschakelt... of je lichtmeter bewust gebruikt...

- Camera often underexposed in outdoor lighting
                          Minder als bij andere Pentaxen, dankzij de verbeterde lichtmeting. Maar wat wil je nu, blown highlights door overbelichting, of behoud van alle detail door conservatieve belichting...

Al bij al is het een eerlijk review, maar zoals zo vele reviews moet je sommige cons met een korrel zout nemen. Soms bespreken die mannen een geavanceerde camera alsof het een compactje is... Snappen wie snappen kan... Ook iets teveel nadruk op de video bij de cons, terwijl dat niet echt de hoofdtaak van de K-7 zou mogen zijn, hij is immers gemaakt voor fotografie.

Wim
                          Last edited by ishpuini; 24 augustus 2009, 11:04.

Comment

USER mode op de K-7

USER mode op de K-7.

Net ontdekt dat deze een heel stuk verbeterd is tov de K20D. Ik gebruikte deze mode nooit omdat ze me iets de vaag was. Vaag in de zin dat ik nooit de tijd nam om te ontdekken wat nu wel en wat nu niet bewaard werd door de camera. OK, RTFM zeg je dan (=lees de ** handleiding), maar je weet hoe dat gaat...

Op de K-7 zijn er nu twee opties in het menu. Eentje om de huidige settings over te zetten naar de USER stand, en een tweede om na te kijken welke settings in de USER stand zijn bewaard. Erg handig. Je selecteert gewoon USER, gaat dan in het menu om te zien wat geselecteerd is en begint aan te passen. Je bewaart de settings als je klaar bent.

Nadien zet je de camera terug op je voorkeursmodus (Av in mijn concrete geval gisteren) en je normale settings zijn terug actief. Niks van de aanpassingen die je deed terwijl je in USER aan het bijregelen was.

Mijn USER settings zijn de dummy settings geworden voor als ik eens iemand anders een foto laat maken (bvb de obligate poseerfoto van mijn madam en mezelf op reis). Ok, je hebt de groene modus daarvoor, maar die kan bvb geen RAW beelden afleveren.

Weer een verbetering in de K-7 gevonden...

Wim

Comment

Ik blijf toch benieuwd hoe de k-7 zich gedraagt op Iso 800 t.o.v. de K10D.
                              Net als de focusing bij iets mindere lichtcondities. De K10D kan dan toch verdomd veel moeite hebben.
                              Is een overstap echt de moeite waard?
                              SITE: http://www.xraypictures.be
                              FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xray Bekijk bericht
                                Ik blijf toch benieuwd hoe de k-7 zich gedraagt op Iso 800 t.o.v. de K10D.
                                Net als de focusing bij iets mindere lichtcondities. De K10D kan dan toch verdomd veel moeite hebben.
                                Is een overstap echt de moeite waard?
                                ISO kan ik niet vergelijken, maar ik vermoed dat de K-7 toch beter zal zijn. Ik vond de K20D al een stuk beter.

Scherpstellen in mindere lichtcondities was ook bij de K20D al iets verbeterd, en de K-7 is echt wel veel beter geworden in dat aspect.

Of het de moeite is? Voor mij wel, maar ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken...

Wim

Comment

Working...
                                X