Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote Pentax K-7 topic

Ik volg dit heel geboeid want een K7 als tweede body (alhoewel hij ongetwijfeld mijn eerste body zal worden in gebruik) staat gepland. Is de batterijgrip ook al beschikbaar bij Konijn of elders?
    SITE: http://www.xraypictures.be
    FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
      En hoe je het al zo lang kunt uithouden zonder een foto te trekken begrijp ik toch niet
      Alles is relatief. Na opladen van batterij en aanpassen van de instellingen heb ik nog twee minuten met de camera "gespeeld", maar ik had niet genoeg licht en ook niet echt een geschikt onderwerp voor een eerste foto.

Ik heb wel een lijstje dingen om te testen:
      - AF met TC: zelfde situatie als m'n K20D met m'n Tamron 1.4x (i.e. AF werkt maar geen focus lock) of toch een verbetering? Ik verwacht het eerste.
      - Heeft extended D-Range (dynamisch bereik) nu effect op RAW of niet? Met de K20D kwam ik er nooit echt uit, maar de settings op de K-7 zijn extremer en zullen allicht helpen finaal uitsluitsel te brengen.
      - Zal m'n oude K135/2.5 terug een plaatsje in m'n tas veroveren? Op de K20D/K10D werkte de manuele stopdown lichtmeting immers niet 100% juist (in tgstelling tot op de *istDS) waardoor dit heel fijne objectief in onbruik raakte. De K-7 zou terug beter werken in dit opzicht, maar in voldoende mate?
      - AF doorheen polarizatiefilters. Soms wat moeizaam op de K20D, wat met de K-7?

En allicht denk ik nog wel aan andere dingen...

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xray Bekijk bericht
        Ik volg dit heel geboeid want een K7 als tweede body (alhoewel hij ongetwijfeld mijn eerste body zal worden in gebruik) staat gepland. Is de batterijgrip ook al beschikbaar bij Konijn of elders?
        Noch de batterijgrip noch de batterij waren al beschikbaar bij Konijnenberg.
        Prijs voor de batterij is ongeveer 80 EUR en voor de batterijgrip 240 EUR, wel aan de hoge kant, vind ik.

Maar zonder tweede batterij voel ik mij toch niet veilig.

Roger

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Mooi eerste overzicht Roger!

Gisteren net voor ik in m'n bed kroop was 't bij mij ook gelukt. 't Duurde wel niet de 6 uur waarvan sprake me dunkt...
          Dank u.

Inderdaad, bij mij heeft het ongeveer 4 uur geduurd.

Ik heb net een test gedaan met een K135/2.5 en een K50/1.2
          De belichting is zo goed als perfect. De afwijking in belichting tussen de verschillende diafragmastanden is kleiner dan een halve stop, denk ik.

De belichting is alleszins veel beter dan met de K10D, die inderdaad te wensen overliet.
          Ik heb nog niet vergeleken met de istDS, maar ik vermoed dat de belichtingsprestaties van de K-7 voor K-lenzen vergelijkbaar is.

Ik dacht ook dat liveview niet erg nuttig zou zijn, maar ik heb gemerkt dat manueel scherpstellen hiermee gemakkelijker is dan met de optische zoeker, behalve dan dat het moeilijker is om het toestel stabiel te houden.

Roger

Comment

Eerste indukken na een WE met de K-7 op stap te zijn geweest. Eerst een dagje naar de zee met de 't gezinnetje van m'n broer. Vooral op de kindjes letten, maar toch een paar foto's kunnen maken. En gisteren naar Sfinks, maar ook weer niet zo veel foto's genomen (het beginnen teveel fotograferende concertgangers rond te lopen en het wordt voor mij wat te druk aan het podium wat dat betreft).

Wat ik onthield:
            - Handligging is een droom. De K-7 past gewoon perfect in m'n hand!
            - de nieuwe manier op AF punten te kiezen is wat omslachtiger, maar er is gewoon aan te worden. Een paar keer reageerde de selector niet en dan wist ik dat ik mogelijk wat anders (WB, drive, ISO, picture mode) kon hebben aangepast, maar telkens bleek dat ik corrigeerde voor een setting was aangepast. Beste strategie lijkt me gewoon te worden aan het indrukken van de OK knop als eerst actie bij het nemen van een foto...
            - AWB is een stuk juister, maar bij moeilijke variabele belichting (zandsculpturen indoor met allerlei kleurige spots verlicht) blijft het toch niet evident.
            - Belichting heeft geen compensatie meer nodig. Concertfoto's met vooral zwarte achtergrond blijft echter wel best in Manueel werken, maar dat was altijd al het geval.
            - Burst is erg snel. Zelf wat te snel voor mij. Ik had immers de gewoonte m'n camera op burst te laten staan voor 't geval ik snel enkele beelden na elkaar nodig had. Met de versnelde burst wil dat nu zeggen dat ik vaak 2 of zelfs 3 opnames na elkaar maak zonder het te willen. Mss gewoon techniek aanpassen (vinger sneller van de ontspanknop) of toch maar enkel burst activeren als nodig ('t is toch makkelijker nu met rechtstreekse toegang tot drive menu).
            - Geluid van de spiegel/sluiter is veel stiller dan voorheen. Indrukwekkend hoe stil.
            - Het grotere scherm is veel helderder en scherper geworden. Leuk ook dat het meedraait als je je camera draait. Dat doet hij wel niet als je al heb ingezoomd op een beeld, dan moet je eerst terug naar 't volledige beeld, camera draaien en dan inzoomen.
            - Video opnemen lukt aardig en SR helpt daar goed bij. 't Is wel heel wat anders dan fotograferen, en als je er echt wat wil mee doen is 't veel werk natuurlijk. Weet niet of ik daaraan wil beginnen eigenlijk...

Wat mis ik:
            - achter de Info button zit nu een quick access menu. Heel handig, maar toch mis ik het overzicht van alle instellingen dat daar vroeger zat. Dat overzicht kan nu nog enkel maar als je je statusscherm constant aanlaat, maar ik houdt de LCD liever zwart als ik het niet nodig heb.
            - de verlichting van het top LCD zit niet meer achter de AE-L knop. 't Is ofwel altijd licht, ofwel nooit schijnbaar. Niet zo handig, want ik gebruikte het wel vaak in 't donker, maar om het nu altijd te hebben branden is niet echt discreet.

Mogelijk worden die zaken nog in firmware updates aangesproken, en zo niet zal 't gewoon worden worden (zoals met de AF punt selectie).

Al bij al ben ik nog steeds wildenthousiast hoor!!

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Eerste indukken na een WE met de K-7 op stap te zijn geweest. Eerst een dagje naar de zee met de 't gezinnetje van m'n broer. Vooral op de kindjes letten, maar toch een paar foto's kunnen maken. En gisteren naar Sfinks, maar ook weer niet zo veel foto's genomen (het beginnen teveel fotograferende concertgangers rond te lopen en het wordt voor mij wat te druk aan het podium wat dat betreft).

Wat ik onthield:
              - Handligging is een droom. De K-7 past gewoon perfect in m'n hand!
              - de nieuwe manier op AF punten te kiezen is wat omslachtiger, maar er is gewoon aan te worden. Een paar keer reageerde de selector niet en dan wist ik dat ik mogelijk wat anders (WB, drive, ISO, picture mode) kon hebben aangepast, maar telkens bleek dat ik corrigeerde voor een setting was aangepast. Beste strategie lijkt me gewoon te worden aan het indrukken van de OK knop als eerst actie bij het nemen van een foto...
              - AWB is een stuk juister, maar bij moeilijke variabele belichting (zandsculpturen indoor met allerlei kleurige spots verlicht) blijft het toch niet evident.
              - Belichting heeft geen compensatie meer nodig. Concertfoto's met vooral zwarte achtergrond blijft echter wel best in Manueel werken, maar dat was altijd al het geval.
              - Burst is erg snel. Zelf wat te snel voor mij. Ik had immers de gewoonte m'n camera op burst te laten staan voor 't geval ik snel enkele beelden na elkaar nodig had. Met de versnelde burst wil dat nu zeggen dat ik vaak 2 of zelfs 3 opnames na elkaar maak zonder het te willen. Mss gewoon techniek aanpassen (vinger sneller van de ontspanknop) of toch maar enkel burst activeren als nodig ('t is toch makkelijker nu met rechtstreekse toegang tot drive menu).
              - Geluid van de spiegel/sluiter is veel stiller dan voorheen. Indrukwekkend hoe stil.
              - Het grotere scherm is veel helderder en scherper geworden. Leuk ook dat het meedraait als je je camera draait. Dat doet hij wel niet als je al heb ingezoomd op een beeld, dan moet je eerst terug naar 't volledige beeld, camera draaien en dan inzoomen.
              - Video opnemen lukt aardig en SR helpt daar goed bij. 't Is wel heel wat anders dan fotograferen, en als je er echt wat wil mee doen is 't veel werk natuurlijk. Weet niet of ik daaraan wil beginnen eigenlijk...

Wat mis ik:
              - achter de Info button zit nu een quick access menu. Heel handig, maar toch mis ik het overzicht van alle instellingen dat daar vroeger zat. Dat overzicht kan nu nog enkel maar als je je statusscherm constant aanlaat, maar ik houdt de LCD liever zwart als ik het niet nodig heb.
              - de verlichting van het top LCD zit niet meer achter de AE-L knop. 't Is ofwel altijd licht, ofwel nooit schijnbaar. Niet zo handig, want ik gebruikte het wel vaak in 't donker, maar om het nu altijd te hebben branden is niet echt discreet.

Mogelijk worden die zaken nog in firmware updates aangesproken, en zo niet zal 't gewoon worden worden (zoals met de AF punt selectie).

Al bij al ben ik nog steeds wildenthousiast hoor!!

Wim
              Oei, als Pa (Stone) terug is uit verlof en dit leest , gaat hij twijfelen denk ik?
              Klinkt niet "echt" overtuigend, vind ik, wim.

Raf'ken
              00.00 Gone

Comment

Ik heb zo ook voor de eerste keer de indruk dat je niet helemaal overtuigd bent. Net alsof je toch nog iets meer verwachtte. Hopelijk begrijp ik de ondertoon in je bericht verkeerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                  Oei, als Pa (Stone) terug is uit verlof en dit leest , gaat hij twijfelen denk ik?
                  Klinkt niet "echt" overtuigend, vind ik, wim.

Raf'ken
                  Oorspronkelijk geplaatst door Xray Bekijk bericht
                  Ik heb zo ook voor de eerste keer de indruk dat je niet helemaal overtuigd bent. Net alsof je toch nog iets meer verwachtte. Hopelijk begrijp ik de ondertoon in je bericht verkeerd.
                  Oops, dat was zeker niet de bedoeling. De K-7 is een *schitterende* camera. Het is de eerste Pentax DSLR van deze klasse, zonder twijfel, en hij maakt de meeste van mijn verwachtingen meer dan waar!

Je moet mijn commentaar lezen vanuit het standpunt van iemand die jaren met de vorige Pentax DSLR's heeft gefotografeerd, en die zich nu een aantal automatismes opnieuw moet aanleren. Deze autmatismes omvatten het instellen van de AF punten, het inschatten van de lichtmeter (77 zones werkt anders dan het zone systeem dat tot nu *alle* Pentax DSLRs gebruikten), plus de herschikking van de knoppen.

Een ander aspect is meer een boodschap van realisme, die eigenlijk geldt voor iedere camera. Schitterende camera die K-7, maar 't blijft een camera die in principe niet weet wat je aan het fotograferen bent, en zoals iedere topcamera moet worden bijstuurd. Niets bijzonders, maar toch belangrijk om weten voor mensen die denken met zo'n "dure" camera een toestel in huis te halen dat al hun foto's perfect gaat maken. Wel, ieder beetje fotograaf weet natuurlijk dat dat niet het geval is, en dat camera's met picture modes (lachende gezichtjes, berglandschapjes, bloemetjes en zo) dit soort gebruikers beter zullen passen. Die picture modes geven de camera een algemeen idee hoe zich aan te passen, maar een goede fotograaf weet dat dit nooit 100% voor concrete gevallen gaat kloppen en die zal het de camera zelf moeten zeggen. De K-7 bevat alle tools nodig om de fotograaf dit toe te laten.

Mss nog ivm m'n opmerking over AWB. Voor variabele lichtbronnen moet je mijns inziens RAW fotograferen met alle toestellen. De AWB *is* veel beter dan voorheen, maar ik schreef dit zo om te vermijden dat mensen dan weer gaan begrijpen dat ie perfect is, want dat kan natuurlijk niet.

Laat ons duidelijk wezen... Ik ben *hypercontent* met deze nieuwe camera . Hij past perfect bij de rest van m'n gerief en met de limiteds erop is hij om op te eten . Maar 't blijft een tool, en aan een fanboy review heeft niemand wat.

Wim

Comment

Aha, dat klinkt al veel beter.

Even of topic, wim
                    Weet jij soms waar ik een paar scherpe foto's, genomen met een DA* 200mm F:2,8, kan vinden.
                    Ik lees en hoor niets dan goeds (behalve dan de ietsjes te hoge prijs) maar vind niet direct een paar foto’s die dat kunnen staven!
                    Bij de meeste foto’s, zie ik tot hiertoe een soort van vreemde bewegingsonscherpte?
                    Om mijn pa te kunnen overtuigen er eentje te kopen, zal ik betere foto’s moeten laten zien ziede.

Bedankt
                    Raf’ke

btw: heb je al K-7 pics die je ons (wil) kan laten zien, maar geen bakstenen muur, svp.
                    00.00 Gone

Comment

Ik dacht inderdaad al zoiets. Meestal hemel je echter (terecht) de Pentaxen mijlenhoog op en ditmaal was je iets neutraler. vandaar mijn (gelukkig onterechte) vrees.
                      Ik ben blij dat hij je bevalt. Als ervaringsdeskundige kan ik voort op uw bevindingen.

Wat mij nog interesseert. Hij zit het met het werken bij iso 800 (t.o.v. de K10D).
                      Het is een van de redenen waarom ik de K-7 er zou bijnemen want op de K-10D is die voor mij vaak onvoldoende werkbaar.
                      Vraag twee: is de scherpstelling bij lastige omstandigheden (in relatieve donkerte of met hevig tegenlicht) merkbaar accuratere en sneller?

Comment

Bedenking:
                        In 1978 kreeg mijn vader voor zijn 18de verjaardag, de Canon F1!
                        Toestel dat helemaal met de hand gemonteerd werd (van tafel naar tafel)
                        In 1984 kocht hij het nieuwe F1 model erbij.
                        In 1991 kocht hij een Contax, die hij gebruikte tot 2 à 3 jaar terug!
                        Samengeteld maakt dat: 3 toestellen op 31 jaar tijd!
                        Nu blijkt, dat als je 3 toestellen op 6 jaar tijd koopt, je al wat achter loopt.
                        De tijden zijn veranderd volgens mijn pa en dat klopt toch wel, vind ik.

Raf'ke
                        00.00 Gone

Comment

Verbazend!!!

Hier kun je foto's van de Pentax K-7 vergelijken met andere merken!!!
                          Ik peinz dat er iets met mijn ogen is??
                          Tip: Neem maar ineens de allerbeste modellen om te vergelijken met de K-7.

Zien jullie ook wat ik zie???
                          ...of moet ik naar de oogarts?

Raf'ken
                          Last edited by StoneFree; 28 juli 2009, 18:44.
                          00.00 Gone

Comment

Om alle ongenoegen van de nieuwe AF punt selectie weg te nemen is er al een firmware upgrade voor de K-7 beschikbaar.

Zie hier: PENTAX Firmware Update Software for K-7

Changes to V1.01

* Added [Operate at AF point “SEL”] on [Custom] menu and it can be selected either [1 Calling Function Preference] or [2 Select AF point Preference].
                            When selected [2 Select AF point Preference] and AF point switching dial is set at [SEL], selection of AF point can be operated priority by the four-way controller.

* Improved stability for general performance
                            For example: when left- end focus point is selected, function of auto focus may rarely become unstable in particular shooting condition.
                            Als de nieuwe custom setting op 2 staat en de AF punt schakelaar op "SEL" dan wordt de OK een beetje de Fn knop van weleer. Alleen wel zonder het visuele tussenmenu. Allez, 't is niet 100% hetzelfde, want het blijft een toggle-knop, alleen kan je AF punt selectie als initiële instelling instellen. Het blijft checken in de zoeker in welke stand de camera zich bevindt van zodra je enkele malen op OK drukte...

Maar toch een erg snelle reactie van Pentax op het meest hekele punt van kritiek van de Pentax community. Ik weet niet of alle merken op dezelfde manier zouden reageren...

Wim
                            Last edited by ishpuini; 29 juli 2009, 09:14.

Comment

@wim

Heb je dit al gelezen en wat vind je ervan (first batch?)

Raf'ken
                              00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                                Die zag ik inderdaad. Van iedere camera zijn er allicht slechte kopijen in circulatie, dat zegt niet noodzakelijk iets over de camera zelf. Ik ga m'n K-7 vanavond iets uitgebreider "testen". Ik hoorde dat De Beukelaer een extra kwaliteitscontrole deed bij vorige camera's voor ze naar de winkel door te sturen, dus misschien is er bij ons in de Benelux geen reden tot bezorgdheid? Maar ik weet niet of dat bij de eerste batch van de K-7 ook het geval was? Wordt vervolgd...

Wim
                                Last edited by ishpuini; 29 juli 2009, 14:20.

Comment

Working...
                                X