Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel is voor mij het meest geschikt ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk toestel is voor mij het meest geschikt ?

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Geloof me: je gaat daar nog plezier aan beleven! Voordeel is dat je geen rekening moet houden met weer, tijd van de dag of wat dan ook. Als je over een zolder beschikt, kun je een vaste opstelling maken. En zoals gezegd: in RAW kun je alle nodige belichtingscorrecties maken!

Dan ben ik alsnog blij dat ik dat ding ooit aangekocht heb. Ik heb nog een stuk in mijn atelier waar ik een vaste opstelling kan maken. Scheelt toch een stuk als je niet iedere keer weer alles moet afbreken en opbouwen. Je neemt ook wel sneller foto's dan. Nu hang ik echt helemaal af van het weer. Vandaag is de zon te fel, morgen kan het regenen. Ik probeer zoveel mogelijk foto's te nemen bij lichtbewolkt weer. Daar heb ik nu het beste resultaat mee.
    Maar ik ga de eerdere tips van de Nikon camera's opvolgen en eens bij een goede fotozaak binnen wippen.
    Iemand ook nog een tip waar ik het best langs kan gaan om een camera aan te schaffen ? Ik woon in Ichtegem. De enige goede fotozaak die ik zelf ken in de buurt is in Torhout, bij Nand Fiems.
    http://www.claudineroelens.com
    Canon Eos 500D kitlens 18-55 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fairydancer Bekijk bericht
      Iemand ook nog een tip waar ik het best langs kan gaan om een camera aan te schaffen ? Ik woon in Ichtegem. De enige goede fotozaak die ik zelf ken in de buurt is in Torhout, bij Nand Fiems.
      Ai. West-Vlaanderen schijnt slecht bedeeld te zijn qua fotozaken. Lees er deze thread maar eens op na.
      De dichtsbijzijnde "grote zaak" (Art & Craft) ligt alweer bij Gent. Konijn is bij mij om de hoek, en ik weet dat er mensen helemaal van de kust komen afgezakt...
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Dan ben ik alsnog blij dat ik dat ding ooit aangekocht heb. Ik heb nog een stuk in mijn atelier waar ik een vaste opstelling kan maken. Scheelt toch een stuk als je niet iedere keer weer alles moet afbreken en opbouwen. Je neemt ook wel sneller foto's dan. Nu hang ik echt helemaal af van het weer. Vandaag is de zon te fel, morgen kan het regenen. Ik probeer zoveel mogelijk foto's te nemen bij lichtbewolkt weer. Daar heb ik nu het beste resultaat mee.
        Maar ik ga de eerdere tips van de Nikon camera's opvolgen en eens bij een goede fotozaak binnen wippen.
        Zie dat je ook een grijskaart op de kop tikt. Daarmee kan je je witbalans helemaal correct afstellen. Lees je handleiding er na de aankoop op na hoe dat te doen. Probeer ook zeker eens de trialversie van adobe lightroom uit, daarmee kan je verschrikkelijk veel aanpassen. Kost iets van een 250 euro voor de volledige versie, maar ik denk dat dat programma nog erg goed van pas kan komen. Je kan ook online dingen laten verzenden. Cameranu.nl is goedkoop en verzendt voor niet al te veel geld ook naar belgië. (nikon d60 €319, nikkor afs 60 micro € 469,00)
        Last edited by Teun_2; 31 mei 2009, 11:44.

Comment

Bekijk ook het YouTube-filmpje van onze eigenste MadMax ivm het gebruik van een grijskaart (trouwens, da's niet eens zo'n dure uitgave). Je vindt de link onderaan zijn post HIER.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb het draadje over de camarawinkels in West-Vlaanderen nagelezen, huilen met de pet op dus.
            Na de eerdere tips van de Nikon D60 camera waarbij er een prijs werd aangegeven had ik me al de bedenking gemaakt, dat die hier niet voor die prijs te verkrijgen was.
            Konijnenberg schijnt dus goedkoper te zijn, maar cameranu.nl is nog een stuk goedkoper zag ik net.
            Die grijskaart neem ik er in ieder geval bij. Daar heb ik al wat over nagelezen, lijkt me wel super om dat te kunnen gebruiken.

Comment

Zeer veel camera's en lenzen zijn geschikt voor productfotografie en een macro lens is, gezien de grootte van de poppen, absoluut niet nodig.
              Mijn vrouw gebruikt de Fuji S100FS om haar creaties vast te leggen, vooral in verband met de grotere scherptediepte (ze gebruikt vrijwel altijd f/8) die zij wenselijk acht!
              Voor wat betreft resolutie doet de S100FS niet onder voor een D60.
              In mijn studio staat een tafel op wielen waarop zij allerlei lege dozen stapelt, telkens in een andere vorm en soms met een ronde hoedendoos ertussen.
              Hierover drapeert zij een van de ontelbare lappen stof die zij bezit, net zolang tot elk plooitje naar wens is.
              Die tafel wordt opgesteld tussen twee studioflitsers, elk met een zeer grote softbox (dat is redelijk belangrijk) en meer is niet nodig.
              De foto's gaan verkleind naar haar website en soms naar de drukker om er een professionele brochure van te laten maken. Het is absoluut niet te zien dat de foto's met een eenvoudige bridge camera zijn gemaakt.
              Je zult een verbetering van het resultaat dus vooral moeten zoeken in het beheersen van de verlichting en belichting.
              Om de resultaten te kunnen beoordelen en aan te passen is het zeer gewenst om je monitor perfect te kalibreren.

Comment

Dus, als ik het goed heb, wanneer ik de poppen buiten wil fotograferen, dan is een nikon D60 met 60mm f2.8 AFS Micro lens het best voor mij. Wil ik ook binnen kan ik beter een D90 nemen, met dezelfde lens en flitsers.
                Ik ga toch even proberen of er iets te vinden is in West-Vlaanderen voor een redelijke prijs. Eind deze maand zijn er koopjes, wie weet.... kan altijd een verschil maken.

Ondertussen moet ik echter wel even op zoek naar iemand die een paar goede foto's kan maken van de pop die ik op dit moment maak. Met goede foto's komt ze wellicht op de cover van een tijdschrift. Dat lukt niet met mijn compact camera. Probleem is om iemand te vinden die betaalbaar is, zucht....

Comment

Nog iets vergeten te vragen in mijn vorige bericht.
                  Specifiek om binnen te fotograferen. Wat biedt de Nikon D90 mij meer dan de D60?
                  WElke lens heb ik nodig als ik op een beurs een overzicht van een aantal standen wil fotograferen of een overzicht van de bezoekers en dat soort dingen ?

Comment

...dan is een nikon D60 met 60mm f2.8 AFS Micro lens het best voor mij....
                    Nee, nee... dit is zelfs in tegenspraak met:

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                    Zeer veel camera's en lenzen zijn geschikt voor productfotografie en een macro lens is, gezien de grootte van de poppen, absoluut niet nodig.
                    Je hebt inderdaad geen macrolens nodig voor jouw specifiek onderwerp. Gek eigenlijk dat Nikon van "micro" spreekt!

Wat betreft het verschil tussen een D60 en een D90, dat laat ik aan de Nikonians om uit te leggen. Ik weet wel dat bij de "lagere" Nikons" (waartoe de D60 behoort) bij voorkeur lenzen met ingebouwde scherpstelmotor gebruikt worden, omdat de body geen scherpstelmotor heeft. Ik meen dat de D90 wel die scherpstelmotor in de body heeft.

Voor mijn part: een goed instapmodel met een goede breedhoek is wat je nodig hebt. Hoeft zelfs niet zo lichtsterk te zijn, gezien je je verlichting zelf kunt regelen in je ministudio. Voor een beurs ben je misschien gebaat bij een externe flitser (samen met je breedhoek uiteraard). Helpt dit?

Comment

Oh , dus toch geen macro lens. Wat is dan een goed instapmodel en een goede breedhoek lens ? Pffff... ik heb nog héél veel te leren. Ik wil wel eerst één en ander weten vooraleer ik een foto winkel binnenstap en men mij daar van alles en nog wat probeert aan te smeren.

Comment

Oh , dus toch geen macro lens. Wat is dan een goed instapmodel en een goede breedhoek lens ? Pffff... ik heb nog héél veel te leren. Ik wil wel eerst één en ander weten vooraleer ik een foto winkel binnenstap en men mij daar van alles en nog wat probeert aan te smeren.
                        Met zo ongeveer ieder instapmodel met kitlens kan je doen wat jij wil.
                        Dus echt moeilijk is de keus niet.
                        Beetje inlezen in de techniek is ook heel nuttig......

Comment

Met zo ongeveer ieder instapmodel met kitlens kan je doen wat jij wil.
                          Dus echt moeilijk is de keus niet.
                          Beetje inlezen in de techniek is ook heel nuttig......
                          Dat noem jij dan niet moeilijk, ik ben een echte leek hé ! Probleem is, ik ben in alles wat ik doe een pietje precies. Om maar een voorbeeld te geven, ik zie mijn cursisten in 3 uur een gezichtje boetseren, daar doe ik zelf dan dagen over, millimetertje hier erbij, millimetertje daar er weer af.
                          Dus wil ik een camera waar ik goede foto's mee kan nemen. Waar mijn poppen gedetailleerd mee gefotografeerd worden, scherp genoeg om in tijdschriften te staan. Ik moet binnenkort foto's doorsturen naar twee Amerikaanse tijdschriften, een Duits en een Nederlands tijdschrift, dus hellup !!! Enne, de enige fotograaf die ik vond die een beetje thuis is in productfotografie vraagt meer dan 600 euro voor 5 foto's van 1pop !!
                          Voor dat geld koop je al een body.

Ik wil ook geen camera waarvan ik binnen een jaar zeg, jammer dat ik net geen stapje hoger gekocht heb. Idem met de lenzen.

Comment

Working...
                          X