Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

KM D5D => Sony A300 / A700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• KM D5D => Sony A300 / A700

Na lang twijfelen heb ik besloten om hier toch om advies te vragen. Ik heb namelijk een Konica Minolta D5D en ik maak graag actiefoto's van honden. Over het algemeen gaat dat tegenwoordig best goed, ware het niet dat m'n AF er nog wel eens naast wil zitten. Dit vooral in foto's waar de hond op me af komt, maar ook in andere gevallen ben ik net te laat. Ik vroeg me af of dit met een snellere AF beter/makkelijker wordt of dat ik beter een ander objectief kan kopen of dat ik nog meer moet oefenen

Als ik een snellere AF wil hebben, voldoet dan de A300? Of is de A700 beter, ondanks dat het een ouder model is?

Als objectief heb ik de SAL 70300G in gedachten. Helaas momenteel nergens tweedehands te verkrijgen. Ik gebruik nu een Tamron 100-300, waar helaas schimmel in is gaan zitten, dus ik moet sowieso een nieuw objectief. Alhoewel ik nog een mooie Sigma 70-200 2.8-3.5 schuifzoom heb liggen, maar ik vrees dat de AF daar vrij langzaam van is, plus 200mm is net te kort. Zijn er nog andere ideeën voor onder de 1000 euro?

O ja, tot slot, zijn er nog ideeën om schimmel tegen te gaan???

Bij voorbaat dank!
    Groetjes, Linda

Re: KM D5D => Sony A300 / A700

Als het gaat om AF-snelheid en -precisie, dan zou ik voor een a700 kiezen. Deze gaat trouwens langzaam aan naar het einde van zijn loopbaan en kan je voor een goeie prijs vinden. Deze body zit echter wel een trapje hoger dan je 5D en misschien wil je helemaal die extra knoppen enz. niet ?
    Een a300 zal qua functionaliteit (en grootte) beter bij je 5D aansluiten en toch ook al een verbetering van AF-prestaties bezorgen. Of de a300-AF voldoende voor je is, kan je het beste zelf eens testen.

Wat lenzen betreft: het is logisch dat je de 70-300G nog niet tweedehands vindt, want deze is pas op de markt. Een KM 100-300 D Apo zou echter wel te vinden moeten zijn (- €250 à 300 denk ik zo -) en zal het ook wel best goed doen. Ik ken iemand die er jarenlang succesvol motorcrossprenten mee gemaakt heeft (in combinatie met een 7D: ook geen AF-kampioen, dus met een a300 of a700 kan dat alleen nog maar beter gaan).

Succes !
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lin Bekijk bericht
      Als ik een snellere AF wil hebben, voldoet dan de A300? Of is de A700 beter, ondanks dat het een ouder model is?

Als objectief heb ik de SAL 70300G in gedachten.
      Aangezien de 70-300G een ingebouwde focusmotor heeft zal de focus op beide body's even snel zijn. De A700 heeft wel een AF-sensor die preciezer is maar dan moet je lens f/2.8 of nog lichtsterker zijn. Bij lenzen zonder ingebouwde focusmotor zal de A700 wel sneller zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door Lin Bekijk bericht
      O ja, tot slot, zijn er nog ideeën om schimmel tegen te gaan???
      Om schimmel te voorkomen bewaar je de lenzen best in een droge omgeving. Let ook op condensatie: als je van een koude naar een warme ruimte gaat, laat de lenzen dan in de tas steken totdat deze wat zijn opgewarmd.
      about.me/stijnv

Comment

De AF van de A700 is merkelijk beter dan die van de A300 ('k heb ze alletwee, dus spreek uit ervaring).

De prijs van de A700 is momenteel belachelijk laag voor een toestel van die klasse, een goeie 700 Euro bij Konijnenberg, dus zou ik je die wel aanraden. Het bedieningsgemak is ook groter dan de A300.
        De A300 zal je binnenkort ook wel in de uitverkoop vinden, met de nieuwe modellen die eraan komen. Tijd om koopjes te doen!

Lichte schimmel kan je wegkrijgen door de lens een paar dagen op de vensterbank in de zon te leggen. Lach niet, ik heb het al gedaan met oude grootformaatobjectieven...

G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Dank jullie voor de reacties!

Dus de AF is op de A700 beter en sneller dan op de A300. Dan ga ik toch meer richting de A700.
          Hoe zit het met de ruis op hogere ISO-waarden bij de A700? Is dat vergelijkbaar met de KM D5D, of beter of slechter?
          Groetjes, Linda

Comment

Ik spreek niet uit ervaring, maar denk dat je er wel vanuit mag gaan dat de A700 een heel stuk beter presteerd op hogere ISO's dan je D5D.

De techniek heeft niet bepaald stilgestaan he
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Sinds de firmware update zijn de prestaties bij hoge ISO-waardes nog verbeterd, dus ik denk wel dat ze beter zullen zijn dan de D5D .
              about.me/stijnv

Comment

De ruis vergelijken tov je D5D kan ik niet, maar 'k weet wel dat ik zonder schrik een 10x15cm kan afdrukken van eenA700 800ASA bestand zonder dat er ruisreductie aan te pas kwam.
                Handig voor de printjes van communiemissen afgelopen maand

Grotere formaten, da's natuurlijk wat anders!

G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                  De ruis vergelijken tov je D5D kan ik niet, maar 'k weet wel dat ik zonder schrik een 10x15cm kan afdrukken van eenA700 800ASA bestand zonder dat er ruisreductie aan te pas kwam.
                  Handig voor de printjes van communiemissen afgelopen maand

Grotere formaten, da's natuurlijk wat anders!

G
                  Jep, bij een afdruk van 15 op 10 zie je met een D3/D700 op ISO 25600 ook geen ruis.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik heb beide, en de D5D heeft veel meer ruis op iso 400 - 800 dan de A700.

Ik heb zowel op 1600 als 3200 met de A700 nog zeer bruikbare foto's geproduceerd. Iso 400 geeft geen ruis, iso 800 in bepaalde situaties, maar eenvoudig weg te halen via PS of ACDSee. Ik moet zeggen dat ik nu veel meer gebruik maak van hogere iso met de 700. Met de D5D was het altijd opletten.
                    Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
                      Ik heb beide, en de D5D heeft veel meer ruis op iso 400 - 800 dan de A700.

Ik heb zowel op 1600 als 3200 met de A700 nog zeer bruikbare foto's geproduceerd. Iso 400 geeft geen ruis, iso 800 in bepaalde situaties, maar eenvoudig weg te halen via PS of ACDSee. Ik moet zeggen dat ik nu veel meer gebruik maak van hogere iso met de 700. Met de D5D was het altijd opletten.
                      Hoe is jou de overstap bevallen?
                      Groetjes, Linda

Comment

Het is een beetje zoals thuiskomen. De D5D was een goede camera in zijn categorie. De A700 echter kan alles wat de D5D kan, op dezelfde manier, maar met flink wat extra's, sneller en beter.
                        De leercurve is dus zeer steil, je hebt ontzettend snel goede resultaten en je raakt de D5D niet meer aan.

Ik ga de 5D dus aan mijn zoon geven, dan wordt hij toch nog gebruikt. Ik heb van beide nog geen seconde spijt gehad. De D5D stond flink zijn mannetje tov de Canon 350 of Nikon D60, de A700 is vergelijkbaar met de Canon 40D en komt in de buurt van de beter Nikons.
                        Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                          Aangezien de 70-300G een ingebouwde focusmotor heeft zal de focus op beide body's even snel zijn. De A700 heeft wel een AF-sensor die preciezer is maar dan moet je lens f/2.8 of nog lichtsterker zijn. Bij lenzen zonder ingebouwde focusmotor zal de A700 wel sneller zijn.
                          Ik ben het hier eigenlijk niet helemaal mee eens, maar ik begrijp je redenering wel...in ideale omstandigheden zullen ze allebei even snel zijn, je redeneert immers dat de motor in de lens zit en dat de motor even hard werkt op beide camera's...maar in werkelijkheid hangt het niet alleen daar van af. De A700 heeft meer focuspunten en in het algemeen een betere AF-module (lees: meer rekenkracht, meer "weten naar waar hij wil toe gaan").

Stel je hebt een bepaalde auto, bv. een porsche (= 70-300G) en je zet hier een ervaren race-piloot in (=A700) of een rookie (=A300)...wie gaat er het beste de porsche besturen? Want daar draait het hem uiteindelijk om, de A700 zal sneller een beslissing nemen, betere "ogen" hebben, beter...alles

Mijn punt is dus gewoon dat de A700 beter zal focussen met dezelfde lens als de A300 vanwege een betere AF-module. (en beter hoeft niet per sé alleen maar sneller te betekenen!)
                          Last edited by Portmixus; 28 mei 2009, 21:12.

Comment

Weer iets bijgeleerd se .
                            about.me/stijnv

Comment

Iedereen bedankt voor het meedenken! Vanmiddag kon ik de A700 ophalen en heb ik de eerste testfoto's gemaakt. Dat gaat een stuk sneller Het is wel even wennen, de grootte en het gewicht en de knopjes, maar dat gaat helemaal goed komen

Nu nog eens goed nadenken over een objectief. Ik heb een aanbod gekregen voor een KM 100-300 F4.5/5.6 APO D. Maar ik twijfel of ik toch niet beter een 70-200 2.8 met teleconverter kan aanschaffen.
                              Groetjes, Linda

Comment

Working...
                              X