Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D90 of toch een 450D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D90 of toch een 450D

Hoi BD-ers,
    Ik fotografeer nu zo’n 3/4 e jaar met mijn tweedehandse Panasonic Lumix Fz8. Al 2 maandjes ben ik aan het kijken voor zijn vervanger. Bij de Fz-8 storen mij een aantal dingen:
    - Ruis vanaf ISO 200, 400 is al niet meer bruikbaar :s
    - Trage AF
    - Erg weinig groothoek (36MM)
    - Geen bounce flitser mogelijkheid
    - Foto’s zijn beetje dof
    - De lichtsterke lens is in mijn ogen ‘schijn’. een keer samen met een vriend(Sony A350) gefotografeerd, we stonden langs elkaar, zelfde onderwerp, beide matrixmeting, 0EV compensatie, F 5.8. ISO 100: Mijn sluitertijd werd 1/8e , de sony 1/80e.. (zonder lichtverschil op de foto’s) Erg vaag dus!
    De Superzoom op de camera gebruik ik eigenlijk te weinig.. ik heb al mijn foto’s eens uitgelezen met exposureplot. Ik gebruik 36 tot 109 voor 90% van de tijd.

Tijd voor een DSLR dacht ik zo. Al snel uit kwam ik uit bij de D90 met 18, 105 kit:
    - Licht heerlijk in de hand
    - Live-view voor als het niet anders kan
    - Eenvoudige bediening!!
    - Scherpe foto’s
    - Ideaal bereik van de kit-lens!
    - Ruim ISO bereik dat ook gewoon bruikbaar is
    - Heerlijk compatible sb-400 flitsertje wat ik tevens heb mogen testen.

In de tijd dat ik aan het sparen was voor deze camera is mijn oog echter ook gevallen op de EOS450D. De D90 is wellicht toch iets teveel overkill, dat 2e schermpje bovenop zie ik het nut niet echt van in, en de EOS 450D is toch net wat compacter.. en bovendien de body is 200 euro goedkoper! En dat scheelt veel voor een studentje waarbij fotografie een hobby is.
    Waarom twijfel ik tussen deze 2:
    - D90 is net een klasse hoger(PRO)
    - D90 heeft een super fijne lens 18-105 en een goedkoop flitsertje (PRO)
    - Eos 450D is net wat lekkerder in de hand(PRO)
    - Iets meer ‘instap’(CON)
    - Niet echt een kit-lens van hetzelfde bereik
    Voor de lens van de EOS450D zat ik te denken aan de Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS USM , maar deze is net weer iets minder lichtsterk(4.0) in de groothoek als de nikkor(3.5).
    Als ik deze lens erbij zou kopen is het prijsverschil nog maar 100 euro tegenover de (betere?) Nikon D90. Tel er de SB-400 of de EX270 bij op en het prijsverschil is nog maar 60 euro..

Wat wil ik fotograferen:
    - Landschappen!
    - Feesten en jubileum
    - Sport
    - Portretjes
    - En uiteraard vakanties (Egypte dit jaar)

Mijn Budget is inclusief tas(lowpro Cirrus 120?) en flitser zo’n 1000 euro.

Wat is wijsheid? En wat zijn nog andere alternatieven?
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

Re: D90 of toch een 450D

proficiat met je keuze voor een DSLR

ikzelf heb een D90, dus je kan mijn persoonlijke voorkeur al raden. Maar een canon-owner zal je weer wat anders zeggen. Maakt niet zoveel uit hoor volgens mij? Beide zijn zeker heel goeie toestellen. Weet wel dat de D90 zeker even toegankelijk is dan bv een D60 of (denk ik dan) ook een 450D.

nog wel even dit:
    dat 2e schermpje bovenop zie ik het nut niet echt van in
    deze is vree handig hoor, je ziet er ten allen tijde de relevante instellingen op staan, zonder dat je op knoppen moet liggen drukken en op de achterkant van je scherm kijken. Vooral handig bij switchen van instellingen ook.

Je zal allicht nog wel heel wat pro's en cons horen hier, maar weet dat je altijd best op je gevoel afgaat. Als je in de winkel beiden mag uitproberen, moet je zelf aanvoelen welk toestel jou het best ligt...

toch denk ik dat een D90 de betere keuze is
    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Een beetje appelen met peren vergelijken : D90 is gewoon een klasse hoger (wat hem nog geen échte klassecamera maakt)
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cee37 Bekijk bericht

Je zal allicht nog wel heel wat pro's en cons horen hier, maar weet dat je altijd best op je gevoel afgaat. Als je in de winkel beiden mag uitproberen, moet je zelf aanvoelen welk toestel jou het best ligt...
        De d90 heb ik uitgebreid getest in de Mediamarkt waar ik ruim 2 uur bezig ben geweest met alle camera's testen. De D90 inclusief 18-105 en flitsertje.
        De EOS 450D was helaas stuk daar, maar heb met de 400D al wel eens wat mogen spelen...

hmm blijft lastig, zeker omdat het prijsverschil naar de betere body van Nikon erg weinig is.

Is de 17-85 lens van Canon 'beter' dan de Nikkor 18-105? Heb nergens een vergelijk tussen deze 2 lenzen kunnen vinden namelijk..(ben bang dat niemand mij dit zal kunnen vertellen)
        Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
        My flickr My site

Comment

Ik kan je verder niet helpen met de canon, (heb geen ervaring ermee)

maar met de nikon D90 wel ,
          het extra venstertje (lol,waarvan je het nut niet inziet) is nogtangs zeer handig
          ik zou het niet meer kunnen missen + de instelmogelijkheden Van de D90 zijn een superstap vooruit ( vind ik toch , ik kom van een D40x)
          je moet veel minder in het menu duiken om vlug een instelling te veranderen ,
          hij ligt super in de hand ,
          kortom ik ben eigenlijk nog niemand tegengekomen die niet vol lof is over deze cam ,
          ook in hoge iso's werkt hij voortreffelijk

vroeger had ik ook een sb-400 ,
          maar heb deze weggedaan en ben nu aan het uitkijken voor een nieuwe (occasie) flits
          vannaf een sb-600
          reden: de 'vannaf' sb-600 kan je hem los van de cam gebruiken als slave ,
          en ik denk wel dat dit de moeite is om te leren ontdekken .

En uit eigen ondervinding zou ik zeggen : Blijf bij je eerste gedacht .

Zo dit is mijn gedacht erover

Comment

De SB-600 is voor mijn idee nu nog overkill en daarnaast een beetje aan de grote kant de flitser ben ik al uit

Bedankt voor jullie tips over de D90, het extra venstertje heeft dus wel degelijk zijn waarde @mediamarkt zag ik hier zegmaar niks op, beetje halvenbak spul daar (kapotte 450D, scheur in lens op de D60, gebroken glas in het 2e schermpje van de D90) vandaar dat ik de waarde/nut er niet in zag..
            My flickr My site

Comment

nogmaals, een goeie fotowinkel en geen mediamarkt. volgens mij hebben ze hem daar trouwens toch niet veel goedkoper of wel? alleszins zal je dit er wel in service uithalen als er een prijsverschil is.
              maar da's mijn gedacht natuurlijk...
              [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

ikzelf heb een D90, dus je kan mijn persoonlijke voorkeur al raden. Maar een canon-owner zal je weer wat anders zeggen.
                Nee hoor, een Canon owner zal even objectief (get it) zijn, de lenzen tellen, het glas en dan de body.

Comment

Ik sta voor dezelfde keuze eigenlijk, hoewel ik in mijn overweging ook de canon 40D in overweging neem daar deze in dezelfde range zit. Ook daarom dat ik niet voor de 450D zou gaan, en momenteel toch wat richting D90 neig omdat daar toch die filmoptie op zit. Weet dat het idd maar een extra is, en dan het niet optimaal is, maar heb er toch al heel mooie resultaten van gezien, en het geeft de D90 toch dat tikkeltje meer. De 40D heb ik zelf nog niet vast gehad, maar bij de vergelijking D90 en 450D vond ik de nikon toch wat degelijker aanvoelen. Ben benieuwd waar jij voor kiest, het kiezen is namelijk niet eenvoudig. En ik hoor iedereen altijd zeggen de lenzen tellen, maar als beginner koop je toch geen lenzen van 1000 euro, en is de body in mijn ogen toch ook een belangrijke aankoop.

Comment

nogmaals, een goeie fotowinkel en geen mediamarkt. volgens mij hebben ze hem daar trouwens toch niet veel goedkoper of wel? alleszins zal je dit er wel in service uithalen als er een prijsverschil is.
                    maar da's mijn gedacht natuurlijk...
                    De mediamarkt is natuurlijk wel enorm laagdrempelig bij het testen van een camera. Je loopt er naar toe, test hem, vraagt wat na aan 1 van de 2 mensen die erbij lopen te hangen(geweldige antwoorden soms, NOT)...
                    Als ik hier de fotozaak inloop moet ik eerst een half uur wachten voordat ik aan de beurt ben en dan wordt ik vreemd aangekeken als ik zeg dat ik gedesinteresseerd ben in de D90, alsof een 20jarige student geen geld zou hebben. Laat staan dat ze tijd voor mij maken 'Kijk maar in de etalage'... Kopen doe ik wel bij Konijnenberg, maar voor de look en feel is mij dat toch iets te ver weg.

Oorspronkelijk geplaatst door Strakkejakke Bekijk bericht
                    Ik sta voor dezelfde keuze eigenlijk, hoewel ik in mijn overweging ook de canon 40D in overweging neem daar deze in dezelfde range zit. Ook daarom dat ik niet voor de 450D zou gaan, en momenteel toch wat richting D90 neig omdat daar toch die filmoptie op zit. Weet dat het idd maar een extra is, en dan het niet optimaal is, maar heb er toch al heel mooie resultaten van gezien, en het geeft de D90 toch dat tikkeltje meer. De 40D heb ik zelf nog niet vast gehad, maar bij de vergelijking D90 en 450D vond ik de nikon toch wat degelijker aanvoelen. Ben benieuwd waar jij voor kiest, het kiezen is namelijk niet eenvoudig. En ik hoor iedereen altijd zeggen de lenzen tellen, maar als beginner koop je toch geen lenzen van 1000 euro, en is de body in mijn ogen toch ook een belangrijke aankoop.
                    Same here, maar een lens van sigma a 150 euro met een bereik 18-200 stop je natuurlijk ook niet op een D90... Ik zoek als eerste DSLR een compromis tussen deze 2 waarbij de body even het belangrijkste is
                    Ik heb ook even gekeken naar de 500d, ook filmoptie en een iets andere live view(terugklappen en scherpstellen via de spiegel ) maar kan niet tippen aan de d90 laat staan dat het prijstechnisch interessant is. 500D met een gelijkwaardige lens is een pak duurder dan de d90.

De 40d vind ikzelf niet interessant, die ligt bij mij niet lekker in de hand, laat staan dat ik binnen 2 minuten het menu snaptte. De D90 was 1x fout klikken toen ik bijvoorbeeld de ISO wilde veranderen maar daarna is het gewoon logisch! zoals zo veel dingen die zonder menu zijn te veranderen
                    Neig meer naar de D90
                    Last edited by tomklerks; 26 mei 2009, 22:42.
                    My flickr My site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Strakkejakke Bekijk bericht
                      hoewel ik in mijn overweging ook de canon 40D in overweging neem daar deze in dezelfde range zit
                      Deze staat (imo) dan weer een stapje hoger dan de D90
                      Canon werkt blijkbaar in tussenstapjes tov Nikon (of omgekeerd)
                      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik zou gewoon voor de ergonomie de D90 kiezen. Van de 450D kreeg ik na 50 foto's al krampen in m'n hand. En daar zat dan enkel de kitlens op (en nog geen flitser).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
                          Als ik hier de fotozaak inloop moet ik eerst een half uur wachten voordat ik aan de beurt ben en dan wordt ik vreemd aangekeken als ik zeg dat ik gedesinteresseerd ben in de D90, alsof een 20jarige student geen geld zou hebben.
                          Desinteresse tonen kan inderdaad wel wat rare blikken veroorzaken .
                          nikon D700 + MB-D10| nikkor af-s 24-70 2.8 | 2 X SB-900

Comment

misschien nog wat geduld tot de nikon 5000d zakt in prijs ?
                            deze is ook te verkrijgen met de 55-105 lens
                            is kleiner en handiger

Comment

De 500D is bovendien nog eens een pakje duurder dan de D90 niet? Ik heb momenteel volgende aanbieding op het oog:

(twijfel tussen die of de 18-105, maar die 18-55 is een echt leuke lens (op de D60 toch) en de 18-105 lees ik toch hier en daar gemengde reviews)

Weet bovendien ook dat de 40D eigenlijk weer een trapje hoger staat, maar hij valt in prijs momenteel heel goed mee. Zoals gezegd, heb hem nog niet vast gehad, laat staan mee spelen, maar zoals je zei, de D90 (familie heeft hem) voelt direct heel natuurlijk. Ach ja, bij mij wordt het zoiezo nog enkele maanden wachten, dus tegen dan zal ik wel weer een keer of tien van gedacht gewisseld hebben

EDIT: die 5000D lijkt mij minder interessant, heb liever een groter scherm dan een kleiner draaischerm waar ik continu schrik zou hebben voor afbreken etc...

Comment

Working...
                              X